[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:53

Ik heb vorig jaar 2 schapen en 3 lammeren voor 3 maanden ik mijn stukje gehad. Aan de buurman gevraagd. Ik heb verder niets geregeld of gevraagd.
Dit jaar niet omdat we extra pad hebben gemaakt en er even geen omheining meer was. Volgend jaar vraag ik hem wel weer.

Ze staan nu ergens op de wei en daar lopen ook schapen op.
Ik vind het een prachtige combi.
Ik vind Bier, Hummer en Mancave ook geweldig gevonden :D :D

Maar ik heb niet genoeg gras voor eigen schaapjes. Dus ideaal dat ik het zo kan doen.

In de winter zijn boeren altijd wel blij dat ze hun schaapjes ergens kwijt kunnen. Maar weet niet of jou stuk daar groot genoeg voor is.

Ja leuk om weer te gaan bedenken wat aan te planten.
Dit jaar ook 2 vrij grote stukken bij ons.

Hier doen de berken het wel goed. In de vrije natuur zie je ze hier verder niet.
Wel hier en daar 1 of 3 in tuinen bij mensen.

Maar daar heb ik nu genoeg van. Staan er nu 15. Dus ook boom mogen worden. Vind het dan zonde om ze ook nog in een heg te zetten.
Maar ja wie weet.

Wil in ieder geval 1 wilgen heg.
Met
Schietwilg
Boswilg
Rozemarijn wilg
Amandel wilg

Ik had ook de bitterwilg op mijn lijstje.
Maar zag laatst bij iemand dat die niet zo goed werden gegeten door haar paarden. Die laat ik er uit.

Op het lijstje vorig jaar bij heg en landschap staan ook nog.
Geoorde wilg
Grauwe wilg
Kraak wilg
Kat wilg

Maar misschien moet ik niet te veel soorten doen.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:55

Hier ook berk trouwens. Hele hoge berken. Bij ons thuis ook (rand Veluwezoom). Op zandgrond doen ze het goed. Bij ons vorige huis groeiden ze zelfs tussen de tegels als jonge plant :+

Op de vorige stal deed de grauwe wilg het trouwens wel fantastisch. Veel beter dan de boswilg. Verspreidde zichzelf ook heel makkelijk :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:06

Daihyo, dit is 35m2. Als het goed is genoeg om alles vol te leggen dat nu nog open is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:30

Wij zitten op kleigrond. Dat maakt soms wel wat uit kwa planten planten op welke grond je zit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:45

Vanmorgen de laatste stenen neer gelegd. Mooi opsluit randje. En weer een halve meter pad bijgekregen door hetgeas weg te halen wat door gegroeid was.

Voor

Afbeelding

Na
Hier links komt een haag van 40 meter. Niet de wilgenhaag

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:13

Blijft je water niet langer staan door die opsluitranden? Je pad lijkt zo een geul te zijn, laagste punt?

Het is niet zo dat de Berk het helemaal niet doet maar de trend is blijkbaar dat ze veel sneller dan 'vroegah' het loodje leggen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:16

Klopt, berken gaan sneller om. Ik heb ze wel geplant en ze slaan goed aan maar wel op een stuk waar een afwateringsgat zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:24

Ir111 schreef:
Ja, terugsnoeien! Moet je alleen even kijken wat het beste moment is! Ik merk ook dat de soort het beter doet dan de ander (zoals Superpony ook schrijft). Maar dat is ook prima, als iets niet werkt dan plant ik dat verder niet meer aan. Tip van onze bomenman; Berk is niet handig om aan te planten (hierin de buurt tenminste). Met de huidige zomers is het te warm en droog en is de sterfte hoog.

Ik ga niet vlechten maar maak m weer zoals de andere takkenril, zo'n 40cm breed en dan de takken er in storten. Dat is veel minder werk en kun je makkelijker aanvullen. Zo blijft het mooi. Ben wel geïnteresseerd in nog een wilgenadresje! We hebben nu een deal met iemand om de hoek maar dat is niet genoeg om de hele nieuwe takkenril mee te vullen.

