ontwerp paardenstalling - kritische blik aub

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: ontwerp paardenstalling - kritische blik aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:51

Als je uitloopjes aan je stallen wilt maken is het handig om ze naast elkaar te hebben.

Ik mis een zadel/tuigkamer? Ik heb mijn zadelkamer naast de wasplaats omdat daar ook het water en de afvoer zit, en omdat het lekker dichbij is want ik zadel ze op in de wasplaats. Aan de andere kant van de wasplaats zit nog een kamertje voor deken opslag en de wasmachine.
Aan de andere kant van de zadelkamer heb ik hooi en voer opslag, dat zit nu nog samen maar wil ik gaan scheiden want hooi maakt zoveel rotzooi en stof en dat gaat allemaal op je voerbakken/supplementen emmers etc zitten.
Zou zelf nooit voer bij je zadels/tuig zetten, dat trekt muizen/ratten en ander ongedierte aan…

Verder inderdaad zorgen dat je indien nodig je hooi machinaal kan verplaatsen, hoefsmid/dierenarts dichtbij je wasplaats/poetsplaats kunnen parkeren, en dat je goed bij je mestplaats kunt komen met groot materieel. En zeker niet in/bij de stallen! Dat word echt een nachtmerrie kwa vliegen/stank overlast

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:51

Als je de boxen tegenover elkaar hebt en deuren/ramen open hebt dan moet je wel uitkijken met tocht.
Dat is makkelijker als ze op een rijtje staan.
Voor de rest, hooiopslag groter maken. Ik neem aan dat je daar ook stro of vlas kwijt moet?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:53

Oh en je wasplaats hoeft echt geen 3.5m breed te zijn, die zou ik smaller maken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:01

Zijn de paarden van 1 eigenaar of ook pensionpaarden. Als je meerdere tegelijk wilt poetsen is een ruimer gangpad erg fijn. Ik vind het verder een goede tip de stallen tegenover elkaar te leggen. Met een breder gangpad. De opslagruimte zou ik dan verdelen in een voer en hooi ruimte en een zadelkamer. Wellicht met in het verlengde van het gangpad de wasplaats. Op deze manier gebruik je de helft van de gang niet als gangpad maar als opslag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:25

Misschien ook handig om de stallen (en de wei/paddock) wolf-proof te maken ivm flink wat gebieden in NL waar hij ondertussen al heeft huisgehouden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:49

Wij hebben een paar jaar geleden een nieuwe stal gebouwd, we mochten 150 m2 bouwen. Wat mij opvalt aan jouw tekening en ook hierboven al wel genoemd is:
- 2 m gangpad is te weinig, 3m is fijner want dan kun je fatsoenlijk met een paard voor de anderen langs zonder gezeur (zeker als je lage voorwanden hebt zoals ik), en ook goed draaien, en eventueel een paard vastzetten in het gangpad om te borstelen enz.
- een was/poetsplaats van 3 m is juist fijn vind ik, want dan kun je om je paard heen, kun je nog een zadel aan de muur ophangen op een inklapbare steun enz
- mestopslag zou ik verder weg van de stal doen, niet in hetzelfde gebouw vanwege de stank- en vliegenoverlast en ook omdat je de mesthoop eenvoudig machinaal zou moeten kunnen legen.
- ik weet niet hoe je met de nutsvoorzieningen zit maar een simpele boiler op elektrisch kan al fijn zijn voor warm water, bijvoorbeeld voor wassen, slobber maken enz.
- als je poetsplaats diep genoeg is, kun je tegen de achterwand aan de zijkant een simpele wastafel ophangen om handen te wassen en water te tappen
- ik vind de paarden op een rij juist fijn, zo kun je ze allemaal aan dezelfde kant van de stal naar buiten laten gaan en zit je met windrichtingen ook gunstiger. Ik heb 8 boxen, 5 aan de ene zijde en 3 aan de andere maar gebruik de 5 naast elkaar alleen.
- hooiopslag zorgt voor stof, als het kan zou ik die buiten de stal houden, als dat niet kan dan zoveel mogelijk afgeschermd van de ruimte van de paarden. Misschien als een soort inrijdbaar hok vanaf de buitenkant?
- heb je een zadelkamer/opbergruimte voor tuig, borstels enz bedacht?
- ik heb de brokken graag achter slot en grendel voor als er eens een ontsnapt. In mijn geval in de zadelkamer.

Mocht je dat fijn vinden, ik heb denk ik wel ergens een plattegrond van mijn stal waar ik nog steeds blij mee ben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:26

Zit je al vast aan de maten voor je stal?
Hoeveel stallen wil je er in hebben?
Allemaal i fibidueel of ook een groeps/inloopstal?

