Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:54

Ja, dat klopt, kijk maar eens op de fb groepen, 2 dagen geleden een foto gezien van een (nog) levend paard (wat later uiteraard wel ingeslapen is) met opgevreten achterkant, afgrijselijk :r
Wat denk je wat dat arme dier heeft moeten meemaken?

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:25

Dat is ook wreed maar dat doen veel roofdieren. Ook roofvogels trekken het vlees uit hun prooi terwijl het nog ook leeft.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:35


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:59

Popstra schreef:
Kwam deze tegen op FB. Dat is volgens mij in Belgie gebeurd??
https://www.facebook.com/groups/1629862 ... 399553751/


Ik heb het stukje van het veulen niet gezien, maar die foto rechtsboven is idd de nieuwslezer van de VRT.
Ook die wolf die een brug oversteekt lieten ze zien. Was ergens in Limburg dacht ik.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:04

Pandora2 schreef:
Popstra schreef:
Kwam deze tegen op FB. Dat is volgens mij in Belgie gebeurd??
https://www.facebook.com/groups/1629862 ... 399553751/


Ik heb het stukje van het veulen niet gezien, maar die foto rechtsboven is idd de nieuwslezer van de VRT.
Ook die wolf die een brug oversteekt lieten ze zien. Was ergens in Limburg dacht ik.


Ja cremelo veulen dat was gepakt door wolf is in Mol, belgie, op nowolves was van de week een melding van een aangevroten hert door een wolf dat was in Duizel. Ligt ook in de buurt van Eindhoven hier.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:23

Ik heb ook een pasgeboren veulen op de wei lopen overdag. Moet er niet aan denken het zo aan te treffen. Vreselijk

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:37

Popstra schreef:
Dat is ook wreed maar dat doen veel roofdieren. Ook roofvogels trekken het vlees uit hun prooi terwijl het nog ook leeft.

Popstra schreef:
Ik heb ook een pasgeboren veulen op de wei lopen overdag. Moet er niet aan denken het zo aan te treffen. Vreselijk


Tja, je eerste zin klopt, en ja je tweede is ook niet ondenkbaar.

Misschien toch maar eens over je afrastering gaan nadenken, of die afdoende "wolfwerend" is.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:09


Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:27

Sneu vooral! Vind de schapen verder wel rustig ogen?

Wat ik wel mij afvraag. Waarom mensen het wel normaal vinden hun katten snachts te laten jagen en van alles dood te maken, dat word afgedaan als natuur (terwijl menig huiskat alleen speelt en hun speeltje uiteindelijk voor dood achterlaten) . Of komt omdat de prooien die zij pakken niet van mensen zijn?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:02

Tancreda4 schreef:
Sneu vooral! Vind de schapen verder wel rustig ogen?

Wat ik wel mij afvraag. Waarom mensen het wel normaal vinden hun katten snachts te laten jagen en van alles dood te maken, dat word afgedaan als natuur (terwijl menig huiskat alleen speelt en hun speeltje uiteindelijk voor dood achterlaten) . Of komt omdat de prooien die zij pakken niet van mensen zijn?



Nou.... Wij zijn vroeger eens door 't stof mogen gaan omdat onze kat 't (dwerg)konijn van de buren heeft gegrepen.. Maar ik begrijp wel je punt..

Maar ik denk dat de kneep 'm zit dat een kat geen gevaar vormt voor de mens en de inkomstenbronnen van de mens..

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:09

Dat denk ik ook. Maar daarnaast gebeurt het bij uitzondering dat een kat een huisdier of anderszins gehouden dier doodt. En bij de wolf is dat uiteraard een ander verhaal.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:30

Het is ook minder zichtbaar. Ik vind alleen wat veertjes terug soms....
En dat ze muizen eten vind ik acceptabel (maar ook daarover kun je eindeloze discussies voeren).

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:13


nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:13

Popstra schreef:
Hier nog wat filmpjes voor wie beweren dat de wolf schuw is

https://www.facebook.com/groups/1393799 ... 076260391/



Tja en toch.. Afgezien van de (inderdaad totaal niet schuwe) wolf, zie ik hier een bosrijk gebied.. Het natuurlijk gebied van de wolf.. De herder loopt hier met een onbeschermde kudde en dan heeft wolf 't gedaan..

Sorry, maar waar moet die wolf dan leven, als 't in 't bos/heide niet meer mag?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:43

nine1987 schreef:
Tja en toch.. Afgezien van de (inderdaad totaal niet schuwe) wolf, zie ik hier een bosrijk gebied.. Het natuurlijk gebied van de wolf.. De herder loopt hier met een onbeschermde kudde en dan heeft wolf 't gedaan..

Sorry, maar waar moet die wolf dan leven, als 't in 't bos/heide niet meer mag?


Maar de wolf wordt hier geaccepteerd (en gestimuleerd) omdat hij goed zou zijn voor het ecosysteem/het evenwicht. Dat is toch echt wat anders dan dat hij hier de schapen en veulens gaat doodmaken.
Dus als er verder geen vreten voor hem is, hoort hij hier écht niet thuis.

