Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:41

Ik heb een 2e hands in kunststof gekocht. Was al uit elkaar en met een ( te zware) aanhanger op weg naar huis. daar in elkaar gezet. Even lastig en puzzelen zonder gebruiksaanwijzing maar het is gelukt
Bij mij was het wel een frame wat uit elkaar te halen is, is dat bij jou niet mogelijk?

Hoe is die bij de verkopers vervoerd en geplaatst?

Mijn vloer ligt er sinds gisteren in, nu nog drogen. *\o/* *\o/*
Ook ben ik begonnen met de stroom en water in de wei, 50 meter aan sleuf gegraven ( deels waar allemaal kiezels in de grond zaten, groef niet heel makkelijk ) en de stroom is klaar om aan te sluiten. Het water is nog even puzzelen hoe dat nu gemaakt wordt. Vanaf de loods( waar de pomp staat) tot aan de wei is het 30 meter en daar wil ik een kraan maken om de bakken te vullen. ( een T koppeling?) Vandaaruit wil ik verder naar de wei en daar punten maken om te kunnen sproeien . Ik heb tyleen slang van 50 mm onder de grond en wil die vanaf de wei over de grond verder laten gaan met hard pvc. Is goedkoper en de paarden kunnen er niet aan en scheelt graven Hoe hebben jullie het water vanaf de pomp tot de wei?
Morgen is het plan om het afdak ( carport idee) te maken zodat ze 3 plekken hebben om droog te staan, tuinhuis van 4 x 4, de stal en het afdak. Omdat het tuinhuis wat verder weg staan merk ik dat ze graag bij elkaar staan en die ene stal dan geclaimd wordt door de ruin en de merrie alsnog buiten staat. In het oorspronkelijke plan zouden er ook 2 stallen naast elkaar komen maar gezien de leeftijd van de merrie en de kosten van de stal en de mogelijkheid om de stal 2e hands te kopen en het er helaas maar 1 was is nu voor deze oplossing gekozen. Afdak wordt dan ook meteen de poetsplek

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:36

Weer heel wat werk LN :Y)

Ik vermoed dat ze een afdak wel waarderen. Bij mij stonden ze altijd onder het afdak en zelden in stal. Heb de stalwand er uiteindelijk uitgehaald zodat het 1 groot afdak is nu.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:53

Jay staat maar wat graag in z'n tuinhuisje :P 3 kanten dicht (2 kanten met raampje) en aan de voorkant een brede deur (en raampje ernaast), maar zie hem er vaak in staan :P Tamme en Splash hebben helaas nog geen andere schuilmogelijkheid dan onder de bomen, maar gisteren met de erge wind zag ik ze mooi achter het tuinhuisje schuilen voor de wind :P Handig ding :=

Wat foto's van de mannen <3 [ITP] M'n knappe mannen op hun nieuwe plekje..

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:54

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb een 2e hands in kunststof gekocht. Was al uit elkaar en met een ( te zware) aanhanger op weg naar huis. daar in elkaar gezet. Even lastig en puzzelen zonder gebruiksaanwijzing maar het is gelukt
Bij mij was het wel een frame wat uit elkaar te halen is, is dat bij jou niet mogelijk?

Hoe is die bij de verkopers vervoerd en geplaatst?


De stal stond er al als de mensen er gingen wonen. Ik dacht oftewel bij een stallenverkoper eens te gaan vragen maar is mss wat vreemd als je daar zelf geen koopt haha

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:16

ClauH schreef:
Weer heel wat werk LN :Y)

Ik vermoed dat ze een afdak wel waarderen. Bij mij stonden ze altijd onder het afdak en zelden in stal. Heb de stalwand er uiteindelijk uitgehaald zodat het 1 groot afdak is nu.



Voorheen had ik 2 open stallen naast elkaar waar ze graag gebruik van maakten. Nu is 1 die dichtkan wel ontzettend fijn met het bijvoeren dus zeker ook geen spijt dat ik die nu heb
Ik voer nu pulp en zemelen en de jeuk is weg Sinds vandaag ook mais erbij en kijken hoe dat gaat
In bijna alle slobbers voor oudere paarden zit melasse en / of luzerne en ik vermoed dat dat de jeukgever is bij haar
Wat krijgen jullie oudjes/ magere paarden bijgevoerd?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:30

Mijn merrie is 26, de rest 20, 21 en 21 qua oudjes.

