Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 10:18

Zoals de titel al zegt, zou ik graag ervaringen horen van mensen die paarden en schapen om en om laten grazen.

Wij hebben zelf ons land in meerdere stukken wei (4) verdeeld en de paarden staan enkele uren per dag in het gras. Daarnaast staan ze in een grote paddock, met waterpoel, waar ze hooi krijgen.
Bij voorkeur laten wij het gras hoog groeien, het liefst bloeien, voordat de paarden erin komen te staan. Maar dit heeft wel tot gevolg dat ze erg kieskeurig eten en veel laten staan.
Nu heb ik gehoord dat schapen juist het gras eten dat paarden laten staan en andersom. Bovendien zou schapenmest goede mest voor een paardenweide zijn en zorgt begrazing door schapen voor een steviger bodem.
Dat klinkt in theorie hartstikke mooi :), maar ik zou graag praktijkervaringen horen.

Behalve het praktische gedeelte, vinden wij schapen ook gewoon hele leuke beesten. Dus mocht deze manier van laten begrazen goed werken, dan gaan we misschien wel overwegen om een aantal schapen erbij te nemen.


Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:27

ja wij doen dat. werkt goed. je moet wel je hele afrastering schaapproof maken, want bij ons bleven ze niet achter een simpele draad.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:29

Schapen zijn inderdaad een soort wollige Houdini's

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:33

haha ja daar kan de hele straat inmiddels over meepraten :')

Ik vind dat de grasmat er veel gelijkmatiger bij ligt, minder onkruiden, vastere bodem en het groeit sneller en langer. Nu moet ik wel zeggen dat wij als uitgangspunt ook een goede weide hadden, dus zonder veel onkruiden, geen open plekken, regelmatig bemest, kalk etc.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:47

Wij hebben ouessant schaapjes. Zijn klein, maar heel praktisch. Blijven hier netjes achter schapengaas zonder stroom. Heel makkelijk in onderhoud en als je lammetjes wil dan lammeren ze probleemloos af.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:51

Paardenfan25 schreef:
Wij hebben ouessant schaapjes. Zijn klein, maar heel praktisch. Blijven hier netjes achter schapengaas zonder stroom. Heel makkelijk in onderhoud en als je lammetjes wil dan lammeren ze probleemloos af.

Dat is onze ervaring niet met die kleintjes.. de grote blijven makkelijker binnen ( minder moeite en zijn veel tammer /rustiger qua lammeren gewoon een goede ram zoeken die wat smaller is en dan bijna nooit problemen. + daar kan je zelf ook nog met je hand bij

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:55

Hier ook schapen en paarden en dat werkt prima.

Na de schapen gaat de weidebloter er nog overheen om de laatste plukken gras weg te halen zodat het gelijkmatig terug groeit.

Bijkomend voordeel is dat door wisselend weiden de kans op wormbesmetting ook daalt.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:00

Wij doen het hier al 25 jaar. Schapen lopen soms ook gewoon bij de paarden in. Gaat prima

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:04

Horseloverl schreef:
Wij doen het hier al 25 jaar. Schapen lopen soms ook gewoon bij de paarden in. Gaat prima

Oh echt? Bij mijn opa vroeger joegen de paarden de schapen altijd weg. Maar met een draadje waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet ging het wel goed.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:06

Sintara schreef:
Horseloverl schreef:
Wij doen het hier al 25 jaar. Schapen lopen soms ook gewoon bij de paarden in. Gaat prima

Oh echt? Bij mijn opa vroeger joegen de paarden de schapen altijd weg. Maar met een draadje waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet ging het wel goed.


Jaa hoor. Tuurlijk rennen ze er wel eens achteraan maar 9/10 keer staan ze gewoon vezelig samen. Mijn paard zoekt zelfs de zieke schapen op en blijft erbij totdat wij erzijn

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 15:02

Fijn, tot nu toe alleen maar goede ervaringen dus (op de Houdini schapen na dan :D).
De schapen bij de paarden inzetten, daar zou ik niet zo snel voor kiezen. In het algemeen misschien wel, maar een van onze paarden vertrouw ik hier niet in. Hem kennende gaat hij achter de schapen aanjagen en dat moet je niet willen.

In elk geval is nu de eerste stap om onze kennis over schapen te vergroten. Gelukkig hebben we wel veel kennis hierover in de omgeving. En te bedenken waar de schapen hun eigen plek kunnen krijgen.
Alvast leuk om plannen te maken en dan kijken of we het uiteindelijk ook gaan doen :)

Bedankt voor jullie input tot nu toe!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 15:06

Horseloverl schreef:
Mijn paard zoekt zelfs de zieke schapen op en blijft erbij totdat wij erzijn


<3

Een en ander heeft natuurlijk zeker met het karakter van de paarden te maken.
Bij mijn Fries zou ik ze zo in durven zetten. Dat is een super sociaal, vriendelijk paard.
Maar mijn jonge ruin is nogal een hittepetit, die alles wil regelen en daarbij niet al te vriendelijk te werk gaat.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:40

Ik ken wel een paard dat schapen zodanig verwondde dat ze uit hun lijden verlost moesten worden. Verder was het gewoon een sociaal paard naar mensen en paarden toe

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:58

Wat een interessant onderwerp!
TS, mag ik hier op inhaken met een aantal vragen?

