[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:16

Zidore schreef:
MarjanB schreef:
Vraagje :) hoe hoog hebben jullie je schuilstal voor een paard? We zijn aan het kijken naar een woning en er mag vergunningvrij gebouwd tot 2 meter hoogte. Hoger mag niet op het weide perceel alleen op het bouwvlak bij de woning maar dat wordt dan enigszins ongelukkig qua indeling..

Onzin wat ik hier allemaal lees, 2 m hoogte is echt niet te weinig, zorg wel dat je in de breedte genoeg ruimte hebt.

Een schuilstal voor twee paarden van minimaal 6 m breed is dan wel een vereiste vind ik persoonlijk. Ik heb paarden gezien die in de schuilstal stonden die net de 2 m hoog was en ook nog afliep aan het einde en ze moesten uit hooruiven eten en dat ging echt allemaal prima, wat wel belangrijk is dat je er geen stelletje van 3 m breed van maakt want dan is het echt een te klein en propperig hokje.

Dan zullen ze er echt niet in willen en heb je kans dat ze hun hoofd stoten maar als ze in de breedte weg kunnen, kunnen ze er ook gewoon schuin in gaan staan en is het echt prima te doen, zorg wel voor een goeie verharding.

Hoeveel paarden ga je er op houden? En wat zijn de schofthoogten? En wat wil je allemaal in de schuilstal gaan zetten/plaatsen?


Hoezo onzin? Bij 2 meter kan een paard van 1.60 zijn hoofd niet eens normaal omhoog doen. Dat is maar 40 cm tov de schoft dan. Gewoon rechtop staan zeg maar.
Een doorgang op 2 meter lijkt me geen enkle bezwaar. bij ons zijn ze zelfs lager. Maar voor ene heel dak zu ik dat echt niet snel doen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:24

Omdat er bokkers zijn die het zelfs lager hebben. Ik vind het niet ideaal, zeker niet. Maar als je paard in de breedte genoeg ruimte heeft en het naar achteren toe niet afloopt kan het zeker.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:06

Ja, ik ben van mening van niet. Tenzij je het oké vindt om om de zoveel tijd de DA te laten komen. Mijn paarden zijn er 100 keer vlot in en uit gegaan, maar in een storm (en ze staan buiten, daarvoor dient een schuilstal) moest het allemaal wat sneller gaan en toen is mijn merrie fameus geknald.
Een keer kan pech zijn, maar een half jaar later was het wéér van dat. Toen was het genoeg.
Grapje heeft haar pijn gedaan en mij 2 x 250 euro gekost en vooral veel hartzeer. Het diént om veilig onder te schuilen, toch?!
Zo groot is mijn paard echt niet. Pony's zouden hier geen probleem hebben, maar mijn paarden zijn allebei rond de 160.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 00:27

Wij zijn ook druk aan het nadenken over de schuilstal. Als jullie mochten kiezen, zou je dan voor 8 x 4,5 meter gaan of voor 10 x 4 meter? Wij mogen nog maximaal 60 m2 bouwen (wel 5 meter hoog) en we hebben ook plaats nodig voor een mini-trekkertje enzo dus een deel wordt schuur. We zaten te denken aan 15 x 4 meter in totaal als gebouw waarvan dan 10x4 voor de paarden. Of dus 13 x 4,5 waarvan dan 8 x 4,5 voor de paarden. Mijn gevoel zegt liever meer breedte dan meer diepte. Wat vinden jullie?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:13

15x4, dus meer breedte, maak je makkelijker een extra box oid in. Die halve meter meer diepte levert je lang niet zoveel flexibiliteit op qua gebruik.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:51

Zo groot als kan en liever meer breedte dan diepte inderdaad.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:18

Dat is ook afhankelijk van het model en de ligging. Die halve meter kan in sommige gevallen het verschil zijn tussen wel of geen voldoende grote droge plek met inregenen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:32

Malenka schreef:
Dat is ook afhankelijk van het model en de ligging. Die halve meter kan in sommige gevallen het verschil zijn tussen wel of geen voldoende grote droge plek met inregenen.


Helemaal mee eens, ik denk dat het hier goed moet komen, de lange, dichte zijde is naar het Zuid-Westen gericht en wij wonen hier nu 3 jaar en de wind komt overduidelijk in 95% van de gevallen van die kant. Lange open kant is dus Noord-Oost, kan heel af en toe vervelend zijn met de wind maar ik denk dat we in het overgrote deel van de tijd goed zitten.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:36

Dan zou ik inderdaad voor de bredere stal gaan.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:56

Onze schuilstal zijn we ook in elkaar aan het zetten :D
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:14

Malenka schreef:
Dat is ook afhankelijk van het model en de ligging. Die halve meter kan in sommige gevallen het verschil zijn tussen wel of geen voldoende grote droge plek met inregenen.

