Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:03

Afbeelding
Even lekker in de zon liggen, hond tegen me aan, hond achterlijk rond rennen rond de ponys en ponys die gewoon heerlijk door dutten <3

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:27

Heb er wel 2 die inmiddels wel oud en kapot zijn. Maar de nieuwste zijn ook alweer meer dan een jaar oud en blijven goed.
Heb ook weleens los duur net besteld en zelf dicht geknoopt, maar was monniken werk en was zo kapot.

De pest is dat ze bij ons vrijwel altijd samen rond 1 bak gaan staan vreten. We hebben 4 plekken, maar ze moeten altijd samen aan 1 net staan trekken.......

Heerlijke foto Azmay!! En jij hebt mooi strak hekwerk!! Hoelang staat dat al? Dat bij ons staat is echt niet mooi meer, maar de eigenaar doet er niks aan, dus wij repareren steeds. We wilden eerst hekwerk, maar had er de laatste tijd wat twijfels over.
Je ligt er praktisch bij, of niet??

Mijn NF is net echt flink gestruikeld, been klapte dubbel en hij hield hem meteen in de lucht. Ik was wel even in paniek. Heb hem vd week nog met de veearts bekeken vanwege zijn dingetjes.......Hun ook gebeld en moest nu vooral koelen. Maar goed, je staat midden in de bak met een pony op 3 benen en voor hem betekent 1 in de lucht, zwaar voor de rest van zijn benen en lijf.
Cooling bandage om gedaan en daarna nog mn hele pot cooling gel. ML moet nu meteen nieuwe halen.......
Als het een verstuiking is gaat het straks weer beter. Zo niet, moet ie de komende dagen op bute en wordt verhuizen een ding.......
Hij heeft echt veel ups and downs. Hou altijd rekening met het afscheid, maar elke keer als wij stoppen, leeft hij echt goed op. Soms ook langere tijd.
Had altijd in mijn achterhoofd dat ik aan huis meer voor hem kon doen, dus het is heel dubbel als ik hem nu alsnog vlak voor verhuizen moet laten gaan. Niet vanwege deze ene klap, maar het totaal natuurlijk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:15

Fantastische foto azmay!

Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:36

Heerlijke foto Azmay <3

Ah wat sneu SP :(:)

Zag op de vorige blz nog een mooi huis en een sfeervol minibos met paarden voorbij komen!

Wij hebben voor ons huis een aannemer in dienst genomen en die regelde alle benodigde mannetjes. Kost wat maar dan heb je ook wat :D

Toen wij de oude vloer hier weg haalden lag er ook alleen zand onder.
Gelijk beton gestort en vloerverwarming aan laten leggen :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:47

Wij moeten ook voor de helft een nieuwe vloer.......Vraag me atijd af of het zand eronder niet gaat zakken en je nieuwe betonlaag toch mee zakt. Het is niet 1 complete fundering zeg maar.

Hij loopt nog niet heel goed en de anderen blijven wel heel dicht bij hem. Als hij eenmaal op gang komt en ze richting een andere hooibak gaan, lijkt het ietsjes beter. Maar ik kijk morgen ochtend gewoon en neem het maar per moment/dag/week.

Omdat hij een paar keer slecht was en steeds snel opknapte, had ik mezelf voorgenomen niet meer in paniek te raken steeds en rustig te blijven. Maar ik zag hem gaan en dacht echt; dit is het......Je bent al zolang bezig en ik dacht echt, en dan moet ie zo gaan straks?? Struikelen, op 3 benen staan en met pijn staan wachten op het laatste spuitje.......

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:28

Wat sneu SP! Hopen dat t snel verbeterd :(:)

Super leuke foto Azmay!

Snel even gelezen op telefoon, maar slowfeeders: mijn paard trekt écht alles kapot. Toen 1 gekocht van Zeldenrust Haystack en die houdt t echt goed uit, zijn wat duurder maar is echt de eerste en enige die hij niet stuk krijgt. Hebben ze ook grotere netten van waarmee je in de grote slowfeeders kan afdekken dacht ik.

Hier wachtend op offertes van paardenboxen. Veel reageren ook gewoon niet, ondanks dat ze geen prijslijst op hun site hebben. Heel bijzonder...

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:25

Ir1ne schreef:
Wat sneu SP! Hopen dat t snel verbeterd :(:)

Super leuke foto Azmay!

Snel even gelezen op telefoon, maar slowfeeders: mijn paard trekt écht alles kapot. Toen 1 gekocht van Zeldenrust Haystack en die houdt t echt goed uit, zijn wat duurder maar is echt de eerste en enige die hij niet stuk krijgt. Hebben ze ook grotere netten van waarmee je in de grote slowfeeders kan afdekken dacht ik.

