Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:52

Mijn bekapper (Natural Balance bekapper) doet bij ons alle paarden dus kijkt gewoon 1 x per zoveel weken welke nodig zijn. Ideaal. Mijn schimmel kon vroeger veel langer, nu wat minder lang. Aurelia komt altijd weinig vanaf, heeft wel een flare aan de binnenkant vaak. Morita gaan we zien, die gaat eerst naar de osteopaat.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:56

herkenbaar. De hoefsmid komt hier ook elke 10 weken ofzo. Tussendoor hou ik zelf bij.

Ik heb een aantal jaren geen hoefsmid gehad, omdat ik zelf mijn merrie helemaal bijhield. Mijn oude merrie had hele moeilijke hoeven; plat, snel scheurend en gekke zolen, moeilijk om op te tillen. Dus elke paar weken even de rasp erlangs was beter en fijner voor iedereen.
Maar op een gegeven moment had ik er geen zin meer in en vond ik het lichamelijk te zwaar en kwam er nog een shet bij om bij te houden. Gelukkig had en heb ik een hele fijne geduldige smid gevonden.

Nu heb ik een shet en welsh met hele makkelijke voeten en ook braaf, dus ik zou het nu wel weer prima zelf kunnen, maar de hoefsmid is gewoon fijn om te houden en een leuk mens om ff bij te kletsen, dus ik houd het op de 10 weken.

Ik doe ook maar twee voeten per keer. En bij de shet ga ik lekker op mijn knieën zitten. Ik geef ze een likit droplolly en doe alles rustig aan. Als je het regelmatig doet, is het ook maar een klein klusje. Ik heb het geleerd van mijn hoefsmid en zelfstudie...

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:07

Hier beide voor ijzers. Soms na zes weken nodig, soms na tien. Wisselt.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:13

Hier regent het ondertussen en volgens BR is dat de komende uren ook nog niet over. Ik vrees dat dat vannacht weer op stal gaat worden.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:17

ja hier regent het ook flink ondertussen.
Heb ze ook al een paar keer voorbij zien crossen.
Is ook wel wennen voor ze.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:18

De paarden bij de buren waren wel aan het crossen vanochtend, maar die van mij staan de hele dag te schuilen en komen hooguit kijken als ze me horen of er nog iets te halen valt :)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:21

Hier hebben ze een prachtige schuilstal, die ze alleen gebruiken tegen dazen... suffies.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:23

Hebben jullie ook weer zoveel mestbeestjes?
Wordt er gek van :')

Afbeelding
Afbeelding
Zelfs in de kruiwagen werken ze verder _O-
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:25

Ik wordt er wel blij van in de mesthoop en kruiwagen. Dan slinkt het aanzienlijk sneller

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:26

Dat zijn er idd wel een hele boel. Ik zie ik af en toe een dikke mestkever als ik een bonk mest uit het zand haal.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:35

Ja hier ook heel veel, gaan ook in de aanhanger verder.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:38

Hier zijn de mestkevers ook goed bezig *\o/*
Het is hier nu ook aan t regenen. Gelukkig vanmorgen al bijna alles gedaan, straks alleen nog ff wat hooi bij geven maar de netten staan al gevuld klaar.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 13:47

Super toch :D word je mesthoop meteen een pak kleiner :D

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:49

Hier komt een NB Bekapper maar ik weet nog niet of dat blijvend is. Ik zie iets waar ik niet blij van wordt. Te lange teen en vanachter net te laag.

Verder even tussendoor. Bloeduitslagen zijn binnen en op 4 na goed.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:49

Grote mestkevers zitten er inderdaad ook maar die maken niet zo’n puinhoop :( moet nu echt alles bij elkaar harken en dan heb ik nog niet alles weg. Op de kar scheelt het idd wel maar goed breng die gewoon elke twee weken weg op m’n vrije middag.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:52

MarjanB schreef:
Hebben jullie ook weer zoveel mestbeestjes?
Wordt er gek van :')

[ [url=m/ittXih.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/m8tgVQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelfs in de kruiwagen werken ze verder _O-
[ [url=m/UxflbU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TyOAbs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja heel herkenbaar. M'n wei uitmesten is drama. Heb nu een klein harkje om zoveel mogelijk weg te "kammen".

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:12

Hier van de week terwijl we wouden wegbrengen een lekke band..
En aangezien de aanhanger rijp voor de sloop is maar op de goede aanhanger geladen, vervolgens nog een lading..
Voor driekwart leeg.
Lekker omslachtig.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:31

Hier beginnen de poep eet beestjes ook te komen, maar niet zoveel als vorig jaar.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:15

Belker schreef:
Hier komt een NB Bekapper maar ik weet nog niet of dat blijvend is. Ik zie iets waar ik niet blij van wordt. Te lange teen en vanachter net te laag.

