Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:57

Lynn_Nikita schreef:
ClauH schreef:
Als je niet wil blijven wisselen zou ik een bucas aanschaffen. Zo eentje die van +15 tot - 5 goed is. Een rib uit je lijf maar wel super handig.

Ik had er ooit een maar die is helaas gestolen. Niet dat mijn merrie het erg vindt, die staat het liefst in haar blootje.

Leuke foto's!



179 euro zag ik net, veel geld maar als ik al 2 diktes moet aanschaffen zit ik er ook aan. is die alleen echt zo fijn wat ze beweren?


Ligt aan je paard, hoor dat sommige paarden er echt niet genoeg aan hebben en bij Diva past hij echt voor geen meter.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:00

Bij mijn paard pastte hij perfect en ze heeft het ook niet koud gehad. Ze heeft hem 1 winter en lente opgehad in een pp zonder stal.

Maar het zal inderdaad per paard verschillen, ieder paard is anders natuurlijk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:14

Ja ik twijfel nu of ik met liners ga werken zoals bij mijn ene of dat dit echt een wonderdeken is

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:21

Ik heb er een tijd terug, toen we nog dekens gebruikten ook naar gekeken. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als ze vies worden.
Ze kunnen dan wel veel temperaturen opvangen en zouden dus ook ventilerend zijn. Maar ik denk toch dat ze daarvoor redelijk schoon moeten blijven. Een koek zand erop en de deken kan imo minder functioneren ben ik bang.

Aan huis kan je de verschillen wel beter opvangen met een extra dekentje of een deken af. Vooral de laatste winters vind ik echt een drama om het goed te doen als je dekens wil.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:30

Wat is las is dat bij diverse mensen bi het wassen een laag is gesmolten. Ik was ze zelf op lage temp dus verwacht niet dat dat hier zal gebeuren maar toch...
Ook een lekkere kleur ( wit) voor zo`n deken

Ik neig toch steeds meer naar div diktes, nu ze aan huis staan en ik bij de pre toch ook moet wisselen denk ik dat ik dat beter kan doen

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:44

Ziet er super mooi uit die twee schuilstallen, [***]! Geeft ook meteen een binnenplaats idee. Slim gedaan.

Mijn paard begint nu in de rui te komen. Is dus vacht aan het wisselen. Ze staat altijd zonder deken. De twee Shets (die ik pas heb sinds verhuizing) hebben ook nooit deken op gehad. Ze kunnen binnen gaan staan wanneer ze willen. Moet zeggen dat mijn paard ook nooit echt een super berevacht krijgt. Gewoon mooi vachtje. Ook met rijden eigenlijk nooit echt last van te nat worden. Als het koud is pas ik mijn rijden er op aan, zodat ik haar niet met een natte vacht de koude nacht in laat gaan. Ze komt uit Zwitserland, dus waarschijnlijk vindt ze het ook gewoon niet echt koud hier. :)

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:19

Ik ga mijn paarden dit jaar niet onder dekens zetten. Mijn ruin heeft nog nooit een deken op gehad en mijn merrie had vorig jaar wel een deken maar die kreeg zo'n dikke vacht, dat ik hem halverwege de winter alsnog afgehaald heb :P

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:33

Hele mooie schuilstallen [***]! Als ik stoerdere pony's had zou ik ook graag zoiets moois willen, maar vooral mijn 26-jarige merrie doet écht niet aan regen :+. Die is echt van suiker en wil echt binnen-binnen staan.
Ik doe dus ook de hele deken parade, bouw van 0 gram naar 100, 200 en 350 met losse dekens op.
Ben blij als ze over een maandje thuis staan, dan is dat al een stuk makkelijker.

1 van mijn shetten krijgt zo'n bizar dik berenvel, wollig tonnetje op pootjes :')

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:14

Lynn_Nikita schreef:
179 euro zag ik net, veel geld maar als ik al 2 diktes moet aanschaffen zit ik er ook aan. is die alleen echt zo fijn wat ze beweren?


Bij mijn beide paarden lagen ze slecht en door gebrek aan bilkoorden en korte achterkant kwam er ook veel wind onder. En ik vond hem echt te warm als de zon er op stond.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:16

Haha jaaa mijn kleintje is ook altijd een bolletje wol :') Ben benieuwd hoe hij nu zal verharen.. hij is nu de helft zo zwaar denk ik :Y)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:18

laurae schreef:
Lynn_Nikita schreef:
179 euro zag ik net, veel geld maar als ik al 2 diktes moet aanschaffen zit ik er ook aan. is die alleen echt zo fijn wat ze beweren?