Hoe houden jullie de schapen in de winter? Blijven ze op het land of wordt er een apart plekje voor ze afgezet? En wat krijgen ze dan te eten?

Hoeveel schapen hebben jullie bij welke hoeveelheid grond? En welke rassen kunnen jullie aanbevelen of juist afraden?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:05

Kidde schreef:
Ik ken wel een paard dat schapen zodanig verwondde dat ze uit hun lijden verlost moesten worden. Verder was het gewoon een sociaal paard naar mensen en paarden toe

Zeker weten!! De ruin van mijn dochter was in zijn jonge jaren ook niet aardig tegen de schapen. Hij trok de oormerken eruit en gooide echt met de schapen... >;) Niet uit agressie maar hij zag het gewoon als grappig speelgoed.
Gelukkig werden we gealarmeerd door voorbijgangers en hebben we de schapen kunnen redden.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:07

Ik volg even want dat is ook ons plan.
Ik het 1 mini en nog 2 shetten en veel te veel weide.
Daarom wilde wij schapen erbij zetten wel apart in een wei.
Ik was ook al informatie aan het zoeken op internet.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 16:13

AndreaB schreef:
TS, mag ik hier op inhaken met een aantal vragen?

‘Tuurlijk! Alleen maar interessant :)


AndreaB schreef:
Hoe houden jullie de schapen in de winter? Blijven ze op het land of wordt er een apart plekje voor ze afgezet? En wat krijgen ze dan te eten?

Hoeveel schapen hebben jullie bij welke hoeveelheid grond? En welke rassen kunnen jullie aanbevelen of juist afraden?

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:20

Ons koppel wisselt van een 7 a 8 tot 12 a 15 in het lammerseizoen. Wij hebben Kameroen schapen, bewuste keuze voor haarschapen vanwege het makkelijke onderhoud. Hier lopen ze het hele jaar op de wei, in de winter krijgen ze hooi bij en ze hebben een veewagen als schuilhok. Die is mee te verplaatsen met omweiden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:36

AndreaB schreef:
Wat een interessant onderwerp!
TS, mag ik hier op inhaken met een aantal vragen?

Hoe houden jullie de schapen in de winter? Blijven ze op het land of wordt er een apart plekje voor ze afgezet? En wat krijgen ze dan te eten?

Hoeveel schapen hebben jullie bij welke hoeveelheid grond? En welke rassen kunnen jullie aanbevelen of juist afraden?

Buiten als maar enigsinds mogelijk, schapen trappen hun mest + bodembedekking mooi tot beton in stal. Ze hebben ivm liever niet op stal of track (niet alleen ivm risico met de pony's, maar ook omdat die kleine keutels niet uit te mesten zijn) voorrang op gras. Liefst blijf ik ze jaarrond elke paar dagen/week verplaatsen, hooi bijvoeren maakt ze langer ergens houden simpeler. Verder likemmer & zoutblok voor mineralen en ruwvoervervangers als nodig (fok).

Op zo'n 3500m2 nu 2 pony's en 4 volwassen ooien (moeder + 3 dochters uit 2 verschillende rammen) lopen en de dochters met lam(meren) aan de voet. 1 dochter heeft soay x moeflon vader en lammeren van dit jaar hebben vol soay vader. Eigenschap van shetland is nl een zgn. rooing coat (plukvacht, dus geen scheren nodig of zorgen over weer ivm geen beschermend laagje wol dat achterblijft wat bij scheren problematisch is en geen scheerwondjes of hopen dat een scheerder eindelijk eens komt eind juli met de dan zeker al volle zomerhitte). Echter is die eigenschap minder actief een fokdoel als je grotere koppels hebt en toch alles op datum X kan laten scheren. Soay heeft die eigenschap nog wel goed, past qua maat er ook mooi bij alleen is mij te neurotisch en ik heb liever ooien zonder hoorns ook ivm flexnetten (al zijn het soms handige handvaten :j ). Naast voorkeur voor groot genoeg dat ik kan helpen bij lammeren als nodig en ze gemolken kunnen worden. Ouessant zou ik eventueel gekozen hebben als de enige redenen weidebeheer, wormenbestrijding en vlees waren geweest, maar die hebben een mega pak wol (meeste wol in verhouding tot lichaamsgewicht van alle schapenrassen), aandachtspunt dus qua warm weer. Ik heb ze met die warme maart in 2019 allemaal een streep geknipt net zoals ik de pony's scheer voor de winter, want ze stonden met open bekjes te hijgen, zowel de 2 ouessantjes die ik toen had als de shetlands.

