hoeveel eet een shetlanderveulen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

hoeveel eet een shetlanderveulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 15:26

mijn shetlanderveulen van bijna 8 maanden loopt buiten maar heeft haast geen gras dus voer ik hem per dag een plak hooi bij en een wortel. Vingers aflikken Nu heb ik gelezen dat je veulens (ook shetjes) wat extra bij moet voeren b.v. een handje bix per dag of zo. zoalng ze in de groei zijn... is dat zo en hoe lang zijn ze in de groei?? Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:23

Je moet vooral voldoende hooi bijvoeren, en één plak lijkt wel weinig ondanks dat het om een veulen gaat. Een worteltje zal hij of zij met plezier aanvaarden, maar verder zou ik aanraden veulenbrok bij te voeren zoals O.A. van Pavo. Het hoeft niet veel te zijn, maar er zitten vitamines en mineralen in verwerkt die precies goed zijn voor een nog groeiend veulen. Ik zelf ga tot 18 maand a 2 jaar bijvoeren (veulenbrok), ze krijgen nu ook al cavalor ponymix bij en geplette gerst, maïs en geweekte pulp ook, (en m'n tink speelt ook dagelijks z'n biet binnen vers) samen met ferm wat wortelen en gedroogd brood Vork -met anderhalf tot twee jaar laat ik de veulenbrok weg, de rest blijft ; voor de duidelijkheid, ik heb twee veulens, een vreetbaktink en één ponyveulen - maar je pony blijft groeien tot ie min of meer 3 jaar is in de hoogte, maar wel tot 5 jaar in de omvang (ietsje hoogte nog, maar de grote sprint is eruit). Maar dus boven alles, geef haar/hem hooi naar behoefte - en dat handje veulenbrok kan je best gebruiken als "lokmiddel" of "beloning" om 'm dingen te leren o.a. voetjes geven, mooi aan het touw lopen ... een shet is snel te dik, dus, maak er maar twee vliegen in één klap van!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:20

ikheb een ook een veulen shet e lijken mischien dik maar zijn het niet altijd het beste is ongeveer 5 handjes veulenbrok per dag een plakje hooi en gewoon in de wei. ik dacht dat mijne heel dik was maar het is eerder een buikje van de honger.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:41

noortje schreef:
i het beste is ongeveer 5 handjes veulenbrok per dag een plakje hooi en gewoon in de wei. ik dacht dat mijne heel dik was maar het is eerder een buikje van de honger.


5 handjes vind ik echt veel! Dat geven we het Fjordenveulen van een vriendin van mij nog nog niet eens! ( die krijgt vier handjes per dag). Nee wat meer hooi lijkt mij beter, twee plakken ofzo en 1 a 2 handjes veulenbrok per dag voor de lekker en de voedingsstoffen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 21:41

daarom is het ook moeilijk wat precies te geven, je hoort of leest toch tegenstrijdige dingen, ik wil hem ook niet te veel en ook niet te weinig geven!! En alleen hooi lijkt mij ook niet echt gezond???

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:52

Onze shet kreeg als veulen niks extra.....alleen hooi en wortelen, en ze is een gezonde grote meid geworden die nu al aanleg heeft om te dik te worden....... Pling
Het zijn hele sobere ponys die echt niet veel nodig hebben, misschien als je het veulen toch wat extra wilt geven kan je het beste die brokjes geven die speciaal voor shets zijn (ben de naam kwijt maar er staat altijd een advertentie in het shetlanderstamboekje).

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:56

haha, 5 noortje handjes staat bij mij gelijk aan 2.... ze heeft kleine handjes hoor