Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:51

Snap ik hoor Maartje en zelf doen doe je ook niet zomaar. Maar het gaat om de manier van bekappen en vooral de intervallen. Ik laat er max 3 weken tussen zitten, dus er zijn weinig grote veranderingen steeds. En heel belangrijk, als je weet hoe de hoeven werken, van binnen eruit zien, kan je goed mee kijken met een smid/bekapper. Soms zie je paarden met een aardig hoefje op het oog, maar totaal niet in verhouding tot het hoefmechanisme. Dan wordt er teveel naar een ideaal beeld bekapt.

JudithO, Dat soort praktijken inderdaad. Vooral als er maar 1 paardenarts is op ene praktijk en de spoed dienst door iedereen wordt gedaan, heb je soms niks aan de dienstdoende arts. Heb echt de stomste dingen meegemaakt en dan wel dik rekenen in een weekend.....

Met stro touwtjes moet je wel oppassen. Die zijn vrij scherp als ze open gaan en breken slecht. Ze krijgen een lekkere smaak van de likstenen en als je paard dan met zn tanden erin komt kan dat wel wonden geven. Heeft mn ene ruin helaas gehad. Niet met liksteen, maar het touwtje destijds voor de stal waar dekens aan hingen. Werd viezig en blijkbaar lekker....

Ik geloof dat we vandaag weer niet lopen. Gister ook al niet, ggrrr. Is balen, maar er komen weer genoeg mooie dagen aan en nu is het gewoon iets te link in het bos.

Paarden zijn ook stom. Ze schuilen weinig, dus ik gooi al paar dagen hooi in stal. Maar als het dan droog is, beginnen ze daar meteen aan. Ik leg echt 100x uit, laat dat dan liggen voor wanneer er harde wind of regen is. Maar nee, er is daar hooi, dus dat eten we op......

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:09

Ik vijlde eerst ook altijd de hoeven zelf.
Melle heeft een platvoet en een steile.
Hoefsmid raadde het zelf aan om vooral bij de steile voet regelmatig de verzenen bij te veilen en de platvoet de voorkant.

Da komt woensdagochtend voor melles bult. Ik hoop maar dat het ' niks' is

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:14

succes Claudia met de bult hopen dat het iets onschuldigs is

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:20

Ik duim voor je Claudia! Altijd spannend dat soort dingen.
Zo ben ik wel zeer alert op melanomen bij Mo merk ik :+

Ik heb echt belachelijk veel zin in morgen. Ben benieuwd hoe ik slaap vannacht.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:23

Ja ik las al dat melanomen vrij veel voorkomen bij schimmels en bonte.
En Melle is bont.
Ik zit me wel op te vreten wbt als het wel wat ernstigs is.
Melle is gewoon heel erg bang. Hij is niet voor niets al 3 jaar een (hele dure) grasmaaier.
Trailer gaat hij absoluut niet in en in een vreemde omgeving (kliniek) oid ben ik bang dat de stress hem sws fataal wordt. :(

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:29

Soms is deze hobby zo slecht voor je eigen gesteldheid.. :(:)

Zal ons trouwens nog even dmv een foto voorstellen:

Afbeelding

Foto’s zijn al oud maar meet Modesta <3

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:34

Knappe merrie <3

Oei succes met Melle, ik duim mee

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:52

superpony schreef:
JudithO, Dat soort praktijken inderdaad. Vooral als er maar 1 paardenarts is op ene praktijk en de spoed dienst door iedereen wordt gedaan, heb je soms niks aan de dienstdoende arts. Heb echt de stomste dingen meegemaakt en dan wel dik rekenen in een weekend.....


Ik zat juist bij een paardenpraktijk, met alleen maar echt deskundige mensen. Maar in het weekend was er dus iemand van een andere praktijk de sjaak voor de telefoontjes. Als je ergens met spoed bent oke, maar hij stond nota bene op het voetbalveld!

Succes Claudia, hopen op een positieve uitkomst (geen positieve uitslag ;) )

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:07

Succes Claudia, ik hoop dat het allemaal meevalt... :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:19

ClaudiaHS, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Zeker bij zo een paardje. Kan je niet van tevoren al wat tranquigel geven? Is ie al wat ontspannen en hangt ''ie'' eruit.

Robijntjah, mooie foto's!

