Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:41

Arcodavella, als je lid wordt op fb bijv van de paard natuurlijk groep of iets dergelijks, kom je veel mensen tegen die dat doen. Mensen zijn zelf voorziend of deels. Vaak hebben ze 2 mesthopen naast elkaar, een oude en nieuwe.

Gerst zou ik eerlijk niet aan zo een suikergevoelig paard geven. Sowieso best een ouderwetse tip.

Wij hadden eerst die lage flexibele bakjes van Action en stonden ze op een rijtje te eten. Best braaf en ging goed. Onze hengst kreeg het toen apart en gebruikte het als speelgoed, maar het bleef wel heel.

Toen had de action die niet meer en toch die grote maar meegenomen. Wel sneu, zo een klein laagje voer in zo een grote mand, maar ja....
Ik dacht ze kunnen niet meer makkelijk bij elkaar in de bak ook, maar soms staan ze nu met 2 hoofden in 1 mand, want het is natuurlijk groter.
Ik zet er 2 in stal en 2 buiten. De bakken laat ik staan. Ze hebben al tientallen keren op zo een ding gelegen, maar zijn niet stuk te krijgen hoor.
Mn shet gooit ermee, want die wil laatste beetje eruit hebben.

Ik heb maar 3 kleuren op 4 paarden, maar moeder en zoon krijgen vaak zelfde en aan eentje heb ik een touwtje geknoopt dat er toch verschil is. Ze hadden eerst ook roze, dan had ik wel 4 verschillende kleuren gehad.

Vandaag alles nat en ze voorspellen vorst. Normaal vind ik de vorst geen ramp, maar als het dan eerst allemal zeiknat wordt, baal ik wel. Ik hou altijd de plassen en hoefafdrukken en rolplekken bij voor als er sneeuw en ijs komt, zodat het begaanbaar blijft, maar dat is zo nat wel lastig.
En ons bestraatte plein hou ik altijd goed droog, maar dat wordt dan ook wel een dingetje, ggrrr

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:17

Mer1980, Haha ja het is een heel apart perceel, maar het zit hier kris kras allemaal door elkaar. Het waren 2 aparte percelen. Mooier konden we het niet krijgen ;)
Ben al lang blij dat we eigen grond hebben, dan maakt de vorm niet zo veel uit. Is juist ook wel weer heel erg speels en anders dan anders. Dat past dan wel weer bij ons. Lekker apart ;)

Superpony, Dat gezeur met de buren moet je los laten. Als je buitenaf woond, dan kan je verwachten dat er dieren in je naaste omgeving gehouden gaan worden.
En als je alles gewoon netjes houdt en er voor zorgd dat de mesthoop ver genoeg van de andere huizen is, en de stal niet gaat stinken (ik noem maar wat) dan valt het wel mee hoor.
Ik houd zelf ook niet van (onnodige) stal/dieren luchtjes, dus ik houd het altijd wel netjes. Mest ook iedere dag een paar keer uit.
We wonen hier nu 3 jaar en we kunnen nog steeds goed opschieten met de buren.
Als wij op vakantie gaan dan houden de buren een oogje in het zeil. En ik kan de buurman altijd appen om een keer hooi te voeren als we niet thuis zijn. Dat is allemaal geen probleem. Andersom voeren wij de kippen en katten van de buren ook als ze weg gaan. Beetje geven en nemen. En dan werkt het wel.
Succes met de brillen zoektocht!

lynn, Uhm hoe groot is het stuk van de poel. De paddock is 15mx30m. Misschien krijg je dan een idee van het oppervlakte.
De totale oppervlakte van onze eigen grond is 5500m2.
Ik ben super blij met de vijver. De wei er om heen is helemaal droog, zelfs na al die regen. De paddock is een ander verhaal.
We hebben noodgedwongen de drainage weggelaten, het potje was leeg. Dus dat merk je wel. Maar dat kan er altijd nog in. We redden het nog wel. Als het een paar dagen niet regend is ie weer droog.
En in de zomer is het natuurlijk de bedoeling dat we lekker met het paard door het water gaan!

Karin, Ahh leuke foto zo met je kindje en de paardjes op de achtergrond.
Bij ons is de hoefsmid gisteren ook geweest. Nick was weer een ijzer kwijt :')
Ideaal dat je mesthoop leeggehaald wordt voor 30 euro, dat is netjes!