Bij mijn beide paarden lagen ze slecht en door gebrek aan bilkoorden en korte achterkant kwam er ook veel wind onder. En ik vond hem echt te warm als de zon er op stond.

Is ook mijn ervaring. Ook vind ik dat er veel haar aan de binnenkant blijft zitten. Bij 10 graden en een zonnetje was hij veel te warm.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:24

DaisyDarling schreef:
Hele mooie schuilstallen [***]! Als ik stoerdere pony's had zou ik ook graag zoiets moois willen, maar vooral mijn 26-jarige merrie doet écht niet aan regen :+. Die is echt van suiker en wil echt binnen-binnen staan.
Ik doe dus ook de hele deken parade, bouw van 0 gram naar 100, 200 en 350 met losse dekens op.
Ben blij als ze over een maandje thuis staan, dan is dat al een stuk makkelijker.

1 van mijn shetten krijgt zo'n bizar dik berenvel, wollig tonnetje op pootjes :')


Ze moeten er soms aan wennen. Onze merrie van 26 kwam eerst niet buiten bij regen en heeft een dun velletje, maar toen we dit huurden en ze konden kiezen in stal, beschut staan of open, heb ik gekeken wat ze deed. Ze ging wel in de stal, maar ook weer eruit.
Haar zoon was echt nog erger, heeft mega dun velletje en viel 2 winters terug teveel af. Vorige winter rekening mee gehouden. Amper vacht gekregen, maar redde zich goed.

Lynn, ik spoot onze dekens gewoon af met de hoge druk altijd. Binnenkant heel goed en buitenkant voor het idee even snel. Dan inspuiten met de bussen van Action en waren weer een winter waterdicht.

Maar bij die dure die van -15 naar +15 gaan, vind ik wel dat ze moeten kunnen ademen en daar heb ik wat vraagtekens bij.

Ik zou denk ik liner en dekens van zelfde merk kopen. Heb een liner die echt nergens mooi onder past.
Maar heb ook oude winterdekens als liner gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:41

Staat echt gaaf met die schuilstallen [***]!

Ik heb ook heel erg getwijfeld over die Bucas deken, maar vorig jaar toch voor de bucas select met liners gegaan. Dat werkt wel handig, al gebruik ik mijn recuptex ook vaak als onderdeken. Heb er overigens wel bilkoorden aangemaakt, zo stom dat Bucas ze altijd zonder levert, want met zo'n vetertje onder de staart werkt het sowieso niet. Deken waait op en dat vertertje kun je na een dag niet meer aanraken, die van mij mest namelijk altijd precies op die veter. Zulke dure dekens en dan moet je zelf nog bilkoorden aanschaffen :+

Mijn mini staat al wel weer onder een dekentje, ik heb haar een week of 2 terug al geschoren omdat ze al zo dik in het vacht zat (cushing...). Voor de nacht doe ik haar nu een 100 grams op, al viel het me vanmorgen vies tegen, was echt kouder dan ik had verwacht. Overdag zonder, de temperaturen zijn nu nog hoog genoeg en het regent niet super veel.
Ik ben er nog niet uit wat ik met mijn paard ga doen, vorig jaar had ik nog geen schuilstal dus had ik ze sowieso onder een deken staan als het hard regende. Dit jaar staat ze wel weer wat meer in training, dus misschien toch maar scheren.. Ik ben er nog niet helemaal uit... :')

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:19

Wat ben ik blij dat mijn merrie voor mij de keuze maakt, die vreet me op als ik met een deken aan kom ;-)

De shet wordt een mammoet dus die ziet eruit als die van DaidyD gok ik...

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:21

ClauH schreef:
Wat ben ik blij dat mijn merrie voor mij de keuze maakt, die vreet me op als ik met een deken aan kom ;-)

De shet wordt een mammoet dus die ziet eruit als die van DaidyD gok ik...


Diva komt de deken halen als het koud is :')
Die krijgt ook serieus geen vacht helaas dus die moet echt, maar droog stappen of scheren hoef ik me niet zo druk om te maken :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:24

Ik vind ze met vacht ook echt niet mooi hoor. Maar ben er wel wat meer aan gewend geraakt. Ik kom ook uit de sport, veel dekens, scheren etc. Alles kaal en glimmen.

Maar juist omdat ze 24/7 buiten lopen zijn ze echt amper ooit vies. Ze gaan natuurlijk ook nooit in de zeik of mest liggen.

Ik werd steeds luier en heb wel dat ik dan de hals scheer of een jacht model. Echt foeilelijk en erger me er echt aan, maar zonder dekens super makkelijk en functioneel.

Mijn merrie van 26 haar rug werd al jong wat holler en dan liggen dekens ook niet super meer. Ook halve hals trekt wat op de schoft dan. Het is niet veel en staat al jaren stil, maar met dekens minder fijn.
En onderling is het leuker zonder.