Mijn stal kan ik flexibel indelen. Dus zowel als groepsinloopstal gebruiken als opsplitsen in individuele boxen met halfhoge tussenwanden.

Hoe is de stal geplaatst t.o.v. de overige ruimte en bebouwing/indeling van het erf?

● Neem een zadeldak of wolfskap model dak voor meer ruimte boven. Met grote dubbele deuren aan een kant zodat een shovel met voorlader of een verrijker er evt. grote pakken naar binnen kan schuiven.

Een (dichte) hooizolder is enorm veel praktische opbergruimte als je er een vaste trap naar toe hebt.

Je kunt er dekens te drogen hangen, opbergruimte maken voor voorraad omheiningsmateriaal, dekens wisselen per seizoen, gereedschap wat je niet dagelijks/wekelijks nodig hebt, pakjes/pakken stro of hooi opslaan, kantine maken, etc.
Maar net wat jij belangrijk vind.

Mijn stal is buitenmaat denk ik 7,5 bij 16 en ben heel erg blij met mijn dichte hooizolder. Zolder hoogte beneden is 3 meter. Nokhoogte vsn zoldervloer tot dak in het midden ook ists van 3 meter denk ik.
En heb een windgaas strook boven de stalwanden aan 1 zijde en meerdere luiken en ramen/deuren dus altijd voldoende frisse lucht.

● Bredere stalgang is fijner. Mer minimaal 3 meter kun je met een groot paard normaal draaien. Met 2 meter en dichte wanden moet je eigenlijk via een stal draaien. Of je paard moet zich bijna dubbel vouwen. Ook passeren met open luiken/halve wanden kan problemen geven.

● Grote dubbele deuren of grote schuifdeur waar je met shovel of trekker met voorlader in kunt rijden om je voorraad ruwvoer of strooisel naar binnen te rijden.

● Wil je aansluitend uitloopjes hebben aan je stal? Houdt rekening met windrichting en tocht.

● Zorg voor voldoende dakoverstek! Liefst aan alle kanten minimaal een meter. Dat scheelt inregenen. Wij hebben te weinig overstek omdat ze dachten dat het mee zou tellen voor de
m2, maar achteraf hoorde ik dat het tot 1 meter overstek niet mee had geteld. Eeuwig zonde!

Afgesloten zadelkamer is mooi, maar een grote open ruimte voor voer, strooisel en een nette kastenwand voor voer en zadelkasten is flexibeler.

Wasplaats 3 meter is prima, met boiler voor warm water, met een keukenblokje aan de andere kant van de muur vlak bij het voer is ook handig bij maken slobber etc.

●Bij een paddock aansluitend is een stuk afdak/overkapping er bij fijn. Of een deel inloopstal. Stuk verhard en aansluitengedraineerde zandpaddock en ze kunnen altijd schuilen onder je afdak.

●Mestopslag liever niet in de stal onder laag dak.
Bij een grote loods met hoog dak kan het wel praktisch zijn aan de buitenzijde, echter ook dan heb je eerder stank en vliegen.

● er zijn berekeningen met hoeveel kuub mest een paard per dag produceert, afhankelijk van soort strooisel. Dan kun je berekenen hoeveel mestopslag je nodig hebt, of hoe snel die vol raakt en hoe vaak je dan moet legen. Hoe groter hoe beter is mijn ervaring. Liefst minimaal 2 vakken als je het wilt laten composteren. Breed genoeg met voldoende verharde ruimte er omheen om er jaar rond met zwaar verkeer te kunnen manoeuvreren.

Succes!

Highlander01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 13:38

roekes schreef:
Heb je een mesthoop in de schuur?
En zijn er luiken bij de stallen zodat de paarden naar buiten kunnen kijken?

De mestopvang is aan de buitenzijde van de stalling toegankelijk. Afgesloten van de stalling zelf owv geurhinder en eventuele overlast van vliegen.

roekes schreef:

De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️

Bij de stallen zijn inderdaad luiken voorzien zodat ze naar buiten kunnen kijken. Sorry dat is niet helemaal duidelijk op de tekening.

Art_Ificious schreef:
Zoals ik het zie is de mesthoop buiten de schuur, (maar misschien wel overdekt) zie je de ingang getekend rechts ervan?

Krijgt elke stal een uitloop gezien de deur naar buiten?

Klopt. De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️

Elke stal krijgt een uitloop inderdaad

roekes schreef:

De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️

Bij de stallen zijn inderdaad luiken voorzien zodat ze naar buiten kunnen kijken. Sorry dat is niet helemaal duidelijk op de tekening.

8nnemiek schreef:
Er is aan allebei de kanten van het gangpad een deur?

