Stalling pensioenpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe zou jij je paard willen huisvesten en wat zou je er aan uitgeven

24/7 weidegang met schuilstal
29 (10%)
Paddock paradise
33 (12%)
Overdag naar buiten en in de avond in een eigen stal
52 (19%)
Anders..
2 (0%)
0 tot 150
13 (4%)
150 tot 250
56 (21%)
250 tot 350
17 (6%)
350 en hoger
1 (0%)
0 tot 5 paarden
19 (7%)
5 Tot 10 paarden
22 (8%)
10 tot 15 paarden
15 (5%)
15 tot 20 paarden
3 (1%)
20 of meer paarden
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 265


_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 20:04

Hallo,

Ik was geïnteresseerd wat zou jij doen met je paard als die met pensioen moet. Kan bijv door ouderdom zijn of dat die een blijvende blessure heeft. Of als je er tijdelijk zelf niet voor kan zorgen.

Nu was ik benieuwd wat voorn huisvesting zou je voor je paard dan willen. Wil je dat een paard hele dagen buiten komt en individueel bijgevoerd moet worden etc.
En hoeveel zou je er per maand aan uit willen geven.

Ook was ik benieuwd of je meer zou betalen als je paard individueel meer zorg moet hebben. Bijv medicijnen geven of vind je dat Het een all in prijs moet zijn.

Hoe vaak zou je op bezoek gaan en wat voor faciliteiten heb je dan nodig of zou je graag willen.

En hoe zou je de kudde willen zien van deze paarden. Qua aantallen, merries en ruinen samen, diverse leeftijden.

Ik ben benieuwd dus brand maar los.

Mochten er nog poll opties bij moeten hoor ik dit ook graag.
Laatst bijgewerkt door _Caithlynn op 30-08-20 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:05

Daar kan ik nu geen zinnig woord over zeggen. Ik heb geen idee hoe de situatie met mij of mijn pony zal zijn als het zover is. Dus... ik weet het niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:22

Daar is hoe dan ook geen zinnig woord over te zeggen. Ik heb meerdere pensionada, de ene moet je niet eens in een PP willen hebben (draak van een paard, en zou zich lichamelijk kapot maken op een PP vanwege continu onder het draad door eten. Die moet echt zo min mogelijk omheining hebben waar ze die hobby op kan botvieren.) De ander zou het daar beter hebben, meer beweging de hele dag door en ook snachts, maar dat is wel een paniekschopper en zodra die snachts wat hoort is het vliegen. Nr 3 moet je beschermen, krijgt geen grammetje hooi meer weg en leeft volledig op wiesencobs, die de rest natuurlijk bij voorkeur zou inpikken. Gras lukt ook nog maar beperkt, en aangezien hij zich met z'n 75 a 80 cm een hele grote hengst vindt geen optie hem in een gemengde groep te zetten. Hij jaagt dan echt alle ruinen de wei over.

Met alle verschillen in de paarden, heb ik ze gewoon thuis staan. Dr is geen pensioenstal te vinden voor de verschillende wensen van hun.
Mocht je zelf erover nadenken een pensioenstal te beginnen, trek gewoon je eigen pad. Je zult het sowieso niet voor elke pensionada compleet naar wens kunnen maken, zoveel paarden zoveel verschillende wensen.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:34

Mijn merrie is inmiddels met pensioen. Staat nu hele dagen buiten en s'nachts op stal. Op dezelfde stal is een hitt actiefstal waarvoor ze op de wachtlijst staat.
Als daar plek komt kan ze heerlijk de hele dag doen wat haar uitkomt. Eten, naar binnen, naar buiten alles wat ze wil.

Leo4ever
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:55

Mijn paard is nu bijna 23, hij was net 4 toen hij bij mij kwam, heeft 9 peesblessures gehad, ik kreeg hem er altijd weer bovenop. Nooit gek gedaan, hij heeft blijkbaar niet de beste pezen. Het probleem is echter dat het werk steeds meer moet worden aangepast en het paard raakt ongetrainder. Daar ga je tegenaan lopen. Ik kon er vrede mee hebben om er niet meer op te rijden als ik hem maar bij me kon houden, ik wil de controle op zijn benen houden en het contact met mijn poepie. Ons andere paard staat op dezelfde stal. Luxe stal. Daar mogen de pensioenspaarden, wat er maar enkelen zijn in de winter ook op de wei. Ok, bijna 500 €. Tja, is een keuze. Hij laat per dag verschillend zien wat hij wil, mee naar binnen of niet. Ik ben heel blij dat ik er zicht op heb en dat hij de keuze heeft..... en dat ik er naar kan luisteren

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:02

Daar kan ik nu niks over zeggen. Ligt helemaal aan het paard. Onze comtois zou het bijvoorbeeld prima redden in een grote kudde/paddock paradise. Ze is echt een alfa merrie. Onze ruin zou op dit moment het beste op een stal kunnen waar hij de avonds op stal gaat. Die gaat voor een minishetlander nog op de loop en staat laag in rang. Echter is hij nu 6 en kan het gedrag met de jaren nog veranderen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:07

Het is wel leuk om te bepalen wat jij wil, maar het gaat er om waar het paard het goed bij doet. Ik had ook het prachtige 24/7 idee opgevat voor mijn ouwe. Na 2 maanden aftakelen en ongelukkig zijn stond hij weer in volpension :') hij staat al enige jaren bij huis en nog steeds wil hij absoluut niet 24/7 buiten staan.

