Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:02

Dit is 'm <3 , ik heb dan alleen zwart stikel i.p.v. wit stiksel.
Afbeelding
Lange wachttijd is omdat hij nog gemaakt moet worden. Ik heb een lastig geval, was al blij dat ik iets had wat voor ons beide past... Paard is breed, rond en plat (weinig schoft) en een kort draagvlak. Maar gelukkig bleek het geen echte mission impossible.

@tirzah; wat leuk dat je binnenkort de paarden (bijna) aan huis hebt! :) Wij hebben (zandgrond hier) ronde grondpalen met bruin stroomlint van 10 cm breed. We wilden eerst hout maar dat werd echt te prijzig voor het stuk dat wij afgerasterd wilden hebben. Dit staat ook heel mooi, oogt rustig. De buren zijn voor dezelfde afrastering gegaan, daardoor oogt het helemaal netjes en rustig. Volgens mij heb ik eerder in het topic wel foto's geplaatst waarop het te zien is, heb er zo helaas niet eentje bij de hand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:04

In sompig veen zou ik voor kunststof gaan. Hout rot in no time weg. Zonder van je geld.

Jitske wat een mooi zadel

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:58

Grrr, nu wil ik ook googlen, maar ik heb tijdelijk de laptop van mn zoon en ga dat dus echt niet doen.......Heb ook geen idee wat een eikelruimer nog meer kan zijn of hoe dat eruit moet zien?? Denk gelijk aan iets pijnlijks.

Het probleem vorig jaar was echt dat ze veel te vroeg vielen. Ze eten er altijd wel wat, maar allemaal groene en zoveel is echt niet gezond, dus heb steeds lopen ruimen.

Net zadel hoor!!

Omheining zou ik ook niet weten. Ik hou van hout, maar het gaat ook om het geheel en dan vind ik soms wit kunststof ook heel netjes staan. Ligt ook aan huis, omgeving etc.

Wij willen zelf graag weer hekwerk. Hebben we nu ook en vinden we echt heel prettig en makkelijk. Maar ik zou er dan wat meer planten tegenaan willen laten groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:08

Oh jongens ik kom er net achter (grappig dat je dat pas ziet als alles zand is) dat er gewoon een stuk qua afmetingen overeen komt met een rijbak, YES
Afbeelding

Denk iets smaller maar misschien ook wel iets langer! Superfijn!

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:53

Oh dat is super fijn Robijntjah.
En met zoveel bomen er omheen zal die vast niet snel te nat zijn

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:36

Ik hoop het, de fijnste bak waar ik ooit heb gereden was niets aan gebeurd en lag aan bosrand, dat biedt wel hoop :+

Ik denk ook niet dat ik hem af ga zetten behalve een draadje die ik dicht kan doen als ik met 1 van de 2 bezig ben!

Had ik trouwens al verteld dat ik eergisteren voor het eerst ‘gereden’ heb met mijn jongste telg?

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:44

Ow, dat is gaaf! Of gewoon eerst wat in rijden en kijken hoe het bevalt voor je hem gaat afzetten??

Onze bak is ook een stuk kleiner dan 20*40, maar alleen of samen merken we dat niet zo. Wij rijden alleen geen dressuur en dan ook niet de specifieke oefeningen daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:47

Ja zoiets, ik ga wel de takkenwal nog even afzetten just in case! Tot alles echt vergaan is.
Ik blijf er maar naar kijken := gewoon in een maand tijd van volledig dicht gegroeid tot dit, helemaal zelf gedaan op het grondwerk na!

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:41

Je hebt ook veel werk verzet Robijntje en wat gaaf om op je puppypaard te zitten

Ik heb even verplicht pauze, accuboor is leeg. Ik wil graag de wanden vandaag van de hooiopslag afmaken. De paarden lijken echt al goed gewend. ik denk dat het ook scheelt dat ze met 3en tegelijk verhuisd zijn.
Bloedonderzoek is binnen van oma paard, geen gekke afwijkingen, ook geen cushing

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:48

Een beetje gerustgesteld?
Verplicht pauze is af en toe ook niet verkeerd hoor, ik wil ook eigenlijk alleen maar door maar zeker met de temperaturen van afgelopen weken hebben wij echt wel goed opgelet.