Waar ik destijds niet aan gedacht had, en later heb bijgebouwd; een werkplek met een werkbank/tafel en gereedschap en een wasbak enz. Dat zou ik op de plek van de mestopslag maken.

Klopt aan elke kant van het gangpad een deur.

Werkplek is heel goed idee! Dankjewel voor de tip. Wasbak hadden we meegenomen in het ontwerp, voorzien van warm water ook.

loveslimpie schreef:
Is kroonlijsthoogte een Belgische term? Want als het kan zou ik voor een schuin dak gaan. In Nederland is een formule hoe hoog de nok mag zijn tov de dakgoot. Daarmee heb je een gebouw wat veel ruimtelijker voelt.

Verder mis ik een grote deur bij je hooi opslag zodat je met machines het hooi neer zou kunnen zetten.

Hoeveel paarden wil je houden(en welk ras?) Of is je doel om zoveel mogelijk stallen te hebben?

Hoe is het stal blok gesitueerd op de kavel? Zitten heel bewust stallen aan een kant?

Typisch zou ik de mesthoop trouwens bij het hooi verwachten omdat je daar ook weer met machines bij moet kunnen.

Al met al een hoop vragen, maar ik hoop dat je er iets mee kunt.

Dankjewel goede tips!
We gaan afstappen van het plat dak. Dit was omdat we een vrij moderne woning gaan zetten en we dit in lijn wilden met de woning maar we verkiezen dan toch comfort boven het uitzicht.

Hooiopslag moeten we volgens Belgische wetgeving voorzien in de hobbystal. In werkelijkheid gaan we die daar owv brandgevaar niet opslaan. We gaan dit elders doen.

We hebben momenteel een Shetlander, een Welsh en 3 Arabische paarden. Bedoeling is om Arabische paarden te gaan houden. De Shetlander en Welsh zijn van onze zoon en alle paarden blijven bij ons gezin.

Stallen zitten bewust meer aan de voorkant omdat die richting de weide uitgeeft.

Hooi bij mesthoop begrijp ik ook, gaan we bekijken hoe we dit praktisch kunnen oplossen.

Daihyo schreef:
En 16m3 is zo vol met zoveel paarden. Dan kun je elke 3-4 weken gaan legen zo’n beetje.
Werkplek is inderdaad handig. En tuigopslag/zadelkamer?

We hadden het idee om met dikke stalmatten te werken en dan geen stro te gebruiken, dit op het mestvolume naar omlaag te krijgen. De boer in de buurt die komt afhalen heeft het liever zo. Of denk je dat we best toch nog krullen voorzien?

In de Materiaal opslag zouden we 1 muur voorzien van zadelrekken. Voor 6 paarden zouden we dan voorlopig toekomen.

belle_boef schreef:
Hoe ga je die mestopslag leeghalen als er een dak op zit? Met de hand? Een machine? Daarnaast wil je niet al die vliegen in je stal gebouw hebben. Ik zou de mesthoop toch buiten doen op een goed bereikbare plek zowel voor het mesten als het leeg halen.

En heb je bewust alle stalkende rij?
Dan heb je altijd zooi door de hele stal liggen. Zet je ze tegenover elkaar heb je de helft van de stal minder rommelig en sneller weer even geveegd.

En een plat dak? Een punt kan meer warmte kwijt in de zomer, daarnaast geeft het een ruimtelijker gevoel.
Houd er rekening mee dat lichtplaten glas? Melk/helder? Ook de zon doorlaten in de zomer, dat is voor het paard wat in het licht staat flink warm.

De mestopslag is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️ in praktijk zouden we daar een container plaatsen en die dan regelmatig laten afhalen. We hebben een stalzuiger die we gebruiken en dan manueel ledigen in de container. Later als er terug eurootjes gespaard zijn willen we dan verder automatiseren. Maar je opmerking van het dak is terecht. Wij gingen er vanuit dat het dak dan voorkomt dat regen of sneeuw in de container terechtkomt en het geheel zo begint te stinken. We hebben een totale woningbrand gehad en nog veel andere kosten dus automatisatie moet in stukken. Onze dieren zijn heel belangrijk en de stal zal er staan voor de nieuwe woning.

De stallen op 1 rij is omdat ze zo uitkijken naar de weide, achter hen is de perceelsgrens op 2 meter van de buurman, wij kochten de achterliggende grond bij. De buurman heeft daar zelf garages staan dus hij verliest geen uitzicht. Een goede buur willen we natuurlijk ook graag behouden.

Van het plat dak zijn we na het advies hier inderdaad afgestapt. Warmtewering is inderdaad een belangrijke. We gaan geen lichtplaten voorzien, we gaan licht via de staldeuren binnentrekken en dan via led, net om de warmte te weren.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 28-04-25 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:07

Zonder strooisel in de stallen ga je alsnog flinke geurhinder krijgen, ben ik bang. Of bedoel je echt 'geen stro', maar wel andere bodembedekking?