Hetzelfde geldt ook voor de zon. Onze schuilstal ligt qua wind en regen erg goed, maar is te ondiep. In de zomer is het dus in de hele stal zonnig en dus warm. Met iets meer diepte zou er minder zon en meer schaduw zijn. Mijn ruin doet nu altijd zijn uiterste best om zich tegen de achterwand aan te plakken om zoveel mogelijk schaduw te pakken.
Met de sneeuw laatst lag er binnen ook sneeuw, tot 1,5-2 meter ongeveer. De droge strook was ook net te krap om te kunnen liggen. Diepte is 3 meter, met nog een klein stukje afdak extra (halve meter, denk ik).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:57

Afbeelding

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:11

Met welke app/programma tekenen jullie je pp?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:18

Met pen en papier :+ ik voel me vreselijk ouderwets nu

Mooi pad Tine!

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:19

Maartje_M schreef:
Met pen en papier :+ ik voel me vreselijk ouderwets nu

Mooi pad Tine!



Ja dat wou ik ook gaan doen maar eh ja heb uberhaupt geen papier of potloden :=

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:28

Maartje_M schreef:
Met pen en papier :+ ik voel me vreselijk ouderwets nu

Mooi pad Tine!

Haha.
Same here. Ik gebruik ook pen en papier wel op schaal. En zodra kan uitzetten met paaltjes.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:54

meganvr schreef:
Met welke app/programma tekenen jullie je pp?

Eerst in mijn hoofd en dan evt uitzetten met paaltjes.

soms een schetjes op papier

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:44

Ik maak een screenshot van google-maps, importeer die als afbeelding in powerpoint en ga dan met rechthoeken, cirkels en tekst aan de slag. Alle vlakken maak ik 70%-doorzichtig met een dikkere lijn eromheen, zodat je er de onderliggende afbeelding een beetje doorheen ziet.Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:15

Prairy schreef:
Kiwi. Als hij gaat, dan gaat ie ook goed :D

Je hebt wel mannetje en vrouwtje nodig.

Druiven zijn natuurlijk ook goede klimmers, niet giftig (zelfs goed voor paarden) en eetbare vruchten voor mensen. Of wijn druiven :P

Of hop, groeit ook als een malle.

Passiebloem, komen alleen niet echt vaak vruchten aan heb ik het idee. Wel prachtige bloemen.


De passiebloem kun je alles van eten. De paarden vinden het heerlijk. Je kunt er ook thee van zetten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:32

Ik heb zaad besteld voor bloemen en kruiden. Ik zou eigenlijk ook nog wel wat groenten willen kweken voor de paarden. Zijn er hier ook mensen die dat doen?

Dan zou ik graag een poel. Ik denk dat daar een vergunning voor moet komen, maar ik denk dat de verhuurder het al niet wil hebben. Zijn er hier ook mensen die het anders opgelost hebben? Ik denk aan een poel boven de grond met een rand of zo er langs en dan zal ik hem kunstmatig moeten vullen. Ik ben benieuwd of iemand zoiets heeft.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:46

Wij kweken aan groentes komkommer, pompoen, wortel en biet voor de paarden.

Verder ook een poel die we kunstmatig vullen, het is wel een gat in de grond, maar het grondwater zit veel te diep.
We hebben er twee pompen in op een tijdklok, hij vult automatisch bij en pompt ook weer af, zo blijft het water schoon.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:54

Oh ja pompoen kweken wij ook. Ik heb er dit jaar 2 gevoerd, maar ze vonden ze niet super lekker geloof ik. Komkommer en niet heb ik nog nooit gedaan, dus dat kunnen we nog proberen. Ik heb ook altijd courgettes, heb ze dat nog nooit gevoerd.

Heb je een foto Britt van de poel? Hoe diep heb jij hem? Ik denk dat ze hier problemen hebben als je door de verschillende grondlagen gaat.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:58

Hier eten ze alles wel, al hangen de voorkeuren wel erg af per paard :D

Hij is op zijn diepste ongeveer 1 meter, de mini's kunnen zwemmen :Y) Hij is niet heel groot, de zijkanten zijn van steenschotten en ik denk dat die ongeveer 8 meter per kant zijn. Hij is vaak echter wel iets voller.
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:08

Hier krijgen ze momenteel radijs. Het blad, en soms een verdwaald radijsje. Ze vinden het heerlijk :j

Belker

Berichten: 15310
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:09

Gaaf Britts.