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:07

nine1987 schreef:
Sorry, maar waar moet die wolf dan leven, als 't in 't bos/heide niet meer mag?


Nergens. De wolf moet uitgeroeid worden. Iig lijkt dat een stelling die voor veel mensen lijkt te gelden. Want er is geen plek (meer) voor vanwege de mensheid.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:20

De mensen die roepen op Facebook dat alles volgebouwd is en wij het leefgebied afpakken dus het maar normaal is dat ze die schapen een voor een vermoorden, die huizen mogen dan als eerste gesloopt worden van mij :) want die mensen doen toch echt hetzelfde, leefgebied van de wolf pakken?

Het is toch van de zotte dat die schapen allemaal een voor een uitgemoord moeten worden? Ze pakken echt geen beesten die een beetje uitdaging zijn meer, want die schapen in de wei zijn veel makkelijker.

Ik ben voor de wolf, maar dan wel waar die gewoon kan leven als het hoort en niet op zo’n dichtbevolkt land als NL..

Maar het zal hier wel weer eerst uit de hand moeten lopen voor dat ze opeens bedenken dat het toch wel erg wordt.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:42

Precies. En nog zotter is dat de schapenboeren een rolletje gaas krijgen om de boel extra te beschermen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:47

Hier in IJsland komt in de winter (héél zelden, 2 gevallen in de meer dan twintig jaar dat ik hier woon) aan de noordkust zo nu en dan een ijsbeer aan land.
Wie roepen het hardst dat dat natuur is, en dat zo'n beer niet afgeschoten mag worden? Juist, mensen die 500 km verderop in de binnenstad van Reykjavík wonen...

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:54

Tancreda4 schreef:
nine1987 schreef:
Sorry, maar waar moet die wolf dan leven, als 't in 't bos/heide niet meer mag?


Nergens. De wolf moet uitgeroeid worden. Iig lijkt dat een stelling die voor veel mensen lijkt te gelden. Want er is geen plek (meer) voor vanwege de mensheid.



Klopt, dat is een stelling die veel mensen lijken te ondersteunen en dat lijkt me nou ook niet de bedoeling..

Want de wolf loopt in 't filmpje perfect in z'n eigen natuurlijke leefgebied.. Herder neemt zelf 't risico het gebied van een roofdier te betreden met z'n kudde en de wolf is weer degene die 't moet ontgelden..

Omgekeerde wereld hier..

Nogmaals.. Wolf in NL.. Niet zo'n goed idee in ons postzegelgebiedje.. Maar in uitgestrekte bossen als in Duitsland, Polen, usa etc moet de wolf dan ook lekker met rust gelaten worden..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:03

"Uitgeroeid" is inderdaad een belachelijk dramatische term in dit verband.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:12

Kuggur schreef:
Hier in IJsland komt in de winter (héél zelden, 2 gevallen in de meer dan twintig jaar dat ik hier woon) aan de noordkust zo nu en dan een ijsbeer aan land.
Wie roepen het hardst dat dat natuur is, en dat zo'n beer niet afgeschoten mag worden? Juist, mensen die 500 km verderop in de binnenstad van Reykjavík wonen...


Nu ja, dit vind ik ook wel zo een beetje een verhaal van als Nederlander op de buiten willen gaan wonen en dan klagen dat er koeien in de wei langs je huis staan. :D

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:13

Nou, uitgeroeid hoeft nou ook weer niet. Maar ik hoop van harte dat het aantal in nl heel beperkt blijft.

In dat filmpje loopt een herder door een uitgestrekt natuurgebied, begrijp ik? Dat hebben we hier helemaal niet. Om de paar km stuit de wolf op een weitje met vee/paarden of een autoweg. Zie hier de recente meldingen:
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/wolf/

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:17

Gini schreef:
Kuggur schreef:
Hier in IJsland komt in de winter (héél zelden, 2 gevallen in de meer dan twintig jaar dat ik hier woon) aan de noordkust zo nu en dan een ijsbeer aan land.
Wie roepen het hardst dat dat natuur is, en dat zo'n beer niet afgeschoten mag worden? Juist, mensen die 500 km verderop in de binnenstad van Reykjavík wonen...


Nu ja, dit vind ik ook wel zo een beetje een verhaal van als Nederlander op de buiten willen gaan wonen en dan klagen dat er koeien in de wei langs je huis staan. :D

Niet echt. Vermoedelijk verwar je IJsland en Groenland. Hier zijn geen ijsberen, ze kunnen hier ook niet overleven (geen zeeijs).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:09

Kuggur schreef:
Gini schreef:

Nu ja, dit vind ik ook wel zo een beetje een verhaal van als Nederlander op de buiten willen gaan wonen en dan klagen dat er koeien in de wei langs je huis staan. :D

Niet echt. Vermoedelijk verwar je IJsland en Groenland. Hier zijn geen ijsberen, ze kunnen hier ook niet overleven (geen zeeijs).


Ah ja, dat kan wel. Ik ken te weinig van Ijsland om er me feitelijk over uit te spreken. Maar ik dacht dat het noorden sowieso wel een onherbergzame streek was waar je af en toe wel wat wildlife kan tegenkomen. :+