Tips voor verhuizen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Tips voor verhuizen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 10:40

Hoihoi, zijn er tips om een paard zo rustig mogelijk te laten verhuizen? Mijn paard komt van een paard maanden boxrust af vanwege een peesblessure en ga ik over 2 werken verhuizen naar een plekje waar hij 10-12 uur per dag naar buiten gaat! Het verhuizen gaan we doen met een beetje sedatie dat hij niet meteen uit zijn plaat gaat, maar ik wil hem natuurlijk zo rustig mogelijk laten wennen. Zowel dat hij zo min mogelijk stress heeft op stal als dat hij zich (hopelijk) rustig gedraagt op de wei.

Overal op internet kom je honderden supplementen enzo tegen en ik vroeg me af of mensen hier goede ervaringen mee hebben en echt meer rust hebben gemerkt?

Voorheen was paardje altijd snel gewend met verhuizen maar ik weet niet hoe dat nu is na zo lang weinig prikkels gehad te hebben :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:22

Waarom er bij voorbaat al vanuit gaan dat hij stress heeft en sederen? Hoe normaler jij doet, hoe normaler het paard doet.

Uit stal halen, in de trailer zetten, en op de nieuwe plek weer uitladen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:48

Ik zou hem niet gesedeerd op die nieuwe plek los laten dan kan hij niet weg en zich minder oriënteren.

Ianrowan2009

Re: Tips voor verhuizen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:27

Kan je niet een stukje wei afzetten en er een rustig paardje bijzetten?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:37

Oei... Lastig probleem. Heeft je paard al we gestapt aan de hand?? En doet hij dat rustig??
Dan zou ik hem niet sederen voor vervoer .
Is hij nog niet zijn box uit geweest, dan zou ik toch echt even met de dierenarts overleggen hoe dit te doen. Gesedeerd vervoeren is best risicovol...

En dan zo ineens het weiland op.... Oeh....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:44

Het verhuizen zelf is simpel genoeg: paard in de trailer, rijden naar de volgende stal en daar weer uitladen. Niet sederen, want dan kan hij zichzelf niet in balans houden tijdens de rit.

Op de nieuwe stal: in stal zetten en voor als ie de weide op mag: apart stuk(je) afzetten zodat hij kan wennen en wel over de draad of door het hek contact kan maken met de andere paarden. Als dat goed gaat, stuk(je) groter maken of bij de andere paarden zetten. Dat ie op een zeker moment hoogstwaarschijnlijk een sprintje gaat trekken, zit er wel in.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:45

office schreef:
Ik zou hem niet gesedeerd op die nieuwe plek los laten dan kan hij niet weg en zich minder oriënteren.

Dat zou ik ook niet doen nee.
Gewoon mee nemen daar er weer uit niks bijzonders van maken.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:47

Punz schreef:
Oei... Lastig probleem. Heeft je paard al we gestapt aan de hand?? En doet hij dat rustig??
Dan zou ik hem niet sederen voor vervoer .
Is hij nog niet zijn box uit geweest, dan zou ik toch echt even met de dierenarts overleggen hoe dit te doen. Gesedeerd vervoeren is best risicovol...

En dan zo ineens het weiland op.... Oeh....

Ja we zijn al 4 maanden aan het ‘opbouwen’ eerst opgebouwd tot 20 min handstappen, toen wat onder de man stappen en nu zijn we 8 minuten aan het draven. Het is dus al wel mooi aan het herstellen, vandaar nu de keus hem op de wei te gaan zetten

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:48

sederen die ik trouwens op advies van de DA, dat lijkt hem het beste en daar volg ik graag zijn mening in

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:49

Hij wordt ook niet plat gesedereed, hij krijgt een beetje tranqigel om het scherpe randje eraf te halen, hiermee is hij wel gewoon in balans en kan hij zich ook oriënteren

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:24

Ianrowan2009 schreef:
Kan je niet een stukje wei afzetten en er een rustig paardje bijzetten?