Highlander01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 14:13

joyce83 schreef:
Tips:
- bij hooiopslag een grote poort zodat je makkelijk erin kan met grote pakken ook al zou je nu alleen met kleine pakken werken.
- bij voer gedeelte ook handig om water en het liefst ook warm water te doen. De werkplek zoals hierboven genoemd is dan idd ook wel handig. Qua wateraansluiting zou je dan het voerhok misschien het beste naast de wasplaats kunnen doen.
- Mestopslag binnen zal denk ik niet fijn zijn.
- zelf vind ik het fijn als de paarden ook naar binnen kunnen gaan als ze willen. Maar kan zijn dat je op de weide schuilstallen hebt. Anders zou ik bij elke stal ook een buitendeur willen. 1 zodat je het eventueel kan realiseren in de toekomst, 2 deur met bovenluik geeft ook wat te kijken naar buiten.

Dankjewel voor de tips!
Hooiopslag is inderdaad een belangrijke en gaan we elders moeten opvangen, zo komt er binnen ruimte vrij.
Werkplek nemen we absoluut mee. Warm water was voorzien.

De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️in realiteit zou daar een container komen te staan die door een lokale boer zal worden afgehaald.

Het is inderdaad de bedoeling dat de meeste paarden buiten en binnen kunnen wanneer ze willen. Echter de Shetlander en de Welsh eten zich dood als we hen niet rantsoeneren, voor hen gaat dat dus niet. Graasmaskers hebben geen kans bij deze 2 deur is met bovenluik inderdaad.

Art_Ificious schreef:
Joyce83, er is toch bij elke stal een buitendeur aangegeven?

Klopt

Ibbel schreef:
Platte daken zijn een crime met lekkages. Denk ook aan waterbelasting (of sneeuw), de constructie moet zwaar zijn, zwaarder dan bij een schuin dak. Een dakhelling van 20 graden is al voldoende. Dan kan je er bovendien zonnenpanelen opleggen, kan zinnig zijn.

Mestopslag nooit onder dak doen. Nog afgezien van de vliegenoverlast, mest heeft water nodig om in te klinken en te verteren. Bovendien heb je snel zelf geen stahoogte meer als er eenmaal een beetje een bult mest in ligt. Zelfs met 3,5 meter (buitenhoogte, dus binnen eerder 3 meter!) ga je sneller je hoofd stoten dan je denkt... Been there, done that, heel lang geleden.

Zorg voor een goed bereikbare mestplaat ergens tussen de stallen en de paddocks/wei, waar groot materieel bij kan om de plaat leeg te halen. Wil je echt makkelijk kunnen werken, neem dan geen mestplaat, maar een verdiepte mestbak (meter de grond in). Kiepen over de rand met de kruiwagen is een stuk fijner dan tegen een bult met mest op moeten rijden. Ik heb zo'n bak sinds een jaar of 5 - een verademing!

Zorg ook voor bestrating/verharding op je route van stal naar mestbak en van wei/paddock naar mestbak. Niets zo frusterend als een volle kruiwagen door dikke modder moeten duwen.

Dak is veel teruggekomen als opmerking en gaan we inderdaad veranderen. Zonnepanelen inderdaad een goede tip!

Die verdiepte mestbak gaan we even bekijken, compleet niet aan gedacht. Dankjewel!
Verharding zijn zogenaamde “karrensporen”, meer mogen we niet van de lokale overheid.

Whizz schreef:
Als je de mestopslag naar buiten kunt verplaatsen zou ik kijken of je de vrijgekomen meters kunt benutten voor een breder gangpad.

We dachten dat 2 meter gangpad zou voldoen maar we zien die opmerking zo vaak terugkopen dat we er toch een meter bij gaan doen. Dit kan je achteraf nooit meer rechtzetten inderdaad. Dankjewel

karuna schreef:
Is de binnengang breed genoeg om de draai te kunnen maken met een paard? Een kleine pony zal nog gaan maar 2 m heb je zo gevuld

We dachten dat 2 meter gangpad zou voldoen maar we zien die opmerking zo vaak terugkopen dat we er toch een meter bij gaan doen. Dit kan je achteraf nooit meer rechtzetten inderdaad. Dankjewel

DubbelFun schreef:
De hooiopslag is te klein voor een redelijke voorraad zeker gezien het aantal stallen en hetzelfde geld voor de mestopslag. En beiden zouden ook voor groot materieel bereikbaar moeten zijn, niet alleen binnen maar ook buiten. Dus rekening houden met draairuimte.
Verder is het voor mest makkelijk als je het in een kuil kunt kiepen ipv omhoog kruien.