Hier wachtend op offertes van paardenboxen. Veel reageren ook gewoon niet, ondanks dat ze geen prijslijst op hun site hebben. Heel bijzonder...


Hier hetzelfde qua slowfeeder netten. Erg blij met die van Zeldenrust Haystack. Al het andere werd hier ook gesloopt. Zelfs het 2 * 2 kussentje wat ik in de stal heb hangen blijft heel, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht (de rest van de bakken heb ik 3 * 3 maas).

En dat er gewoon niet gereageerd wordt heb ik ook al heel vaak gemerkt. Geloof dat veel het gewoon te goed hebben :')

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:04

ik ben ook geen groot afnemer natuurlijk.... maar vind het zo gek dat ze de moeite niet eens nemen :(

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:25

Ik heb de netten van EJ, gaan ongeveer een jaar mee hier.
SP hopen dat die opknapt. Ik zit met hetzelfde probleem, wanneer is het genoeg geweest. ik moet zeggen dat de mijne nu met bijvoeren weer begint op te knappen, dekentje op in de nacht en nu het nog niet te warm is valt de artrose ook mee.

Ir1ne wat voor iets zoek je? Ik heb een deel offertes nog in mijn mailbox staan

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:46

Gewoon binnenboxen, met in ieder geval een mogelijkheid tot een grote opening in de deur. m.a.w. liefst geen tralies in de deur.

Ik zit met een relatief jong paard met artrose, is ingespoten en doet t eigenlijk heel goed, ik vrees wel een beetje voor hoe het gaat wanneer het weer kouder is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:58

Dank jullie wel.

Hij heeft al jaren blessures en is inmiddels 21, dus zijn wat dingen bij gekomen. Je komt echt in een vicieuze cirkel. Door niks doen, wordt hij ook te zwaar, maar het gewicht is weer lastig op zijn lijf en luchtwegen.

En het andere is natuurlijk dat onze merrie 26 is en gewoon goed en fit. Dan is 21 opeens minder oud.

Die van 20 en 26 hebben wel artrose, maar ze hebben er zolang ze rondlopen geen last van eigenlijk. Toen onze merrie terug kwam was ze bijna 20 en kwam stijf uit stal, had dikke benen etc. Wel moest ze haar ei echt kwijt.

Ze loopt nu al jaren 24/7 buiten, maar ze hebben nog steeds wel echt extra beweging nodig allemaal. Geen dekens meer op de laatste jaren, maar voer wel bij va sept. Krijgen hele jaar een beetje wiesencobs, maar doe er dan speedibeet bij en steeds iets meer. En gemalen lijnzaad en nu weer de vitalbix.
Zolang ze eten en bewegen gaan ze nog goed.

En leeftijd zegt eigenlijk niet alles. We hebben in 2017 nog onze 7jarige moeten laten gaan. Maar iets dat zo up and down gaat is echt lastig. En we moeten niet willen vergelijken.
Hij heeft ook niet echt last van de winter of kou, dus het is ook niet dat je denkt; hij gaat de winter niet trekken of het zwaar krijgen daardoor. Gewoon zwaar zoals altijd, maar kou trekt hij wel goed.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:45

Hier ook flink met de stal bezig geweest vandaag, wel werken met de bestaande schuur.
Afbeelding
Nieuwe deur erin, andere dadelijk weer dicht maken.

Vanmorgen fotos gemaakt van de knollies, ze hadden er zin in :)F
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:28

Ir1ne schreef:
Wat sneu SP! Hopen dat t snel verbeterd :(:)

Super leuke foto Azmay!

Snel even gelezen op telefoon, maar slowfeeders: mijn paard trekt écht alles kapot. Toen 1 gekocht van Zeldenrust Haystack en die houdt t echt goed uit, zijn wat duurder maar is echt de eerste en enige die hij niet stuk krijgt. Hebben ze ook grotere netten van waarmee je in de grote slowfeeders kan afdekken dacht ik.

Hier wachtend op offertes van paardenboxen. Veel reageren ook gewoon niet, ondanks dat ze geen prijslijst op hun site hebben. Heel bijzonder...

Die van Zeldenrust heb ik ook, zeer tevreden over! Is wel een aardige investering maar ze gaan lang mee :)) ik heb nu ook equiculinair netten omdat ik ook graag een hooinet wilde i.p.v. alleen de kussens, bevalt ook goed maar die ziet er toch al weer wat gebruikter uit dan die van Zeldenrust.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:32

Oja hooinetten heb ik van equiculinair, ze krijgen alles kapot maar dit blijft heel mooi.