Bedragen tussen de 250 en 350 betaalde ik gemiddeld voor volpension en dan kwam ik dagelijks

Omdat zijn gebit versleten is en hij nog prima gras eet vind ik de weide noodzakelijk.

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:55

Mijn merrie (25) staat nu sinds een jaar op een paardenrusthuis en doet het daar erg goed, dit is volpension met weidegang 24/7 en als het weer minder word overdag in de paddock met onbeperkt hooi en in de avond staat ze op stal.
We hebben hiervoor een paddock parade geprobeerd maar daar ging ze niet goed op. Dus heb ik geen spijt van het rusthuis verhaal. Ze is topfit en erg happy en kan hopelijk nog wat jaartjes mee op deze manier.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:34

poekie schreef:
Mijn merrie (25) staat nu sinds een jaar op een paardenrusthuis en doet het daar erg goed, dit is volpension met weidegang 24/7 en als het weer minder word overdag in de paddock met onbeperkt hooi en in de avond staat ze op stal.
We hebben hiervoor een paddock parade geprobeerd maar daar ging ze niet goed op. Dus heb ik geen spijt van het rusthuis verhaal. Ze is topfit en erg happy en kan hopelijk nog wat jaartjes mee op deze manier.


Mag ik vragen welke en of je zelf nog eigenaar van het paard bent?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:01

Ik heb 2 paarden met pensioen staan. Ze zijn nog niet oud, maar 1 met blijvende blessure, en 1 met lange revalidatie tijd.

Ze staan op een perceel van 20(!) Hectare met in totaal zo'n 60 paarden. Ook is er een grote schuur aanwezig met stro bedekking en onbeperkt hooi.
Ze doen het hier hartstikke prima en het kost ook nog eens niet veel per maand. (110 per paard)

Wormkuren en entingen worden geregeld door de stalling.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stalling pensioenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 01:22

Tja, wat is pensioen?

Mijn ruin van 22 was ong 12 toen hij geblesseerd raakte. Ik had hem va zijn 4e.Een aantal jaren bezig geweest met ups and downs. Hij werd opgegeven en toen 24/7 buiten gezet. Knapte enorm op en ging weer mee. Veel ups and downs en op onze laatste plek ging het echt niet geweldig. Nu aan huis een pp gemaakt en het gaat heel goed (ff afkloppen )

Mn ruin van 21 is bij ons geboren en sinds zijn 17e terug. Hij had wat problemen met zijn organen en heeft artrose, maar is ook goed in vorm gekomen. Laatste check was zijn hart niet eens meer afwijkend te noemen. Zijn darmen gaan goed etc. Maar de artrose toont zich zo nu en dan wel.

De shet zal ong 25 zijn. Heeft geen snijtanden meer en had laatst wat problemen, maar doet het were goed.

Mn merrie van 27 is fokmerrie geweest en kwam toen ze 20 was verwaarloosd bij ons terug na ong 14jr. Ze moest op gewicht komen, had een slecht gebit, slechte hoeven etc.
's nachts op stal was ze steeds erg stijf en had dikke benen.

We hebben ze eigenlijk alle jaren wel 24/7 buiten, maar wilden dat wel beter aanbieden dan wat mogelijk was.
We hebben dus een huis met wat grond en een pp gemaakt. Het zijn allen ex stalpaarden en dat gaat gewoon helemaal prima. Stuk voor stuk doen ze het goed en ik weet vrijwel zeker dat ik er anders 3 al kwijt was geweest.

We rijden niet meer intensief, maar een rondje door de bak en dan buiten uitstappen of gewoon een rondje buitenom. Vaak rijden we samen en nemen de anderen aan de hand mee.

Ik heb nog een merrie van 13 met een verhaal eraan die nu een jaar aan huis staat. Toen zij kwam hadden we nog een ruin van 10. Beiden dus ook ex stalpaarden, maar vonden het gelijk heel gezellig.

24/7 buiten moet wel goed zijn. Zo bieden wij wel echt schuilmogelijkheid. We hebben meerdere plekken waar hooi is. Paden zijn zand, en dus droog.
Als het slecht weer is, bied ik het hooi in de schuilstal aan. Ik heb ze weleens opgesloten met eten, maar daarna zijn ze vrij snel weer op pad.
Ik ben veel buiten en zie hoeveel ze afwisselen en dat ze even schuilen en weer verder gaan. Of rusten, of eten etc.

De merrie van 27 begint te tonen, maar ze is ontzettend actief, dus ze gaat nog mee op een rondje. Als mijn man haar rijdt en gaat draven, moet mijn ene ruin echt aanpoten om haar bij te houden.
Mn ruin van 22 is nog steeds enthousiast als hij een zandpad ziet. Maar hij heeft ook luchtweg problemen, dus we doen rustig aan.

Ik heb 3 weitjes waar ze met regelmaat een tijd snacken. De 22jr ruin is hb geweest en snel te dik. Maar die kan nu prima op gras en kantjes snoeien etc.
Op de heuvel traint hij zich ook en daar staan ook diverse eetbare planten en kruiden.

Bij alles is het; hoe je het doet. Zat paarden die zich dood vervelen als ze van werken naar een wei gaan en mensen er niet meer naar omkijken. In de winter veel op stal wat op veel plekken zo is, heeft echt grote nadelen. Maar mensen investeren nog weinig om een plek bruikbaar te houden in natte tijden.