Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:27

Dat heb ik geprobeerd. Er kwam 1 vrouwtje die wat twijgjes wilde om mee te knutselen. Ik raak ze echt niet kwijt zelfs niet als ik ze ter plekke snoei en vers klaar leg.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:14


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:14

Gooiske schreef:
Nou heb ik ook nog een vraag aan jullie, ik overweeg om een waterontharder te nemen, echter krijgen de paarden ook dit water, iemand hier ervaring mee?
Heb nl gelezen dat bij zacht water er onder andere minder koper in zit, en dat paarden er dan niet graag van drinken, hoe hebben jullie dit?


Je antwoord over koper weet ik niet. Wel een gebruikerservaring te delen.
Ik weet niet welke ontharder je wil gaan plaatsen? Wij hebben destijds ook advies gevraagd, maar zou er toch voor kiezen om de paarden gewoon water te geven. Bij ons zit een optie erop om in 2 sec de ontharder uit en aan te zetten, omleiding zeg maar.
Of je moet een hele grote bak hebben voor de zoutblokken, want dat gaat heel hard.

https://www.waterontharder-waterluxe.nl ... n-prijzen/
Wij hebben duo volume 12 met een zoutvat van 12kg. Daarmee moeten we elke 8 weken zout bijvullen op een huishouden van twee personen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:26

Lynn_Nikita schreef:
wilgentakken komen mensen dan weer graag ophalen. Ik kon ze via een kennis overnemen en werd zelfs dit jaar nu ik er geen heb meerdere keren gebeld of ik er nog aan kon komen. Andere takken naar stort brengen, veel werk maar we gratis

Totdat ze moeten rijden ervoor :D Ik heb al zo vaak gehoord dat ze wilgen willen en ze komen gewoon niet.
Ik verwerk ze in de moestuin tot hegjes en de paarden eten er lekker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:23

@gooiske: wij hebben een ontharder, maar deze zit in huis. Het water buiten en in de stal is wel gewoon hard. Ze krijgen alleen op stal leidingwater, buiten is het grondwater. Je hebt ook opties om de ontharder uit te zetten.

Snoeiafval gaat hier naar de paarden (wat niet giftig is natuurlijk. We hebben een takkenwal en dat is echt top, zitten hier ook echt egeltjes in, zo leuk <3 Rest van het snoeiafval gaat op de mest/composthoop. Gisteren nog bij de buren de wilg gesnoeid, ik heb de deal dat als ik snoei, ik de takken mee mag voor de paarden. Een kliko vol van één boom, nog een aantal te gaan :)

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:44

Wat veel licht geeft jouw LED lamp met weinig lumen Fleur! Opvallend :-)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:55

xJitskee schreef:
@gooiske: wij hebben een ontharder, maar deze zit in huis. Het water buiten en in de stal is wel gewoon hard. Ze krijgen alleen op stal leidingwater, buiten is het grondwater. Je hebt ook opties om de ontharder uit te zetten.

Snoeiafval gaat hier naar de paarden (wat niet giftig is natuurlijk. We hebben een takkenwal en dat is echt top, zitten hier ook echt egeltjes in, zo leuk <3 Rest van het snoeiafval gaat op de mest/composthoop. Gisteren nog bij de buren de wilg gesnoeid, ik heb de deal dat als ik snoei, ik de takken mee mag voor de paarden. Een kliko vol van één boom, nog een aantal te gaan :)


Wij hebben eerder 20 flinke bomen staan straks :P veel klikos!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:59

Libera schreef:
Jes, ik heb ook gekeken naar houtsnippers, maar mijn hoefsmid raadde dat af. Omdat het hout gaat rotten en de pH te laag word (acidic) en daar kunnen de hoeven heel erg onder lijden blijkbaar... verder helpt het wel even tegen de blubber, maar wordt het daarna dubbel zo erg omdat het hout ook verrot en blubber word zeg maar. Heb hier nu gravel liggen en dat werkt echt perfect! Heb er wel iets onder dat het niet zo in de modder zakt, daar kun je ook gewoon oud tapijt voor gebruiken. Of van dat worteldoek spul, werkt ook prima!



