Na jaren van de ijzers af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Na jaren van de ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 11:52

Ik had al eens een topic langs zien komen over van de ijzers afgaan, maar ik kan hem niet meer vinden. Dus ik open zelf even een nieuwe :)

De titel zegt het al ik wil mijn ruin van bijna 13 van zijn ijzers halen.

Waarom?
Paardlief blijkt een milde KS te hebben. Daardoor is de verwachting dat hij mee kan doen in de sport laag, maar nog niet uitgesloten voor laag niveau.

Nu ga ik hem sowieso verhuizen van stal zodat hij de hele dag in een kudde op het land kan ipv een dagdeel op de paddock. Dus misschien dat die hoeven dan sneller kunnen aanpassen?

Nu staat hij op aluminium ijzers met een leer stukje ertussen voor demping ivm oude blessure van 5 jaar terug. Dat was nodig zolang hij sport zou lopen, dus daarom twijfel ik nu om hem eraf te halen.

Annelies_VG

Re: Na jaren van de ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:57

Ik zou het wel doen. Mijn pony "kon niet zonder ijzers", maar ik was zo klaar met die dingen dat ik ze er toch vanaf gehaald heb. Ze heeft 2 dagen echt heel erg kreupel gelopen, maar daarna ging het steeds beter. De hoeven zijn nog nooit zo goed geweest.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:00

Mag ik vragen welke blessure er voorkomen wordt door je paard op ijzers te zetten?

Ik snap dat de kwaal soms vervelender is dan het middel (de ijzers), maar waardoor komt de blessure? Misschien daar extra aandacht aan besteden wanneer hij in een andere omgeving komt te staan zonder ijzers?

Hoe lang het traject is (van ijzers naar zonder) verschilt per paard. Een gegeven is wel dat paarden even een tijdje gevoelig (of zelfs wat kreupel) kunnen lopen. Laat je goed begeleiden, zodat je niet te snel opgeeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:07

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:25

Hij heeft 5 jaar geleden vocht gehad in het hoefgewricht na een misstap bij het springen.
Hierdoor heeft ie 2 jaar op zolen met demping gestaan (dus helemaal dicht en dat klei). Toen heeft hij milde/startende straalkanker ontwikkeld en nu is de hoef wel weer ontbloot, met een stukje leer met een v eruit zodat ik de stralen kan behandelen en uitkrabben.

Hij heeft in het verleden vaak genoeg een ijzer verloren, maar liep er nooit echt slechter van.

Ik ga hem meenemen naar een bosomgeving waar hij over 9 ha wei kan lopen met een grote kudde en dan savonds op stal (zomers 24/7 buiten). Dan is het plan lekker na de revalidatie en behandeling van KS bosritten en strandritten te maken en misschien als het kan hier en daar een wedstrijdje bb/b springen of crossen.

Maar mocht hij gevoelig zijn dan kan ik hem ook helpen met hoefschoenen?
Ik zag de FLEX HORSE BOOTS van EquiSchoenen, die leken me wel wat, of de RENEGADE CLASSIC, maar daar ga ik nog advies voor vragen als ik hem van zijn ijzers haal.

Weet iemand toevallig een smid die zou kunnen helpen met de overgang in regio Alkmaar/ Heerhugowaard/ Schoorl.

Op dit moment gaat hij mee met de smid van stal, maar die is vooral behendig in ijzers en therapeutische ijzers.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:37

Als je ze wilt verwijderen dan is het voorjaar de beste tijd. De hoefgroei komt weer goed op gang. Na ontijzeren alleen 'bijwerken' en over een week of 4 laten bekappen (niet kort, de zool moet eerst weer 'leren' bodemcontact te hebben en dikker worden) Indien nodig zou je tijdelijk wat hoefschoenen kunnen gebruiken als hij erg gevoelig loopt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:44

Gho met dit verhaal zou ik er ook niet te licht overgaan. Zowel huisvesting, training en dus voeten gaan toch een hele verandering ondergaan. Die impact mag je niet onderschatten.
Sommige paarden lopen even gevoelig, maar er zijn er ook die het minder gemakkelijk hebben (tot spierbevangen geraken etc), dus in combi met KS toch goed opletten.

De nieuwe omgeving klinkt goed en veel beweging kan bevorderlijk zijn, maar een nieuwe groep betekent ook zijn plek vinden. Een paard dat niet goed uit de voeten kan (letterlijk dan) is dan ook snel weerloos. Dus let op met dat inscharen. Ook voor het paard zelf, 9HA klinkt leuk, maar met het seizoen voor de deur, is hij al gewend om veel gras te eten (fructaangehalte en wisselingen daarin)? Want een paddock een paar uurtjes of onbeperkt (vers) gras, kan ook wel een aanslag geven op het lichaam, hoefbevangen het meest bekend, maar ook te zwaar komen staan (weer niet bevorderlijk voor de voeten, en zeker niet in dit proces van zonder ijzers komen te staan).