Ze staan hele jaar rond buiten en zonder dekens, dus begin nu weer met bijvoeren, met name de merrie. Ik gaf al wiesencobs met vit, maar dat hoog ik op en ga weer speedibeet bijvoeren.

Lucerne doet zij het ook niet goed op en granen of melasse geef ik ook niet graag.

Ze mist pas 1 kies en verder nog een goed gebit. De shet van 21 mist snijtanden en 3 kiezen nu, maar gaat nog allemaal goed.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:33

Citaat:
Wat krijgen jullie oudjes/ magere paarden bijgevoerd?


Met bijvoeren is het altijd wel gemakkelijk ja.

Ik gaf in de winter speedi beet bij.

Mijn merrie is na het zogen even te mager geweest, die heb ik toen mais-lijnzaad brokjes bijgevoerd. Als je paarden hebt die gevoelig zijn voor suiker moet je daar wel voorzichtig mee zijn, maar ik was er echt wel enthousiast over.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:42

Mijn 35 jarige krijgt naast weidegang, onbeperkt hooi op stal. Hij is een beetje ingeteerd afgelopen jaar na een ontstoken kieswortel na het trekken van die kies dus nu voer ik hem extra bij. Ochtend op de weide emmer Pavo slobber met een halve schep merriebrok en avond 1,5 schep pavo 18 plus en 1 schep Subli seniorenpriores. Eerder kreeg hij alleen een schep 18 plus, maar ik hoop weer wat reserve te kweken.

Mijn zogende merrie is dan wel drachtig maar ook gewoon dik. Gelukkig is mijn ouwe de baas dus die laat zich niet bevreten :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:21

Hier is m'n oudje duidelijk lager in rang dan Tamme.. arme ziel moet echt meer vet op z'n lijf, maar mag geregeld niet bij het hooi (gaan nu dus ook minstens 2 voerpunten maken) en hij wordt bij z'n bak weggejaagd zodra Tamme klaar is met eten, die gaat dan rustig verder met Splashy z'n eten... :(:) Maar als de stallen klaar zijn hoop ik daar sowieso een oplossing voor te hebben. Oudje krijg ook merriebrok en 18+, speedibeet ligt ook al klaar :j

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:27

Ah das wel sneu ja. Apart zetten met voeren dan, draadje er tussen?

Mijn ouwe mept mijn merrie en veulen gewoon weg als er eten in het spel is, hij is ook altijd haantje de voorste met naar stal gaan.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:32

Dacht ik ook, maar dan wordt die ouwe sukkel weer onrustig, omdat ie bang is alleen te moeten blijven en eet helemaal niet meer :')

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:42

Ook ben ik begonnen met de stroom en water in de wei, 50 meter aan sleuf gegraven ( deels waar allemaal kiezels in de grond zaten, groef niet heel makkelijk ) en de stroom is klaar om aan te sluiten. Het water is nog even puzzelen hoe dat nu gemaakt wordt. Vanaf de loods( waar de pomp staat) tot aan de wei is het 30 meter en daar wil ik een kraan maken om de bakken te vullen. ( een T koppeling?) Vandaaruit wil ik verder naar de wei en daar punten maken om te kunnen sproeien . Ik heb tyleen slang van 50 mm onder de grond en wil die vanaf de wei over de grond verder laten gaan met hard pvc. Is goedkoper en de paarden kunnen er niet aan en scheelt graven Hoe hebben jullie het water vanaf de pomp tot de wei?

Als meelezer raad ik je aan om even door te bijten en alles in te graven dat is makkelijker met vorst en aftappen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:10

Heeft er hier iemand ervaring met regenwater en pomp met filter en dat eventueel als drinkwater voor de paarden?
Voordelen en nadelen zijn welkom!

