Knijten/knutten probleem aan huis en weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyftb

Knijten/knutten probleem aan huis en weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 21:10

Hallo iedereen,

Ik ben op huizenjacht en ben recent naar een huis gaan kijken waar heel veel knutten (kleine muggen) rondvlogen omdat er een moeras nabij is. Voor de rest is dit huis perfect, maar je kon echt niet comfortabel buiten blijven zonder die beestjes van je af te slaan, zowel aan het huis als in de weide.

In de huidige weide hebben we hier ook een beetje last van, maar het is eigenlijk al snel opgelost met zo’n soort lotion over de paarden hun rug. Paardjes hebben nooit last gehad van eczeem etc. Ik wil dat nieuwe huis niet meteen afslaan want ik ben al een hele tijd op zoek, maar ik vrees ervoor dat de knutten daar voor mens en paard heel wat lastiger gaan zijn.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kan je de knutten makkelijk op afstand houden met bepaalde planten, bestrijdingsmiddelen… of helpt dat niet voldoende bij een grotere plaag? Ik wil hier gerust de nodige zaken voor voorzien, maar als er niet echt oplossingen zijn gaat mijn zoektocht verder…

Er staan trouwens heel wat paarden in de buurt, dus ik ga zeker ook eens bij de buren horen. Jammer genoeg is de grootste paardenhouder net op vakantie vertrokken.

Dankjewel!

snorkel1986

Re: Knijten/knutten probleem aan huis en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:48

Hoe staan ze in de wei rustig of van top tot teen ingepakt

Jennyftb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 22:04

snorkel1986 schreef:
Hoe staan ze in de wei rustig of van top tot teen ingepakt

Er staat 1 paard in de wei ernaast zonder deken dat er niet enorm veel last van leek te hebben. Het bleef wel wat in beweging en dan komen ze niet zo op je af.
Voor de rest geen paarden zien staan sinds ik erop aan het letten ben of ze dekens dragen

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:12

ik zou toch verder kijken, als je zelf niet fatsoenlijk buiten kan zitten is toch ook niets aan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:32

Hmm.. zo’n moeras gaat niet weg dus het lijkt mij niet handig op zo’n plek paarden te houden. Het is een beoedplaats voor muggen en aanverwante vliegdiertjes.
Wat je ook kan doen is kijken of er in de weides van die ingesleten looppaden zijn, een teken dat paarden er veel rondjes hebben gelopen (vaak wegens knutten).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:42

Het moeras zal je boosdoener zijn en blijven, niet alleen voor de knutten maar ook voor de muggen en vliegen denk ik. Met planten en kruiden kan je best iets bereiken maar niet afdoende dat alles weg zal blijven op een bepaalde afstand. Vragen bij buren van dat huis zal je het meest eerlijke antwoord opleveren denk ik.