Voor de overschakeling van ijzers naar ijzersloos kan je je laten begeleiden, maar wat is het huidige advies? Hoe staat je DA er tegenover (toch al wat blessures en voetenleed), je smid? Hoefschoenen kunnen baat geven, maar in een kudde en op 9HA, (heb er hier eentje gehad die ze op een paddock van 40*30 kon kwijtspelen)

Dus ijzerloos kan zeker, maar besef dat dit niet voor alle paarden opgaat om ze pijnvrij/gelukkig te hebben. Bereid de overgang goed voor, zeker voor je hem in een kudde plaatst.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:58

Hier na 15 jaar van de ijzers afgehaald. Ik heb een hele andere pony terug gekregen qua gedrag. Ze loopt in de wei zonder en met rijden alleen voor hoefschoenen. Hoeven gaan heel goed. Ik onderhoud ze zelf en eens in de zoveel tijd komt bekapper even puntjes op de i zetten.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 13:00

bulck schreef:
Gho met dit verhaal zou ik er ook niet te licht overgaan. Zowel huisvesting, training en dus voeten gaan toch een hele verandering ondergaan. Die impact mag je niet onderschatten.
Sommige paarden lopen even gevoelig, maar er zijn er ook die het minder gemakkelijk hebben (tot spierbevangen geraken etc), dus in combi met KS toch goed opletten.

De nieuwe omgeving klinkt goed en veel beweging kan bevorderlijk zijn, maar een nieuwe groep betekent ook zijn plek vinden. Een paard dat niet goed uit de voeten kan (letterlijk dan) is dan ook snel weerloos. Dus let op met dat inscharen. Ook voor het paard zelf, 9HA klinkt leuk, maar met het seizoen voor de deur, is hij al gewend om veel gras te eten (fructaangehalte en wisselingen daarin)? Want een paddock een paar uurtjes of onbeperkt (vers) gras, kan ook wel een aanslag geven op het lichaam, hoefbevangen het meest bekend, maar ook te zwaar komen staan (weer niet bevorderlijk voor de voeten, en zeker niet in dit proces van zonder ijzers komen te staan).

Voor de overschakeling van ijzers naar ijzersloos kan je je laten begeleiden, maar wat is het huidige advies? Hoe staat je DA er tegenover (toch al wat blessures en voetenleed), je smid? Hoefschoenen kunnen baat geven, maar in een kudde en op 9HA, (heb er hier eentje gehad die ze op een paddock van 40*30 kon kwijtspelen)

Dus ijzerloos kan zeker, maar besef dat dit niet voor alle paarden opgaat om ze pijnvrij/gelukkig te hebben. Bereid de overgang goed voor, zeker voor je hem in een kudde plaatst.

Thanks, dit is goede eye opener om over na te denken!

Ik ga sowieso maandag naar de kliniek om in te spuiten en wil gelijk overleggen voor het ijzer gedoe.

Mijn plan is dan ook om hem eventueel binnenkort eraf te halen, of een maand na het verhuizen, mits de DA het een goed plan vindt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:51

Omdat dit topic beter op VSW past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VSW

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:01

Dit is niet zomaar even van de ijzers halen, maar er is een geschiedenis met blessure en dus speciaal beslag.

Ik zou naar de kliniek gaan, onderzoeken hoe het met die blessure is en overleggen of het medisch er af kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:21

Ik zou ook niet teveel in een keer doen.

Ofwel haal je hem eerst van de ijzers en als die helemaal goed is verhuis je, of omgekeerd.
Een paard die gevoelig loopt wil je niet in een nieuwe kudde hebben. De kans op mechanische hoefbevangenheid (zeker in combinatie met overgang naar nieuw gras) is dan ook wel erg groot.

Als de verhuis al gepland is zou ik eerst verhuizen, inscharen, goed opbouwen naar nieuw gras, en dan ergens in juni of juli de overgang naar blootsvoets maken MITS hij goed in de kudde ligt, goed op gewicht is en verder geen mankementen verkregen heeft.

Daarna kunnen de ijzers eraf, zet hem niet direct op de zool maar neem een interval van 2 weken en laat een paar mm rand staan. Niet teveel van de zool laten afhalen maar wel heel regelmatig bijwerken.

Let op met verschillende ondergronden, zachte grond is geen probleem, voederplaatsen op beton kunnen de voeten sneller slijten dan ze bijgroeien, dan zijn hoefschoenen het eerste jaar vaak wel een must.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 14:32

Thanks!

De verhuizing staat nog niet op de planning. Voor nu nog op de wachtlijst, maar ik sta als eerst dus denk dat het misschien zomer wordt of erna. Daar zit nog wat tijd tussen.

Op dit moment komt hij voor mijn gevoel nog te veel over steen, dus lijkt het me niet handig om het inderdaad nu al te doen.

Op de andere stal komt hij alleen over het steen naar stal en de wei. De voerplek is niet op steen, maar met zo'n soort koeien voerhek (?), en een stukje oversteken naar het bos.

Ik ga sowieso eerst maandag met de DA overleggen wat die denkt en de mogelijkheden.
Maar voor nu weet ik dat ik wel om meer dingen moet denken dan gevoelig lopen en gewenning aan nieuw mechanisme werking.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:07

Idd gewoon goed informatie inwinnen en luisteren naar het paard zelf.
Maar je denkt er al over na en dat is al de eerste belangrijke stap! Succes

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:35

Ik heb mijn paard vorige maand van de voor ijzers afgehaald. Vooral wegens financiële redenen, gemak en geen wedstrijdambities op het moment :+
Mijn paard heeft verder nooit blessures.