De tussengang is te smal om veilig te kunnen lopen langs andere paarden en te smal om te draaien.

Dankjewel!

We dachten dat 2 meter gangpad zou voldoen maar we zien die opmerking zo vaak terugkopen dat we er toch een meter bij gaan doen. Dit kan je achteraf nooit meer rechtzetten inderdaad.
De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️in realiteit zou daar een container komen te staan die door een lokale boer zal worden afgehaald. Maar die kan zeker in een kuil worden ingewerkt. Voorlopig buiten een mestzuiger nog geen machines maar die komen er zeker wel in de toekomst. Dus beter van er nu goed rekening mee te houden

Lukasje schreef:
Ik zou:
- het dak isoleren. Anders krijg je erg veel condens.
- de mesthoop absoluut buiten! Die wil je echt niet binnen hebben.
- ik vind 2m tussengang te smal
- ik zie dat de buitendeur (of -luik) telkens schuin tov de binnenstaldeur staan. Ik zou die omwille van trek, recht tov elkaar plaatsen zodat je steeds 1 trekvrij gedeelte in elke stal hebt.
- je rekent nu 1m als breedte voor de staldeur. Dat is ook te smal. Neem min. 1.25m.
- ook de buitendeur van de hooi-opslag zou ik veel breder nemen
- je neemt nu 3 afgebakende gedeeltes voor hooi, materiaal en voer. Ik kan geen inschatting maken welk materiaal noch hoeveel voer dat inhoudt, maar ik zou eerder gaan voor 2 ruimtes waarbij je voer en hooi in 1 gedeelte zet. Dat geeft wat meer flexibiliteit. Anders zit je vast aan een gemetste muur of een vaste wand. Bij ons hebben we 1 grote platte diepvries en nog een andere grote afgesloten bak voor het voer. Zoiets zou makkelijk in een hoek bij het hooi kunnen. Een pallet bv ook. Maar, dan zit je niet zo aan je vaste ruimte voor hooi vast.

Dankjewel goede feedback!
Dak isolatie is voorzien.
We dachten dat 2 meter gangpad zou voldoen maar we zien die opmerking zo vaak terugkopen dat we er toch een meter bij gaan doen. Dit kan je achteraf nooit meer rechtzetten inderdaad.
De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️in realiteit zou daar een container komen te staan die door een lokale boer zal worden afgehaald. Maar die gaan we in een kuil inwerken gezien de slimme tips hier.
Buitendeuren staan schuin tegenover elkaar, we dachten in de zomer zo tocht binnen te creëren. In de koude maanden zouden we die afschermen met plexiglas om zo tocht te voorkomen. Althans dat hopen we.
Breedte staldeuren hebben we inderdaad fout getekend, deze zijn 130cm.
Hooi gaan we bij nader denken elders onderbrengen owv brandgevaar.

Emperor schreef:
Ik zou een extra deur maken bij je hooi opslag zodat je bij het plaatsen van een nieuwe voorraad, recht kan inrijden en hierbij geen draai hoeft te maken. :j

Verder, ik weet niet hoeveel voer je verder altijd in voorraad hebt, maar misschien zou je de zadelkamer en voeropslag ook in 1 ruimte kunnen maken. Sowieso is het hebben van een grote ruimte voor je hooiopslag wel fijn, vooral wanneer je meerdere paarden hebt.

Dankjewel!
Hooi gaan we bij nader denken verhuizen naar buiten de stalling (brandgevaar).
Voer en materiaal dachten we separaat te doen ivm mogelijk lokken van ongedierte. We zijn bang dat ze aan de dekens en dekken gaan knagen. Niet alles kan je opvangen met ongediertebestrijding helaas.

ingvdh schreef:
Ik zou niet voor een plat dak gaan, dat wordt een sauna in de zomer. Probeer ook ventilatie aan te brengen in de nok.
Geen indoor mestopslag, je wil dit goed bereikbaar hebben voor machines en het bedrijf dat dit af gaat voeren.

Persoonlijk zou ik de paarden tegenover elkaar zetten, dan heb je de andere helft van het gebouw voor opslag dat je dan flexibeler kan indelen.

Maar belangrijkste, met deze beperkte hoogte laat je heel goed adviseren ten aanzien van luchtcirculatie en ventilatie.

Dankjewel voor de reactie.
We gaan afzien van het plat dak en voor helling kiezen.
Luchtcirculatie nemen we zeker mee.
De paarden staan nu aan de buitenkant richting de weide omdat ze anders uitzien op de garages van de buur die op de perceelsgrens staan. Zo kunnen ze altijd binnen en buiten wanneer ze willen. Enkel de Shetlander en de Welsh die mogen maar beperkt buiten owv oneindige eetlust en het meester zijn is graasmaskers verwijderen.

