[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:46

BrittS schreef:
Hier eten ze alles wel, al hangen de voorkeuren wel erg af per paard :D

Hij is op zijn diepste ongeveer 1 meter, de mini's kunnen zwemmen :Y) Hij is niet heel groot, de zijkanten zijn van steenschotten en ik denk dat die ongeveer 8 meter per kant zijn. Hij is vaak echter wel iets voller.
[ [url=m/9TaeVs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wauw dat ziet er gaaf uit. Jij pompt dus in en uit. Dat is bij mij wel een ding, want ik heb niet echt stroom bij de wie. Ik heb zonnepanelen, dus wel even stroom, maar niet continu. Ik vind trouwens 8x8 niet heel klein.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:53

Courgette is volgens mij familie van nachtschade en dus niet gezond voor paarden.

Wij kweken geen groenten oid voor de paarden. Geen tijd om dat bij te houden. We hebben her en der spul staan wat eetbaar is voor de paarden, framboos, bottelroos etc Daar voer ik af en toe van.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:07

Ir111 schreef:
Courgette is volgens mij familie van nachtschade en dus niet gezond voor paarden.

Wij kweken geen groenten oid voor de paarden. Geen tijd om dat bij te houden. We hebben her en der spul staan wat eetbaar is voor de paarden, framboos, bottelroos etc Daar voer ik af en toe van.


Ik wil er ook niet perse moeite voor doen, naar dacht iets te kunnen planten in de snoep wei.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:22

Maartje_M schreef:
Hier krijgen ze momenteel radijs. Het blad, en soms een verdwaald radijsje. Ze vinden het heerlijk :j


Ik zocht naar radijs in de winkel. Dus ik zeg tegen zo'n verkoper goh kijk ik verkeerd.
Nee hoor ligt hier. Zitten de radijsje geplukt en al in een plastic zakje -O-
Ik ga volgend jaar maar eens kijken of wel zelf e.a kunnen kweken voor de paarden en ons zelf.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:38

Ik ben aan het twijfelen en bedenken hoe ( en of) ik het anders ga indelen

Hele perceel is 20 meter breed en +-140 meter lang. Achteraan staan veel bomen rondom.
Nu is de indeling als volgt: betegelende paddock met stal en poetsplek en dan stuk zand, dan een 2e paddock met stal ( en een klein hoekje met varkenshok en paddock voor hun). Dit is ook prima
Hierachter de wei met ernaast een pad van 3 meter breed wat uitkomt op de rijbak ( die altijd open is, extra paddock dus)

Nu is mijn paard een dramaqueen tijdens het rijden in die bak, spanning, omdraaien, wegrennen en schrikken. Ik heb gisteren voor het eerst op het gras gereden en hier was niks aan de hand. conclusie: Of hij is onder de indruk van de nieuwe plek en hij gaat hier ook spoken over een tijdje OF hij is echt ooit echt flink geschrokken achter in mijn bak. ( Deze grenst aan een bospad waar veel beweging is hij schrikt ook altijd aan die kant van de bak)


Nu wil ik het eerst een tijdje afwachten, mocht hij echt relaxter blijven wil ik mijn rijbak naar voren halen. Maar, gooi ik het geheel om, rijbak en erachter gras. of verdeel ik het in 2 weitjes, eerst wei, danbak en dan weer wei? Of nog anders? Het is geen mega groot perceel, heel veel mogelijkheden zijn er niet als ik iets van gras wil houden om af en toe van te snacken

Afbeelding
Afbeelding

en op een stuk van de rijbak na, het totaal, ( sorry van mijn non creativiteit met paint)
Afbeelding

Belker

Berichten: 15306
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:54

Bak in het midden, track langs buitenkant met voor en achter kleine wei. Ik zou achter de bak een haag neerzetten die ze mogen eten en kijken of er nog een pad door de achterste wei kan, eventueel afsluitbaar met bijvoorbeeld kruiden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:22

het is maar 20 meter, met een pad rondom blijft niet heel veel over, is dat niet te klein dan? dan zijn het 2 weitjes van +- 35 x 14 meter. Bij de achterste wei heb ik een poort waar ik ook met trailer en aanhanger door kan en hoe ik het bos inkom, daar moet iets van een pad komen
rondom de bak kan geen track, wordt die te smal bak mogen ze wel altijd gebruiken dus kan ik open houden


edit, ik heb eens iets getekend, de achterste hoek is afgerond omdat ik daar met trailer door de poort moet kunnen rijden
Dan zou ik ook rechts achter evt balkjes op het pad kunnen leggen of banden, links wil ik vrijhouden voor de auto

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:59

Ik zou eerst kijken waar je bak mag qua vergunning... vaak mag die alleen op de plek waar hij aan het woonperceel grenst.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:13

Marjo89 schreef:
Maartje_M schreef:
Hier krijgen ze momenteel radijs. Het blad, en soms een verdwaald radijsje. Ze vinden het heerlijk :j


Ik zocht naar radijs in de winkel. Dus ik zeg tegen zo'n verkoper goh kijk ik verkeerd.
Nee hoor ligt hier. Zitten de radijsje geplukt en al in een plastic zakje -O-
Ik ga volgend jaar maar eens kijken of wel zelf e.a kunnen kweken voor de paarden en ons zelf.

:+ wij hebben ze inderdaad in de moestuin, ik vind het echt een heel makkelijke groente! Doet het super goed hier!