Schaapjes mag écht nog niet! :') Maarrrr, na de verbouwing van schuur nummer 2 ga ik een schapenoffensief inzetten. Dan kunnen we daar namelijk een mooi plekje voor ze maken waar ze lekker droog kunnen staan en waar hun voer etc kan staan. Rustig inmasseren. en dan ineens een verrassingsmove maken. Zo is onze hond er ook gekomen vorig jaar... O:)

Hey!

Ik heb gewoon schapen van de buren geleend... helemaal top.
krijg je direct een idee of het überhaupt iets voor je is....

Ik vond ze geweldig..... maar nog meer dieren is nog meer werk en nog lastiger van huis kunnen, hahaha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:01

Ir111 schreef:
Blijft je water niet langer staan door die opsluitranden? Je pad lijkt zo een geul te zijn, laagste punt?

Ga ik niet vanuit. Er ligt aan beide kanten een drainagebuis onder. En straks nog beplanting.
Maar je weet het nooit.
Het water trekt hier ook altijd vrij snel weg.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:09

Monstra, Mijn merrie maakt er een sport van om mijn rijtje stenen uit te graven en ze elke keer weer overal te gooien. Je wil niet weten hoe vaak ik mijn rijtje al opnieuw goed gelegd heb. HEEL LEUKE HOBBY DIT! Ik hoop dat de jouwe ze gewoon netjes laten liggen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:49

Hier nog steeds heel blij met de enorme berken op het midden van het terrein. Altijd schaduw.
Afbeelding

Hier vandaag de zonnebloemen op de heuvel wat gesnoeid. Die gingen wel erg hangen. Ik had de heuvel ingezaaid voor stevigheid. Dat was op zich gelukt. Maar nu kwam ik aan 1 kant al 3 konijnenholen tegen :roll:
Plan was om binnen nu en een paar weken er een pad overheen te maken. Maar dat vind ik nu wel weer een beetje spannend. Leuk die biodiversiteit :+

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:48

Mooi om het allemaal te zien.
Ik ben ook heel blij met mijn berk en hopelijk groeien de 2 jonge berkjes straks net zo mooi uit :jAfbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 02:39

Hier staat het rond de poel echt mega vol met berken zaailingen. Staan ook wilgen, hazelaar en vogelkers tussen en het groeit allemaal als kool. Het staat wel echt op de schuine zijde, maar we moeten wel wat eruit gaan halen.

Bij meerbomen kwamen we aan en die hadden ook alleen nog berk, dus daar ook wat van meegenomen. Zie wel als het teveel wordt of de bomen het slecht doen wat we dan weer doen. Als je eenmaal wat groen hebt, kan je ook wat missen.

In het bos naast ons staan ook veel berken, maar ook slechte. Heb een keer een dode stam gekregen en die was ook niks waard eigenlijk.

Er vallen nu wel wat eikels en al hier en daar wat blad. Vorig jaar had ik besloten na de afgelopen jaren alles met de hand doen dat we toch een blad blazer/zuiger gingen nemen, maar nu twijfel ik nog even. De accu dingen lijken te zwak, de benzine dingen maken herrie en zijn zwaar, dus even zien........

Helaas vandaag ons kune kune varken moeten laten inslapen. Dat gaan we echt merken. Ze was heel aanwezig, maakte veel geluiden en was heel gezellig en eigenwijs, dus je was toch altijd wel met haar bezig.
Nu hebben we dus nog 1 Gottingher. Zij leek het wel al door te hebben en is vrij rustig. Zij is wel erg dol op eikels, dus extra aandacht gehad en eikeltjes gevoerd. Ze is heel kritisch welke ze opeet en spuugt gewoon de schilletjes uit. Hoe ze dat toch doen met die mond.........

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:35

Oh wat triest Superpony. Sterkte.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:45

Sterkte.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:44

superpony schreef:
Hier staat het rond de poel echt mega vol met berken zaailingen. Staan ook wilgen, hazelaar en vogelkers tussen en het groeit allemaal als kool. Het staat wel echt op de schuine zijde, maar we moeten wel wat eruit gaan halen.

Bij meerbomen kwamen we aan en die hadden ook alleen nog berk, dus daar ook wat van meegenomen. Zie wel als het teveel wordt of de bomen het slecht doen wat we dan weer doen. Als je eenmaal wat groen hebt, kan je ook wat missen.