De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️in realiteit zou daar een container komen te staan die door een lokale boer zal worden afgehaald. Maar die kan zeker in een kuil worden ingewerkt.

Lindsey_99 schreef:
Hoeveel paarden komen er? Ik vind het erg traditioneel gedacht, met kleine boxen naast elkaar hebben ze nauwelijks contact. Ik zou veel liever een grote inloopstal aan 1 eind zien, en nog een paar 'gewone' boxen. Hoeveel hooi en in welke verpakking wil je per keer opslaan en hoe bereikbaar is dat met een kooiaap?
Plat dak is niet fijn, niet met regen en niet met sneeuw en troep die erop blijft liggen. Liever aflopend of een puntdak met dakgoten en regentonnen voor drinkwater. Dat scheelt weer kraanwater. Plus voldoende ventilatie, anders is het stikbenauwd.

Dankjewel!
Momenteel 5 waarvan 1 Shetlander, een Welsh en 3 Arabische paarden. We willen op termijn wel meer kunnen stallen aangezien de paarden bij ons blijven tot ze sterven. Voor de hobby moeten we natuurlijk tijdig nieuw bloed hebben en trainen dus daarom is er aan de achterzijde mogelijk uitbreiding. Het hooi zouden we dan toch naar buiten verhuizen. Ik begrijp je insteek van 1 grote stalling maar helaas door voedselnijd en sterke karakters bij ons niet helemaal mogelijk. Ook als we naar het ziekenhuis moeten of een keer met verlof zijn, niet iedereen is even goed met paarden samen, je moet dan veel meer opletten denk ik. Onze paarden zijn best pittig en karaktervol. Ik heb zelf geen ervaring met een vrije inloopstal. De paarden kunnen wel heel de dag en nacht binnen en buiten lopen als ze willen. Alleen krachtvoer krijgen ze allemaal separaat. We gaan inderdaad voor een puntdak met extra ventilatie. Ook komt er een wateropslag ondergronds van 5000liter met filtersysteem op.

DubbelFun schreef:
Een box van 3,5x3,5 kan ik niet klein vinden al zal een paard van 1,70 iets groter/breders wel waarderen :)

Dankjewel!

Ja wij moeten minimum 9m2 per paard voorzien en dachten met 12m2 voor onze paarden wel toe te komen. Uiteindelijk gaan ze er alleen echt in “vast” staan bij het geven van hun krachtvoer. Ze kunnen vrij in en uit de stal dag en nacht. Het zijn ook niet de grootste rassen die we hebben.

Majabeestje schreef:
Ik zou kijken of je de boxen tegenover elkaar kan plaatsen en wat groter kan maken. Dat is voor de paarden fijner en het is ook veel gezelliger, de paarden bij elkaar ipv in een lange rij.
En hooiopslag en voer/opslag kan prima in 1 ruimte, dat zou ik achterin doen. Het is wel fijn om de zadelkamer recht tegenover de wasplaats te hebben.
Heb je alle boxen nodig? Anders zou ik er 1 opofferen en dat terugpakken in alles net ietsje breder/ruimer te maken. Bijvoorbeeld het gangpad.
Het lijkt me erg krap zo.

Ze staan nu op een rijtje omdat ze op die manier vrij in en uit de stal kunnen lopen. Die mogelijkheid is er achteraan niet (perceelsgrens)
Hooiopslag gaan we toch maar buiten verhuizen (brandgevaar). Zadelkamer tegenover wasplaats gaan we bekijken.
Gangpad gaat naar 3 meter.

DubbelFun schreef:
Bij boxen aan 2 kanten is het gangpad zéker te krap.

Klopt dankjewel

Benfan schreef:
De ruimte tussen de stallen is wel wat krap. Mooiste is als je paard daar kan draaien mocht er wat zijn. Mestbult in het gebouw, ik denk dat het nu wel duidelijk is dat dat echt niet te doen is. Naast stank overlast, en dat het vocht uit het mest het gebouw zal aantasten, is het ook nog eens reten-onhandig.

Je zou het hooi overdekt kunnen zetten ipv in het gebouw zelf. Is makkelijker met plaatsen. Ga je voor kleine balen? of grote?

Voer kun je samen zetten met het materiaal (ga uit van tuig). Je kan bakken maken die onder de zadelsteunen staan. Je kan er dan makkelijk bij, en het staat mooi allemaal aan de kant.

