Bron Meppeler courant
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.
Roquen schreef:Jessix schreef:Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.
Ik heb iets terug een post geplaatst over de subsidie die we ontvangen en de offerte voor het materiaal (van Gallagher). Ca. 1600 euro subsidie en de offerte is ongeveer €2200.
Dit is voor Gelderland. Daar krijg je dus een bepaald bedrag. Afhankelijk van wat je moet doen om je hek wolfwerend te maken dekt de subsidie veel of weinig. Wij hoeven bijvoorbeeld geen nieuwe palen te zetten.
Kinke schreef:voor welke oppervlakte is dat Roquen?
Jessix schreef:Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.
Roquen schreef:Ca. 0,6 hectare (305 strekkende meters). We hebben besloten om niet het hele perceel te doen. We hebben een soort van track met schuilstal en hooi + een stukje weiland.
Het grote weiland doen we niet, daar kunnen ze dan 's zomers overdag staan. En 's avonds weer achter het hek.
DuoPenotti schreef:Maar krijg je dan meer als je meer dieren hebt?
Ook als is het aantal meters gelijk?
We hebben een 860meter ongeveer om te doen. Waarvan delen tegen de buren hun tuin, geen idee hoe dat moet
Citaat:Artikel 2.13.6 Hoogte van de subsidie
1.De subsidie voor een vaste afrastering bedraagt:
a.
€ 570; en
b.
€ 3,40 per strekkende meter met een maximum van € 680 per dier, voor zover het runderen, paarden, ezels en pony's betreft, en een maximum van € 114 per dier, voor zover het een van de overige kwetsbare hoefdieren betreft.
2.De subsidie voor een verplaatsbare afrastering bedraagt:
a.
€ 34 per dier; en
b.
€ 4.500 voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering met draden.
3.De subsidie bedraagt maximaal € 20.000 per aanvrager.
Artikel 2.13.7 Subsidiabele kosten
1.In afwijking van artikel 1.3.4, onder b, komen kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.13.2, die zijn gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen, voor subsidie in aanmerking.
2.In afwijking van artikel 1.3.4, onder f, komen kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen voor subsidie in aanmerking.
Artikel 2.13.8 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht binnen 3 maanden na subsidieverstrekking de aangeschafte vaste of verplaatsbare wolfwerende afrastering te plaatsen of aan te passen of het automatische oprolsysteem in gebruik te nemen.
Karina schreef:Jessix schreef:Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.
Het percentage is geheel afhankelijk van je eigen situatie, dat valt lastig te vergelijken denk ik en kun je alleen voor jezelf uitrekenen.
Wij kregen voor 600m hekwerk aanpassen en 10 rund/paard/ezel + 3 alpaca basisvergoeding 570,- en variabele vergoeding 2040,- , totaal 2610,-.
Onze uitgangssituatie was vrij goed gelukkig.
Het ligt er dus helemaal aan wat er al staat hoever je komt met het subsidiebedrag en wat je nog zelf moet aanvullen.
Onze achterburen zouden echt kompleet moeten vervangen dus die doen het niet want niet te betalen.
Het loont de moeite om voor materiaal rond te shoppen en aanbiedingen te zoeken, soms hadden we bijvoorbeeld geluk met zo'n 20% korting avond bij de Welkoop. Prijzen van een rolpoort set schelen enorm per merk ook bijvoorbeeld.
Citaat:Artikel 10 Hoogte van de subsidie
1. De subsidie voor een vaste afrastering bedraagt:
a. € 570,-- per aangewezen hoefdiersoort; en,
b. € 3,40 per strekkende meter met een maximum van € 680,- per rund en paardachtige en een
maximum van € 114,- voor zover het een ander aangewezen hoefdier betreft.
2. De subsidie voor een verplaatsbare afrastering bedraagt:
a. € 34,-- per dier van de aangewezen hoefdiersoort; en,
b. € 4.500,-- voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering met draden. Het
aantal dieren waarvoor het systeem wordt aangeschaft moet minimaal bestaan uit een groep van
17 paardachtigen of runderen of een groep van minimaal 100 andere aangewezen hoefdieren.
3. Voor runderen, schapen, geiten en paardachtigen worden de te hanteren dieraantallen bepaald aan de
hand van het in het Identificatie- en Registratiesysteem voor dieren gemiddeld geregistreerde aantal
dieren van de betreffende hoefdierhouder over een viertal peildata. Het gemiddelde wordt naar boven
afgerond op hele getallen.
4. Als peildata worden 1 februari, 1 mei, 1 augustus en 1 november van het jaar voorafgaand aan de datum
van indienen van de aanvraag gehanteerd.
5. Voor varkens wordt voor de te hanteren dieraantallen uitgegaan van het aantal dieren dat is opgegeven
bij de Gecombineerde opgave in het jaar voorafgaand aan de subsidie aanvraag.
6. Voor alpaca’s wordt voor de te hanteren dieraantallen uitgegaan van het aantal dieren dat geregistreerd
staat overeenkomstig de Diergezondheidswetgeving in het jaar voorafgaand aan de subsidie aanvraag.
Hierbij hoeft geen gemiddelde gehanteerd te worden.
7. Ontbrekende gegevens op de genoemde peildata in het Identificatie- en Registratiesysteem van dieren
tellen als 0 bij het bepalen van het gemiddelde dieraantal.
8. De subsidie bedraagt (in totaal) maximaal € 20.000,-- per hoefdierhouder en kan niet meer bedragen dan
de daadwerkelijk te maken of gemaakte kosten. Dit betreft een optelsom van alle subsidies verstrekt aan
de hoefdierhouder onder deze subsidieregeling.
Jessix schreef:Ik kan één omheining aan laten passen, de andere moet inderdaad ook compleet vernieuwd worden. Ik val inderdaad stijl achterover van de prijzen die ik tot nu toe voorbij zie komen.
Karina schreef:Helpt zeker. Duurste/zuurste bij ons was wel het nieuwe apparaat wat we moesten kopen om aan die vereiste klap stroom te komen (terwijl het apparaat wat we hadden prima voldeed voor wat er binnen moest blijven, in de praktijk maar ook volgens de richtlijnen voor paarden/koeien).
Ik kan alleen nergens vinden hoe nu het daadwerkelijke bedrag per dier berekend wordt, alleen dat maximale bedrag. Ook niet in de beschikking die ik gekregen heb. Wat heel leuk geweest zou zijn dat maximale bedrag, maar helaas