Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:51

Afbeelding
Afbeelding

Bron Meppeler courant

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:23

Ik heb bij provincie Gelderland 30 augustus aanvraag ingediend voor kleine 2 hectare al aangepaste omheining voor in totaal 13 dieren (paard/koe/ezel/alpaca)en kreeg vandaag bericht dat subsidie toegekend is. Is toch wel een fijne pleister op de investeringen, want jee wat loopt dat op ook al doe je het zelf.
Ik heb ook nog geiten en meer koeien maar heb alleen geteld welke echt dagelijks op dit stuk staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:55

Wat fijn Karina! Mag ik vragen hoeveel procent van je kosten je ongeveer terugkrijgt? Scheelt denk ik ook wel vanwege het aantal dieren toch? Je krijgt toch wat per dier?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:04

Worden alleen de materiaal kosten vergoed? Of wordt ook de arbeid vergoed als je het aan laat leggen?
Provincie Overijssel vergoedt alleen een gedeelte van de materiaal kosten.
Wellicht dat iedere provincie zijn eigen voorwaarden en percentage vergoeding hanteert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:37

Volgens mij materiaal alleen. Maar dat zou mij wel helpen om enigszins in te schatten wat je dan terugkrijgt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:15

Overzicht per provincie die of subsidie aan dierhouders verleent, mits de pot nog niet leeg is en de dierhouder aan de door hun gestelde voorwaarden voldoet, ofwel provincies die noodrasters beschikbaar stellen.

Friesland
Groningen
Drenthe

De drie noordelijke provincies verwijzen door naar het loket vanSNN.
Overijssel
GelderlandHet lijkt erop dat in de provincie Gelderland de subsidie door de gemeenten wordt verstrekt, dus neem contact op met je gemeente.
Utrecht
Noord-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
https://www.limburg.nl/@9526/subsidie-preventie-faunaschade-2024/

Ik kan niet vinden of er in de provincie Flevoland en Zuid-Holland subsidie regelingen zijn.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 02:19

Ik kan dus alleen voor Gelderland spreken en naar eigen ervaring. Je vult niet jouw gemaakte kosten in maar eigenlijk meters en dieren. Een kaartje van het terrein digitaal aanleveren. Het gaat om een basisbedrag per meter en dan de variabelen dus aantal dieren en diersoorten. Het is wel echt gebaseerd op materiaalkosten, daarvan 10 jaar de bonnen bewaren.
Ik kreeg met het invullen al een geraamd bedrag en dat is ook toegekend.
Zoals eerder gezegd, als de pot leeg is heb je pech dus gewoon aanvragen, ik vond het uiteindelijk veel eenvoudiger dan ik dacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 06:50

Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 09:51

Jessix schreef:
Ja dat las ik ook. Per dier en per meter. Ik vraag het sowieso wel aan. Was benieuwd naar het percentage wat je ongeveer terugkrijgt omdat de offertes veel duurder uitpakken dan gedacht.

Ik heb iets terug een post geplaatst over de subsidie die we ontvangen en de offerte voor het materiaal (van Gallagher). Ca. 1600 euro subsidie en de offerte is ongeveer €2200.

Dit is voor Gelderland. Daar krijg je dus een bepaald bedrag. Afhankelijk van wat je moet doen om je hek wolfwerend te maken dekt de subsidie veel of weinig. Wij hoeven bijvoorbeeld geen nieuwe palen te zetten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:52

In de provincie Overijssel kan er op dit moment alleen subsidie voor tweehoevigen worden aangevraagd.
Paard(achtigen) vallen (nog?) niet onder de subsidie regels.

Bron rtv oost
Al honderd subsidieaanvragen van schapenhouders in Overijssel voor bescherming tegen de wolf https://www.rtvoost.nl/nieuws/2577836/a ... en-de-wolf #rtvoost

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:06

Roquen schreef:
Jessix schreef:

Ik heb iets terug een post geplaatst over de subsidie die we ontvangen en de offerte voor het materiaal (van Gallagher). Ca. 1600 euro subsidie en de offerte is ongeveer €2200.

Dit is voor Gelderland. Daar krijg je dus een bepaald bedrag. Afhankelijk van wat je moet doen om je hek wolfwerend te maken dekt de subsidie veel of weinig. Wij hoeven bijvoorbeeld geen nieuwe palen te zetten.

Ik had je post gelezen. Dat is wel een mooi bedrag terug. Voor mij wel fijn om een beetje een indicatie te hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:32

voor welke oppervlakte is dat Roquen?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 13:22

Kinke schreef:
voor welke oppervlakte is dat Roquen?

Ca. 0,6 hectare (305 strekkende meters). We hebben besloten om niet het hele perceel te doen. We hebben een soort van track met schuilstal en hooi + een stukje weiland.

