Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 19:46

Hoi,

Ik heb bijna 11 maanden oude veulen. En sta nu op een pensionstal met hem aangezien die nog niet terecht kon komen bij de opfok.
Maar nou staat ie met zo veel mogelijk verschillende soorten leeftijden buiten hij komt nooit alleen in een paddock in de ronde kraal wat we hebben komt ie altijd mijn bijrijderpaard (13 jaar oud) of met een ander paard (8 jaar oud volgens mij) te staan.
In de grote zand paddock komt ie met beide of met een 5 jarige paard en paarden met andere paarden nog met verschillende leeftijden. Ze kunnen in de grote zand paddock met max 4 paarden in staan.
In april komt er nog een 2,5 jarige kruising ezel te staan waar die eventueel ook nog mee kan staan.

En nou komt ie ook 6 uur lang buiten of langer soms. En dat zal je ook niet in een opfok hebben denk ik.

Hij komt nu ook heel veel in handen buiten over de weg wandelen lekker poetsen en natuurlijk naar de paddocks word ie gebracht hij krijgt ook onbeperkt kuil.


Door al deze dingen wat ik opnoem zit ik daarom zo in twijfel of ik hem weg zou brengen en ik zal hem ook natuurlijk missen hahaha

Oja in de zomer staat ie niet 24/7 buiten maar van 9 uur sochtends tot half 10 savonds dan of later en zal die niet in een grote kudde staan maar minimaal 2 tot 4

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:50

het is voor een veulen goed dat ie opgevoed worden door oudere paarden ,
Ik zou hem lekker daar laten , Hij heeft het goed.
En is voor jouw ook leuker en fijner dat je hem elke dag ken zien.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:50

Als hij gecastreerd is of niet met merries staat en je ziet dat hij niet opgejaagd wordt, geen gebrek heeft aan stoeimaatje en genoeg mogenlijkheid krijgt van de andere paarden om zijn grenzen op te zoeken dan zou ik hem lekker laten staan.

kalio
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:51

Gewoon lekker laten staan!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:54

Ook ik zou hem laten staan
Kleintjes worden opgevoed door volwassenen, niet door leeftijdgenootjes

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:55

Zeker op de huidige stal laten staan. Het kan beter opgevoed worden door verschillende leeftijden dan alleen maar kleuters in een klas. En wat je zelf al aangeeft is dat je het nu dagelijks in handen hebt, plus dat je eventuele zaken gelijk ziet en kunt ingrijpen. Bij de opfok is men daar vaak laks mee.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 19:59

Heb een aantal maatjes voor hem waar die mee stoeit zoals een welsh een C formaat die stijgert ook tegen hem op en soms tegen elkaar en stoeien dat ze doen en zo heeft ie dat wel met meerderen paarden. Hij staat nog af en toe met een merrie een bijna 4 jarige is dat die is niet speels maar laat wel haar grenzen weten en hij mag gewoon rustig bij haar staan.

De paarden die hem opjagen haal ik er ook tussen uit. We staan met ongeveer 50 paarden op die stal dus genoeg vriendjes om uit te zoeken voor hem. Hii staat wel in de rustigste schuur waar geen paarden langs lopen behalve zijn over buurvrouw natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:01

Is hij gecastreerd?
Met 1 jaar kan hij de merrie al heel mooi zwanger maken :D

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:04

Sizzle schreef:
Is hij gecastreerd?
Met 1 jaar kan hij de merrie al heel mooi zwanger maken :D


Nee maar ben dr bij hoor de merrie trapt hem weg als hij er op springt van speels heid. Maar het zal binnenkort niet meer gaan iedergeval als ie het wel door heeft haha

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:05

Ik zou hem ook lekker laten staan. Prima plek zo te horen!

Wel even hem in de gaten houden dat je geen oeps veulentjes krijgt. Ik zou zeker zodra het kan hem laten castreren. Dus zodra zijn ballen zijn ingedaald. Als je hem zo lang mogelijk hengst wil houden zou ik hem in de opfok zetten

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:07

trysteffy schreef:
Sizzle schreef:
Is hij gecastreerd?
Met 1 jaar kan hij de merrie al heel mooi zwanger maken :D


Nee maar ben dr bij hoor de merrie trapt hem weg als hij er op springt van speels heid. Maar het zal binnenkort niet meer gaan iedergeval als ie het wel door heeft haha



Als de merrie hengstig is dat schopt ze hem niet weg. Dan laat ze het toe.
casteratie is aan te raden

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:11

Qua maatjes staat hij beter gemengd,maar hij komt nu 6u buiten per dag?
Dat vind ik voor een spelend paardenkind dan weer heel wat te weinig.
Is er geen mogelijkheid dat hij heel wat langer buiten staat?

