Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:12

palousa_boy schreef:
Opzich heb je wel gelijk ikke, maar ik zie het verschil niet op m'n testapparaat of ik nu het bijgeleverde klemmetje gebruik, of gewoon een simpel stukje installatiedraad (omdat het bijgeleverde snoertje te kort was).

Hoe zorgvuldiger je aan de voorkant je installatie bouwt, hoe minder omkijken je ernaar hebt in de tijd. Daar ga je het verschil merken.

Het verschil is wel meetbaar, maar dat is inderdaad betrekkelijk. HET verschil zit 'm vooral in de levensduur van de verbinding.

palousa_boy

Re: Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:16

Ik moet sowieso elke paar weken de accu opladen dus onderhoudloos is hij al niet.
En de kosten? €0,02 voor 2 meter draad die minimaal 6 jaar mee gaat..

Ik heb er geen problemen mee ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:07

JoyCiej007 schreef:
Eileen: ook bedankt voor je bijdrage, dat is ook een hele goeie. Tuinslangen heb ik hier te over, dus daar kan ik best even een stuk vanaf knippen. Goed idee!
Maar jij bedoeld ook gewoon stroomkabel toch, en geen stroomdraad zoals het draad voor de afrastering? Neem ik aan?

Wij hebben gewoon van dat witte lint, wat je kan gebruiken voor je wei, erdoor lopen.
Vast niet zoals het hoort, haha!
Gewoon van dat witte schriklint zeg maar.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:42

Even een schopje.

Misschien dat jullie kunnen helpen?
(Het is niet mijn stuk wei)

Wij hebben 2 stroomklokken.
1 gaat met zo’n groot zwart dik draad, zoals in 1 van de eerste reacties te zien is in dit topic, naar 1 weide.
Deze horen we nu helaas tikken onder de grond, dus deze ik waarschijnlijk stuk.

Vraag 1: kan je deze plakken, of moet er een nieuwe de grond in?

Ook hebben we een andere klok, die gaat vanaf de klok naar een stuk draad om de huisjes.
Daarna gaat deze onder de grond met van dat metaal draad met isolatie eromheen, zoals je thuis gebruikt voor stroom te leggen.

Op die eerste wei staat al geen stroom meer.

En deze gaat op dezelfde manier ook nog naar een 2e wei.

Ik heb vandaag alle draden gecontroleerd alles zit nu zo dat het nergens palen raakt of de grond in gaat.
Helaas, nog altijd geen stroom op de weides.

Vraag 2: hoe pakken we dit het beste aan om dit op te lossen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:08

De isolatie om een kabel voor 230V is niet dik genoeg om de spanning te isoleren die uit je stroomklok komt, daarom gaat je spanning al in de grond verloren. Aardkabel gebruiken.

Een aardkabel kun je niet 'plakken'. Je zou hem opnieuw kunnen verbinden, maar er moet zoveel isolatie omheen om onder de grond geen verlies te krijgen, dat je je beter de moeite kunt besparen een gelijk de hele kabel vervangt. Je moet hem immers toch uitgraven, ook als je hem zou willen fixen.

Om te testen waar de spanning verloren gaat, kun je de omheining loskoppelen en stukje voor stukje meten hoeveel spanning erop staat Bijv eerst direct na de grondkabel, zonder dat deze aan je omheining zit. Daarna aankoppelen aan je eerste omheining en de spanning op dat stuk meten. Zo kom je erachter waar het verlies zit.

ikke

Re: Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:22

Ja, die kabel kun je theoretisch repareren; dat doen mijn collega’s ook met de gewone 10kV kabel bij jou in de straat. Hangt alleen een prijskaartje aan….

Het beste vervang je de hele kabel onder de grond, of eventueel alle kabel.

Spanning op je weideafrastering zul je stap-voor-stap moeten testen, te beginnen met de aardpin en dan op de afrastering, zoals Callipo beschrijft.