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:40

Ik voer de pony's ook apart. Ik heb 3 kleine paddocks gemaakt van zo'n 2m2 per stuk, gewoon naast elkaar met schrikdraad gemaakt. Anders krijgt Jolly ook nooit zijn voer op. Die eet heel rustig, terwijl Punette en Miracle gewoon de keel open zetten en gieten, lijkt het wel :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:41

Ik voer op 5 verschillende plekken en dat gaat prima!
Komen allemaal aan hun portie toe.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:45

Geldt voor mij ook alleen voor de brok (vitamine).
Hooi krijgen ze op 2 plekken en dat is voldoende.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:46

Die twee van mij eten gebroederlijk naast elkaar, zowel met hooi als met brok. Ze doen wel eens emmertje-pik, maar meestal pas als de emmers nagenoeg leeg zijn. Niet zo spannend dus.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:06

Wat een gaaf idee van die cross hindernis!

Fijn al die ideen voor het voeren van een ouder/ mager paard. Die van mij (27) is altijd eerder te dik geweest, sinds 4 weken staat hij 24/7 buiten (ik vermoed voor het eerst in zijn leven) en sinds een week of 2,5-3 zie ik soms een beetje ribben. Hij oogt verder helemaal niet mager, maar toch... niet fijn om zo de winter in te gaan. Gelukkig is hij nu wel stabiel/lijkt zelfs wat aan te komen. Hij krijgt naast onbeperkt hooi ,1 kilo Vitalbix breed & grow, mineralenbrokje, 2 scheppen luzerne, nog wat slobber en omega olie. Hij mag sinds een week weer echt los/rennen dus ik ben nu de weidegang langzaam aan het opbouwen en een beetje aan het kijken wat ik er nog meer aan voer in kan stoppen als het gras straks op is. Vind de breed & grow vrij prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren. Hij vind zijn slobber (nutrimash) heeel lekker, maar daar zit niet zoveel in. Heb 'm ook al 2 nachten toch maar op stal gezet maar ik wil 'm ook de kans geven om te wennen aan 24/7 buiten. Misschien voer ik ook wel weinig als ik het hier zo lees, ik denk dat hij voorheen op pension ook meer kreeg (sowieso 2 scheppen brok, maar ook van dat maiskuil en voordroog ipv hooi), toen hij aan huis kwam stond hij binnen 5 dagen op de kliniek door die stomme koliek en daarna had hij boxrust, dus ik heb niet echt een referentiekader. Zal ook het hooi eens laten analyseren.

Hier voer ik brok/slobber ook apart. Ik heb een grote en 'normale' stal waar ze altijd in kunnen, beide stallen hebben 2 deuren. In de grote stal hangen 2 netten en in de normale 1. De mini krijgt daar ook zijn brok/slobber en mag ook echt de grote stal niet in als ik het voer in de bakken sta te doen (staat dan beetje sneu voor de deur te wachten). Hij was in het begin eerder klaar dan mijn grote (hij krijgt ook echt bijna niks) en kwam dan schooien bij de grote, leverde flink wat irritatie en rondvliegend voer op. Dus nu krijgt de mini wat luzerne erbij zodat ze even lang staan te eten :-). Ik blijf er ook meestal wel even bij, bewaar altijd een klusje voor tijdens het eten.

Geen ervaring met regenwater, maar volgens mij vinden ze dat over het algemeen erg lekker en kan het prima werken. Ik zag wel laatst een grote drinkbak voor buiten (half wijnvat) met vlotter die je op een regenton/ibc vat aan kon sluiten. Er moet nog steeds een dakgoot komen bij de stal dus als ik daar nou een ton en die bak op aan kan sluiten..... In stal hangt een bak met vlotter, maar ze drinken ook vaak uit de speciekuip buiten.

Mijn man heeft het ook de hele tijd over sleuven graven voor een sproeinstallatie, maar ik wil er nog niet aan. Sowieso eerst een grondwaterput oid lijkt me en bv. afgelopen zomer heb ik het niet echt gemist. Verder wel positief, want meestal loop ik over iets voor de paarden te zeuren :D ,

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:09

Mijn oudere merrie krijgt luzernebrok en speedibeet. Om dat wat lekkerder te maken doe ik er Marstall Bergwiesen Mash doorheen, anders eet ze het maar moeizaam. Ze is klein genoeg om een draadje op hoogte te kunnen hangen waar zij onderdoor kan en de groteren niet. Alleen de Shet kan mee, maar merrie is ranghoger over de Shet. Ik moet het wel in de gaten houden, want soms blieft mevrouw ineens de helft van haar bak niet meer en dan staat die Shet er dus als een aasgier naast. En die hoeft nou niet echt aan te komen...