Onze shet moet ik zelfs zijn halster verstellen, omdat die anders niet past met al het haar. En zomers zit die weer te los, hahaha

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:45

Dat merk ik inderdaad ook wel, maar ik ben sowieso niet zo'n tutter met poetsen, wassen en alles. Ik was ze gemiddeld één keer per jaar en mijn bonte is op de witte stukken ook gewoon echt wit. Heerlijk dat zelfreinigende, komt ze pikzwart uit de wei (lekker rollen na een regenbui) en een dag later zie je dat nog amper, zonder dat het beest ook maar een borstel heeft gezien. Heerlijk :))

Mijn mini moet ik wel scheren, die krijgt zo'n dikke vacht dat ze allemaal van die jeuk plekken krijgt. Buiten dat het moet vind ik het ook wel mooier, maar het is wel altijd veel werk om ze netjes geschoren te houden. En ik vind het soms zo'n geklooi met dekens, dan is het te warm, dan is het te koud.... :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:52

Ik ben ook geen poetser. Heb 2 zwarte en die zijn juist het smerigste. Vooral het zand krijg ik er bij hun moeilijk uit. Maar is ook wel hun type vacht.

Ik droomde van de paarden aan huis. Maar een 2e wens was altijd een paarden poets straat. Ik was ze nooit, maar iets van die borstels om ze doorheen te duwen, lijkt me wel wat. Of zo een ding die in koeien stallen hangt.......

Onze shet moest ik vroeger in 2en scheren. Dan had je de mega vacht eraf en daarna kwam er ook nog een hele vet laag vanaf.
Had bij hem alleen halsje gedaan afgelopen najaar, maar hij heeft gelukkig geen jeuk.

Hij is wel een fijne handen warmertje in de winter :)

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:57

Ja,even je koude handen in warme paarden oksels.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:58

Citaat:
Diva komt de deken halen als het koud is :')

Dat is toch ook heerlijk! Hoef je je nooit af te vragen of je het wel goed doet :Y)

Handenwarmer :')

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:11

ClauH schreef:
Citaat:
Diva komt de deken halen als het koud is :')

Dat is toch ook heerlijk! Hoef je je nooit af te vragen of je het wel goed doet :Y)

Handenwarmer :')


Nu nog zien te vertellen dat het koud gaat worden nachts of gaat regenen en ze alvast een deken op moet ookal is het nog niet zo nodig op het moment. Oja en dat een liner nog een bovenlaagje moet hebben _O-

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:18

Toen mijn merrie nog dekens op had, stond ze zonder deken veel in de stal. Dat was dan wel een teken. Dan deed ik een deken op en liep ze weer meer rond.
Zelfde met vliegendekens.

Maar hoe ouder, hoe gekker.........en loopt alweer paar jaar zonder. Ze krijgt wel veel betere wintervacht dan vroeger.
Verwacht ook dat haar zoon dit jaar ook meer vacht gaat aanmaken. 1e winter zonder dekens lukte niet, werd mager. Vorig jaar ging goed, maar hij had amper vacht. Toch echt niet koud.......Ik denk wel echt dat hij nu een vachtje gaat aanmaken.

Maar zouden ze echt veel schuilen of bibberen, dan heb ik de dekens. Ik voer wel vanaf begin Sept bij en begin met een beetje en doe steeds meer. Ze staan op onbeperkt hooi en beetje wiesencobs met vit, maar wil voor mn eigen gevoel wat vet erop hebben/houden. Dus begin dan altijd met speedibeet erbij.

Mijn paarden denken de hele winter dat ze heel lief zijn. Worden geknuffeld en vastgehouden, hahaha Maar niet leuk als er sneeuw en ijsklontjes aan hangen..........:(

Hopelijk dit jaar anders. Paardjes doen en dan binnen bij de kachel opwarmen en drogen :) Als alles meezit, want we hadden een tegenvaller en dat kan wel even tijd kosten.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:31

superpony schreef:
Onze shet moet ik zelfs zijn halster verstellen, omdat die anders niet past met al het haar. En zomers zit die weer te los, hahaha


Haha jaa dat moet ik ook bij Kevin :')

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:32

superpony schreef:
Toen mijn merrie nog dekens op had, stond ze zonder deken veel in de stal. Dat was dan wel een teken. Dan deed ik een deken op en liep ze weer meer rond.
Zelfde met vliegendekens.

