Bodem track

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ls1983
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-07-11

Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:36

Hoi allemaal,

Ook wij zijn bezig met het aanleggen van een track om de weide. Nu is de track nog gras maar als ze er straks op gaan is dat gauw weg natuurlijk...
Nu vinden ze een sprintje trekken heerlijk, maar ik ben bang voor glij partijen. De hoeken zijn wel afgerond.
Wat is jullie ervaring?
Idee is eventueel track van menggranulaat te maken, of grastegels.

Graag ervaringen en tips voor de bodem van de track

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:42

Om te beginnen mis ik wat info. Wat voor bodemsoort heb je in de wei? Hoe is het waterpeil door het hele jaar op het stuk van de track? Hoe groot is het, lengte breedte etc? En met hoeveel paarden staan ze daar? Zijn dat actieve paarden of juist helemaal niet? wat hebben ze naast de track nog als fasciliteiten als ze daar lopen bv paddock en schuilstal? Ga je voeren op de track? Hoe veel uur per dag komen ze op de track?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:49

Zelfde vragen als Sas inderdaad. Daarnaast vraag ik me af hoe lang je track wordt en hoe breed, als je de hele oppervlakte wil gaan voorzien van grastegels bijvoorbeeld lijkt me dat nogal een dure grap. Maar dat hang van de grootte af natuurlijk: een track van driehonderd meter lang en vijf breed voorzien van grastegels hangt nogal een ander prijskaartje aan dan eentje van tachtig meter bij drie breed. Mag je veranderingen aan de bodem aanbrengen trouwens, volgens het bestemmingsplan? Dat is ook nog iets om mee te nemen in je overwegingen. Plus: is het huur of in eigen bezit?


Hier zandgrond, redelijk hooggelegen, de track heeft een dusdanig groot oppervlak dat het nooit echt kaal word (er zijn wel uitgesleten smalle paadjes op de tracks maar als dat dan een keer modderig wordt gaan ze weer op het gras lopen en maken ze een nieuw paadje). Renpartijen heb ik hier wel, glijpartijen eigenlijk niet. Maar mijn paarden staan niet op ijzers dus dat scheelt ook.
De track is hier vrijwel 24/7 open, ik sluit hem eigenlijk nooit af voor nattigheid (door de grote oppervlakte, lage bezetting, geschikte bodem), wel sluit ik hem af als de paarden niet op gras mogen ivm verhoogd risico op HB.
Oh ja, voeren doe ik niet op de track, dan krijg ik wel diepe modder op die plekken als ik daar geen ruime verharding aan zou brengen.

ls1983
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-07-11

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 07:49

Onze wei is ongeveer 60 breed en 90 lang. Achteraan zit nog en klein stukje wei van 15x30 denk ik met daarnaast een schuilstal en paddock en de rijbak. De paddock is 18x40 en rijbak 20x40 en tussen beide zit nog kleine paddock.
We zitten in Groningen,rand drenthe en de bodem weet ik niet zeker. Wel is de paddock en rijbak omgekeerd en dus geel zand. Nu met deze regen is de paddock aardige blubber en hebben ze klein stukje bestraat erbij.

Het is eigen grond en er staan nu 5 paarden. Er zitten paar speelse paarden bij die wel willen rennen

De track moet vanuit de paddock om de weide en dan om de bak terug naar de paddock.

ls1983
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-07-11

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 08:28

Oja en de track wordt 3.5 breed

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:22

Het simpelste is van paaltjes en draad een track bouwen, paarden erop en dan zien wat er gebeurd. Als het bevalt lekker zo laten, word het een blubberdrek kan je, mits legaal in je bestemmingsplan, de grond op de track net als in je bak laten keren als je bak je wel bevalt.

ls1983
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-07-11

Re: Bodem track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 22:46

Omkeren mag daar volgens mij niet.
Dan moeten we zand storten of op de slechte delen puinpad maken misschien.