1e week was hij ‘stokkreupel’ op het harde. 2e week op het zachte alweer goed, maar extra rust gegeven. En vanaf de 3e week het rijden weer rustig opgepakt.
Buiten nog steeds gevoelig, maar dat heeft nog tijd nodig. Wellicht eens verdiepen in hoefschoenen

FietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:01

Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb mijn paard vorige maand van de voor ijzers afgehaald. Vooral wegens financiële redenen, gemak en geen wedstrijdambities op het moment :+
Mijn paard heeft verder nooit blessures.

1e week was hij ‘stokkreupel’ op het harde. 2e week op het zachte alweer goed, maar extra rust gegeven. En vanaf de 3e week het rijden weer rustig opgepakt.
Buiten nog steeds gevoelig, maar dat heeft nog tijd nodig. Wellicht eens verdiepen in hoefschoenen

Inderdaad met geduld komt het bijna altijd goed.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:14

Als je hoefsmid en dierenarts geen problemen zien, kun je het allicht proberen. Hangt ook een beetje af of je smid een en ander corrigeert in een betere stand met het ijzer. Maar dat zal hij weten.
Kijk, ze zitten er zo weer onder ook. Dus in dat opzicht kun je je wat speelruimte veroorloven. Gaat het niet, dan weet je dat en staat je smid zo weer op de stoep.
Gevoelig lopen hoort niet, ook niet in het begin. Hoewel gevoeligheid over steentjes vaak voorkomt en als ze daar verder niet steeds overheen hoeven, is dat niet zo erg. Maar op zachte ondergrond en vlakke stenen hoort hij vanaf het begin goed te lopen. Weken wennen, terwijl het paard van alles probeert om te ontlasten en zo min mogelijk wil bewegen vind ik dierenmishandeling. Voor het rijden op straat kunnen hoefschoenen bescherming bieden, maar ook daarover zou ik overleggen met je smid. Een hoefschoen is vrij stroef en verandert ook de balans in de voet. Het kan dus ook weer (oude) blessures in de hand werken. En voor 24/7 op de wei/paddock zijn ze niet geschikt. Daarbij moet je ze aanmeten als de hoeven net bekapt zijn, en dat betekent soms ook dat de smid vaker moet komen, omdat ze na 3 of 4 weken dan niet goed meer passen.
Ik snap je overweging, en ik zou het zeker een kans geven mocht het medisch kunnen. Dan weet je het ook namelijk. Gaat het goed, dan is het altijd fijner. Slijten de hoeven te hard, dan is dat toch ook met 1 telefoontje opgelost :o.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:57

Ik vond het ook heel spannend om mijn paard na zijn wedstrijd carriere van de ijzers af te halen, omdat hij als drie jarige afgekeurd was op straalbeentjes en ik hem op breakover beslag had laten zetten bij de van Nassau's. Toch vanaf dag 1 geen enkel probleem toen de ijzers eraf waren.
Hij heeft overigens nooit last gehad van zijn slechte straalbeen beoordeling op jonge leeftijd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:45

Mijn pony heeft zo ongeveer zijn hele “werkende leven” rondom op ijzers gestaan, waarvan ook jaren orthopedisch beslag. Ik heb hem na zijn wedstrijd carrière van de ijzers af gehaald, hij ging toen al praktisch met pensioen. Eerste tijd was hij gevoelig op steentjes en brokkelde hier en daar wat van zijn voeten af, maar dat is helemaal goed gekomen, duurde wel even. Hij wordt nog steeds strikt elke 8 weken bekapt, ook al is het maar een heel klein randje wat er af moet, maar zo blijft de stand goed en gaat er niks brokkelen. Je ziet nog wel eens dat mensen dan langer tussen het bekappen laten omdat het lijkt alsof er niks af hoeft maar dat zou ik niet doen ivm stand, zeker niet als er blessure geschiedenis is.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 21:13

Ik heb gevraagd bij de DA. Die raad aan om hem wel op deze ijzers te laten. Ivm preventie blessure hoefgewricht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:30

Welke smid heb je, en Welke kliniek?

Hier met mijn merrie na een blessure op advies van de da op voorijzers laten zetten.
Werd gezegd dat de kans klein is dat ze ooit zonder kon. En moest vooral peesbeschermers gebruiken met werk ( en ben daar echt geen voorstander van) dus een keer niet eigenwijs geweest en geluisterd.
Blessure kwam weer terug.
Andere smid ( degene die ook bij de kliniek werkzaam was).
In september bij hem geweest.
In het begin op de ontlastende manier op ijzers gezet.
Langzaam aan terug zoals ze was.
Januari konden de ijzers er geheel af.

Soms lukt het soms lopen ze uiteindelijk beter met.
Paardje van vriendin krijgen ze niet 100 zonder ijzers.
Heeft er ook een zooltje tussen voor de demping