Laurievc

Berichten: 4425
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:34

Ik heb Epplejeck hooinetten. Met af en toe een gat toenaaien gaat ze hier ondertussen bijna 2 jaar mee. Voor die prijs kan ik daar niet over klagen haha

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:45

Haha met die ala EJ had ik het eerste uur al een flink gat. Toen nog weer gerepareerd. Na een nacht drie grote gaten. Toch nog maar weer gemaakt. Weer uur later ding helemaal in stukjes :+ #eindeoefening

Heb vandaag de uitslag binnen gekregen van het grondonderzoek :D Vind het leuk, maar moet er nog even goed in duiken hoe zich dat nu concreet naar actie vertaald :+

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:59

Sterkte Superpony! Ken het gevoel, ik had er maar een van 27 jaar en heb daar de hele boel voor opgetuigd hier + pony voor hem gekocht. Ik heb hem verteld dat ik verwachtte dat hij toch minimaal 30 zou worden en toen kwam na 5 dagen hier de koliekoperatie.... wat je zegt klopt wel, je kunt er echt heel veel meer voor doen aan huis en dat is ontzettend fijn. Na de operatie werd ik nog weleens snachts wakker met onrustig gevoel, inmiddels hangen er camera's met nachtzicht, maar was ook fijn om hup in badjas in 2 min naast paard te staan. Het is een enorme zenuwpees die niet van veranderingen is, maar is nog nooit zo snel gewend als hier.

Dat niet eens reageren op prijsopgaves enzo is helaas ook onherkenbaar, niet zozeer voor boxen maar voor alle soorten klussen. Geloof dat iedereen om komt in het werk, ook bizar hoge offertes gehad, weleens gevraagd als je er zo weinig zin in hebt waarom heb je dan überhaupt een offerte uitgebracht. Gelukkig hebben we een soort van 'vaste aannemer' voor het meeste werk, die in 2013 ons eerste huis ook gedaan heeft. Hopelijk komt hij voor het laatste deel van de verbouwing weer met een redelijke offerte.

Hier ook beton op zand met vloerverwarming, vond het ook raar maar beton op zand is blijkbaar heel normaal.

Zag hele gezellige nijnen voorbij komen in een mooie ren en nu wil ik die van mij ook hier hebben. Vanochtend naar gaas gekeken om meneer wezel buiten te houden maar ze verkochten alleen hele rollen en dat was bijna 400 euro. Maar eens online gaan zoeken.

Heb 3 verschillende hooinetten en blijkbaar heel beschaafd paard. Geloof dat mijn oudste van hooinet.nl oid al 8 jaar mee gaat.

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:19

Sorry Ir1nne, ik heb alleen offertes voor buitenstallen opgevraagd
Bedaf heeft wel prijslijsten online, ook voor binnenboxen
Het is al zo snel donker, ik vind er niks aan.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:46

Lynn_Nikita schreef:
Sorry Ir1nne, ik heb alleen offertes voor buitenstallen opgevraagd
Bedaf heeft wel prijslijsten online, ook voor binnenboxen
Het is al zo snel donker, ik vind er niks aan.



Ik ook niet

MarloesHJ

Berichten: 2467
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:03

Het is idd al vroeg donker. Ga net paardlief binnen halen en denk, klinkt raar. Wat hij heeft gedaan geen idee maar hij heeft het goed gedaan. IJzer compleet naar achteren geschoven. IJzer heb ik er nu van af maar wat er gebeurd is, is mij niet duidelijk, de keren dat ik ze gezien heb vandaag stonden ze ook gewoon rustig.

Wij hebben grotendeels onze binnenstallen zelf gebouwd dus geen idee van prijzen. Had de schuifdeuren en tralies van marktplaats af, ergens in Zeeland dus zo’n 400 km gereden om ze op te halen en thuis te brengen. Waren een nette prijs en er moest wel wat aan opgeknapt worden maar desondanks zeker de moeite waard. Tralies zitten in de zijwanden zodat ze elkaar kunnen zien en ze kunnen met hun hoofden over de deur heen.
Ik heb nog tralies over zelfs, staan in de schuur nog.

Sterkte superpony, hopelijk knapt ie weer op.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:45

Dank jullie wel.

Gister morgen zag ik hem weinig lopen, maar eergister avond vond ML hem wel meevallen en die had gekoeld en gesmeerd.

Gister middag ben ik hem eerst gaan koelen en toen maar alle benen gedaan, omdat die anderen ook te lijden hebben.......
Mn andere ruin liep te klooien en dus zag ik ze samen rennen.....
Heb ik hem gepakt zonder halster en pak bijna vooraan mn kruiwagen, hij draait zich om en galoppeert hard weg. Ja, schiet mij maar lek.
Weer gepakt en helemaal ingesmeerd. Daarna zag ik hem rondlopen en eigenlijk beter dan afgelopen week voor het struikelen.

