Tips bedrijf Friesland wolfwerende omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Tips bedrijf Friesland wolfwerende omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 19:46

Dit is onze ponybak tot nu toe. Overdag staan ze hier van circa 6.30 tot 20.00 in. Afgewisseld met gras. Naast het zichtbare lint ook nog koord , totaal 7.

Vooral in de ochtend is dat in wolvengebied een spannende. Vandaar dat in de wintermaanden iemand komt om ze rond 9.00 uur buiten te zetten.

Wens is om een deel van 20x15x15 af te zetten in gaashekwerk met 2 poorten. 1 brede voor de ingang en om de trekker erin te kunnen laten. 1 voor de uitgang naar het gras.

Hoogte 1.60 met stroom buitenom en binnen 1 draad ivm schuren. In een ideale situatie graag niet met overhangend deel ivm het ‘plaatje’.

Iemand tips mbt bedrijf die dit verzorgd omgeving Friesland?

Pony’s staan ‘‘s nachts standaard op stal.

Afbeelding

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:00

In mijn ervaring zijn er niet zoveel bedrijven bereid om zich aan wolfwerende rasters te branden. Dit omdat de regels regelmatig veranderen, en iedereen die subsidie heeft ontvangen straks controle krijgt. Bij de minste geringste foute montage dient de volledige subsidie te worden terugbetaald. Ze zijn bang voor aansprakelijkheid kreeg ik te horen.
Ik denk zelf dat het wel zal loslopen, maargoed.

Ik heb uiteindelijk een hovenier gevraagd om het aan te leggen. Gewoon lokaal, gaat a.s. zaterdag de grond in.... Wel zelf alle materialen aangekocht (5 draden + lint aan de wildzijde) en binnenzijde 3 turbolinten.

Misschien is er bij jou ook een lokale hovenier of loonwerker die het wel wil doen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:22

Coby het is een indirect antwoord op je vraag..Ben ooit in een wolvenpark geweest en wolven blijken enorm slim te zijn om binnen of buiten te geraken zo werden wij voorgelicht.
Ik doe er drie foto's bij dat afdoende is volgens de medewerkers en waar ze niet in of uit kunnen. Wat je niet ziet is dat het gaas tot wel een halve meter diep is ingegraven in de grond. Er staat een flinke klap stroom op (vandaar dat er op p afstand een hek of draadje was waar publiek achter moest blijven en bij deze wolven is boven het gaas 50 cm schuin naar binnen gedaan en voor jouw project moet dat natuurlijk naar buiten want je wil ze niet binnen. De hoogte is 4 meter 50.

Je hebt maar een klein stukje dus ik zou als je in wolvengebied zit zoiets maken met poort waar je in en uit kunt rijden . Dan ben je er voorgoed en in een keer vanaf en als je een keer te laat thuis bent of je moet je paarden vroeger erin doen dan kunnen de wolven er niet in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:24

Ik heb geen enkel idee van bedrijven die dat doen / kunnen, maar hou rekening mee dat 1.60 m hoog niet hoog genoeg is om wolven buiten te houden. Die gaan daar overheen

criollo_yess

Re: Tips bedrijf Friesland wolfwerende omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:58

Wij hebben de firma Arfman de omheining om de paddocks laten plaatsen. Werken door het hele land, maar houd er rekening mee dat je naast de subsidie nog een flink bedrag zelf kunt bijleggen.

Afbeelding

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:53

Notch schreef:
In mijn ervaring zijn er niet zoveel bedrijven bereid om zich aan wolfwerende rasters te branden. Dit omdat de regels regelmatig veranderen, en iedereen die subsidie heeft ontvangen straks controle krijgt. Bij de minste geringste foute montage dient de volledige subsidie te worden terugbetaald. Ze zijn bang voor aansprakelijkheid kreeg ik te horen.
Ik denk zelf dat het wel zal loslopen, maargoed.

Ik heb uiteindelijk een hovenier gevraagd om het aan te leggen. Gewoon lokaal, gaat a.s. zaterdag de grond in.... Wel zelf alle materialen aangekocht (5 draden + lint aan de wildzijde) en binnenzijde 3 turbolinten.

Misschien is er bij jou ook een lokale hovenier of loonwerker die het wel wil doen?

Wij zitten wel in de hoveniers en loonwerkers maar wolvenrasters zijn nog niet zo in beeld helaas. Maar vragen inmiddels ook al rond.