De anderen voer ik deels gesplitst. Mijn ruin eet heeeeel traag, dus die zet ik apart. De twee andere merries eten ongeveer even snel, en de snellere eter is ranglager dan de tragere eter. Die kunnen dus bij elkaar in dezelfde ruimte. De Shet eet ook niet zo snel, dus die heeft ook een eigen plekje. Heeft ze sowieso, want de rest kan niet onder haar draadje door.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:33

LN, wij hebben tyleenslang van de pomp naar de wei. Je moet wel een krachtige pomp hebben als je met een leiding van 50mm wil werken. Wij hebben een niet zo hele krachtige pomp, en slang van 20mm, en de laatste sproeikop heeft eigenlijk erg weinig druk. Afstand is zo'n 80 meter. Oh en we hebben alles minimaal 60-70 cm onder de grond ivm vorst. Moet je eigenljik wel doen, onze voormalige buren hebben het niet diep genoeg gelegd en konden na de winter alles opnieuw aanleggen. Op meerdere plekken stukgevroren.

Bijvoeren vind ik bij ons nog niet zo handig. We hebben 1 plek waar de paarden apart kunnen staan (in de rijbak). Ik voer alleen na het rijden bij eigenlijk. Maar wil komende tijd toch wat vitaminebrok gaan voeren, en ben nog even aan het puzzelen hoe we dat gaan doen. Misschien maak ik de schuilstal ook "afsluitbaar" met weidedraad of iets dergelijks.

Nou mijn ruin blijkt regenrot te hebben.. Hij schuurt al een paar weken meer dan daarvoor, dacht eerst dat het door het warme weer kwam. Vorige week werd het erger maar dacht nog steeds het weer. Tot hij een week geleden over z'n hele lijf allerlei korstjes kreeg. Oeps... :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:49

Ik heb van die grote flexibele manden waar we ze mee voeren en dan staan ze op een rijtje. Ze beginnen bij hun eigen portie en daarna wisselen ze wel van mand, maar zomers voer ik niet zoveel bij.

In het najaar zette ik mn ene ruin en mn merrie even op stal, omdat ze dan meer krijgen, maar dat kan straks niet meer, dus even wat anders op verzinnen.

SSdesign, dat is balen. Mijn ene ruin had dat de eerste winter ook dat ik hem zonder deken wilde laten staan. Veel gesmeerd en wel deken op gedaan. Vorige winter weer geprobeerd en ging het super.

Regenwater willen wij ook gaan opvangen, maar het is nog even kijken waar en hoe. We zitten natuurlijk met een hele nieuwe plek pal voor de winter en heel veel te doen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:19

Even een snelle vraag tussendoor :')

Normaal als ze bij mij brokken hebben gekregen gaan ze erna naar de wei die ik dan open zet. Ze hebben dan vrije toegang tot de paddock met stal en de weide.

Nu staan ze al 2 dagen na hun ontbijt terug bij het hek, alsof ze niks te eten krijgen :') er is nog zeker wat te bikkelen op de weide al is het niet veel (ga dit weekend de helft al afsluiten voor de winter), en het hooinet is sochtens nooit 100% leeg.

Wie herkend dit? :=

Karin_deB

Berichten: 8254
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:22

Ik moet die van mij naar de wei brengen (is niet aansluitend) maar ik merk ook dat ze minder enthousiast erin gaan en soms zelfs gelijk omdraaien.
Misschien omdat er steeds minder gras is en het ook minder voedzaam is?
Bij mij zijn de hooinetten vaak wel leeg dus ik voer alweer iets meer hooi bij.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:29

Ja ik dacht ook zoiets, maar dan lijkt het me dat ze wel Verder doen met het hooi wat er is, maar dat zal dan niet meer goed genoeg zijn zeker _O-

Edit: ze staan op de wei :')
Laatst bijgewerkt door Melewel94 op 07-09-19 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:34

Bij mij lopen ze langs de open weide door naar de doorgang van de gesloten wei, vast om te kijken of die open gaat. Zal wel lekkerder gras zijn ondanks dat ze nu nog elke dag een strook vers krijgen.

Het zijn gewoon rare beesten die paarden. :')