Daar ben ik inderdaad ook wel een beetje bang voor die extra blubber.....
Ik ga eens informeren wat een vrachtwagen klein grind kost, hebben een afgraving op 5km liggen.
En bedenk me net dat de oprit achter het huis ook nog gedaan moet worden (nog gemaakt ook) dus dan een beetje extra grind voor tenminste het pad zal qua kosten meevallen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:02

Ik heb maar heel weinig licht eigenlijk, gewoon genoeg om te kunnen checken en voeren. Nu wel een super fijn hoofdlampje van de Decathlon.

Zijn hier mensen met ervaring met agressieve paarden?
Heb het trekpaard nu zo ver dat ze me in de paddock goed vertrouwt en super fijn samen wil werken. Helemaal super dus. Maar ze gaan nu weer op stal en wil zich daar dus echt niet laten pakken. Ze dreigt en beet me gisteren bijna vol in mijn buik, trappen durft ze ook gerust. Ze komt wel kijken als ik voer in de bak doe maar zodra ik haar hoofd wil pakken is het mis. Weet even niet hoe ik dit deftig op ga lossen eigenlijk, hoopte dat dat automatisch beter zou worden als ze in de paddock mijn lichaamstaal beter zou snappen maar helaas -O-

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:44

Heftig Azmay, is dat je eigen paard? Ik zou er niet zo van gediend zijn eerlijk gezegd. Moet ook wel zeggen dat ik sinds ik de 20 ben gepasseerd een stuk minder dapper ben geworden. Vroeger kroop ik overal op, hoe gekker hoe liever, maar doe me tegenwoordig toch maar mn eigen brave paard <3

Heeft ze een halster om of is dat het probleem? Ik heb wel eens met een paard dat wat kopschuw is met clickeren en voerbeloningen geleerd om de neus in het halster te steken. Evt in de paddock mee beginnen als ze daar wel braaf is? Zou iig wel goed je eigen veiligheid in de gaten houden, een boos trekpaard wil je niet tegen je hebben -O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:51

Ik zou mijn leven niet riskeren voor een paard van een ander. zeker als je er al zo`n tijd mee bezig bent en nog zo weinig kan. Ik ging met een bezem de stal in, ik laat mij toch niet bijten of trappen. Van de week ook een veulen op het werk wat mij klem zette in een hoek en begon te schoppen, die heb ik geraakt waar ik m raken kon met de voerschep die ik vast had, kom op zeg! Beetje manieren

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:08

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou mijn leven niet riskeren voor een paard van een ander. zeker als je er al zo`n tijd mee bezig bent en nog zo weinig kan. Ik ging met een bezem de stal in, ik laat mij toch niet bijten of trappen. Van de week ook een veulen op het werk wat mij klem zette in een hoek en begon te schoppen, die heb ik geraakt waar ik m raken kon met de voerschep die ik vast had, kom op zeg! Beetje manieren

De riek helpt, maar dan heb ik haar alleen op afstand en nog niet in handen :+

Is een vertrouwenskwestie denk ik, eenmaal in de paddock kijkt ze zacht en is ze compleet niet meer zuur inmiddels. Maar dan moet ik eerst die stomme kop vangen :')

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:13

Komt ze ook niet met haar hoofd uit de deuropening als je die een stukje open zet Azmay? Eventueel met wat brok en dan halster om?

Een trekpaard die je in de hoek zet is niet niks.... Ik zou daar ook mijn leven niet aan wagen.

Mijn merrie had mij ook niet graag in haar stal. Ze deed niets, maar ze vond mijn aanwezigheid altijd wat veel, ook al kwam ik bescheiden binnen. Dit heb ik toen opgelost door haar hoofd naar buiten te laten steken. Nu heeft ze een grote inloopstal dus genoeg ruimte :o

Wij hebben de houtsnippers toch besteld, ondanks de bekende nadelen. Het is nu ook een grote modderboel en ik wil gewoon geen bakken met geld uitgeven aan een bak die ik pacht.

