mesthoop afdekken met landbouwplastic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

mesthoop afdekken met landbouwplastic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:35

Ik wil mijn mesthoop van de afgelopen winter nog niet uitrijden over het land, maar wil ook niet dat er allemaal onkruid op gaat groeien en al helemaal niet dat het 1 groot vliegenparadijs wordt :n Daarom speel ik met het idee om de hele hoop (is ca 8 x 2 meter lang en breed en 50 cm hoog) af te dekken met van dat stevige zwarte landbouwplastic, heeft iemand daar ervaring mee? Het is een mesthoop die opgebouwd is met om en om mest en hooi/stro en er zitten ook veel wormen in, gaan die dit overleven? Er zit nu (nog?) totaal geen broei in ofzo maar dat risico wil ik in de zomer ook niet gaan lopen natuurlijk, of is de kans daarop heel klein in combinatie met afdekken? Hoor graag tips/ervaringen :)

xwendydjx

Re: mesthoop afdekken met landbouwplastic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:22

Mijn eerste vraag welke opkwam is: waarom wil je het nog niet uitrijden?

Zelf geen ervaring met afdekken, wel met langer laten zitten en bij ons komt er eigenlijk vrij weinig onkruid op en zitten en weinig vliegen. Bij ons is het wel een grotere diepere mesthoop met opstaande randen en een stukje vanaf het weiland

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:25

Onkruid zal er wel opkomen, zeker als er ook hooiresten mee op zijn gegaan.

Vliegen herken ik eigenlijk niet bij de mesthoop. Zeker niet op oudere mest.
Hooguit die hele kleine mini vliegjes. Die ook echt alleen op/in de mest blijven zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:39

A) Mest hóórt te broeien tijdens het verteringsproces. Dus het binnenste van jouw mesthoop is gegerandeerd 70 graden of meer (geweest). Daarmee dood je overigens ook 90% van het onkruidzaad.
Als je denkt dat je mesthoop vol onkruid komt te staan, wat denk je dan dat je weiland wordt na het uitrijden?
B) Mest heeft water nodig om goed te verteren.

Oftewel: niet afdekken, je krijgt geen onkruidprobleem zonder afdekken en wel een verteringsprobleem met afdekken. En vliegen krijg je altijd, of je nou afdekt of niet. Sterker, met afdekken zou je wel eens méér vliegen kunnen krijgen. Vogels kunnen de larven dan nl niet opeten....

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:17

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik wil het nog niet uitrijden omdat ik anders bang ben voor wormbesmetting, ik laat altijd de mest langere tijd composteren. Gewoonlijk laat ik het dan idd altijd 'bloot' liggen maar het resultaat is dan véél brandnetels op de mesthoop en ook veel vliegen (maar kan dat die er zonder mesthoop ook zijn, dat weet ik dus niet) nu heb ik goede ervaringen met het afdekken van mijn (bemeste) moestuin over de winter, daar komt de grond altijd prachtig onder vandaan en de mest helemaal gecomposteerd. Maarja dit is véél meer mest en ook zomer. En met broei bedoel ik: hele hoge temperaturen met misschien risico op fik, wil ik liever niet ;) De mesthoop is verder nu super nat dus zal niet zo snel uitdrogen

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:45

Ik dekte mijn volle mesthoop altijd af met een gewoon afdekzeil van de Gamma. Werd idd hele mooie compost en composteren ging ook sneller dan open laten liggen. Was wel altijd mest die al veel water gehad had. Heb het zeker 10 jaar zo gedaan.

Het eindproduct was lichter en luchtiger dan de compost van de open hoop. Dat was voor het uitrijden en verdelen over het land heel prettig. Deed ik toen nog met de hand.

De jaren ervoor zaaide ik er ook wel pompoenen op. Groeit bijna nog harder dan onkruid.

De mest lag wel op beton bij mij. En ik schepte er tijdens het vullen regelmatig aarde of oud blad van onder de bomen in. Een boer tipte dat ooit. Zei dat je dan sneller veel compostwormen had.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 03:19

Wij rijden absoluut niet jaarlijks uit en eigenlijk geen last van onkruid of vliegen. Wel hebben we er veel fazanten op lopen en van die wilde vrij witte eenden lopen er tegenwoordig ook veel op. We hebben hem opgeduwd 2 weken geleden en zo ligt hij de hele zomer en gaan we van het najaar verder. 3 jaar geleden uitgereden.