En wat je zegt, is zeker waar! Ik hou echt veel van mn dieren, maar de zorgen........Heb net nog half uur met veearts aan telefoon gehangen omdat mn ene ruin EOTRH heeft. Was niet erg toen we erachter kwamen en hij liep zo slecht dat hij er allang niet meer zou zijn als ze eruit zouden moeten.
Maar hij liep daarna weer goed en loopt nog steeds goed. Helaas is de EOTRH snel gegaan en nu dus wel goed te zien.
Wij hebben er ervaring mee en de shet doet het super zonder tanden, maar elk geval is anders en nu moeten we alles afwegen.
Voor nu, eet hij nog goed en wil veearts wel nog even kijken hoe hij het blijft doen. Blijft hij goed, maar krijgt hij zichtbaar last, gaan ze eruit. Is hij niet goed, dan moeten we gewoon stoppen. Maar hij loopt al echt een tijd goed. Helaas is dat al vaker zo geweest en heeft hij ook luchtweg klachten, maar ook die zijn met dampen goed onder controle. Zo lastig....
Ik zeg ook tegen hem, mn 7jr was slecht en besluit je meteen, want het is duidelijk. Dit speelt al lang en gaat met ups and downs. Zoals nu kan de veearts hem ook niet laten gaan, want hij is te goed. Ik wil echt achter mn beslissing staan tegen die tijd en dat heb ik tot nu toe niet zo gehad als normaal als we zo een beslissing moeten nemen. Maar als het eenmaal zover is, zou het ook wel veel kopzorgen wegnemen. Ik hou niet minder van hem, heb hem al 17jr en ben als ene kind zo blij als hij rent en gek doet. Maar ben dan gelijk ook bang.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:36

SP, tranquigel werkt niet bij Melle.
Dat heeft hij al eens gehad omdat hij van de oude stal naar ons huis vervoerd moest worden.
Het versuft 0,0 helemaal niks. Hij brak de complete vrachtwagen af en ik maar stug doorrijden om zsm thuis te zijn.
Idem met sedatie, hij moet extra veel anders is er geen land mee te bezeilen. :n

Hij heeft ook tranquigel gehad als veulen toen hij van de fokker naar mij kwam.
Niet voor herhaling vatbaar iig.
Het is nou eenmaal een apart beest.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:57

Bij onze shet werkt het ook niet geweldig. Wat ik nu heb gedaan toen hij pielemous dingetje had is sederen en echt laten staan. Pas als hij echt suf is, pak ik hem. Dan is hij ook weer alert, maar pielepiel hangt er dan wel uit.
Voor vervoer wordt het ook afgeraden.
Onze jonge hengst ging ook door sedatie heen van arts met inslapen, was niet fijn....Soms.....

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:16

Djiez ik kan jullie echt niet bijhouden :oo jullie gaan zoooo snel!

Bij ons is het nu lekker zwemmen :roll: was begonnen met weideopbouw maar sinds vorige week niet op weide gehad om de wei te sparen. Woensdagavond had ons Mini Paard ineens weer koliek! Voor de 3e keer vanaf juli %) voorheen dachten we dat het door het gras kwam maar ze staat nu dus niet eens op het gras! Kwam door dat onstuimige weer die dag dacht da, en dat ze hele gevoelige darmen heeft ;( nog meer koliekoorzaak om in de gaten te houden pppfff ons zorgenkindje :(:) in een ander topic werd me appelazijn aangeraden na d'r vorige koliekaanval, we gaan dat maar 's proberen.
(ze is overigens weer helemaal opgeknapt, zonder dat de da moest komen)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:24

Wat rot dat ie toch hoefbevangen blijkt te zijn... -O- Hoop dat ie snel opknapt!!

Lastig ook dat Melle zo moeilijk rustig te krijgen/houden is. Hoop echt dat de bult niets voorstelt... :(:)

Wat een gedoe en rekeningen ook allemaal van die artsen! :oo Heb nu het voordeel dat mijn DA de broer is van de boer waar m'n paarden staan. Hij komt sowieso dus vaak daar op het erf en doet vaak klusjes voor mij dan ff tussendoor :D Doen ook wel vaak dingen voor elkaar, dus rekeningen zie ik niet vaak! Maar als het moet, is hij er: dag en nacht, weekend en doordeweeks! _/-\o_ enorm blij mee!

Mooie foto's van Mo :+:
En dankjewel voor je felicitatie :*

Dat zelf bekappen probeer ik me nu ook wat meer op in te lezen/leren... zeker ook omdat ik ook een hoefbevangen paardje heb gehad nu.. maar vind het toch nog maar verdomd moeilijk! Een beetje de rand netjes houden lukt wel, maar ik durf er toch niet zo goed hele stukke af te halen nog... :')

Vind dat hele hoefbevangen-verhaal sowieso erg spanennd. Nooit eerder aan de hand gehad, dus zal voor mij erg zoeken zijn met betrekking tot weidegang... aangezien er méér dan genoeg wei aanwezig is, maar 0m2 paddock... dus wil ik hem ruimte geven in de zomer ben ik beperkt tot hem om de wei zetten -O- Tis zo tijd voor ons eigen plekje....

