bulck schreef:Gho met dit verhaal zou ik er ook niet te licht overgaan. Zowel huisvesting, training en dus voeten gaan toch een hele verandering ondergaan. Die impact mag je niet onderschatten.
Sommige paarden lopen even gevoelig, maar er zijn er ook die het minder gemakkelijk hebben (tot spierbevangen geraken etc), dus in combi met KS toch goed opletten.
De nieuwe omgeving klinkt goed en veel beweging kan bevorderlijk zijn, maar een nieuwe groep betekent ook zijn plek vinden. Een paard dat niet goed uit de voeten kan (letterlijk dan) is dan ook snel weerloos. Dus let op met dat inscharen. Ook voor het paard zelf, 9HA klinkt leuk, maar met het seizoen voor de deur, is hij al gewend om veel gras te eten (fructaangehalte en wisselingen daarin)? Want een paddock een paar uurtjes of onbeperkt (vers) gras, kan ook wel een aanslag geven op het lichaam, hoefbevangen het meest bekend, maar ook te zwaar komen staan (weer niet bevorderlijk voor de voeten, en zeker niet in dit proces van zonder ijzers komen te staan).
Voor de overschakeling van ijzers naar ijzersloos kan je je laten begeleiden, maar wat is het huidige advies? Hoe staat je DA er tegenover (toch al wat blessures en voetenleed), je smid? Hoefschoenen kunnen baat geven, maar in een kudde en op 9HA, (heb er hier eentje gehad die ze op een paddock van 40*30 kon kwijtspelen)
Dus ijzerloos kan zeker, maar besef dat dit niet voor alle paarden opgaat om ze pijnvrij/gelukkig te hebben. Bereid de overgang goed voor, zeker voor je hem in een kudde plaatst.
Thanks, dit is goede eye opener om over na te denken!
Ik ga sowieso maandag naar de kliniek om in te spuiten en wil gelijk overleggen voor het ijzer gedoe.
Mijn plan is dan ook om hem eventueel binnenkort eraf te halen, of een maand na het verhuizen, mits de DA het een goed plan vindt.