Maar dat doet hij dus steeds. Ik was gister echt van plan hem maandag te laten gaan. Maar dit is al eerder gebeurt en ook de veeartsen en oa de tandarts met wie ik hem besproken zien ook een pony die niet oke is, maar wel nog echt de zin erin heeft.
Eentje laat hem sowieso niet gaan zo wegens niet ethisch verantwoord, maar een ander kan ik altijd bellen als het klaar is.

Na verhuizen, moeten we natuurlijk wel weer een andere veearts vinden die meedenkt. Ken er daar 2, dus zien welke we kiezen. Kan na 8jr daar ook allemaal anders zijn qua personeel.

We moeten verbouwen, maar in mijn hoofd begin ik al minder wensen te hebben en denk; als we maar kunnen wonen.......
Het is wel achterstallig en we hebben ruim budget over, dus wilden waarde vermeerderend verbouwen, zodat je ooit nog weg kan komen, oude dag etc etc. Maar ik vind grote dingen best ingrijpend ook.

de vloer moet en dan ook vloerverwarming, maar ben altijd zo bang dat dat kapot gaat en dan kan je niet bij die leidingen die in de vloer liggen.

Er staat een vrij grote schuur bij ons. We maken er een overkapping aan nu meteen voor het najaar en willen waarschijnlijk 1/3e schuur open maken als loopstal. En dan de rest voor spullen.
Aan de garage wil ik ook nog een overkapping, zodat als ze rondlopen daar ook kunnen staan.
En afhankelijk van het contact met de buren en alles, misschien op de track beschutting maken van wilgentakken. Misschien 2 lagen met laag plastic ertussen.

Maar goed, het moet eerst leefbaar voor hun en ons en dan winter klaar meteen.

Marloes, dat is balen. Soms weet je het niet. Dan doen ze gek, niks aan de hand en 1 stapje naar rechts en het ligt eraf. Wij hebben dan geen ijzers, maar wel kleine wondjes soms bijv.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:40

Mocht je tips nodig hebben voor een DA, wil/kan ik wel meedenken. ik ken ze hier in de regio(s) aardig goed, zowel Drenthe als Groningen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:37

Ir1ne schreef:
Mocht je tips nodig hebben voor een DA, wil/kan ik wel meedenken. ik ken ze hier in de regio(s) aardig goed, zowel Drenthe als Groningen.


We hebben toen arts en dier een paar keer gehad en Aa en Hunze. Laatste heeft deze ruin als eerste onderzocht destijds.

Nu hebben we een veearts die een eigen kliniek heeft met zijn vrouw en 24/7 bereikbaar is. Echt paarden artsen en fysio en dus altijd dezelfde als je belt.

Hebben ook contact met een kliniek gehad en vroegen dan wel naar een bepaalde arts, maar ik vind 1 eigen arts en goed bereikbaar eigenlijk wel heel fijn.

Moeten zelf ook een huisarts en de vorige valt net buiten ons geloof ik nu. Die zit 1 dorp verder. Mijn reumatoloog wil het weten zodat er ook een nieuwe reumatoloog uitgezocht kan worden daar. Maar kwam al 3 of 4 huisartsen tegen.......Wil gewoon een aardige en goeie.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:06

Aa en Hunze heb ik voor simpele eerste lijns dingen wel goede ervaringen mee, maar zodra het niet helemaal standaard is wat minder. Klijndijk (Arts en Dier) is wel goed, maar ook erg duur. En de laatste keer hebben ze me aardig genaaid met een factuur (bedrag hoger dan vooraf opgegeven én ook opeens ex btw) en werd ik daar ook nog eens erg onbeschoft over te woord gestaan. Daardoor toch niet meer zo geneigd daar heen te gaan.

MarloesHJ

Berichten: 2467
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:28

Superpony, je weet inderdaad niet wat voor gekke ongelukjes ze soms uithalen. Maar goed, hij zal vandaag wel voorzichtig zijn want het is wel gevoelig vandaag. Natuurlijk doet hij dat ook net voordat de hoefsmid op vakantie gaat. Maar goed, komt wel weer goed.

Klinkt trouwens als een flinke klus, wij zijn hier ook al flink wat jaren bezig.

Vandaag was er een straat verder een pomologisch festival. Eens gaan kijken en gevraagd wat fruitbomen van een grote kwekerij kostten en dat viel mij alles mee dus deze winter er een aantal planten. Maar niet nu want ik krijg nog geen schep de grond in momenteel... Afgezien van het feit dat het ook niet het juiste seizoen is.