Ik laat wel her en der wat etentjes schieten want ik heb simpelweg andere prioriteiten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:51

ja en nee, ik weet nu nog steeds niet waar het afvallen en de jeuk vanaf komen, al vermoe dik de jeuk van het voer. maar wel blij dat het geen hele gekke dingen zijn

ik ben vorige week wel de hele dag doorgegaan, ideaal was het absoluut niet maar sommige dingen moesten gewoon af, nu bezig met de afwerking daarvan

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:54

@ Lynn. Kan de jeuk niet van eikenprocessierupsen komen en het afvallen door iets anders (of wellicht als gevolg van jeuk en stress daarvan) Ik heb zelf een kleine plek van die rupsen op mijn borst en het is een rare jeuk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:55

Ik zou de rups ook niet zomaar afschrijven. Kunnen ze antihistamine spuiten? Lijkt me het proberen waard.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:49

Er waren geen rupsen of eikenbomen op dr vorige wei, dat was omringt door akker. Waar ze nu staan wel, ik zit zelf ook onder. Ook begon het pas nadat ik met bijvoeren begon dus ik denk dat het schuren/ jeuken wel echt voergerelateerd is. het afvallen is alleen een groot vraagteken waar dat nu door komt. Ze is 25, tanden zijn goed op 1 losse tand na maar ze eet wel normaal, is ontwormd, mooie mest
Ze heeft al cortisone gekregen maar inmiddels is die uitgewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:17

Kun je achterhalen hoeveel ruwvoer ze eet? Mijn merrie heeft ook een minder goed gebit, mist twee voortanden en een kies en het kauwt allemaal wat lastiger. Omdat ze samen met anderen staat, zie je niet altijd dat ze proppen maakt; die eten de anderen op (zal wel lekker voorgekauwd zijn ofzo :roll: )

SP mag zij niet meer ivm Cushing / hb-gevoelig. Ze krijgt nu luzernebrok (geweest) met Bergwiesen Mash en wat bietenpulp (ga ik opbouwen aan het eind van haar weideseizoen).

Bij ons wordt ook wat gejeukt, ik vermoed een combinatie van lekker gras en knutjes.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:12

Hallo allemaal,
Ik ben druk plannen aan het maken om mijn paard naar huis te halen. Sinds een maand ben ik de gelukkige eigenaar van een woning met een perceel van zo'n halve hectare. Het perceel moet nog volledig omheind worden, hebben jullie tips hiervoor?
En waar halen jullie je hooi vandaan? Kan ik gewoon op Marktplaats kijken?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:50

Vraag voor hooi bij andere paarden eigenaren in de buurt rond. Idem voor mestafvoer. Vak weten die wel fijne adressen.
Omheining is net wat je wil. Ik heb palen met koord

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:53

Gefeliciteerd! Gaaf vooruitzicht dan he, dat je je paard naar huis kan halen!

Qua omheining is het wel een brede vraag zo, je hebt zoveel opties. Cord, lint, beoband, houten omheining, kunststof omheining.... Hangt ook erg af waar je eigen voorkeur naar uitgaat en je budget natuurlijk. En wat voor paarden er op komen. Als je er een mini bij haalt als gezelschap heb je weer andere eisen aan je omheining dan wanneer je twee grote hebt bijvoorbeeld.

Laatst vroeg ook iemand om tips met erg nattige grond, dan is hout wellicht erg jammer. Of anders in elk geval handig om voor iets als robinia te kiezen (europees hardhout). Maar is kunststof waarschijnlijk een meer duurzame oplossing.

Qua hooi ben ik gewoon op marktplaats begonnen en daar een heel fijn adres aan overgehouden.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:57

Karin_deB schreef:
@SSdesign, mooi een Ifor!
Is het geworden die ik pbde of een ander?


Nee, ik heb niks meer van haar gehoord... :) En deze kwam toevallig vrij dichtbij op ons pad, dus was een logische stap om voor die te gaan :o

Oei Jes, dat klinkt spannend! Wij willen eigenlijk onze schuilstal ook "kaal" houden maar twijfel nu wel een beetje hoor...

Hier eten ze ook eikels, helaas... En met 6 eikenbomen direct langs de track ook niet mogelijk om ze helemaal niks te laten eten. Vorig jaar hebben we met de bladblazer regelmatig even een rondje gedaan, zodat de grootste hopen in ieder geval weg waren. Dat wil ik dit jaar ook weer doen. Alternatief is dat ik de track flink kleiner maak, ik kan een klein rondje maken zonder eikenbomen, maar dan hebben ze ook geen schaduw of beschutting.

