Welke biotine en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freyr

Re: Welke biotine en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:38

Ik lees ook even mee! Die van Pharmahorse was niet leverbaar zag ik, misschien bestel ik hoef support van horseflex wel nav dit topic.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:53

Hier ook paard met slechte hoeven. Uiteindelijk een bloed onderzoek laten doen en hier kwam een te kort aan selenium uit wat hij nu bijgevoerd krijgt en hij heeft nu na een jaar echt voordeel ervan !

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:10

Steentje schreef:
Mag ik vragen welke liksteen met biotine jij hebt? :)

Weet ik niet precies, stalgenoot had hem bij de Epplejeck vandaan, maar ik zie daar geen biotine liksteen op hun website staan. Kan je helaas niet verder helpen daar mee.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:08

Captain schreef:
Steentje schreef:
Mag ik vragen welke liksteen met biotine jij hebt? :)

Weet ik niet precies, stalgenoot had hem bij de Epplejeck vandaan, maar ik zie daar geen biotine liksteen op hun website staan. Kan je helaas niet verder helpen daar mee.

Is het een vierkante of ronde?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:14

Ik heb dit eens overlegd met mijn hoefsmid. Die noemde dat biotine uiteindelijk wel werkt, maar dat een paard die tijd niet heeft. Dus ik ben er niet aan begonnen. Natuurlijk zegt elke verkoper dat het sneller werkt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:57

Wintu schreef:
Ik heb dit eens overlegd met mijn hoefsmid. Die noemde dat biotine uiteindelijk wel werkt, maar dat een paard die tijd niet heeft. Dus ik ben er niet aan begonnen. Natuurlijk zegt elke verkoper dat het sneller werkt.

Onze hoefsmid zegt juist dat biotine het enige is dat werkt. Fijn is dat :')

Wat geeft jouw hoefsmid als ander advies? Ben altijd op zoek naar manieren om mijn pony te ondersteunen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:05

Mijn hoefsmid zei dan weer dat ie nog nooit verschil had gemerkt met paarden die biotine kregen en paarden die dat niet kregen en zag ook geen verschil na wel voeren. Hij zei dat je daar zoveel van moet geven wil het wat bijdragen aan de hoeven. Correcte voeding, goede huisvesting en passende beweging deden veel meer zei hij. Daar kon geen potje biotine aan tippen. Gaf het al 3 jaar op dat moment. Maar zo heeft iedereen een ander verhaal denk ik.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:12

Celebi schreef:
Mijn hoefsmid zei dan weer dat ie nog nooit verschil had gemerkt met paarden die biotine kregen en paarden die dat niet kregen en zag ook geen verschil na wel voeren. Hij zei dat je daar zoveel van moet geven wil het wat bijdragen aan de hoeven. Correcte voeding, goede huisvesting en passende beweging deden veel meer zei hij. Daar kon geen potje biotine aan tippen. Gaf het al 3 jaar op dat moment. Maar zo heeft iedereen een ander verhaal denk ik.

Nou dat.

Mijn paard heeft ook brokkelhoeven en had het na jaren biotine voeren nog steeds. Ik kijk naar de ondergrond waar ie staat, is het te lang droog dan een plas water creeeren bij de waterbak en ik gebruik dan ook duohoef. En gewoon met kortere tussenpozen de smid laten komen. Dat heeft uiteindelijk gewerkt. Zie ik hoekjes dan vijl ik hetzelf even weg.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:09

Even een schepje. Is het voeren van wortels geen goed alternatief voor biotine?

Ik gaf vroeger altijd wortels en had nooit hoef issues. Ben een jaar geleden gestopt en ik zie z’n hoeven achteruit gaan. Nu is het wel bijzonder nat tegenwoordig. Maar ik vroeg me af of er geen causaal verband kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:14

Mizora schreef:
Sybelle schreef:
Biotine werkt, als het iets doet, op de nieuw te vormen hoef. Dus meestal merk je pas verschil na maanden. Ik zou even naar de ingredientenlijst kijken van het merk dat je kiest. Wat het eerst op het etiket staat zit er het meeste in. Bij veel supplementen is dat dextrose of een andere suiker en staat biotine ergens achteraan. Dan voer je dus dure suikerklontjes.

Biotine staat als het goed is altijd als kleine toevoeging ergens aan het eind van de ingrediëntenlijst. Je moet er namelijk enorm weinig van voeren om eventuele verbetering door te zien.

Ik houd zelf de dosis van 0.1mg/kg paard aan, omdat in de onderzoeken waar deze dosis gebruikt werd over het algemeen wel verschil werd gemerkt, terwijl de onderzoeken waar 0.02-0.04mg/kg paard ingezet werd dit slechts in de helft van de gevallen was.

Maar dat betekent dat een paard van 500kg 50mg biotine gesupplementeerd wordt, oftewel dat je 20 dagen over 1 gram biotine zou doen bij een puur product. Enorm foutgevoelig.

Subli biotinemix heeft/had (ik kan hun huidige dosering niet terugvinden) een behoorlijk geconcentreerd product met 5.5g biotine/kg product, dat betekent dat je met 10g je 550kg paard van biotine kan voorzien. Maar dan nog is 994.5g van dat product geen biotine. Gelukkig maar, want zo is het al lastig genoeg om consequent dezelfde dosis te geven waarvan niet de halve dosering wegwaait als het paard een keer boven zijn brokken (of gehakseld ruwvoer) briest.

Dat betekent niet dat er geen supplementen zijn die te weinig biotine bevatten om werkzaam te zijn.

Veel biotine supplementen bevatten maar 1 tot 2 gram biotine per kg product. Dan moet je dus flink meer geven voor dezelfde hoeveelheid biotine. Alleen zie je dat deze producten vaak alsnog de dosering 10-20mg voor een paard aanhouden (en de helft voor een pony), deze dosis is bij een gedeelte van de dieren effectief, maar bij een groot gedeelte ook niet. Ik heb ooit zelfs een biotinesupplement gezien dat bij de aanbevolen dosering slechts 0.5mg biotine voor een paard voorschreef. Ik heb het nagevraagd en volgens hen was dit een prima dosering biotine. Verrassend genoeg heb ik het merk dan ook nooit aangeraden. Het supplement was qua biotine absoluut waardeloos, enige winst qua hoeven zou volledig toegeschreven dienen te worden aan de andere nutriënten van dit supplement (o.a. zink, selenium en hoogwaardig eiwit).

Ik weet dat het een ouder topic is.
Maar omdat van subli geen gehaltes meer op de site staan. Wel op de verpakking.
En moest hier aan denken. Dus foto gemaakt.

Afbeelding