Is dit de grote van het gebouw zoals je hem wil, of is daar nog speling in? als je gaat voor 10M breed ipv 10, kun je en gebouw plaatsen van 20m. Dan kun je die extra meter in het gangpad gebruiken. Zet je de stallen tegenover elkaar. Hou je een mooi groot vlak vrij voor poetsplaats en je opslag voor materiaal.

Dankjewel voor de tips!

De mesthoop is aan de buitenzijde van de stalling zodat er geen geurhinder of vliegen in de stal komen. Heeft te maken met Belgische regelgeving waar we als hobbyist geen separate mestopslag mogen doen in landbouwgebied‍♂️in realiteit zou daar een container komen te staan die door een lokale boer zal worden afgehaald. Maar die kan zeker elders in een kuil worden ingewerkt. Ook het hooi gaat naar buiten (brandgevaar), nu zijn dat kleine botten van 20kg maar in de toekomst moeten we andere opties aankunnen.
De stal zou idd nu 10 x 20 meter worden dan met aangepast gangpad.

snorkel1986 schreef:
Tuig hok zou ik apart maken ivm extra op slot zetten dus nooit met voer combineren ( ook niet muis aantrekkelijk dan) en hooi en voer combineren met houten bakken of containers op wielen ivm onderdoor vegen/ aandekant zetten

Goede tips dankjewel!

Joltsje schreef:
Hoeveel ruimte hebbje buiten?

Ik zou inderdaad mestopslag buiten doen. En als je kuilpakken hebt ook.

Als je de kand krijgt warm water.
Waar is het land waar de paarden heen moeten? Ik vind de tip van de stallen tegenoverelkaar ook wel een goeie, maar hangt ook eat vanaf welke kant de paarden er uit moeten

Buiten is ongeveer 2ha maar helaas mogen we van de lokale overheid niet zomaar doen wat we willen. De stallen staan nu op een rijtje opdat ze zo uitkijken op de weide en niet op de perceelsgrens van de buur die vol garages staat. Warm water is voorzien

Libera schreef:
Als je uitloopjes aan je stallen wilt maken is het handig om ze naast elkaar te hebben.

Ik mis een zadel/tuigkamer? Ik heb mijn zadelkamer naast de wasplaats omdat daar ook het water en de afvoer zit, en omdat het lekker dichbij is want ik zadel ze op in de wasplaats. Aan de andere kant van de wasplaats zit nog een kamertje voor deken opslag en de wasmachine.
Aan de andere kant van de zadelkamer heb ik hooi en voer opslag, dat zit nu nog samen maar wil ik gaan scheiden want hooi maakt zoveel rotzooi en stof en dat gaat allemaal op je voerbakken/supplementen emmers etc zitten.
Zou zelf nooit voer bij je zadels/tuig zetten, dat trekt muizen/ratten en ander ongedierte aan…

Verder inderdaad zorgen dat je indien nodig je hooi machinaal kan verplaatsen, hoefsmid/dierenarts dichtbij je wasplaats/poetsplaats kunnen parkeren, en dat je goed bij je mestplaats kunt komen met groot materieel. En zeker niet in/bij de stallen! Dat word echt een nachtmerrie kwa vliegen/stank overlast

Dankjewel voor de tips, nemen we zeker mee

carika schreef:
Als je de boxen tegenover elkaar hebt en deuren/ramen open hebt dan moet je wel uitkijken met tocht.
Dat is makkelijker als ze op een rijtje staan.
Voor de rest, hooiopslag groter maken. Ik neem aan dat je daar ook stro of vlas kwijt moet?

Dankjewel!
Deuren staan schuin tegenover elkaar voor tocht in warme maanden. In koude periodes willen we afschermen met plexiglas.
We zouden werken met dikke stalmatten uit rubber om zo vlas of stro te beperken of uit te schakelen. De boer die onze mest wil afhalen heeft liever zonder toevoegingen. Dat geeft ook weer meer volume natuurlijk.

sonjim schreef:
Zijn de paarden van 1 eigenaar of ook pensionpaarden. Als je meerdere tegelijk wilt poetsen is een ruimer gangpad erg fijn. Ik vind het verder een goede tip de stallen tegenover elkaar te leggen. Met een breder gangpad. De opslagruimte zou ik dan verdelen in een voer en hooi ruimte en een zadelkamer. Wellicht met in het verlengde van het gangpad de wasplaats. Op deze manier gebruik je de helft van de gang niet als gangpad maar als opslag

Paarden zijn van 1 eigenaar. Het is vooral omdat we onze paarden een waardig “pensioen” willen geven nadat ze niet meer geschikt zijn voor de hobby owv leeftijd of kwetsuren.