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:16

Heel eerlijk zou ik hem wel in een grotere kudde willen hebben. Fantastisch dat hij nu in een klein groepje kan staan maar hij heeft niet heel veel bewegingsruimte als ik het zo lees... Tenminste niet zoveel als in de opfok normaal. Het is super dat het jonge grut met elkaar speelt en het leert heel veel van elkaar.
Mijn paard heeft in zijn opfok tijd denk ik wel 5 verschillende kuddes gehad met alle soorten karakters en leeftijden (tot 4 jaar) en daardoor heb ik nu een paard wat paardentaal en rangorde bepaling heel goed begrijpt. Tevens is hij super makkelijk met andere paarden, went snel aan nieuwe situaties en is gewoon heel flexibel.
Mijn ervaring met paarden die altijd in dezelfde kudde hebben gestaan of nooit echt in een kudde hebben leren functioneren (staan altijd met moeder bv) dat het toch wat plakkerigere paarden zijn. Zijn wat minder flexibel en wennen minder snel.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:17

tengeltje11 schreef:
Qua maatjes staat hij beter gemengd,maar hij komt nu 6u buiten per dag?
Dat vind ik voor een spelend paardenkind dan weer heel wat te weinig.
Is er geen mogelijkheid dat hij heel wat langer buiten staat?


Dit.
Verbaas me erover dat de rest dit niet gelezen heeft.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:18

Hoi ts,

Ten eerste goed dat je uitzoekt wat voor je veulen het beste is.
Wat voor mij niet duidelijk is, is hoeveel uur je veulen per dag buiten staat. Als hij buiten staat is dat altijd met andere paarden? Dit omdat je hierboven zegt dat je erbij bent als de merrie erbij is.
Krijgt hij echt onbeperkt KUIL? Zo ja, dat zou ik mijn veulen/paard niet geven. Wel kwalitatief goed hooi en dan onbeperkt als dat kan.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:21

6 uur buiten is vrij weinig. Er zijn ook opfoks die 24/7 bieden winter en zomer met onbeperkt kuil of hooi. Qua beweging vind ik dat wel erg mooi.
Maar ik snap wel waarom je twijfeld. Het is wel mooi om te horen dat hij met meerdere paarden staat van verschillende leeftijden. Je kunt eens informatie opvragen en langs aan bij verschillende opfoks (als je dat wilt natuurlijk). Maar vooral op je eigen gevoel afgaan. Als jij zo iets hebt van hij staat hier goed, krijgt goede opvoeding en is bovenal goed in ze vel zou ik hem lekker laten staan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:52

6 uur of langer staat er. Wij zijn een grote stal waardoor er groepjes zijn we moeten de paarden in de winter zelf buiten doen. Zoals vandaag is ie ruim 8/9 uur buiten geweest met 2 andere paarden.

Met de merrie staat ie zelden hij staat eigenlijk grote deels met de ruinen en de merrie 1 keer per week ofzo maar dat zal wel over zijn.

Hij krijgt zo wel in de winter als in de zomer onbeperkt kuil. Het kuil komt van eigen land ik pak ook de droogste stuk altijd en vaak zijn de balen best droog dat het net hooi lijk bijna.

De opfok waar we terecht komen doet alleen aan leeftijdgenootjes en paar uur per dag in de winter naar buiten en de zomer 24/7 buiten op hun eigen land daar staan echt de jaarlingen bij de jaarlingen en de twenters bij de twenters. Er staat geen ouder paard bij.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:55

Dan zou ik hem ook lekker laten waar hij nu is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:55

Het klinkt opzich niet als een verkeerde stal maar voor een veulen vind ik het niet optimaal. Zeker het weinige buiten staan vind ik niet oké. 6 uurtjes buiten is 18 uur op stal. Vind ik veel te veel voor zo’n jonkie.

Ik had mijn veulen vanaf 6 maanden thuis met een Shet van 2 jaar en een merrie van 12. Is super goed gegaan. Hij is heel sociaal en super mak omdat ik alles al kon oefenen en hij dagelijks in handen kwam. Maar wel 24/7 buiten.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:56

Dus jouw veulen staat minimaal 15 uur per dag alleen in een box. En dat klinkt je goed in de oren?

Ik ben helemaal voor gemengde opfok maar nog meer voor beweging zodat je veulen sterke botten krijgt voor later en veel contact. Dan is hij met een opfok met leeftijdsgenoten een stuk beter af.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:56

Misschien op zoek gaan naar een andere opfok of stal? Heb het idee dat je bij beide niet totaal achter staat..

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:56

idd en in de opfok zullen ze waarschijnlijk binnen staat,maar samen in grote stallen.
dan bewegen ze wel constant,spelen wat,doen eens een drafje,....
alleen op stal gebeurt er helemaal niets.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:00

Ik ben er geen voorstander van om veulens zonder andere veulens te hebben.

Mijn veulen is om die reden in het buitenland in de opfok gebleven (in mijn geval ook daar geboren, maar kwamen ook veel veulens vanuit nederland). Daar stonden ze het hele jaar door in een kudde buiten, de kudde bestaat uit oudere paarden, jonge paarden en leeftijd genootjes. echt alle leeftijden. Daarnaast liepen ze op de berg en was dit erg goed voor hun lichamelijke ontwikkeling. Altijd ruimte om te ravotten en altijd eten :)
Voor mij was het jammer dat ze zo ver weg stond maar voor haar was de kudde perfect.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:01

Binnen welke afstand zoek je een opfok als ik vragen mag? Want er zijn ook opfoks ( of opfokken? Uhm geen idee) die 24/7 hebben en verschillende leeftijden in een kudde. En relatief dicht in de buurt van Zwaag. Echter moet het ook financieel gezien passen natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door Montgri op 10-02-19 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:01

Ik zou hem lekker laten staan.

Mijn 2 jarige staat ook in een gemengde kudde , ook gewoon op pension en staat wel in een uitloopstal.