Ik heb voorkeur voor shetland gezien mijn eisen naast weidebeheer en voordelen wisselbegrazing voor de pony's. Had kunnen kiezen voor een haarschaap, dan heb je geen wol die er af moet, maar die wol kan ik (ooit) wel wat mee gaan doen en tot die tijd gaat het desnoods de composthoop op (wol-federatie neemt het enkel aan tegen betaling ivm niet wit + reiskosten = niet rendabel) Wol wordt op langere termijn wel een mooi winterproject als de rest wat beter op rit is.

Ze zijn leuk, ik zie mijn gras er goed van vooruit gaan, fokdoel begint mooi uit te komen nu met eerste lammeren uit eigen gefokte ooien, maar als ik niet weg moest waar ik nu sta had ik de infrastructuur omgegooid, ivm niet op berekend. Ze opstallen is nu een lastige klus (geen poorten op de juiste plek, etc.) dus dat moet anders. Nu gaan dus dingen als mini schuil en ruif (gelukkig soort verlengde kruiwagen) elke keer mee en dat maakt het een rotklus. Als ze ook ivm Bor 's nachts op stal kunnen, wordt verzetten flexnetten veel simpeler, dan gaat enkel de waterbak mee het gras op.

Zorg inderdaad dat ze niet je perceel af kunnen, want er gaat wel eens iets mis en dan is het even goed nadenken hoe ze weer terug te krijgen waar jij ze wil hebben. Zolang je zeker bent dat ze op jouw perceel blijven is dat veel minder gestress en je hebt een zijde waar ze langs geleid/gedreven kunnen worden om je te helpen.

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:47

Ik heb grote schapen kruising Zwartbles Swifter Texels. Op dit moment 8 ooien met 16 lammeren. Ze lopen op dezelfde weide met de paarden De schapen hebben een groot stuk en het paard met strookbeweiding. Ik heb nergens pollen, het paard vreet tussen de schapenstront alles op en de schapen eten wat het paard laat staan. Ze gaan prima samen en als paard een gekke 5 minuten heeft kunnen ze onder de draad door. Buitenom een deel schapengaas en de rest met 3 stroomdraden. Op 20 cm 50cm en 100 cm. ze gaan er nooit uit. De schapen hebben hun eigen paddock met schuilstal en bomen. In de wintermaanden lopen ze bij buurman op de koeienweide.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:00

Hier ook afwisseling schapen en pony's. We hebben een kudde Swifter stamboekschapen, 50 ooien ongeveer, deels blauw en deels wit. We hebben gekozen voor dit ras, omdat het mooie grote schapen zijn en ze makkelijk aflammeren. Daarbij een productief ras met 2-3 lammetjes per worp. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar als je keus hebt, kies dan gecertificeerd zwoegervrije schapen. Zwoeger is een heel vervelende ziekte, die je snel in je kudde sleept en er nooit weer uit krijgt. DOor zwoegervrij te starten voorkom je veel ellende. Meer info: zwoeger

Dan de praktijk, wij weiden de Welshpony's en de schapen om en om. De buitenkant van de weide is met schapengaas omheind en een stroomdraad erboven en ervoor. Tussendoor zetten we stroomdraadjes op iets van 10, 20 en 40 cm of 20 40 60 als er geen lammetjes bij zijn. Daar blijven ze redelijk binnen mits er voldoende gras is. In de winter gaan de schapen naar elders in een grote wei, rond het lammeren zijn ze thuis en nu zijn ze ook elders. Als ik vind dat het gras bij de pony's te onregelmatig is en ze wil omweiden, halen we een deel van de schapen bij huis. Ook als de pony's naar een nieuwe wei zouden kunnen en er staat teveel gras gaan er eerst schapen overheen. We kijken per keer. een week of 4 voor het aflammeren gaan de schapen op stal en worden ze geschoren. Als de lammetjes 2-4 weken of zo zijn gaat het hele spul naar buiten.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:20

Ik heb 3 baggerbonte schaapjes sinds kort. Superleuke diertjes. Mijne hebben een aparte paddock + kalverhutje als schuilstal. Mijn buitenomheining is volledig voorzien van schapengaas, ik verweid ze met zo'n verplaatsbaar schapengaashek. Stroomdraad kruipen ze bij mij zo onderdoor -O- Mijne zijn superdol op brokjes, dus dat gebruik ik meestal als ik ze ergens heen wil krijgen, beetje rammelen met brok in de etensbak en ze lopen zo achter je aan.
Samen met de paarden doe ik niet. Mijn twee heren beschouwen ze als speelgoed, dus daar ga ik ze niet aan wagen.

Als je doorklikt naar rechts zie je de schaapjes

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:24

Hier staan er jaarrond af en toe schapen op de wei. Van de buurman, ik wil niet nog meer dieren. Buurman is blij, want hij kan de schaapjes zien vanuit zijn woonkamer :+ en mijn grasmat blijft mooi. Afbeelding
Toevallig zijn ze er sinds dit weekend weer.

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:30

Haha, wij doen het andersom :')

Men zegt wel dat schapen alles vlak maken, maar mijn Shetlanders zijn er nog véél beter in :Y)
Bij ons lopen dus eerst de schapen van de buren in de wei, en daarna eten de pony's de restjes op :+

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:31

Mooie schaapjes Fangio!