Hij komt inderdaad op een ‘kleine’ wei. Ik schat rond de 10x3 om mee te beginnen. Hij staat niet samen op dat stuk met een ander paard. Maar er staan dan wel andere paarden om hem heen

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:34

Als ik al jou informatie zo lees kan hij best op dat af gezette stukje weide staan. Dat heb je prima geregeld. En omdat je hem al rustig aan aan het opbouwen ben verwacht ik ook geen gekke uitspattingen hoor. Fijn dat hij lekker weer de wei op kan zeg :j

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:36

Ianrowan2009 schreef:
Als ik al jou informatie zo lees kan hij best op dat af gezette stukje weide staan. Dat heb je prima geregeld. En omdat je hem al rustig aan aan het opbouwen ben verwacht ik ook geen gekke uitspattingen hoor. Fijn dat hij lekker weer de wei op kan zeg :j

Ja heel fijn! Ik vind het alleen zo ontzettend spannend, heb echt een knoop in mijn maag. Ik ben zo bang dat die uit zijn plaat gaat en maanden revalidatie voor niks zijn geweest, maar ik wil niks liever dan mijn maatje weer lekker buiten blij te zien!! Dus ik moet even door de zure appel heen. En me zo goed mogelijk voor bereiden dat ik er alles aan gedaan heb

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:54

Toen mijn paard na 3 maanden aan de hand stappen weer naar buiten moest heb ik hem ook iets gegeven zodat ie niet totaal uit z’n stekker zou gaan. Heb hem daarna wel buiten gehouden om te voorkomen dat hij iedere dag zo’n ontplof-moment zou hebben.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:57

Vanillia schreef:
Toen mijn paard na 3 maanden aan de hand stappen weer naar buiten moest heb ik hem ook iets gegeven zodat ie niet totaal uit z’n stekker zou gaan. Heb hem daarna wel buiten gehouden om te voorkomen dat hij iedere dag zo’n ontplof-moment zou hebben.

en niet ontploft?? De paarden slapen wel gewoon op stal dus hem ‘buiten houden’ is geen optie, want ik denk als hij helemaal alleen buiten blijft dat ook geen pretje is! Dus de volgende dag/dagen kan dat ontplof momentje misschien ook nog komen, vandaar dat ik misschien aan een supplementje ofzo zat te denken want ik kan hem niet elke dag sederen natuurlijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:09

Ik zou vooral zorgen dat er genoeg te vreten is op dat stukje. Indien geen gras dan een flink net hooi, zodat paard zich daar mee bezig kan houden en dat met een beetje geluk aantrekkelijker is dan rennen. En na aankomst / uitladen eerst zo lang mogelijk aan een touwtje houden en aan de hand grazen. Wat rondwandelen zodat 'ie alles rustig kan bekijken. En al een beetje geacclimatiseerd is aan de omgeving en nieuwe paarden voor hij los gaat.

Dat er met een beetje geluk geen uitbarstinkje meer nodig is om alle prikkels af te schudden.

Is je nieuwe plek ver weg? Lopend er naartoe geen optie...?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 23:15

pmarena schreef:
Ik zou vooral zorgen dat er genoeg te vreten is op dat stukje. Indien geen gras dan een flink net hooi, zodat paard zich daar mee bezig kan houden en dat met een beetje geluk aantrekkelijker is dan rennen. En na aankomst / uitladen eerst zo lang mogelijk aan een touwtje houden en aan de hand grazen. Wat rondwandelen zodat 'ie alles rustig kan bekijken. En al een beetje geacclimatiseerd is aan de omgeving en nieuwe paarden voor hij los gaat.

Dat er met een beetje geluk geen uitbarstinkje meer nodig is om alle prikkels af te schudden.

Is je nieuwe plek ver weg? Lopend er naartoe geen optie...?

40 minuten met de auto dus denk dat lopen hele ver is haha

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:21

Als ik het goed begrijp staat hij nu nog 24/7 op stal en gaat hij bij de verhuizing ineens 10 uur naar buiten. Ik zou het wel spannend vinden... Is er op je oude stal nu niet al een mogelijkheid om hem op een klein stukje te zetten? Ik zou anders bang zijn dat hij compleet uit zijn plaat gaat als hij én op een nieuwe stal staat én weer voor het eerst naar buiten.