In het bos naast ons staan ook veel berken, maar ook slechte. Heb een keer een dode stam gekregen en die was ook niks waard eigenlijk.

Er vallen nu wel wat eikels en al hier en daar wat blad. Vorig jaar had ik besloten na de afgelopen jaren alles met de hand doen dat we toch een blad blazer/zuiger gingen nemen, maar nu twijfel ik nog even. De accu dingen lijken te zwak, de benzine dingen maken herrie en zijn zwaar, dus even zien........

Helaas vandaag ons kune kune varken moeten laten inslapen. Dat gaan we echt merken. Ze was heel aanwezig, maakte veel geluiden en was heel gezellig en eigenwijs, dus je was toch altijd wel met haar bezig.
Nu hebben we dus nog 1 Gottingher. Zij leek het wel al door te hebben en is vrij rustig. Zij is wel erg dol op eikels, dus extra aandacht gehad en eikeltjes gevoerd. Ze is heel kritisch welke ze opeet en spuugt gewoon de schilletjes uit. Hoe ze dat toch doen met die mond.........

He, sterkte. Wij hebben eind vorige week ons Kune Kune in laten slapen. Leek een hersenbloeding oid. Was al ouder, maar toch altijd zonde.

http://www.nadinedejong.nl | Professionele fotoreportage van jou en je paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:45

Sterkte. Dat zal wel een gemis zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:06

Dank jullie wel.

Dat is toevallig Danuah. Die van ons was 6, dus nog lang niet oud. Toen ze bij ons kwam, mankeerde ze wel al een en ander en was niet heel goed verzorgd, maar ze was altijd vrolijk en erg aanwezig.

Jij ook veel sterkte. Hebben jullie nu nog een varken alleen of koppeltje? Ze kwam samen met een Gottingher, maar het was geen heel hecht stel en die leek al wat afstand te hebben genomen. Ik vind het wel sneu. Die is al eerder een zus verloren en daarom hadden ze de kune kune erbij genomen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:23

Ah gossie, sterkte Superpony! Ik vind varkens zo leuk! Hier in de buurt loopt een stelletje. Die zijn echt prachtig, middelmaat, roestbruine vacht en hoog op de poten. Een plaatje om te zien! <3

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:30

superpony schreef:
Dank jullie wel.

Dat is toevallig Danuah. Die van ons was 6, dus nog lang niet oud. Toen ze bij ons kwam, mankeerde ze wel al een en ander en was niet heel goed verzorgd, maar ze was altijd vrolijk en erg aanwezig.

Jij ook veel sterkte. Hebben jullie nu nog een varken alleen of koppeltje? Ze kwam samen met een Gottingher, maar het was geen heel hecht stel en die leek al wat afstand te hebben genomen. Ik vind het wel sneu. Die is al eerder een zus verloren en daarom hadden ze de kune kune erbij genomen.

Wij hadden er drie. Eentje was al gekomen omdat Bell jaren geleden niet goed ging, maar knapte toen toch heel vlot weer goed op. Nu nog haar zus en een andere, maar komt wel een biggetje (ok, 2 :D) bij. Toevallig verderop in het dorp een goed kune kune toompje, dus konden het niet laten.

http://www.nadinedejong.nl | Professionele fotoreportage van jou en je paard.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:52

superpony schreef:

Ik breek even in, maar een accu bladblazer is echt niet zwak hoor! Wij hebben al onze apparaten van Ego en met die bladblazer blaas ik meestal maar halve stand omdat ik anders álles weg blaas met standje orkaan :D En het scheelt zoveel tijd t.o.v. harken.

Mahone <3

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:58

Hier een Makita bladblazer (of zuiger) en die is ook echt krachtig genoeg. Alleen de accu duur valt wat tegen, moet je eigenlijk dubbele set hebben om te wisselen. Gebruik de accu’s voor de grondboor en bosmaaier en dan nooit problemen met de tijdsduur, dus die dubbele set ook weer niet zo hard nodig.

Wat triest van de varkentjes, sterkte allebei.