ClauH, Lastig! Kan je geen advies geven.
Ik heb op het moment heel arm hooi en rijk hooi. Ik meng het een beetje door elkaar. En dan gaat het wel. MAar heb ook nog een hoop gras. Dus het is hier sowieso een mengelmoesje van wat ze eten.
Daarnaast krijgen ze Vital van Pavo. Magnesium, basisbrokjes van Pavo en Nick krijgt JointS4.

muppetmayo, Succes met de huizenzoektocht!

Nick was 2 weken terug zijn ijzer kwijt. Hoefmsid geweest ijzer er weer onder geslagen. Wilde ik gaan rijden, was die knol zijn andere ijzer kwijt...... Kon het nog niet!
Intussen heb ik dus al weer een hele tijd niet gereden. Maar sinds gisteren staat hij er weer mooi op. Dus ik hoop dat ik morgen weer kan rijden! Heb die ontspanning wel even nodig. Want de laatste tijd kwam het er helemaal niet meer van door alle zorgen rondom Daan. En extra werkzaamheden in en rond het huis en weide.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:27

Chasey balen zo'n paard wat steeds zijn ijzers verliest. Wij hebben er ook zo een, de hoefsmid legt er nu wat kortere ijzers onder en dat gaat al heel lang goed.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:30

Ja het is wel lastig, maar het is ook nog uitproberen. Nick heeft voor het eerst ijzers.
Heb Nick nu 2,5 jaar en altijd blootvoets gehad. Toch heeft ie nu voor het eerst ijzers. En daarmee loopt hij toch wel beter buiten. Hopelijk blijven de ijzers nu zitten. Want dit is niet grappig zo.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:47

belle_boef schreef:
Maar je hangt de emmer om het hoofd? Gaat dat goed?


Ja dat gaat prima :j
Mochten ze een keer blijven hangen dan breekt de boel gewoon af, geen nekproblemen oid. Wij hebben inderdaad verschillende kleuren emmers/touwtjes, voor elk paard een andere. Zo kan iedereen makkelijk voeren. En geen gemiep omdat men aan elkaars eten zit.
Het enige waar je even op moet letten is als ze bijvoorbeeld uit een badkuip oid drinken dat ze dan niet hun neus met bak en al in de drinkbak doen waardoor hij vol loopt.

Welkom Arcodavella!

Chasey wat een gedoe altijd he als ze steeds de ijzers af krijgen. Ik vind jullie perceel erg mooi!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:40

Op de een of andere manier vind ik het spannend om zo'n emmer om het hoofd te hangen, maar het lijkt mij wel superhandig. Mijn jonkie is ook een echte fijnproever en doet zeker 10 min langer over haar vit min korrels dan de pony. En pony komt dan direct klieren om haar restjes op te eten.

Ik ga er nog eens even over nadenken.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:50

Ik vond het eerder ook enorm spannend hoor zeker met dat lompe geval van mij. Maar zo'n kunststof clipje breekt wel als er kracht op komt.
We hadden ook een enorm nerveuze merrie staan, zij heeft het geen moment echt spannend gevonden (ik dacht nog dalijk gaat ze rennen omdat ze de emmer eng vind en dan gaat de emmer natuurlijk mee maar niets van dat alles. Voer doet blijkbaar een hoop :') )

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:33

Ik zet mijn paard die bijgevoerd wordt (bietenpulp met luzerne) gewoon even apart

Lynn_Nikita

Berichten: 25514
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:30

muppetmayo schreef:
Lynn Nikita hoe gaat het met de verkoop van jullie huis?




Verkocht *\o/* *\o/* , vorige week is getekend en de bedenktijd is nu ook voorbij

noordje

Berichten: 2231
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:31

*\o/* Dat is goed nieuws! Gefeliciteerd !

Lynn_Nikita

Berichten: 25514
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:32

Bijvoeren op het werk gebeurd met seniores priores
De pensioener enkele jaren geleden kon daar niet tegen, kreeg er jeuk van en die kreeg pulp en zemelen te eten.
Pulp eten die van mij eigenlijk allemaal prima ( nu niet meer nodig maar voorheen gaf ik dat in de winter bij)

Lynn_Nikita

Berichten: 25514
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:40

noordje schreef:
*\o/* Dat is goed nieuws! Gefeliciteerd !