10x3 is trouwens nog aardig groot, hier raadde de dierenarts een stukje van 3x3 aan en later uitbouwen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 00:13

Een beetje tranquigel kan geen kwaad hoor, ook niet met vervoer. Oke, misschien geen hele grote dosis erin spuiten, maar het spul zelf werkt inderdaad prima om de scherpe randjes eraf te halen. Gebruikte het vorig jaar om mijn paard rustig te houden terwijl de kudde het land op ging en hij (met paarden in zicht..) achter moest blijven vanwege blessure. Toen ook van de dierenarts het spul gekregen en op de ochtenden dat hij naar de kliniek moest kreeg hij het ook gewoon en dat hielp hem gelijk wat met spanning van de trailer en de onderzoeken en behandelingen daar. Hij werd er helemaal niet suf van (kreeg ook maar 1 streepje geloof ik), maar hij ging ook niet meer meer over de rooie van spanning. Was wondermiddel voor ons toen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:22

floortjeRein schreef:
Vanillia schreef:

en niet ontploft?? De paarden slapen wel gewoon op stal dus hem ‘buiten houden’ is geen optie, want ik denk als hij helemaal alleen buiten blijft dat ook geen pretje is! Dus de volgende dag/dagen kan dat ontplof momentje misschien ook nog komen, vandaar dat ik misschien aan een supplementje ofzo zat te denken want ik kan hem niet elke dag sederen natuurlijk

Wel iets natuurlijk, maar niet extreem. Ik heb hem in eerste instantie op een klein stukje gezet en toen hij rustig stond na een paar uur het draadje weggehaald. Ik zou wel kijken naar een constructie waarbij je hem niet steeds naar binnen moet halen, want dan heb je dus dagelijks zo'n moment van gek doen.
Rustgevende supplementen heb ik ook geprobeerd ivm de boxrust in de maanden daarvoor, maar deden hier precies niks.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 01:10

Kidde schreef:
Als ik het goed begrijp staat hij nu nog 24/7 op stal en gaat hij bij de verhuizing ineens 10 uur naar buiten. Ik zou het wel spannend vinden... Is er op je oude stal nu niet al een mogelijkheid om hem op een klein stukje te zetten? Ik zou anders bang zijn dat hij compleet uit zijn plaat gaat als hij én op een nieuwe stal staat én weer voor het eerst naar buiten.

10x3 is trouwens nog aardig groot, hier raadde de dierenarts een stukje van 3x3 aan en later uitbouwen

Ja dat klopt, ik laat hem zelf elke dag even 15 minuten op de paddock na het rijden en zet hem in de avond 20 minuten op de wei. Bij beide staat hij alleen en niet met andere paarden mee. Dan heb ik ook toezicht op hem en kan ik hem binnen halen als hij druk wordt, maar dat valt gelukkig heel erg mee!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 02:30

Krijgt hij nu brok? Misschien helpt hem om tijdens de overgang hetzelde merk te voeren en dan mengen met evt nieuw voer totdat er steeds minder oud voer is en meer nieuw voer.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:25

We zijn verhuisd! Buiten is hij extreem braaf, hij eet lekker en rolt veel maar niet rennen. Echter op stal is hij enorm gespannen, alleenmaar heen en weer lopen en hinniken. Hij staat ‘alleen’ in een buiten stal maar deze ligt tegen de binnenstallen aan en kan de andere paarden gewoon zien/ Toch is hij mega onrustig! hier tips voor?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:29

Nm. Al verhuisd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:07

Fijn dat de verhuizing goed ging.

Kan je in stal misschien een hay play, da's een bal waarin je hooi kunt doen dat je paard er door de openingen weer uit moet halen, leggen of ophangen? Dan is hij een beetje bezig.
Vaak naar hem toe gaan en iets met hem doen helpt ook, dan ziet hij in ieder geval iets bekends. Je kunt hem lekker poetsen of anderszins tutten en een wandeling met hem aan de hand maken over het terrein?