Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:30

Hoog , veel stroom en ook iets ingraven en s`nachts binnen maar als ze echt honger hebben zullen ze overdag ook wel komen.
Vroeger zijn ze met een reden verjaagd, en nu er steeds meer wolven komen, steeds meer wild opgegeten is komen ze ook steeds dichterbij en worden ze brutaler.
Ik ben anti, vind het prachtige dieren, echt waar, maar dit werkt hier niet en gaat nog eens mis en dan zijn eerst onze dieren de dupe en dan de wolf die alsnog uitgeroeid gaat worden.
Iets met een kalf en een put.

Bij mij is die nu nog 30 km verderop maar bij mijn werk komt het steeds dichterbij en een grote groep paarden staat nog dichterbij de wolf in een bosgebied. Die staan ontzettend mooi, op tig hectare weiland, in een bos met schuilstallen. Paradijsje voor paarden. Beschutting, gras en ruimte.

Buiten het fijn dat een huisdiepaard emotioneel ontzettend afschuwelijk is als die wordt aangevallen, hebben wij drachtige merries daar lopen met hele dure embryo`s van ( oals laatst dus verkocht voor 2 ton) erin zitten. Dat gaat niemand vergoeden.
Die groep van 100 paarden ophokken is onmogelijk, stallen zijn er grotendeels wel, maar dan zou je ze 24/7 moeten ophokken en kun je hectares grond niet meer gebruiken omdat het te ver weg ligt om ze dagelijks erop te kunnen zetten.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:59

Ik ben ook anti. Vooral omdat het beleid in Nederland door al dat polderen te lang duurt en nooit wat wordt. Het wordt gevaarlijk. De roedels zijn nu al bezig met targetten op mens en hond. Ze zitten hier al binnen een paar km.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:44

Ik ben ook anti wolf maar goed, je doet er zo weinig aan als er een select groepje de boel bestiert en regelt..

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:00

Ik moet de eerste persoon die pro wolf is nog tegen komen :') Iedereen die ik ken vind dat dat dier niet in Nederland thuishoort. Wij zijn een veel te dichtbevolkt landje voor zo een grote jager...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:20

Yep en ben het er mee eens dat het eerst fout moet gaan voor mensen ingrijpen.

Zo zonde.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:29

De pro-wolvers wonen in het westen waar ze er geen last van hebben.
Hier zitten ze natuurlijk -met meerdere roedels ondertussen- op de Veluwe en er zijn al meerdere schapen in Otterlo en Wekerom het slachtoffers geworden (bewezen door wolven).

Mocht het nog dichterbij komen (bijv. komende winter als het moeilijker wordt om op de Veluwe voedsel te vinden en ze eerder voor een 'makkelijke hap' kiezen, dan gaan er stevige bouwgaasmatten voor de stallen zodat er geen hoofden meer naar buiten kunnen (helaas). De bovendeuren dicht wil ik niet aan, maar langer op stal zal helaas dan wel moeten.
Ik kan de paddock/track niet wolfproof maken, dan lijkt het hier net een gevangenis.

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:48

Hier gaan de luiken dan gewoon dicht. Dan wordt het wel warmer maar dan doen wij een dunnere deken op. Ik ben bang dat ze er toch doorheen komen als je er iets van gaas oid voor hangt.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:17

Ik denk dat wij door onze ongunstige ligging net gunstig zitten voor de wolf. Ze zijn al wel in onze woonplaats geweest, maar aan de boskant. En ik zit op het industrieterrein... Tussen snelwegen, spoorlijnen en bedrijven.

Met mij gaat het redelijk. Lief dat jullie het vragen. Ik functioneer, maar kan nog steeds zomaar in huilen uitbarsten. Er is een soort van beerput aan verdriet opengegaan en dat zal wat tijd nodig hebben. Ik dacht even dat ik helemaal niet meer wilde rijden, maar dat blijkt nog wel redelijk te lukken. Juist omdat ik altijd meerdere paarden heb gereden. Gelukkig maar. Anders was ik volledig gestopt.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:20

Wat verdrietig voor je Lorette. Sterkte :knuffel:

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:36

Ik wil de luiken 's nachts niet dicht doen, want dan staan ze helemaal opgesloten en dat vind ik sneu.
Het gaas wat ik bedoel is zwaar bouwgaas van haast 10 mm dik, dus daar komt een wolf echt niet doorheen :)

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:45


Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:47

Flubberboot schreef:
Ik moet de eerste persoon die pro wolf is nog tegen komen :') Iedereen die ik ken vind dat dat dier niet in Nederland thuishoort. Wij zijn een veel te dichtbevolkt landje voor zo een grote jager...



Op facebook was er iemand die een filmpje postte dat ze bekeken werd door enkele wolven terwijl ze met haar honden aan het wandelen was. Ze is ook tig meters achtervolgd en heeft het gefilmd.