Nadat ik helaas van smid moest wisselen ben ik in 1e instantie ook uitgekomen bij een NB'er. Deze dame was goed in haar werk, maar zeer belabberd met afspraken nakomen, dus overgestapt op andere NB'er. Deze wilde persé om de 5 weken komen en na elke keer liep Boon 3 weken beroerd tot niet goed. Tegen de tijd dat ze net weer lekker liep kwam hij al weer haast langs.
Dus nu heb ik een gewone smid, prima vent. Bekapt netjes, doet wat ik vraag en geeft advies waar nodig. En Boon loopt gewoon goed zonder problemen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:36

Ik vind dat NB ook wel een dingetje. Ik denk dat het beter is voor de hoef en dus beter voor het paard, maar zie maar eens een echt goede te vinden.

Paard van een vriendin had geen hoefproblemen en ze ging over op NB. Paard kreeg voor mijn idee steeds meer platvoeten en werd onregelmatig en had peesproblemen en werd ingeslapen.

Andere vriendin ging ook over op NB en was vooral heel veel geld kwijt, maar de paarden gingen niet beter lopen.

En daardoor ben ik er gewoon wat huiverig voor geworden.

Moska

Berichten: 3394
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:45

Volgens mij geldt dat niet alleen voor NB maar ook voor de reguliere hoefsmid. Een goede vinden is lastig, een goede die ook afspraken nakomt is helemaal lastig. Blij dat ik straks paarden aan huis heb en thuis mag werken. Wordt het een stuk eenvoudiger van.

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op slowfeeders/voerbakken en op wat voor stal ik wil bouwen. Als dat al mag van de gemeente qua bebouwing. Leuk tijdverdrijf voor de komende maanden :D

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:59

DubbelFun schreef:
Dais_ schreef:
Ik ben zo onhandig... met een mes uitschieten is vervelend, maar met een haakse slijper geeft pas echt een zooitje :')
En dát is dus niet zo. Weliswaar draait de slijper vrij snel, maar het is in principe niet meer dan een klein schuurpapiertje waar je mee werkt.


[ Afbeelding ]

Maar het blijft een aanslag op je rug, dat ga ik ook steeds meer merken. En zeker met de shet :)

Overigens komt de smid hier ook nog gewoon hoor, maar dan wel elke 10/12 weken en doe ik het 2x tussendoor. Ik merk gewoon dat dan de overgang minder groot is en dat Boon er beter mee blijft lopen.



Ik maakte ook maar een grapje. Ik ken de haakse slijpers die ze gebruiken bij hoeven, ook die worden wel eens getoond tijdens die cursussen. Maar bij haakse slijper zie ik toch de typische haakse slijper met diamant slijpschijf voor me :') Veel fantasie heb ik haha :')


Mestkevers heb ik bij ons nog niet gezien. Die zijn allemaal verzopen van de vele regen denk ik!

Het is weer voor een warme chocomel! <3

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:03

Moska schreef:
Volgens mij geldt dat niet alleen voor NB maar ook voor de reguliere hoefsmid. Een goede vinden is lastig, een goede die ook afspraken nakomt is helemaal lastig. Blij dat ik straks paarden aan huis heb en thuis mag werken. Wordt het een stuk eenvoudiger van.

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op slowfeeders/voerbakken en op wat voor stal ik wil bouwen. Als dat al mag van de gemeente qua bebouwing. Leuk tijdverdrijf voor de komende maanden :D


Leuk. Ik zit ook te denken wat ik wil. Dacht eruit te zijn.
Carport voor trekker, hooiopslag, zadelkamer, schuilstal.
Maar begin toch te twijfelen of ik niet beter een vaste box van 3x3 kan doen en een schuilstal van 3x6 of drie vaste boxen van 3x3 eb dan open laten.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:04

Oh heerlijk warme chocolademelk. Nu heb je me lekker gemaakt.

Het regent onafgebroken door. Het is koud buiten en ik ben er van overtuigd dat de wei genoeg water heeft gehad om 2 weken droog weer prima door te komen. Dus laat de zon maar weer schijnen :D

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:15

@horsii, ik heb hier 3,5 bij 8 ongeveer en dat gaat lekker met twee en denk 3 ook wel. Ze staan niet mega veel binnen is m’n ervaring. Met de hitte waren ze meer binnen dan in de winter. Soms denk ik ik splits het op zodat ik kaat bijvoorbeeld even op kan sluiten. Maar doe nu gewoon een stro touwtje voor de opening en de dames blijven er keurig achter. Het is denk ik vooral wat je wil qua op stal kunnen zetten. En gaat t goed mochten ze bijvoorbeeld een keer samen in 1 box terecht komen?

Je mag altijd hier ff komen kijken wat ik er van gebrouwd heb :+

En de regen.. ben t nu al zat _O- bleh! Hoop dat het straks droog is dan kan ik even uitmesten buiten.