Hoe gooien jullie JKK weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:25

Ibbel schreef:
cissy schreef:
Waarom zegt mijn buurman dan nee tegen de gratis compost die de gemeente ter beschikking stelt? Hij zegt dat daar van alles in zit wat je niet in je tuin wil hebben.

Als de gemeente professioneel composteert dan zou dat niet hoeven. Maar hoe kom je erachter of dat zo is?


Omdat je buurman dénkt dat er van alles inzit? Heeft-ie het wel eens gebruikt dan?

Gemeentes composteren meestal niet zelf, het groenafval wordt ook vanaf de gemeentewerf gewoon opgehaald en elders tot compost verwerkt. Net als wat met de kliko's aan de weg wordt gezet.


Hij zegt van wel, ze halen nooit compost bij de gemeente om die reden. Mensen gooien van alles in de groene kliko en dat wil hij niet in zijn tuin.

Maar als je bij tuincentrum compost haalt weet je toch ook niet wat er in zit?
Dan moet je zelf compost maken maar niet iedereen heeft daar plek voor of zin in of de kennis.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:45

Als de mesthoop de tijd krijgt om alle mest etc goed om te zetten, en de hoop is groot genoeg, dan loopt de temperatuur behoorlijk hoog op; ook jkk wordt dan volledig verteerd tot compost. Zolang de mest- en regenwormen, kevertjes en torren nog druk bezig zijn met omzetten is ie nog niet klaar. Als het geen jaar kan liggen, en de hoop is niet groot genoeg dan kan jkk beter in de kliko als restafval.

Hier is de hoop van vorig winter net over de weide verdeeld; die was tot een kwart afgenomen en volledig omgezet.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:58

cissy schreef:
Maar als je bij tuincentrum compost haalt weet je toch ook niet wat er in zit?
Dan moet je zelf compost maken maar niet iedereen heeft daar plek voor of zin in of de kennis.


De compost van de tuincentra komt 9 van de 10 keer uit precies dezelfde composteringsinrichting als de compost van de gemeente. De bron van ál die compostproducenten is gewoon groenafval uit tuinen en parken, openbare ruimte, onverkochte/doorgedraaide akkerbouwproducten, restanten van akkerbouwproductie, you name it.

De meeste eigengemaakte compost bevat wél onkruid (zaad en wortelresten)

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:59

Jaren geleden kon je bij ons in de gemeente gratis compost ophalen dat was gemaakt van ons gft afval. Dat jaar nog nooit zoveel onkruid gezien, gek werden we ervan.
Het kan wel zijn dat niets het overleeft, maar dat hadden ze onze compost niet verteld.
Wij laten de gratis compost sindsdien aan ons voorbij gaan

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:19

Op de brandstapel.
En dan de fik erin.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe gooien jullie JKK weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:35

En dan de giftige dampen inademen?

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:42

Ibbel schreef:
En dan de giftige dampen inademen?


Bij ons is dat een mega brandstapel. Wordt het hele jaar verzameld en met oudjaar gaat de fik erin. Voornamelijk hout ligt erop.
Wat moet je er anders mee? Op de mesthoop is geen optie omdat deze uitgereden wordt op het land. (Melkveebedrijf ;) )

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:18

thequeensmum schreef:
Jaren geleden kon je bij ons in de gemeente gratis compost ophalen dat was gemaakt van ons gft afval. Dat jaar nog nooit zoveel onkruid gezien, gek werden we ervan.
Het kan wel zijn dat niets het overleeft, maar dat hadden ze onze compost niet verteld.
Wij laten de gratis compost sindsdien aan ons voorbij gaan

Dat is dus precies wat mijn buurman ook zei.