Vergunning verhaal gaat alleen maar op als je een echte bak wil aanleggen := ik rij gewoon op zwart zand

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:14

Ons oudje had wat moeite met de autobanden, dus ik heb ze nu anders neergelegd. Hij kan er nog steeds overheen maar als hij erlangs gaat moet hij zigzaggen en dus steeds omstellen.
En alle wilgentakken lopen uit, whahahaha. Nou, daar is straks genoeg te knabbelen.
Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:40

Was het de bedoeling dat ze gingen uitlopen? :+

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:56

Maartje1990 schreef:
Was het de bedoeling dat ze gingen uitlopen? :+

Nee, maar het geeft niet. Extra knabbels

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:11

MarjanB schreef:
Ik zou eerst kijken waar je bak mag qua vergunning... vaak mag die alleen op de plek waar hij aan het woonperceel grenst.


Geen probleem, mag van gemeente, hier mag eigenlijk best veel. Ik heb ook geen drainage of duur zand of verlichting gewon gras eraf frezen en prima zandgrond hier om in te rijden

Die wilgen zijn gaaf zo Ook een leuk idee voor hier

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:26

@BrittS heb jij bij de poel ook nog iets gedaan om te zorgen dat het water niet de grond in gaat?

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:10

Wat heeft iedereen in en aan de poel staan? We willen onze groenstrook doortrekken door de poel en dan ook wat beplanten.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:12

Bij mij is er uit zichzelf geoorde wilg, berk en den aan de rand gekomen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:48

kvulden schreef:
@BrittS heb jij bij de poel ook nog iets gedaan om te zorgen dat het water niet de grond in gaat?


Nee, hij loopt niet heel snel leeg en we vullen toch automatisch bij :)

Kwa planten heb ik echt van alles eromheen.
Afbeelding
Echinacea, reuzenmargriet, valeriaan, verbena etc. maar ook wilgenbomen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:05

Ik vind het echt mooi BrittS. Je zegt dat je het automatisch vult is dat dan ook met een pomp en dan grondwater? Ik durf het hier bijna niet aan de pachter te vragen, bang dat hij nee zegt en er helemaal niets mag. Een meter is toch ook nog best een afgraving. Ik moet het denk ik met nog minder doen. Iets moois maken en dan vragen over het dieper mag. Ik heb nu wel een bron in de wei, dus daar kan ik wel waterpompen. Nu nog met een hand pomp. Ik heb nu een beetje stroom bij de wei, voor mijn schrikdraadapparaat. Afbeelding
Zo heb ik altijd stroom bij de wei. Ook nog voor verlichting of iets dergelijks. Om het water wat in beweging te houden zal ik dan ook iets moeten. Daar moet ik dan eens naar op zoek, wat daar dan voor mij de mogelijkheden in zijn. Als dit systeem bevalt kan ik me voorstellen om er nog eentje neer te zetten voor de poel. Ik ga eerst ook even testen wat ze van een stukje water in de wei vinden.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:44

Bedankt! Ons grondwater is te vies, maar we hebben een andere hele schone bron op het terrein waar we het inderdaad met een pomp uitpompen. Om het water in beweging te houden hadden wij eerst een heel simpel dompelpompje, een kleintje, maar dat bleek hier niet genoeg, het water werd heel groen. Nu hebben we mooi helder water met die twee grote pompen (en heel veel mazzel natuurlijk met die bron).

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:12

Thanks voor de tips :)

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:47

De vijver van BrittS is mijn ultieme droom.....hebben het hier geprobeerd met regenwater erin pompen en water eruit maar dat is niet genoeg. Zelfs nu gif groen water, zoiets als uit een slechte film. Heb ook afgesloten natuurlijk.
Grondwater is niet geschikt hier. Dus het houdt helaas op voor ons met een paarden vijver.
Dan zou die nog heel erg veel groter moeten en met planten die het zuiveren. Maar dat gaan we niet doen.
Vijver gaat binnenkort weer dicht. Met blubber van stuk track en dan track met zand aanvullen daar.
Het keren van de track heeft wel best goede stukken opgeleverd maar de grootste drama hoek is niet opgelost. Daar nu afgraven drainage en zand.

Hier alweer de hele dag regen!

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:16

Wij hebben toevallig ook het zonnepaneel aangesloten.
Ben wel klaar met de regen, we willen graag beginnen met de poel graven maar nu rijden we alles kapot...
Gras groeit wel goed ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:23

Ben ik weer eens met een vraagje. :D

Met dit weer wordt onze track toch nat. Het gaat slechts 10cm diep en wordt niet glibberig maar het is wel zwaar om met een kruiwagen doorheen te rijden bij bv uitmesten. Onze track is in t totaal zo'n 400mtr grofweg. Ik ben wat oplossingen aan t verzamelen hoe dit probleem met de kruiwagen aan te pakken zodat ik de komende winter gewoon comfi met dat ding op pad kan:

* een strook paddockroosters neerleggen (kassa!)
* een strook grindtegels neerleggen langs de rand (spannend want straks verzwikken ze zich op de rand en blijven de tegels liggen zonder opsluitband? ook veel werk...)
* gemotoriseerde kruiwagen (hoeveel power heb je dan nodig?)

Hebben jullie nog meer suggesties? Mijn hoofd wordt blanco na deze 3 opties.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:42

Tegels zonder opsluitband blijven niet liggen. Zeker niet als het modderig wordt, dan gaan ze serieus zwerven.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:47

Mijn ervaring is dat als je tegels rechtstreeks op een bestaande goede grasmat legt, maandje of 2 laat liggen zodat alles zich zet ze blijven liggen. Leg tegels in modder ook met zand er onder en je hebt echt flinke sluitbanden (en vaak paaltjes er acher) nodig om het op de plek te houden. Daarnaast ook hoog genoeg, want het wordt anders snel een iets lager gelegen modderzooi door alle aarde, etc. die ze er op lopen.