Vlas of zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 09:25

Hoi,
Ik zie hier een topic van vlas tot vlassysteem tot zaagsel maar ,wat is nu het verschil? Binnenkort komt er een hengst in mijn box van 3×3 te staan ( hij is 154cm), hij zou in winter ong 8u/dag buiten staan en voor de rest in zijn stal, wat is nu het vlassysteem, soms staat er op bodemplaag natte plekken eruit halen en dan weer niet? Maar als ik nu dat vlassysteem zou volgen-> hoeveel balen vlas dan per week? En zou het mogen dat er dan of stro bij komt op bovenste laag om aan te knabbelen?

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:15

Ik ben ongeveer een jaar geleden over gegaan van vlas naar houtkrullen. Met vlas deed ik altijd oppotten dus de plas laten liggen en 1/2 per week een nieuwe baal er bij en iedere dag de drollen er uit. Was altijd wel een nette stal en dan 2/3 per jaar de hele onderlaag er uit. Maar op een of andere manier was ik er op een gegeven moment klaar mee. Als de stal leeg moest was het onwijs veel werk en je moet iedere week wel voldoende bij strooien om toch een schone stal te hebben.

Ze staan nu op houtkrullen en bevalt mij veel beter. Het is sowieso voller in volume en dus een fijnere (en schonere!) onderlaag. Ik haal een 1 tot 2 keer per week de plas er uit en strooi dan 1/2 nieuwe balen bij. Paarden hebben altijd een super schone stal met weinig urine maar toch een hele dikke laag om op te liggen. Iedere dag natuurlijk de mest er uit maar de stallen ruiken altijd heerlijk fris en zijn lekker 'vol' met schone krullen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:40

Hier ook eentje met een hengst (2 eigenlijk) en heb zowel vlas als zaagsel gebruikt.

Beide hebben ze een plasplek en een poepplek. Vind ik wel fijn aan ze, en schijnen de meeste hengsten te doen. De poepplek heeft maar weinig ondergrond, zodat ik de drollen dagelijks eruit kan scheppen zonder al teveel van de bodemlaag mee te nemen (Nederlandse zuunigheid). De plasplek heeft een dikkere laag, en die schep ik er 1 x per week uit. Ik gebruik het in combi met stro. En heb het vlas/zaagsel eronder liggen en voornamelijk op de plasplek. Dat is een pak per week ongeveer in beide gevallen.

Momenteel dus met vlas, maar straks toch weer over op zaagsel. Om ongeveer dezelfde reden als hierboven. Ik heb ook het idee dat een pak zaagsel beter de urine opneemt en de rest dus droog blijft. Ook vind ik het makkelijker uitmesten dan de vlas. Eens per week schuif ik het stro dat schoon is aan de kant, en schep de plasplek met viesstro en zaagsel/vlas eruit. Bij het zaagsel heb ik dan "mooie stevige plakken" die ik er zo weg kan halen, bij het vlas is het meer een "drapje".

Eerder hadden we een houtzagerij, en dus zaagsel "uit eigen productie". Toen de werkplaats verhuisde overgestapt naar vlas omdat dat relatief goedkoper leek en zuiniger zou zijn. Omdat dit naar mijn ervaring wat tegenvalt stap ik straks als de pakken vlas op zijn weer over op zaagsel.