Dankjewel, vergeten te melden hier?

Binnen 2 weken hebben wij 6 kijkers gehad en 2 ervan hebben een bod gedaan. Diegene waarmee wij verder zijn gegaan wilden 1 juni als overdracht, wij toevallig ook dus viel perfect samen. 1 mei de sleutel van ons nieuwe huis, wij gaan er maand minder betalen dan wij nu doen ( lang leve de lage rente! *\o/* ) en dan hebben wij 1 maand om al een begin te maken met klussen. Ik had gehoopt een maand vrij te krijgen aangezien ik nog genoeg uren heb maar helaas zal ik vermoedelijk door moeten werken waardoor het minder snel zal gaan dan gehoopt.

Allereest wordt de bovenverdieping gedaan, alles strippen en dan laminaat erin en afhankelijk van hoe de plafonds eruit zien zonder die schrootjes stucen of alleen verven. Ondertussen moet ik ook de plafonds beneden eruit slopen zodat de aannemer kan zien hoe die constructie zit aangezien wij ook gaan aanbouwen. Ik hoop de bovenverdieping binnen 1 a 2 weken af te hebben en dan te verhuizen. Daarna komt er een loods van 70m2 voor manlief naast de woning en als dat allemaal klaar is komt er omheining rond de wei en zal ik een tijdelijke schuilstal maken (verplaats die wat ik nu heb) aangezien vermoedelijk het budget op is en zodra er weer wat geld is komen er toch kunststof stallen. Enige nadeel wat ik eigenlijk kon bedenken was de prijs.
De vraag aan Chasey ivm die heuvel is ook omdat er voor de loods zand afgegraven wordt voor de betonvloer en ik dacht dat ik daarmee natuurlijk ook een heuveltje kon maken.

Ik kreeg gisteren wel een tegenvaller te horen van de grond, het grenst aan bos en overal is zandgrond maar blijkbaar stroomde er heeeeeel vroeger een strompje/ beekje door ons perceel en die zou met klei dichtgegooid zijn. Ik merk vanzelf wel waar die gelopen heeft n hoeveel last ik daarvan heb maar dat was wel even een domper. Ik heb nu zandgrond en zelfs met deze regenval is dat binnen een halve dag weer kurkdroog

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:58

Gefeliciteerd Lynn, dat is mooi snel gegaan en past precies zo. Jammer dat je geen vrij kan krijgen, maar je gaat gelukkig wel dan de zomer in met lekker lang licht etc.

Muppetmayo, balen zeg. Wij hadden even wat rustig aan gedaan met zoeken, maar zie nu toch weer wat meer nieuw aanbod her en der wat best leuk is.

Chasey, Ik heb veel les gegeven bij mensen aan huis en zoveel gezeur meegemaakt. Op meerdere plekken buren of nieuwe buren die gelijk begonnen te zeuren over stof uit de bak, stank van de dieren en vooral de vliegen.
Ook al eens kennissen gehad die ook 2 onder 1 kap hadden en hun grond achter buren langs liepen. Zijn door het gezeur uiteindelijk weg gegaan. Huis werd aangeboden als ideale plek om paarden te houden, maar ik wist dat het met die buren echt geen doen was.

En andersom net zo. Waar wij huren zou ik echt niet willen wonen. Het industrie terrein is echt non stop onwijs veel lawaai en veel stank van een bedrijf schuin aan de overkant als wind zo staat. Dan een erf/waakhond ernaast die hele dagen blaft....
Ik probeer het nu na onze slechte ervaring met buren te voorkomen. Voorheen dacht ik er niet over na, maar ben er nu echt bang voor geworden. Wij hebben echt zulke nare buren zelf, dat het me ook meer opvalt wat ergens anders verkeerd kan gaan.

Maar voordelen van fijne buren zijn super natuurlijk. Ik weet uiteraard ook mensen die het hartstikke leuk vinden dat ze zicht hebben op paarden en er enorm van genieten om ernaast te wonen.

Lynn, ik zou gewoon beginnen met het zand dat je hebt. Heuvel kan altijd groter gemaakt later.