Maar hoe ouder, hoe gekker.........en loopt alweer paar jaar zonder. Ze krijgt wel veel betere wintervacht dan vroeger.
Verwacht ook dat haar zoon dit jaar ook meer vacht gaat aanmaken. 1e winter zonder dekens lukte niet, werd mager. Vorig jaar ging goed, maar hij had amper vacht. Toch echt niet koud.......Ik denk wel echt dat hij nu een vachtje gaat aanmaken.

Maar zouden ze echt veel schuilen of bibberen, dan heb ik de dekens. Ik voer wel vanaf begin Sept bij en begin met een beetje en doe steeds meer. Ze staan op onbeperkt hooi en beetje wiesencobs met vit, maar wil voor mn eigen gevoel wat vet erop hebben/houden. Dus begin dan altijd met speedibeet erbij.

Mijn paarden denken de hele winter dat ze heel lief zijn. Worden geknuffeld en vastgehouden, hahaha Maar niet leuk als er sneeuw en ijsklontjes aan hangen..........:(

Hopelijk dit jaar anders. Paardjes doen en dan binnen bij de kachel opwarmen en drogen :) Als alles meezit, want we hadden een tegenvaller en dat kan wel even tijd kosten.


Even uit de meeleesstand: met hoeveel grammen bouw jij de bietenpulp op en tot hoeveel?
Die van mij valt altijd af als de rui begint, dus ook nu. Hij krijgt nu 300gr (droog gewogen) speedibeet, 200gr grasmix, 200gr grasbrok. Met 120ml lijnzaadolie. Dan na een week wil ik er 600gr speedibeet van maken. Ik vind het lastig te bepalen hoe snel en hoeveel meer, maar ik wil hem dit keer opnieuw zonder deken laten staan de winter. Maar had ik eigenlijk net ff eerder met bijvoeren moeten beginnen.
Hij is 17 en hb-gevoelig, daardoor mijn terughoudendheid met zomaar van alles erin gooien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:28

Slmt9 schreef:
superpony schreef:
Toen mijn merrie nog dekens op had, stond ze zonder deken veel in de stal. Dat was dan wel een teken. Dan deed ik een deken op en liep ze weer meer rond.
Zelfde met vliegendekens.

Maar hoe ouder, hoe gekker.........en loopt alweer paar jaar zonder. Ze krijgt wel veel betere wintervacht dan vroeger.
Verwacht ook dat haar zoon dit jaar ook meer vacht gaat aanmaken. 1e winter zonder dekens lukte niet, werd mager. Vorig jaar ging goed, maar hij had amper vacht. Toch echt niet koud.......Ik denk wel echt dat hij nu een vachtje gaat aanmaken.

Maar zouden ze echt veel schuilen of bibberen, dan heb ik de dekens. Ik voer wel vanaf begin Sept bij en begin met een beetje en doe steeds meer. Ze staan op onbeperkt hooi en beetje wiesencobs met vit, maar wil voor mn eigen gevoel wat vet erop hebben/houden. Dus begin dan altijd met speedibeet erbij.

Mijn paarden denken de hele winter dat ze heel lief zijn. Worden geknuffeld en vastgehouden, hahaha Maar niet leuk als er sneeuw en ijsklontjes aan hangen..........:(

Hopelijk dit jaar anders. Paardjes doen en dan binnen bij de kachel opwarmen en drogen :) Als alles meezit, want we hadden een tegenvaller en dat kan wel even tijd kosten.


Even uit de meeleesstand: met hoeveel grammen bouw jij de bietenpulp op en tot hoeveel?
Die van mij valt altijd af als de rui begint, dus ook nu. Hij krijgt nu 300gr (droog gewogen) speedibeet, 200gr grasmix, 200gr grasbrok. Met 120ml lijnzaadolie. Dan na een week wil ik er 600gr speedibeet van maken. Ik vind het lastig te bepalen hoe snel en hoeveel meer, maar ik wil hem dit keer opnieuw zonder deken laten staan de winter. Maar had ik eigenlijk net ff eerder met bijvoeren moeten beginnen.
Hij is 17 en hb-gevoelig, daardoor mijn terughoudendheid met zomaar van alles erin gooien.



Ik reageer ook even, mijn merrie die enorm gevoelig is op voer krijgt nu pulp zemelen en mais, van alle 3 1 schep en dan weken. dat is een flinke bak die ik over 2 porties verdeel. Ik ben begonnen met 1/4e schep pulp en zemelen en dat zo in 2 weken tijd opgebouwd naar wat ze nu krijgt Hoeveel gram het is weet ik eigenelijk niet eens. Speedpulp vind ik duurder en als ik het vergeten ben te weken gooi ik er gewoon heet water over en is het ook na 30 min helemaal uit ekaar gevallen, doe ik er wat koud water bij als het nog te warm is en kan ik het voeren.