Eerste hulp bij verzorging paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 00:42

Hallo allemaal,

Ik verzorg een paar paarden bij een boer. De paarden worden niet in de meest optimale vorm gehouden en laat ik voorop stellen dat ik - mocht ik daar ooit het geld voor hebben - mijn eigen paard nooit op deze manier zou willen houden. Ze staan "gewoon" op rubberen matten, zonder strooisel, en doen daar uiteraard ook hun behoeftes. Nou is er dit jaar een veulentje geboren en dat slaapt en rust nog heel veel liggend. Doordat de vloer niet zo heel schoon is krijgt hij dus ook een enorme poepbuik van vastgekoekte mest en modder van het buitenlopen. Ik heb helaas niet dagelijks de tijd om langs te gaan en ik kan dan ook met geen mogelijkheid tegen deze viezigheid op borstelen. Er is helaas alleen koud water beschikbaar dus wassen is in mijn ogen geen optie, maar heeft een van jullie misschien tips om hem toch een beetje toonbaar te maken? De eigenaar maakt het geen zak uit hoe het dier erbij staat maar ik vind het toch een beetje sneu, het ziet er niet uit.

Om dan maar gelijk even door te borduren op deze vraag... Mijn verzorgpaarden staan in de winter bijna 24/7 binnen. Behalve dat de eigenaar ze af en toe even in de paddock gooit wanneer hij de stallen schoonmaakt en 1 keer per week met paard en wagen de mestkar leegt, zijn deze paarden dus gemiddeld 5 maanden per jaar vrijwel de hele dag "opgesloten." Het land is veel te nat en dat trappen ze volledig aan gort, dus ik snap dat de eigenaar ze daar niet op wil laten lopen, maar 4 paarden in een paddock van 10 bij 10 is ook niks en ik geloof niet dat ze daar zelf blij van worden. Ik ben de enige die ze verzorgt en ik probeer er zo veel mogelijk te komen en maak dan buitenritjes met ze, maar door studie en werk is het simpelweg niet mogelijk om er elke dag heen te gaan. Daarbij kan ik als ik naar buiten ga altijd maar één paard meenemen.

De eigenaar is echt een ouderwetse boer, hij houdt zijn koeien ook in een zogeheten grupstal, waar ze de hele winter gewoon vastgebonden staan. Voor hem is dit heel normaal, hij ziet het probleem niet en het zijn immers maar dieren. Misschien ben ik dan toch te stads, maar deze manier van dieren houden gaat zo enorm tegen mijn gevoel in. Wetende dat de paarden eigenlijk gewoon de hele dag binnen staan als ik er niet ben laat me enorm schuldig voelen. Ik heb ook het idee dat de paarden helemaal niet gelukkig zijn en dan maakt me best verdrietig. Daarom wederom een vraag; hebben jullie misschien tips hoe ik het voor de paarden toch wat leuker kan maken in de stal, of leuke (denk)spelletjes voor met je paard die ik op het erf uit kan voeren bijvoorbeeld? Zodat ik ze op een andere manier toch een beetje kan opbeuren en uitdagen, zonder er altijd maar op te zitten.

Alvast bedankt!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 01:03

Tsja dat is idd niet zo diervriendelijk...
Paarden hun grootste hobby blijft toch eten, dus ik zou dan opteren voor een heel groot hooinet en eventueel takken/kruiden erbij.
Voor op het erf kan clickertraining en trucjes aanleren, al denk ik dat je ze het gelukkigst maakt met gewoon even te mogen grazen.

Voor dat veulentje geen idee helaas. Zou er toch geen stro of andere bodembedekking kunnen? Als het haar heel erg is ingeklit kan je alleen nog maar scheren vrees ik.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:39

Ja sneu, ik ken ook boeren waar de pony’s hele winters binnenstaan en er zelfs nooit uitkomen tot het voorjaar. Mesten gebeurt ook niet, 1 x in de week wordt er bijgestrooid. In het voorjaar gaan ze weer naar buiten en moeten ze bijna uit de stal springen omdat dat deze een halve meter hoog is geworden.
Gebeurt echt nog meer dan je denkt.

Maar meer dan wat wandelen, beetje borstelen en wat grazen kan je niet doen denk ik.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:43

Is het mogelijk om een verzorger erbij te zoeken? Dan kunnen jullie elkaar afwisselen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:48

Is er geen optie om dit te melden bij dierenwelzijnsorganisaties?
Geen idee of dat anoniem kan om je positie bij de boer te behouden en de paarden te blijven verzorgen maar zoiets vind ik echt schrijnend.
Zou het ook niet kunnen opbrengen om ze te verzorgen denk ik. Hartstikke goed dat je het doet maar als er iemand zeggenschap heeft die er zo weinig om geeft breekt dat mijn hart en veranderen kun je zo'n persoon niet.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:18

Hutcherson schreef:
Is er geen optie om dit te melden bij dierenwelzijnsorganisaties?
Geen idee of dat anoniem kan om je positie bij de boer te behouden en de paarden te blijven verzorgen maar zoiets vind ik echt schrijnend.
Zou het ook niet kunnen opbrengen om ze te verzorgen denk ik. Hartstikke goed dat je het doet maar als er iemand zeggenschap heeft die er zo weinig om geeft breekt dat mijn hart en veranderen kun je zo'n persoon niet.