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:36

Hb is echt stom -O-
Ik ga van het najaar zorgen dat we een grotere paddock hebben. Had gehoopt dst ze het meeste kapot zouden lopen maar niet dus... en we hebben er binnenkort 3 dus wil wat meer ruimte voor ze

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:39

Ja... ik ben er zo enorm van geschrokken!! Zag het ook echt totaal niet aankomen.. was in december en meneer stond gewoon op stal.. maar wat is het klote om ze in zoveel pijn te zien... Hoop ook echt een mooi plekje voor 'm te kunnen creëren met mooie grote paddock <3

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:43

Weet je waar hij het van gehad heeft dan?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:43

Ik ben ook heel tevreden over mijn dierenarts _O-

Overigens zijn de meeste spoedgevallen altijd in de avond/nacht of in het weekend :j

Mijn man zoekt nu een vervanger voor de zomer (huisdieren, werknemer wordt geopereerd aan haar polsen) en had gisteren een arts aan de lijn die vervanging doet.
De beste man vraagt 300€ per dag salaris := toen ML zei dat hier prijzen niet zo hoog liggen als in de steden zei de beste man dat hij al eens ergens had gewerkt waar een consult 35€ was (en echt met een stem alsof hij niet kon geloven hoe laag dat was) toen ML hem vertelde dat wij 28€ rekenen is hij volgens mij flauw gevallen _O-
(en dan nog lopen mensen te zeuren dat het duur is)



Claudia van schimmels wist ik van de melanomen, bonte heb ik nog nooit gehoord? (reden ook dat wij niet met schimmel hengsten dekken)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:25

Hier een schimmelmerrie met een aantal melanomen. We houden ze vooral goed in de gaten maar doen er verder niets aan. Mochten ze te groot worden dat ze er last van krijgt is het einde verhaal en laten we haar inslapen.

Jes fijn dat je tevreden bent over je dierenarts. En als hij steken laat vallen moet hij maar een tijdje zijn eigen eten koken ~~}>

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:29

Jes schreef:
Ik ben ook heel tevreden over mijn dierenarts _O-


:')

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:16

Het is de maand van de dierenarts als ik het zo hoor.

Moest vandaag een controle plasje van de hond inleveren. Het is nu nog slechter dan voor de AB. Maandag een echo doen on te kijken of er wat zichtbaar is van de lever. Pff. Echt 2 honden bij de DA op hetzelfde moment is echt niet grappig voor je portomonnee.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:06

Ik lees al even mee en nu we gisteren het voorlopig koopcontract hebben getekend kom ik ook graag meekletsen!
Het duurt nog even tot we de sleutel krijgen, maar leer graag van jullie ervaringen. Altijd paarden in pension gehad, maar nooit aan huis. Nu een heerlijk plekje aan de duinen gevonden, dus hopelijk redelijk gunstig op zandgrond.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 07:56

Oh nee belle dat is niet het nieuws waar je op dat te wachten...

Welkom donna en gefeliciteerd!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:11

Van harte gefeliciteerd Donna! Er gaat jullie een heel mooie en spannende tijd tegemoet :)

Nou maand van de dierenartsen, zeg dat wel. Mijn tinkermerrie met enorme staart schuurt sinds we verhuisd zijn in december. Maar goed, verhuisstress, ander hooi, gewoon wat kriebels. Maandje geleden toch maar even dierenarts gebeld en die zei dat we het maar even moesten wassen.. Gedaan maar geen verbetering. Inmiddels is die “dikke Cob staart” verandert in een zielig “KWPN staartje” :o En vond ik het dus toch wel nodig om de dierenarts te laten komen. Waarschijnlijk aarsmaden... En dat ik gerust wel eerder had mogen bellen. Uuhhh tja, dat had ik gedaan :') Maar goed, verder super tevreden over deze dierenarts en ze rekenen ook nette prijzen dus mij hoor je niet klagen. Wel balen, gister ontwormd maar het heeft blijkbaar zoveel geregend laatste nacht dat het geen doorkomen meer aan is met de kruiwagen. En die mest moet er nu wel uit... Hoop dat het snel droog wordt en het zonnetje schijnt.


Afbeelding

Zo was het donderdag nog maar nu verzuip je echt op hetzelfde stukje...

Onze rijbak is gelukkig wel nog helemaal droog *\o/*

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:17

Ja het is echt niet te doen, ik mest ook alleen het bestrate deel nu, daar staan ze ook bijna alleen maar :+

Wormen zijn nooit fijn...