We zien wel hoe het loopt, misschien heb ik volgend jaar spijt, maar zoals het nu is is het ook niet fijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:21

ClauH schreef:
Komt ze ook niet met haar hoofd uit de deuropening als je die een stukje open zet Azmay? Eventueel met wat brok en dan halster om?

Een trekpaard die je in de hoek zet is niet niks.... Ik zou daar ook mijn leven niet aan wagen.

Mijn merrie had mij ook niet graag in haar stal. Ze deed niets, maar ze vond mijn aanwezigheid altijd wat veel, ook al kwam ik bescheiden binnen. Dit heb ik toen opgelost door haar hoofd naar buiten te laten steken. Nu heeft ze een grote inloopstal dus genoeg ruimte :o

Wij hebben de houtsnippers toch besteld, ondanks de bekende nadelen. Het is nu ook een grote modderboel en ik wil gewoon geen bakken met geld uitgeven aan een bak die ik pacht.

We zien wel hoe het loopt, misschien heb ik volgend jaar spijt, maar zoals het nu is is het ook niet fijn.

Ik loop de stal ook niet in maar moet haar inderdaad naar de deur lokken, inderdaad om het verantwoord te houden. Ze staat er vrij ontspannen bij tot ik het hoofd wil pakken. Halster voor houden werkt ook niet dan heb ik na 2 uur nog geen paard weet ik uit ervaring.
Uit de wei pakken was ook geen feestje. Zodra ik met haar op de cirkel gewerkt heb mag ik wel haar hoofd manipuleren.

Het zonnetje van stal :roll:
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:23

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou mijn leven niet riskeren voor een paard van een ander. zeker als je er al zo`n tijd mee bezig bent en nog zo weinig kan. Ik ging met een bezem de stal in, ik laat mij toch niet bijten of trappen. Van de week ook een veulen op het werk wat mij klem zette in een hoek en begon te schoppen, die heb ik geraakt waar ik m raken kon met de voerschep die ik vast had, kom op zeg! Beetje manieren


Dit was ook mijn gedachte. Wil je kennis straks zelf weer verder met dit paard? Hoe is hij in vertrouwen naar anderen of moet zij het zelfde proces als jou ook door en heeft ze dat er voor over? Zo niet? Waar doe je het dan voor?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:30

belle_boef schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik zou mijn leven niet riskeren voor een paard van een ander. zeker als je er al zo`n tijd mee bezig bent en nog zo weinig kan. Ik ging met een bezem de stal in, ik laat mij toch niet bijten of trappen. Van de week ook een veulen op het werk wat mij klem zette in een hoek en begon te schoppen, die heb ik geraakt waar ik m raken kon met de voerschep die ik vast had, kom op zeg! Beetje manieren


Dit was ook mijn gedachte. Wil je kennis straks zelf weer verder met dit paard? Hoe is hij in vertrouwen naar anderen of moet zij het zelfde proces als jou ook door en heeft ze dat er voor over? Zo niet? Waar doe je het dan voor?

Ze wil er op gaan rijden, dat was de opdracht ook toen der tijd. Ze zou "redelijk in de hand" zijn. Was al snel genoeg duidelijk dat ze dat niet was :')
Ze is vreselijk blij met wat ik met het beest doe maar gaat nu ik op dit punt ben inderdaad ook zelf aan de bak moeten anders ga ik er in ieder geval niet op. Stil staan is nu pas iets wat ze doet als ik het wil en haar baas heeft ze ook al wel gebeten, omver gelopen en getrapt. Is een verwend nest dat beest :=

Blijft wel verbetering in zitten dat houd het leuk, maar als ik niet helemaal scherp ben meld ik me ziek want ik moet wel echt al mijn aandacht bij haar kunnen hebben.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:37

Anders noodgedwongen een tijdje het halster omhouden met een kort stukje touw eraan?

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:51

Ze lijkt dominant... niet bang. Hier zou ze iig gigantisch op dr flikker krijgen als ze zich zo zou gedragen :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:35

ClauH schreef:
Anders noodgedwongen een tijdje het halster omhouden met een kort stukje touw eraan?

Baas krijgt haar wel te pakken om in de wei te zetten, ze doet het echt omdat ik "vervelend" ben en dingen van haar verlang denk ik.