Paddock was deels nat en deels al opgedroogd. Maar je merkt nu wel dat zand hier en daar wat weggelopen is inmiddels. Ze hebben er nog nooit zand bij gegooid en slepen is bijna geen doen. In wat lage stukjes blijft water staan, dus hoop echt dat dat nog wegzakt voor het echt hard vriest. Heb me iig suf staan harken.
Ga niet eens meer ergens om vragen hier, want nieuw zand was ons afgelopen jaar beloofd, maar gaat never nooit komen weten we inmiddels.

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:16

Lynn_Nikita schreef:
muppetmayo schreef:
Lynn Nikita hoe gaat het met de verkoop van jullie huis?




Verkocht *\o/* *\o/* , vorige week is getekend en de bedenktijd is nu ook voorbij


Gefeliciteerd! Mooi nieuws en lekker snel :)

rover_
Berichten: 1371
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:32

Wat fijn Lynn Nikita, gefeliciteerd!

Karin_deB

Berichten: 8269
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:53

Gefeliciteerd met de verkoop van jullie huis!

Ijzers verliezen is irritant. Deed Jewel jaren geleden bijna wekelijks, toen er maar onder uit gehaald.
Jaren blootvoets gered.
Daarna toch paar jaar weer ijzers ivm op eieren lopen bij buiten rijden.
Nu sinds augustus weer blootvoets. Gaat goed alleen van de zomer toch weer ijzer eronder vrees ik als we meer gaan buitenrijden.
Loopt nu ook veel over de bestrating in de paddock natuurlijk.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:54

Gefeliciteerd Lynn!

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:00

Gefeliciteerd Lynn. Dat is snel gegaan.

palousa_boy

Berichten: 10424
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:41

Gefeliciteerd Lynn, hopen dat alles meevalt en meewerkt.

Hoop grond kun je natuurlijk altijd ergens neergooien. Als het voor de paarden is zou ik het alleen niet te steil maken anders gaan ze er niet op maar alleen omheen ;)

Als je de klei gevonden hebt kun je dit eventueel nog deels uitgraven voor de heuvel en dan meteen een vijver maken :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:05

Gefeliciteerd Lynn! Dat is mooi snel gegaan. Nu lekker veel voorpret voor de verbouwing en verhuizing!

Hier alle paarden op blote voeten. Voor de ruinen is dat prima want die doen niks. Jongedame had wel ijzers toen ik haar kreeg, maar ik vind het altijd zo'n gedoe. Vooral vanwege het aftrappen/uitglijden/in hooinet blijven hangen enz. Heb al jaren een super hoefsmid en ze heeft het echt niet nodig. Heerlijk!

Bij ons een klein beetje regen gister, en vannacht 1 graadje vorst. Vanmiddag zorgen dat mijn bak mooi vlak is en dan komt het allemaal goed met de aankomende vorst.

Lynn_Nikita

Berichten: 25514
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:29

Het stuk is niet mega groot, veel gras heb ik niet nodig met een obesitas shet en PRE. Een heuvel in paddock lijkt mij nog wel leuk, ze hebben de rijbak ook als paddock dus 1000m2 24/7 ter beschikking. Daar past niet ook noig eens een vijver bij omdat 800m2 rijbak is

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:52

Een heuvel lijkt mij ook leuk!

Maar goed, ik heb genoeg ruimte en ze staan alleen 's nachts in de bak, waar ik ook in rijd en dan is een heuvel al snel te groot.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:58

Ik heb ook alles op blote voeten. En in de winter staan ze voornamelijk op de verharding.

Van mijn merrie weet ik dat ze er ook nog prima polder ritten op asfalt bij kan hebben.

De shet staat nog te wennen (1e winter hier) en heeft vrij korte hoeven, het mooie is dat ze eigenlijk nóóit te kort worden. Dus ze zijn nu echt wel vrij kort, maar erger dan dat wordt het niet.

De 2 jarige is hier opgegroeid dus die is geboren met harde pootjes ;-)

Hier staat de heuvel voor volgende maand op de planning!

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:13

Ik heb een heuvel die ze mogen slopen. Ligt op de verkeerde plek. Ze vinden hem geweldig om te zoeken naar wortels. (Was een onkruidbult)

Hier ook blootvoetse paarden. Mijn 2 jarige is begonnen met wisselen van de tanden.

Karin_deB

Berichten: 8269
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:31

Het is fris vanochtend!
Mijn watje is onder haar 360grams deken net aan warm. Ongelooflijk.