Gangpad nemen we mee. Hooi verplaatsen we naar buiten

DubbelFun schreef:
Misschien ook handig om de stallen (en de wei/paddock) wolf-proof te maken ivm flink wat gebieden in NL waar hij ondertussen al heeft huisgehouden.

Daar moet ik me eens verder in verdiepen inderdaad. Ook in België is het een risico. De omheining hebben we wolf-proof alvast maar we kunnen die lijn beter doortrekken. Dankjewel voor de tip!

LaDonna75 schreef:
Wij hebben een paar jaar geleden een nieuwe stal gebouwd, we mochten 150 m2 bouwen. Wat mij opvalt aan jouw tekening en ook hierboven al wel genoemd is:
- 2 m gangpad is te weinig, 3m is fijner want dan kun je fatsoenlijk met een paard voor de anderen langs zonder gezeur (zeker als je lage voorwanden hebt zoals ik), en ook goed draaien, en eventueel een paard vastzetten in het gangpad om te borstelen enz.
- een was/poetsplaats van 3 m is juist fijn vind ik, want dan kun je om je paard heen, kun je nog een zadel aan de muur ophangen op een inklapbare steun enz
- mestopslag zou ik verder weg van de stal doen, niet in hetzelfde gebouw vanwege de stank- en vliegenoverlast en ook omdat je de mesthoop eenvoudig machinaal zou moeten kunnen legen.
- ik weet niet hoe je met de nutsvoorzieningen zit maar een simpele boiler op elektrisch kan al fijn zijn voor warm water, bijvoorbeeld voor wassen, slobber maken enz.
- als je poetsplaats diep genoeg is, kun je tegen de achterwand aan de zijkant een simpele wastafel ophangen om handen te wassen en water te tappen
- ik vind de paarden op een rij juist fijn, zo kun je ze allemaal aan dezelfde kant van de stal naar buiten laten gaan en zit je met windrichtingen ook gunstiger. Ik heb 8 boxen, 5 aan de ene zijde en 3 aan de andere maar gebruik de 5 naast elkaar alleen.
- hooiopslag zorgt voor stof, als het kan zou ik die buiten de stal houden, als dat niet kan dan zoveel mogelijk afgeschermd van de ruimte van de paarden. Misschien als een soort inrijdbaar hok vanaf de buitenkant?
- heb je een zadelkamer/opbergruimte voor tuig, borstels enz bedacht?
- ik heb de brokken graag achter slot en grendel voor als er eens een ontsnapt. In mijn geval in de zadelkamer.

Mocht je dat fijn vinden, ik heb denk ik wel ergens een plattegrond van mijn stal waar ik nog steeds blij mee ben.

Heel erg bedankt voor de tips!
We hebben al heel wat dingen aangepast op basis van de reacties hier en ik die dacht dat we er goed over nagedacht hadden.
Mocht je een plattegrond hebben en willen delen heel graag!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 28-04-25 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:59

Niet alles goed (genoeg) doorgelezen dus als het al vermeld is; Sorry.
Heb je aan warmwatervoorziening voor het drinkwater gedacht ? Ik heb vroeger menig maal een tenniselleboog opgelopen van het sjouwen met lauw drinkwater totdat we een voorziening kregen zodat er niets meer kon bevriezen. Dit geldt dan ook voor je wasplaats of wasbak.
Is het mogelijk om van 2 boxen 1 te maken ? Kan ontzettend fijn zijn bij een b.v. revalidatie of bij een drachtige merrie. Ook een camera-systeem bracht bij mij heel veel rust in slechte tijden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:11

Ik heb aan 2 kanten boxen en een gangpad van 2,40m breed.
Ik kan hier mijn paard van 1,68 met gemak draaien en ook meer dan prima poetsen, zadelen etc. Echt geen enkele moeite. Het enige lastige kan inderdaad zijn als je open fronten hebt dat ze gaan klooien als je er een paard hebt staan. Nou ga jij wasplaats maken, dus neem aan dat je daar ook poetst/zadelt, dat scheelt al weer.
In jouw opstelling zie ik maar aan 1 kant boxen dus dat scheelt ook. Ook kan je nog nadenken over de inrichting van je staldeuren met bijv. afsluitbare bovendeuren als het een keer nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:13

@Highlander01: chapeau voor de tijd en duidelijkheid die je in de antwoorden hebt gestoken +:)+
Voor de ponies die niet vaak/vol op het gras mogen zou je misschien een paddock aan de stal kunnen maken zodat ze toch vaak buiten kunnen.
Of
Kijk eens naar het principe van een Paddock Paradijs?? Met een simpele (zand) loopgang om de wei heen kan er net genoeg gras groeien om de kleintjes bezig, gelukkig én gezond te houden :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:09

Voila, onze stal met plattegrond:
Afbeelding