@Pien en Rocamor.
Dank voor de tips! Ik denk en weet ook dat ze als ze willen er inderdaad overheen of onderdoor komen. Ze staan in de winter max anderhalf uur in het donker. Geen idee of het helpt maar dan met de baklamp aan en een fox light. Wanneer ze erg actief zijn wbt meldingen staan ze helaas gewoon binnen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:54

criollo_yess schreef:
Wij hebben de firma Arfman de omheining om de paddocks laten plaatsen. Werken door het hele land, maar houd er rekening mee dat je naast de subsidie nog een flink bedrag zelf kunt bijleggen.

[ Afbeelding ]

Dit is een interessante dank!
Was de offerte inclusief schrikdraadapparaat? Wij hebben al een goede met 9.0 op de draden vandaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:54

Dat begrijp ik Gini. Sterkte het is een lastig probleem.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:30

Coby schreef:
criollo_yess schreef:

[ Afbeelding ]

Dit is een interessante dank!
Was de offerte inclusief schrikdraadapparaat? Wij hebben al een goede met 9.0 op de draden vandaar.

Nee, Arfman heeft alleen het hekwerk (palen,poorten,gaas) geplaatst. Wij hebben zelf daarna de stroom erop gemaakt. Met name poorten zijn prijzig, dus als je daar zelf handig in bent...... (wij niet).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:55

Ik heb zelf een hekwerk van draadpanelen 2 meter hoog en stroomdraden, best makkelijk te plaatsen. Buitenlangs ook nog stroomdraden op 3 plekken maar enige waar ik bang voor ben is graven.

Hier zijn ze af en toe in de buurt op doortocht maar is nog niks gevestigd

kun je zoiets niet zelf plaatsen?
Afbeelding

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:44

Ik heb trouwens in mijn zoektocht nog contact gehad met BTNHaas. Ik weet niet of zij ook plaatsen, maar hij reageerde heel snel en accuraat en had mooie adviezen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:04

criollo_yess schreef:

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit. Misschien nog een tip/vraag; is het ijzeren hek geaard?. Zoniet dan zou ik dat nog toevoegen, dan krijgt hij sowieso een goede klap mocht hij proberen tussen de bovenste draden door te komen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:40

Mist schreef:
criollo_yess schreef:

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit. Misschien nog een tip/vraag; is het ijzeren hek geaard?. Zoniet dan zou ik dat nog toevoegen, dan krijgt hij sowieso een goede klap mocht hij proberen tussen de bovenste draden door te komen.

Het gaas is een stuk ingegraven, dus geaard. En we hebben de poorten ook geaard. Onder de doorgang van de poorten ligt kunststofrijplaat om graven tegen te gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:03

Arfman plaatst in onze regio ook de wildomheiningen. Zowel laag als hoog. Check maar even langs de parallelweg van de N381 tussen afslag Wijnjewoude/Hemrik en Ureterp.

Ik heb er zelf ook naar zitten kijken en foto gemaakt van hun hoge poorten
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zelf ook op zoek naar goede hekkenplaatser.

Ik overweeg ook dubbelstaafs gaashekwerk of spijlen hekwerk 180cm of 200cm hoog rond de paddock, of iets lager (150cm) rond de track. Ik ben alleen bang dat rond de track ruim boven budget zal zijn.
Dat zijn echt wel heel veel meters met meerdere poorten.
Heb nu voor nood eerst wolfwerend schapengaas-schriknet van 145cm hoog besteld. Daarmee ga ik deel van de wei wat we in de zomer gebruiken alvast afrasteren.

Heb ik iets langer de tijd om na te denken en offertes aan te vragen voor de definitieve subsidieaanvraag.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:11

Dank voor alle tips!
Gaaspanelen is inderdaad ook een optie. Maar paddock ligt echt in de achtertuin.
Voor een spijlenhekwerk zonder plaatsen met 2 poorten voor 70 meter was offerte 9000 euro.
Maar heb nu ook een interssantevan Schuurman via dit topic. Net onder de 5000 2 poorten inclusief plaatsen.
Die poorten zijn bij ons ook een crime om zelf te doen. Mijn man is handig maar om dat perfect te hebben en net als dat gaas om dat echt strak te krijgen.
Omheining is nu 1.15. Voor de poort gebruik ik nu zeven draden. Heel irritant met open en dicht doen. En gewoon te laag.