Libera schreef:
Ze lijkt dominant... niet bang. Hier zou ze iig gigantisch op dr flikker krijgen als ze zich zo zou gedragen :o

Is ook inderdaad een ding, maar dingen als zwepen zijn gevaarlijk te gebruiken op zulke momenten want daar word ze echt woest van. Je hebt tegen zon slagschip niet veel in te brengen op die manier, de mestvork is werkelijk het enige waarvoor ze aan de kant gaat en dat is niet praktisch werken :')

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:02

Nee een zweep is niet nodig daar worden ze idd alleen maar meer gestressed van :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:05

Libera schreef:
Nee een zweep is niet nodig daar worden ze idd alleen maar meer gestressed van :)

Alle vormen van correctie worden beantwoord met meer vinnigheid bij haar eigenlijk :Y)
Eigenaresse blijft denken dat het komt omdat ze lomp is afgespeend, ik denk dat het gewoon een verwend nest is :=
Maar ze weet het ook echt niet, ze vertrouwt mensen niet en denkt dat aanval dan maar de beste verdediging is.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:08

Gooiske schreef:
Nou heb ik ook nog een vraag aan jullie, ik overweeg om een waterontharder te nemen, echter krijgen de paarden ook dit water, iemand hier ervaring mee?
Heb nl gelezen dat bij zacht water er onder andere minder koper in zit, en dat paarden er dan niet graag van drinken, hoe hebben jullie dit?


Wij hebben ook een waterontharder en de automatische drinkbakken in de stallen zijn hier op aangesloten. Geen enkel probleem met drinken hier eigenlijk.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:22

Ok, dankjewel allen voor wat betreft de watervoorziening, ik ga me denk ik maar eens inlezen over hoe en wat met grondwater.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:57

Hier ook grondwater, voor de paarden maar ook voor onszelf :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 00:11

Voor 20*40 en een stuk van 10*10 vragen ze e1475,- Ze hebben geboord en overal zit het wel goed. 2 buren hebben ook alleen omgekeerd en werkt goed hier.

Ow, ik wil graag wilg!! Takjes om te planten straks, maar ook om te voeren wel.

Heb ooit van 1 boom opgehaald en schrok me dood hoeveel het was. Kom ik daar met mn auto en die zat prop en propvol.
Had van tevoren gevraagd of het zou passen, maar diegene wilde er gewoon vanaf en zei ja hoor...

Azmay, lastig hoor. Ik denk dat het grootste probleem is dat het paard daar staat. Zoals het paard nu is, ongeacht de reden, moet er 1 iemand consequent aan de gang.
Ik denk ook dat de oorzaak vaak bij het begin ligt.

Maar ik heb echt een hele sterke mening over de fok in Nederland. Merries en veulens horen in een groep merries met veulens en dan buiten. Buiten een beetje veulen abc, wat gedoseerd aangeleerd moet worden, moeten mensen niet teveel willen en doen.
Merries met veulens op stal en 1 merrie met 1 veulen geven echt vaak problemen, of gelijk, of later.......

De eigenaresse moet dit paard bij een trainer neerzetten en even erbuiten blijven denk ik. Het heeft niks met verwennen te maken. Ik verwen ze tot op het bot en ze mogen veel teveel, maar respect houden ze altijd of ik kan die acuut opeisen.

Wij hebben vandaag ons oude huis over gedaan naar de nieuwe eigenaren en daarna met zoonlief geluncht. Die was net naar de condoleance geweest. Had toch wel indruk gemaakt weer allemaal.

O, ja, snippers. Ik heb wel gehoord van mensen dat het er enorm aan ligt hoe je het doet en welke je kiest. Je moet echt ontzettend veel storten en aanstampen net zolang tot je echt een droge bovenlaag hebt. En uitkijken van welke boom het komt.
Ik vind het wat lastig uitmesten, maar dat vind ik met lang gras een beetje hetzelfde.

Wij geven drinkwater en denk ook dat we dat blijven doen.
Ik wil wel nieuwe regentonnen om regen water te gebruiken voor van alles.