Het grote weiland doen we niet, daar kunnen ze dan 's zomers overdag staan. En 's avonds weer achter het hek.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:03

Jessix schreef:

Het percentage is geheel afhankelijk van je eigen situatie, dat valt lastig te vergelijken denk ik en kun je alleen voor jezelf uitrekenen.

Wij kregen voor 600m hekwerk aanpassen en 10 rund/paard/ezel + 3 alpaca basisvergoeding 570,- en variabele vergoeding 2040,- , totaal 2610,-.
Onze uitgangssituatie was vrij goed gelukkig.
Het ligt er dus helemaal aan wat er al staat hoever je komt met het subsidiebedrag en wat je nog zelf moet aanvullen.
Onze achterburen zouden echt kompleet moeten vervangen dus die doen het niet want niet te betalen.

Het loont de moeite om voor materiaal rond te shoppen en aanbiedingen te zoeken, soms hadden we bijvoorbeeld geluk met zo'n 20% korting avond bij de Welkoop. Prijzen van een rolpoort set schelen enorm per merk ook bijvoorbeeld.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:04

Roquen schreef:
Ca. 0,6 hectare (305 strekkende meters). We hebben besloten om niet het hele perceel te doen. We hebben een soort van track met schuilstal en hooi + een stukje weiland.

Het grote weiland doen we niet, daar kunnen ze dan 's zomers overdag staan. En 's avonds weer achter het hek.

Dat is ook een hele goede oplossing als er overdag genoeg toezicht is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:12

Maar krijg je dan meer als je meer dieren hebt?

Ook als is het aantal meters gelijk?
We hebben een 860meter ongeveer om te doen. Waarvan delen tegen de buren hun tuin, geen idee hoe dat moet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:55

DuoPenotti schreef:
Maar krijg je dan meer als je meer dieren hebt?

Ook als is het aantal meters gelijk?
We hebben een 860meter ongeveer om te doen. Waarvan delen tegen de buren hun tuin, geen idee hoe dat moet

Je krijgt ook een bedrag per dier inderdaad. En daarnaast het bedrag per meter en per situatie.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:58

Dit zijn de regels en bedragen Gelderland

Citaat:
Artikel 2.13.6 Hoogte van de subsidie
1.De subsidie voor een vaste afrastering bedraagt:

a.
€ 570; en

b.
€ 3,40 per strekkende meter met een maximum van € 680 per dier, voor zover het runderen, paarden, ezels en pony's betreft, en een maximum van € 114 per dier, voor zover het een van de overige kwetsbare hoefdieren betreft.

2.De subsidie voor een verplaatsbare afrastering bedraagt:

a.
€ 34 per dier; en

b.
€ 4.500 voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering met draden.

3.De subsidie bedraagt maximaal € 20.000 per aanvrager.

Artikel 2.13.7 Subsidiabele kosten
1.In afwijking van artikel 1.3.4, onder b, komen kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.13.2, die zijn gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen, voor subsidie in aanmerking.

2.In afwijking van artikel 1.3.4, onder f, komen kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen voor subsidie in aanmerking.

Artikel 2.13.8 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht binnen 3 maanden na subsidieverstrekking de aangeschafte vaste of verplaatsbare wolfwerende afrastering te plaatsen of aan te passen of het automatische oprolsysteem in gebruik te nemen.

Er is dus wel een plafond want wij krijgen natuurlijk geen 680 per dier
Laatst bijgewerkt door Karina op 13-09-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:01

Karina schreef:
Jessix schreef:

Het percentage is geheel afhankelijk van je eigen situatie, dat valt lastig te vergelijken denk ik en kun je alleen voor jezelf uitrekenen.

Wij kregen voor 600m hekwerk aanpassen en 10 rund/paard/ezel + 3 alpaca basisvergoeding 570,- en variabele vergoeding 2040,- , totaal 2610,-.
Onze uitgangssituatie was vrij goed gelukkig.
Het ligt er dus helemaal aan wat er al staat hoever je komt met het subsidiebedrag en wat je nog zelf moet aanvullen.
Onze achterburen zouden echt kompleet moeten vervangen dus die doen het niet want niet te betalen.

Het loont de moeite om voor materiaal rond te shoppen en aanbiedingen te zoeken, soms hadden we bijvoorbeeld geluk met zo'n 20% korting avond bij de Welkoop. Prijzen van een rolpoort set schelen enorm per merk ook bijvoorbeeld.

Dat snap ik. :) Ik wil ook niet vergelijken, ik wil een idee hebben van wat de mogelijkheden kunnen zijn. En jullie voorbeelden helpen daarin, dus dank je wel daarvoor.

