Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pillow schreef:dichtstbijzijnde bekende wolvengroep (geleid door August) zit bij mij ook meer dan 15 kilometer ver. Toch zijn er inmiddels al 2 schapen gedood vlakbij de weide van mijn paarden. Van 1 aanval heb ik een foto van de schaap gemaakt. Was echt open gebeten en een voorpoot afgerukt.Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
Art_Ificious schreef:pillow schreef:dichtstbijzijnde bekende wolvengroep (geleid door August) zit bij mij ook meer dan 15 kilometer ver. Toch zijn er inmiddels al 2 schapen gedood vlakbij de weide van mijn paarden. Van 1 aanval heb ik een foto van de schaap gemaakt. Was echt open gebeten en een voorpoot afgerukt.Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
En beide gevallen zijn bevestigd dat het om wolven ging.
Het kan zeker wel. Doortrekken wolven jagen ook. En een wolf legt met gemak 30 kilometer af op een nacht.
Ik wil TS niet onnodig bang maken. Maar je moet ook reëel blijven. Ze zijn in andere gebieden ook echt wel in woonwijken gespot ook in hun doortocht.
pillow schreef:Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
Kabayo schreef:pillow schreef:Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
Ik was diegene uit luxwoude. En mijn paarden inclusief Shetlanders en veulens lopen ook buiten (behalve snachts).
Het is niet bewezen. Heb ze wel horen huilen (duidelijk 2 of meer) en een pootafdruk in het betreffende weiland gevonden. Dag ervoor meende ik hem hier al te horen, omdat mijn husky snachts aansloeg, wat ze nooit doet, behalve als er een oppashond wordt gebracht, want daar wil ze naar toe. Er zou snschts geen aanleiding voor haar zijn om zo te reageren, mits hier een hond zou zijn
Het is wel bekend dat ze hier in de omgeving zijn hoor. Omgeving jubbega/hoornsterzwaag zijn ze meerdere keren gezien. Dit is maar een heel klein stuk vanaf Drents Friese Wold natuurlijk
Lindsey_99 schreef:36 km is nog behoorlijk ver. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, helemaal niet als ze in de bebouwde kom staan.
Bij ons lopen ze af en toe op 10 a 15 km, en heel enkel op een km of 5 a 6 afstand. Meest zijn dat doortrekkers waar dan een paar meldingen van komen. Mijn pony's staan nog steeds 247 buiten. Zolang er geen gevestigde wolf is binnen 20 a 25 km blijven ze buiten.
Er staan best veel schapen in de buurt, achter een schapennet van 90 cm, en die zullen ze eerst pakken (erg sneu, maar ja...)
Er zijn ook wel appgroepen die per provincie meldingen doorgeven, maar daar word je niet altijd vrolijk van. Het is wel een manier om in de gaten te houden waar ze zich vaak (of vaker) begeven.