Ik heb wel twee kruiwagens compost gehaald vd gemeente en ga het wel avonturen.
Gebruikt in potten op terras dus ik zie het vanzelf.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe gooien jullie JKK weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:52

Jaren geleden, ja, toen gemeentes zelf de handel gewoon op een bult lieten liggen. En er zullen vast nog gemeentes zijn die dat doen met hun GFT-afval, hoewel ik het betwijfel. Het neemt zoveel dure grond in beslag, die een gemeente wel beter kan gebruiken.

Maar compost groeit niet in zakken, ergens wordt het spul dus ook in zakken gestopt, en dat doet een gemeente ook niet zelf.

Maw: als een gemeente compost in zakken aanbiedt, kan je er echt wel van uit gaan dat het spul ergens professioneel verwerkt is (en dat je ook niet je eigen GFT-afval terug krijgt, trouwens)

Iedere gemeente besteedt z'n afvalverwerking uit. Zowel GFT, plastic als restafval. En uiteraard glas, papier, en de rest van wat er op een gemeentewerf wordt gedumpt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:09

cissy schreef:
Waarom zegt mijn buurman dan nee tegen de gratis compost die de gemeente ter beschikking stelt? Hij zegt dat daar van alles in zit wat je niet in je tuin wil hebben.

Als de gemeente professioneel composteert dan zou dat niet hoeven. Maar hoe kom je erachter of dat zo is?



Ik snap jou buurman wel. Ervaring hier is dat er hennepzaden in zaten, dus hennepplanten die groeide. En bij een ander deed het niks. Zat geen voeding in, wilde niks op groeien.
Onze gemeente is dan wellicht geen ster in composteren.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:47

Wij hebben een jaar of 10 geleden ook eens een vrachtje van die hele mooie gratis compost opgehaald...ik wil het NOOIT meer :n Zit vol met allerlei kleingehakte zooi die ik nu nog steeds uit mijn moestuinbakken aan het vissen ben..... allemaal stukjes plastic, glas, ijzer enzo _-:(

Ik vermoed dat mensen gewoonweg vanalles in de groene bak gooien en het hele zaakje wordt gehakseld en blijkbaar andere zooi er niet uit gefilterd wordt maar gewoon gezellig mee door de hakselaar gaat.

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:12

Restafval. Zeker niet mesthoop of gft. We willen dat spul juist uitroeien toch.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:47

Gratis compost van afval verwerker, noway. Ondanks dat niet mag gooien hier mensen zelfs honden poep in de groene container. Zo verschrikkelijk goor en je kunt er ook nog eens goed ziek van worden.

Wel gebruikt ik wel verteerde paarden mest voor de tuin en emmers koffiedik van de gene die bij ons op het werk de koffie machines vult en leegt.

JJK, gewoon bij het rest afval.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hoe gooien jullie JKK weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 07:57

Mijn jkk wordt gespoten of verwijderd voor het de kans krijgt om te bloeien.
Wat ik uitgraaf, komt gewoon in het compostvat bij het keukenafval. Daar blijft het wel een jaar. Dan gaat het zooitje in de moestuin. Nog nooit gehad dat daar jkk groeit.
Om het gif maak ik mij ook geen zorgen. De pissenbedden en compostwormen klagen niet. Het is geen pfas of asbest, hé. Wat de natuur aan gif maakt, breekt de natuur ook weer netjes af.

Ik gooi het nog groene jkk wel nooit bij de kippen, waar het andere onkruid wel terecht komt.

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:17

koend schreef:
Het is geen pfas of asbest, hé. Wat de natuur aan gif maakt, breekt de natuur ook weer netjes af.

Je weet dat asbest een delfstof is en gewonnen wordt dmv mijnbouw? Ofwel: gevormd door de natuur/aarde.
En net als steenkool, diamant of ruwe olie wordt het niet zo gemakkelijk door de natuur afgebroken.

OT, ik lees her en der dat JKK in de GFT container mag. Ik weet niet beter dan de bloemdelen van JKK in een plastic zak te neutraliseren.
Ivm snel in zaad kunnen schieten en kans op verspreiding als je de deksel open doet.