Ik kan één omheining aan laten passen, de andere moet inderdaad ook compleet vernieuwd worden. Ik val inderdaad stijl achterover van de prijzen die ik tot nu toe voorbij zie komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:04

Dit zijn de regels voor Utrecht:
Citaat:
Artikel 10 Hoogte van de subsidie
1. De subsidie voor een vaste afrastering bedraagt:
a. € 570,-- per aangewezen hoefdiersoort; en,
b. € 3,40 per strekkende meter met een maximum van € 680,- per rund en paardachtige en een
maximum van € 114,- voor zover het een ander aangewezen hoefdier betreft.
2. De subsidie voor een verplaatsbare afrastering bedraagt:
a. € 34,-- per dier van de aangewezen hoefdiersoort; en,
b. € 4.500,-- voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering met draden. Het
aantal dieren waarvoor het systeem wordt aangeschaft moet minimaal bestaan uit een groep van
17 paardachtigen of runderen of een groep van minimaal 100 andere aangewezen hoefdieren.
3. Voor runderen, schapen, geiten en paardachtigen worden de te hanteren dieraantallen bepaald aan de
hand van het in het Identificatie- en Registratiesysteem voor dieren gemiddeld geregistreerde aantal
dieren van de betreffende hoefdierhouder over een viertal peildata. Het gemiddelde wordt naar boven
afgerond op hele getallen.
4. Als peildata worden 1 februari, 1 mei, 1 augustus en 1 november van het jaar voorafgaand aan de datum
van indienen van de aanvraag gehanteerd.
5. Voor varkens wordt voor de te hanteren dieraantallen uitgegaan van het aantal dieren dat is opgegeven
bij de Gecombineerde opgave in het jaar voorafgaand aan de subsidie aanvraag.
6. Voor alpaca’s wordt voor de te hanteren dieraantallen uitgegaan van het aantal dieren dat geregistreerd
staat overeenkomstig de Diergezondheidswetgeving in het jaar voorafgaand aan de subsidie aanvraag.
Hierbij hoeft geen gemiddelde gehanteerd te worden.
7. Ontbrekende gegevens op de genoemde peildata in het Identificatie- en Registratiesysteem van dieren
tellen als 0 bij het bepalen van het gemiddelde dieraantal.
8. De subsidie bedraagt (in totaal) maximaal € 20.000,-- per hoefdierhouder en kan niet meer bedragen dan
de daadwerkelijk te maken of gemaakte kosten. Dit betreft een optelsom van alle subsidies verstrekt aan
de hoefdierhouder onder deze subsidieregeling.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:06

Jessix schreef:
Ik kan één omheining aan laten passen, de andere moet inderdaad ook compleet vernieuwd worden. Ik val inderdaad stijl achterover van de prijzen die ik tot nu toe voorbij zie komen.

Welke prijzen heb je het dan specifiek over? Welk materiaal?

Heb je iets aan wat ik hierboven postte wbt Gelderland qua vergoedingen? Zoveel zal het niet schelen per provincie. ** EDIT: Ah, zelfde dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:10

Ja het komt op hetzelfde neer. :j
In mijn geval schiet het nog niet veel op, maar goed... alle beetjes helpen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:25

Helpt zeker. Duurste/zuurste bij ons was wel het nieuwe apparaat wat we moesten kopen om aan die vereiste klap stroom te komen (terwijl het apparaat wat we hadden prima voldeed voor wat er binnen moest blijven, in de praktijk maar ook volgens de richtlijnen voor paarden/koeien).

Ik kan alleen nergens vinden hoe nu het daadwerkelijke bedrag per dier berekend wordt, alleen dat maximale bedrag. Ook niet in de beschikking die ik gekregen heb. Wat heel leuk geweest zou zijn dat maximale bedrag, maar helaas :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:36

Karina schreef:
Helpt zeker. Duurste/zuurste bij ons was wel het nieuwe apparaat wat we moesten kopen om aan die vereiste klap stroom te komen (terwijl het apparaat wat we hadden prima voldeed voor wat er binnen moest blijven, in de praktijk maar ook volgens de richtlijnen voor paarden/koeien).

Ik kan alleen nergens vinden hoe nu het daadwerkelijke bedrag per dier berekend wordt, alleen dat maximale bedrag. Ook niet in de beschikking die ik gekregen heb. Wat heel leuk geweest zou zijn dat maximale bedrag, maar helaas :D

Ik moet ook een nieuw apparaat en de hele paddock van de pony's moet nieuw opgebouwd worden. Dat van de Lusitano's kan aangepast worden, moet alleen een nieuwe poort in en een paar palen en regels die vervangen worden als we dan toch bezig zijn. En dan aan de buitenkant de draden en op elke paal nog een extra verhoging omdat de grond buiten ongelijk is. (aan de rechterkant en achterkant zijn hogere plekken)

Als er geen wolven zouden zijn dan zou ik niets hoeven doen. Alles is nog prima voor nog vele jaren. Dus inderdaad zuur.. Stomme wolf. -O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:32

Volgende week vrijdag komt de wolvenconsulent langs om te kijken bij mijn weiland. Klonk als een hele vriendelijke man aan de telefoon.