Hier ben ik het wel mee eens.
Helaas gebeurt het nog teveel dit soort gevallen, maar dat wil niet zeggen dat we het maar moeten laten gebeuren.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:37

Zolang de dieren eten en drinken krijgen is het niet verboden en kan een welzijnorganisatie hier niks mee. Verreweg het meeste 'vee' wordt immers in de winter zo gehouden.

Ik snap wel dat je hier mee zit. Ik zou zoals caily aangeeft kijken of je nog een extra verzorger kan vinden om samen die dieren wat verlichting te geven

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Eerste hulp bij verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:24

Het gebeurt inderdaad meer dan je denkt, vrees ik. Maar net wat troi zegt; zolang de dieren eten en drinken hebben, wordt er niks gedaan. Ik had voor deze paarden een verzorgpaard bij een andere boer waar de dieren er ook zo bij stonden. Mijn oma heeft destijds de dierenbescherming gebeld en toen kreeg ze terug dat ze daar niks mee doen. Heel sneu, maar helaas is het beleid qua dierenwelzijn in Nederland helemaal niet zo geweldig.

Op zijn manier vind deze boer de dieren hartstikke trouwens leuk, als ik hem help met mesten raakt ie niet uitgepraat over hoe mooi hij zo'n tweespan in actie vindt. Op zijn manier geeft hij om zijn dieren.

Maar hoe ouder ik word, hoe bewuster ik over deze situatie ga nadenken en besef dat ik me hier helemaal niet fijn bij voel. En @Hutcherson, dat is ook precies het gevoel waar ik mee zit. Ik moet me er af en toe echt toe zetten om langs te gaan, maar houd dan in mijn achterhoofd dat ik het voor de paarden doe.

Ik heb ongeveer een jaar geleden al is een oproepje gedaan in een Facebook groep met de vraag of mensen het leuk vonden om mij te helpen. Heb daar toen ook redelijk wat reacties op gekregen. De helft van die reacties kwam van hele jonge meiden (10-15 jaar) die het helemaal zagen zitten, maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf de boot een beetje afgehouden. Juist ook omdat de paarden in de winter zo veel binnen zijn kunnen ze af en toe behoorlijk onstuimig zijn en in zo'n geval lopen ze ook mij nog wel is om ver, laat staan zo'n meisje.

Van de andere helft van de reacties haakt toch uiteindelijk het merendeel weer af. Uiteindelijk zijn er 2 meiden langsgekomen om een keer te kijken, waarvan er een na die ene keer niks meer van zich heeft laten horen. De ander heeft het ongeveer twee maanden volgehouden en is toen toch ook maar afgehaakt.

In mijn ervaring is het dus lastig om iemand anders te vinden. Veel mensen zijn denk ik toch op zoek naar een braaf paard waar ze een rondje mee kunnen rijden in de bak, maar dan kom je bij deze boer terug van een koude kermis... Ik zou het de paarden in ieder geval enorm gunnen, maar vooralsnog is mijn zoektocht dus nog niet echt succesvol geweest.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:39

Is er met de boer te praten, of wil hij daar niks van horen?

Weet niet hoe het terrein eruit ziet, maar misschien een stuk weiland afzetten zodat ze daar in kunnen en niet alles kapot trappen? Of de paddock vergroten door er een stuk bestrating bij te trekken (stel me zo voor dat er wel een bestraat erf voor die paddock en stallen ligt). Als jij evt. met hulp ervoor zorgt dat er dan bv. omheind wordt, zou het dan bespreekbaar zijn?

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:56

@BaileyMix, er is op zich wel met hem te praten, ik kom ondertussen al zo'n 10 jaar bij hem over de vloer en ken hem goed. Ik heb een aantal jaar terug al laten vallen dat ik het zielig vond dat de paarden de hele dag maar binnen stonden. Als reactie daarop heeft hij (wat in zijn tempo uiteindelijk wel ruim een jaar geduurd, maar goed de man is dan ook de 70 al gepasseerd) de paddock die er nu is helemaal zelf uitgegraven, van drainage voorzien en er zand op gegooid. Enorm lief natuurlijk en in zijn ogen een prima oplossing, maar eigenlijk voor het welzijn van de dieren niet voldoende.

Nóg meer land afzetten of omtoveren naar een paddock zie ik niet zo snel gebeuren, maar ik durf het ook niet nogmaals te vragen om eerlijk te zijn en ik wil ook niet de zeurende verzorgster uithangen. Ik mag denk ik sowieso al in mijn handen klappen dat ik 4 paarden gratis mag verzorgen en er vrijwel alles mee mag doen.