Anti-knoei hooibak in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Anti-knoei hooibak in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:00

Mijn paarden knoeien ongeloofelijk veel met hun hooi. Nu ben ik op zoek naar een betere oplossing.
De huidige situatie:
-bio waldbodem (dus niet eetbaar en veel mhooi erin verstoort de werking)
- een metalen hooiruif/slowfeeder op borst hoogte
- in de nacht een slowfeeder net erbij onderkant op 1 meter van de grond

Elke dag sta ik een halve kruiwagen hooi uit die waldbodem te zeven omdat ze het hooi op de grond gooien. Ze eten dan alleen de bovenste sprietjes en de rest wordt vertrapt.
Op dit moment ben ik dus bijna een uur per stal bezig met uitmesten en dat kan zo niet langer.

Ik wil de waldbodem nog wel een kans geven voor ik opzoek ga naar alternatieven die makkelijk uit te mesten zijn. Dus eerst opzoek naar een andere manier om dat hooi te voeren.
Blijkbaar vinden de paarden slowfeeders dus helemaal ruk (ze hebben de bakken buiten ook gesloopt/gooien ze elke dag meerdere keren om).
Het idee was om onbeperkt hooi te geven en dat het geen puinzooi wordt. Maar wat zijn nou handige systemen en oplossingen zodat het niet alsnog door de hele stal getrokken wordt.

De paarden staan allebij op ijzers, en een van de twee heeft de rot gewoonte om zijn been in een grote bak te zetten om die om te trekken. Een net tegen knoeien is hierdoor dus helaas geen optie meer. Hangende netten gaat tot nu toe goed, maar wordt dus ook uit geknoeid.

Help! :-)

MarliesV

Re: Anti-knoei hooibak in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:05

Ik had op de oude stal een hoekbak, volledig van kunsstof, bij bijna alle paarden de oplossing. Op 1 of 2 na die dus vrolijk alles uit de bak kiepen en dan gaan eten.

Voordeel is, dat deze zo hoog is, dat je paard er niet met een been in gaat staan.

Zoiets alleen dan dicht aan de voorkant:
https://paardvoeding.nl/product/stal-we ... kunststof/

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:09

Laatst bijgewerkt door billy3105 op 18-03-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:10

Bakken vastzetten?

Ik had hier een grapjas die dat deed met de waterbak buiten.
In de zomer hadden ze van die automatische maar in de winter niet.
Daar heb ik toen weidepalen strak om heen gezet. Met de bovenkant net onder de rand van de bak.
Toen was dat spelletje tenminste over.

In de stal van die kunststof hoekbakken. is dat niks?
Als je ff googelt op hooibak hoek zie je wel welke ik bedoel.

Maar goed als ze het eruit trekken in plukken en neer gooien werkt dat ook niet natuurlijk.
Denk dat ik ze dan op netten zou houden en juist een kleinere maas, zodat ze geen grote plukken kunnen strooien.
En dan niet onbeperkt maar dat het juist net op gaat.

Mijn sjimpie had er ook wel een handje van, eerst het lekkerste eruit zoeken en de rest rond trekken.
Want er was toch voldoende.

Die heb ik toen in een net gegeven, die goed vol, maar dat er echt maar een plukje in de ochtend over was en dat werkte bij hem goed.

Ik hang overigens netten altijd best hoog op.
Zodat er geen voeten in kunnen hangen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:32

Even een screenshot van de huidige situatie:
Afbeelding
Dit paard staat graag met zijn kont richting de voerbak te slapen dus een oplossing waarbij hij niet in de bak kan poepen is ook fijn.

Afbeelding
Deze stal is van de grootste knoeiert en dit is het lenige paard die met gemak zijn voorbeen een meter hoog ergens insteekt.

Misschien hangen die hooiruiven wat aan de hoge kant? En inderdaad onze huidige lading hooi is erg stoffig, paard van de bovenste stal ging er ook van hoesten. We staan nu dagelijks ook het hooi helemaal uit te pluizen om het stof er uit te krijgen. (hooi weken is echt de uiterste maatregel, want logistiek best lastig en dan verspreid ik de puinzooi nog verder over het hele erf)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:12

Wij hebben een aantal planken gebruikt om in de hoek van de stal, op de grond, een driehoek te maken waar het hooi in kan. Ze trekken soms wel wat hooi er uit wat dan voor de bak beland, maar dat valt denk ik ook wel op te lossen door de bakken wat hoger te maken. We vullen ze nu namelijk tot de rand, dus dat zal niet helpen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:27

Je kunt ook overwegen in het hoekje van je hooi geen bodem te leggen. Mijn ervaring is dat pony het wel van de kale grond eet, en er doorheen gaat lopen als het hooi op de bodembedekker valt.

Ingrid111971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:37

Heb eventueel een easy slowfeeder te koop staan. Klap je open, vult hem en klap je weer dicht. Kan genoeg in voor de hele dag.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:35

Ik zou ook gaan voor een hooibak in de hoek, zo een driehoekige vanaf de grond naar boven en dan een fijne maas erbovenop. Daarnaast zou ik ook gaan voor geen bodemdekking in de hoek waar je voert. Die van mij eet het ook niet als het wordt vermalen in de bodembedenking, onze beste optie is geen bodembedekking in die hoek en dat gaat goed

Lusitano1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:57

Afbeelding

Afbeelding