Mijn paard snoeit trouwens alle bomen, de eiken zijn te groot maar hij staat iedere dag vrolijk van de esdoorns te eten. Ik weet nu wel zeker dat ik niet de giftige variant heb, anders was hij inmiddels dood geweest denk ik :o De notenboom is trouwens z'n favoriet al lust hij ook graag kers :+

Wauw wat goed Judith, gefeliciteerd!!

Welkom Tirzasarah. Wij hebben rondom het perceel van dat gaas-hekwerk, niet heel mooi maar wel functioneel. Willen dat gaashekwerk wegwerken met een haag of heg zodat het een beetje dichtgroeit. Verder de track, rijbak en weilanden afgezet met gecreosoteerde weidepalen, 1.30m boven de grond, en 3 rijen bruin koord.

Prachtig zadel Jikke!

Top Jolijn! Onze rijbak hebben we laten keren. Maar oh, soms wel spijt van hoor. Zooooo diep. We willen eigenlijk komende winter afwachten, dan wordt de rijbak het meeste gebruikt. Als hij na het installeren van de sproeiers en in de winter te zwaar blijft, dan gaan we er iets aan laten doen. Want we rijden er nu amper in omdat het zo diep is in het midden. De stukken waar ze veel op lopen (is ook paddock), die worden trouwens wel steeds beter. En wat gaaf dat je voor het eerst hebt gereden!!!

Sinds de verhuizing afgelopen december heeft mijn merrie onwijs veel jeuk. Dacht dat we mooi "hooi" hadden, maar het hooi werd slechter en slechter en de jeuk erger. Hebben uiteindelijk ander hooi gekocht en ja hoor... Jeuk nagenoeg weg (niet helemaal helaas - zal ook wel komen omdat ze nu op het gras staan). Voor mij voorlopig geen verpakt hooi meer, alleen onverpakt hooi wat erg lang gemaaid is.

Welkom Irene.
Hooi is en blijft een lastig ding. Ik heb aan buurtgenootjes gevraagd, kreeg van verschillende mensen dezelfde naam door maar uiteindelijk was het heel slecht hooi (eerder kuilvoer/voordroog). We hadden helaas heel veel besteld, zodat de transportkosten niet zo hoog waren en we in principe tot de eerste snede door konden. We hebben uiteindelijk heel veel weg moeten gooien, omdat het zuur/beschimmeld was. Echt tot in het extreme. Voor mij een wijze les - koop in eerste instantie niet zo'n grote partij. En ga het liefst even kijken wat voor hooi het is. Je kunt het nu trouwens goedkoop kopen nu er net gemaaid is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:28

Als je perceel niet zo groot is zou ik ook een gaashekwerk nemen en een draadje aan de binnenkant. Kunnen er geen honden bij je paarden komen . Wij hebben het ook zo plus dat ik op mijn eigen honden niet zo.moet letten dat ze weg kunnen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:47

Wat voor gaas gebruiken jullie daarvoor? Ik zou wel gaas willen rond het tussenstuk zodat onze eigen honden daar los kunnen lopen. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn voor de paarden ook. Zie nog best wat weilanden met paarden erop met schapengaas er omheen, zo link met oog op hoeven erdoor, brrr.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:04

Wij hebben rondom hekwerk. Dat is echt die ruit zeg maar.

Enige nadeel is dat het niet afgezet is en ze soms schuren en het nu hier en daar weleens stuk gaat. Maar als het van onszelf zou zijn, zouden we dat anders hebben gedaan en een binnenste draadje om dat te voorkomen.
Verder echt ideaal, want paarden lopen nooit op straat etc

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:26

Wij hebben een smalle strook van ongeveer 0.5-1 meter tussen het gaas en de track. Paarden eten het grootste stuk kaal (ze zijn erg lenig) en soms doen we het randje even met de bosmaaier.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:22

Mijn staleigenaar is nu 2 grote pakken droog hooi en 1 geseald pak hooi bij ons aan het afleveren, precies wat ze hier ook krijgen! Fantastisch!

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:44

MarliesR schreef:
Wat voor gaas gebruiken jullie daarvoor? Ik zou wel gaas willen rond het tussenstuk zodat onze eigen honden daar los kunnen lopen. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn voor de paarden ook. Zie nog best wat weilanden met paarden erop met schapengaas er omheen, zo link met oog op hoeven erdoor, brrr.

Ik heb gaaspanelen