Ik reageerde met de opmerking dat het een kwestie van tijd was dat er een mens gegrepen werd, waaronder direct iemand anders reageerde dat ze geen mensen pakken want wij zijn geen prooi voor ze. Ik reageer daar niet op, want met zulke mensen is geen discussie te voeren :n

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:08

Dais die heb ik ook gezien. Wat ik akelig vond is dat de wolf op 15 meter langs de honden af bleef lopen en ook helemaal niet angstig leek naar de honden en mens.
Maar ze kan wel een quiz doen rondom het hoe vaak heb ik god gezegd :D.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:49

@marjan: ik vind het geen duidelijke wolfsporen, hoe sneu het voor het paard ook is. Zeker zo zonder tekst erbij. Dan wacht ik liever een DNA-test af.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:14

Wat is het protocol bij een vermoedelijke aanval door een wolf? Moet je zelf een onderzoek regelen? Ik weet dat de schapenboer hier in allerijl zijn schapen heeft verplaatst en er stonden busjes en een tent bij de wei voor onderzoek om te bevestigen dat het om een wolf ging.

Dat filmpje heb ik ook gezien, maar zonder geluid. Blijkbaar beter. :+

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:32

Ik kan de paarden in het donker niet meer buiten laten. Ze raken in paniek en vliegen door de draden. Reageren ook heel erg op honden nu. Ze moeten dus steeds langer op stal terwijl ze eerder 24/7 buiten stonden. Het is hier in een paar maanden tijd compleet geescaleerd. Denk zelfs aan stoppen. Paarden houden is al stressvol genoeg zonder wolven. Ze lopen ook overdag rond de weilanden, waanzin is het.

Ik was zaterdag net te laat thuis en dus al donker. Paarden door de draden heen en dikke paniek. Gelukkig kunnen vangen en alleen schaafwonden maar ik ben weer 10 jaar ouder. Hoe meer draden je zet, hoe erger ze gewond raken. Ik durf dus ook niet heel veel draden te plaatsen. Een paard in paniek hou je bijna niet binnen, ik was bang dat ze weg op zouden gaan maar gelukkig stopten ze op tijd.

Ben offertes aan het aanvragen voor (dichte) stallen. Maar als dit zo door gaat, twijfel ik of er mee door moet gaan. Een leven zonder paarden, dat wordt wel heel anders.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:19

Het is toch te idioot dat wij paarden eigenaren deze angst en kosten moeten gaan maken voor de wolven lobby die 4 hoog woont.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:26

Zapje schreef:
Ik kan de paarden in het donker niet meer buiten laten. Ze raken in paniek en vliegen door de draden. Reageren ook heel erg op honden nu. Ze moeten dus steeds langer op stal terwijl ze eerder 24/7 buiten stonden. Het is hier in een paar maanden tijd compleet geescaleerd. Denk zelfs aan stoppen. Paarden houden is al stressvol genoeg zonder wolven. Ze lopen ook overdag rond de weilanden, waanzin is het.

Ik was zaterdag net te laat thuis en dus al donker. Paarden door de draden heen en dikke paniek. Gelukkig kunnen vangen en alleen schaafwonden maar ik ben weer 10 jaar ouder. Hoe meer draden je zet, hoe erger ze gewond raken. Ik durf dus ook niet heel veel draden te plaatsen. Een paard in paniek hou je bijna niet binnen, ik was bang dat ze weg op zouden gaan maar gelukkig stopten ze op tijd.

Ben offertes aan het aanvragen voor (dichte) stallen. Maar als dit zo door gaat, twijfel ik of er mee door moet gaan. Een leven zonder paarden, dat wordt wel heel anders.

Wat een stress Zapje :(:)

Ik heb ook echt een bloedhekel aan wolven en nog meer aan het ontbreken van aan eerlijke voorlichting en communicatie :o Vond het filmpje dat Dais al noemde heel griezelig, wederom beeldmateriaal van een wolf die totaal niet schuw is.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:13

@DP: het is ook te zot voor worden, maar ik vrees dat er pas anders gedacht gaat worden als er menselijke slachtoffers vallen.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:32

_Lorette_ schreef:
Wat is het protocol bij een vermoedelijke aanval door een wolf? Moet je zelf een onderzoek regelen? Ik weet dat de schapenboer hier in allerijl zijn schapen heeft verplaatst en er stonden busjes en een tent bij de wei voor onderzoek om te bevestigen dat het om een wolf ging.

Dat filmpje heb ik ook gezien, maar zonder geluid. Blijkbaar beter. :+



Heb hem zelf gekeken zonder geluid, maar ze schreef al dat ze achteraf zelf wel kon lachen om haar paniekerige commentaar. Zelf zou ik ook in paniek zijn hoor! Brr.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:33

DuoPenotti schreef:
Het is toch te idioot dat wij paarden eigenaren deze angst en kosten moeten gaan maken voor de wolven lobby die 4 hoog woont.



In Nederland zijn er wel meer achterlijke praktijken :(

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:50

@Lorette, :(:)

@Zapje, :(:) wat een schrik en ellende voor jou en de paarden. Dan vergaat het plezier je wel idd..

manzano

Berichten: 23932
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:36

Hier lopen de wolven ook. Ben niet pro of anti.
Dat paniekerige filmpje was ook wel erg overdreven := alsof ze een leeuw tegen kwam :')

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:30

Nou zo dichtbij en loerend zou ik m'n broek ook vol scheiten haha

Hier geulen staan maken in het donker. Man wat een regen de afgelopen dagen en wat een hagel vandaag..

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:43

Ik zag laatst een filmpje van een roedel wolven die een herder aan stukken scheuren...

Moest ik een wolf tegenkomen, zou je me een provincie verderop nog horen gillen denk ik :')