Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 19:38

Hoi,

Morgen is het 10 dagen geleden dat de wei bemest is met varkensmest, niet geïnjecteerd maar over het gras heen. Wanneer kan ik de wei weer iets groter maken, want nu is op de wei staan verveling omdat er niets te eten is. :+

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:40

Niet geïnjecteerd? Met de ketsplaat? Normaal met injecteren minimaal een Week en een flinke regenbui Houd ik aan

Geketst zou ik het zelfde aanhouden Eventueel 2 weken en goed kijken na het land hoe ligt het erbij?

Buiten dat zou ik voortaan kiezen voor koeienmest ipv varkens mest
Opa leerde mij altijd dat dit beter is ivm aanwezigheid van diverse bacterien en schimmels

Buiten dat is varkensmest snel werkend en komt het gras ineens op en daarna klaar wat er dan weer voor zorgt dat er enorm veel suikers inzitten ivm het snelle groeien etc
Koeienmest is langduriger groeit je gras minder snel maar geleidelijker
Heb het hier eens geprobeerd deels koeienmest deels varkens mest om te kijken wat het deed
En je merkt zeer zeker verschil


Stukje tekst ivm de varkensmest
De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''.

Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg. Bij paarden neemt zowel het aantal inzendingen voor onderzoek als het aantal ongunstige testuitslagen toe, aldus Kalis in GD Veterinair. De GD biedt de test sinds 2009 aan.

De ziekmakende bacterie kwam tot voor kort slechts zelden voor bij paarden. Het is onbekend hoeveel paarden inmiddels zijn besmet. Vooral veulens lijken er last van te hebben. Zij vertonen diarree en koorts. Paarden kunnen op de aanwezigheid van de bacterie worden getest bij darmklachten. Bekend is dat de bacterie twee tot drie weken overleeft in varkensmest. Percelen waarop paarden worden geweid, kunnen dus beter niet worden bemest met verse varkensmest. Andere besmettingsroute kan zijn lopen vogels en knaagdieren.

Ileitis is de meest verspreide darmziekte binnen de intensieve varkenshouderij in Europa. Negentig procent van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis. Besmette varkens zijn bleek en hebben een bloederige, stinkende diarree of gewone diarree en verminderde groei.
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 04-09-20 19:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:40

Standaardantwoord: als het gras voldoende gegroeid is. Daar bemest je nl voor.
Heeft weinig zin mest te geven en je gras tegelijkertijd kort te laten vreten. Dan verdwijnt je mest uiteindelijk in het grondwater, want dan is er geen gewas om die mest op te nemen.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:30

Varkenspest zou ik zelf niet gebruiken in een paardenwei. Ze mogen er inderdaad op als het gras lang genoeg is. Net wat Ibbel zegt.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 20:37

Helaas is het niet aan mij om te bepalen welke mest er op gaat.

Ik vroeg mij alleen af of het geen kwaad kan om de wei nu groter te maken, gras ziet er verder mooi uit nu. En ik zie of ruik geen mest meer.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:50

Wij gaan hier uit van een dag of 14. Mits voldoende regen... Weet uiteraard niet hoe het bij jullie zit, maar hier heeft het de afgelopen dagen flink geregend.

Lindsey_99
Berichten: 2504
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:11

Ook voor koeienmest houdt de vorige pensionhouder 3 weken aan. Mits het tussendoor regent. Dit vanwege medicijnen en andere ongewenste stoffen in de mest. Nageboortes bij varkens en zo verdwijnen er ook in, en die restanten, van wat er nog (opgelost of niet) over is, wil je niet je paard laten eten.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:18

Ik houd altijd 2 weken aan. Nu het zo flink geregend heeft lijkt mij 10 dgn prima

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:31

liberia schreef:
Varkenspest zou ik zelf niet gebruiken in een paardenwei. Ze mogen er inderdaad op als het gras lang genoeg is. Net wat Ibbel zegt.


Varkenspest zou ik sowieso nooit gebruiken voor wat dan ook. :')

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 22:43

Hier heeft het ook flink geregend, de weides zijn ook behoorlijk nat. Volgens de stal eigenaar zou het tussen de 10 a 15 dagen weer moeten kunnen. De 10 dagen zijn morgen verstreken dus ik denk dat de wei morgen toch wel een klein stukje groter kan gezien de hoeveelheid regenwater.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:44

Interessant topic, dankjewel voor de informatie Gentlegiant. Wij hebben een stuk land gekocht dus t.z.t. zal ik ook mijn eigen weides moeten gaan bemesten. Hier heeft het ook flink geregend Petrichor.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Wei bemest, wanneer kan paard er weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:21

Ik zou persoonlijk toch eens overleggen mbt welke mest
Het gaat tenslotte om de gezondheid van je paard
Misschien weet de pensionhouder dit niet? Een bekende van me wist dit ook niet deden dit al jaren
En ja het kan goed gaan jaren lang maar ook een keer goed fout

Dat ga je jezelf nooit vergeven

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 19:34

Gentlegiant schreef:
Ik zou persoonlijk toch eens overleggen mbt welke mest
Het gaat tenslotte om de gezondheid van je paard
Misschien weet de pensionhouder dit niet? Een bekende van me wist dit ook niet deden dit al jaren
En ja het kan goed gaan jaren lang maar ook een keer goed fout

Dat ga je jezelf nooit vergeven


Het is varkensmest van de varkensboer naast ons.

Inmiddels staat het paard alweer een paar dagen op de wei, ze krijgt elke keer een stukje land erbij.