2 Endurance zadels te koop: Gloednieuwe Wintec Pro Endurance & Gaston Mercier Doline I
Mijn mini kudde & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram
Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:06

Ik vind het wel interessant. Met name de zuiger. Hier vanwege esdoorns van de buren. Hoe lang gaat een accu mee ethelate?
Edit: die van Makita is dan deze? https://www.toolsvoordelig.nl/dub187z-1 ... PcQAvD_BwE
En daar kan ook gewoon de accu van bijvoorbeeld de boormachine op?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:41

Ir111 schreef:
Ah gossie, sterkte Superpony! Ik vind varkens zo leuk! Hier in de buurt loopt een stelletje. Die zijn echt prachtig, middelmaat, roestbruine vacht en hoog op de poten. Een plaatje om te zien! <3

Ja, ze zijn ook echt leuk. Die van ons was dus een kune kune en daar voerde ik de hele dag hele gesprekken mee. Dat is nu echt een leegte, terwijl ik ook met 4 honden en de paarden klets.

Die van ons was ginger met een zwarte vlek.

We hebben dus nog een Gottingher, maar die zijn heel anders. Wel lief, wil altijd op haar buikje geaaid, maar is wat schrikachtiger.

Danuah schreef:
superpony schreef:
Dank jullie wel.

Wij hadden er drie. Eentje was al gekomen omdat Bell jaren geleden niet goed ging, maar knapte toen toch heel vlot weer goed op. Nu nog haar zus en een andere, maar komt wel een biggetje (ok, 2 :D) bij. Toevallig verderop in het dorp een goed kune kune toompje, dus konden het niet laten.

Wat leuk! De Gottingher die we nu nog hebben is nu 7, dus denk dat we er geen bij nemen. Ze is vrij rustig nu. Het is natuurlijk niet goed, maar op deze leeftijd weer koppelen of een biggetje of 2 vind ik ook zo wat voor haar.
Stel dat er een (beer misschien beter? ) op leeftijd rondloopt op zoek, zou ik het misschien nog overwegen.

Miriam91 schreef:
superpony schreef:

Ik breek even in, maar een accu bladblazer is echt niet zwak hoor! Wij hebben al onze apparaten van Ego en met die bladblazer blaas ik meestal maar halve stand omdat ik anders álles weg blaas met standje orkaan :D En het scheelt zoveel tijd t.o.v. harken.

Oke, ik zal naar EGO kijken. Ik dacht dat zuigen handiger was bij ons, maar die functie hebben ze niet allemaal. Op pad tussen ons en de buurman kan ik het nergens heen blazen en zoals nu op een hoopje is geen doen.

Ik ben vooral bang dat veel blad te vast in het zand zit.

Ethelate schreef:
Hier een Makita bladblazer (of zuiger) en die is ook echt krachtig genoeg. Alleen de accu duur valt wat tegen, moet je eigenlijk dubbele set hebben om te wisselen. Gebruik de accu’s voor de grondboor en bosmaaier en dan nooit problemen met de tijdsduur, dus die dubbele set ook weer niet zo hard nodig.

Wat triest van de varkentjes, sterkte allebei.

Dat is ook interessant als je de accu's kan uitwisselen inderdaad.

Daihyo schreef:
Ik vind het wel interessant. Met name de zuiger. Hier vanwege esdoorns van de buren. Hoe lang gaat een accu mee ethelate?
Edit: die van Makita is dan deze? https://www.toolsvoordelig.nl/dub187z-1 ... PcQAvD_BwE

Nou dat dus. De rest doe ik voor de kwaliteit van het zand, maar er ligt nu al overal esdoorn omdat de buurman het onzin vindt dat ze giftig zouden zijn voor paarden. Had ook veel zaailingen alsnog op de wei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:26

Daihyo schreef:

Ik heb alleen de blazer van Makita, accu gaat net lang genoeg mee om mijn bestrating te blazen ( ik heb een hekel aan vegen)
Ik heb 2 accu`s, telkens als ik 1 gebruik hangt de andere in de lader
Alles heeft dezelfde lader en al het gereedschap is ook op accu nu scheelt hoop gedoe met kabels insteken