De huidige situatie:
-bio waldbodem (dus niet eetbaar en veel mhooi erin verstoort de werking)
- een metalen hooiruif/slowfeeder op borst hoogte
- in de nacht een slowfeeder net erbij onderkant op 1 meter van de grond
Elke dag sta ik een halve kruiwagen hooi uit die waldbodem te zeven omdat ze het hooi op de grond gooien. Ze eten dan alleen de bovenste sprietjes en de rest wordt vertrapt.
Op dit moment ben ik dus bijna een uur per stal bezig met uitmesten en dat kan zo niet langer.
Ik wil de waldbodem nog wel een kans geven voor ik opzoek ga naar alternatieven die makkelijk uit te mesten zijn. Dus eerst opzoek naar een andere manier om dat hooi te voeren.
Blijkbaar vinden de paarden slowfeeders dus helemaal ruk (ze hebben de bakken buiten ook gesloopt/gooien ze elke dag meerdere keren om).
Het idee was om onbeperkt hooi te geven en dat het geen puinzooi wordt. Maar wat zijn nou handige systemen en oplossingen zodat het niet alsnog door de hele stal getrokken wordt.
De paarden staan allebij op ijzers, en een van de twee heeft de rot gewoonte om zijn been in een grote bak te zetten om die om te trekken. Een net tegen knoeien is hierdoor dus helaas geen optie meer. Hangende netten gaat tot nu toe goed, maar wordt dus ook uit geknoeid.
Help!