Zelf een pensionstal starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 21:52

Oke, vooropgesteld, het zal vooral erover fantaseren zijn vrees ik.. :+

Maarrr! Uit frustratie door het huidige aanbod pensionstallen in de omgeving heb ik zoiets van.. Zou het niet een optie zijn om zelf een pensionstal te beginnen :)*

Alleen als ik een beetje ga rekenen, heb je zo iets van 100 paarden nodig voordat het financieel interessant kan worden.
Leuk als ik 10 paarden heb staan, maar voor pak 'm beet 3000 euro aan pensiongeld waar de hypotheek en stro/hooi etc. nog vanaf moet, daar kan ik weinig 'salaris' aan mezelf van betalen. >;)

Hoe werkt dit wereldje dan? Is het dan eigenlijk alleen rendabel als je al een bedrijf vanuit de familie kan over nemen of als je ernaast nog een normale baan hebt ofzo? Zijn er mensen die een pensionstal 'vanuit niks' hebben opgebouwd?

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:09

Je gaat niks aan mijn antwoord hebben, maar heel toevallig dacht ik hier van de week ook aan. Penny droom om ooit zoiets te hebben, maar toen ik aan de financiën zat te denken kwam ik er maar niet uit hoe mensen dit kunnen doen.

Denk dat het wel erg mee helpt als je vanuit een goede baan en voldoende financiële middelen een boerderij etc koopt die je kan onderhouden van een salaris en pas vanuit dat punt gaat denken aan pensionstal beginnen.

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:20

Ik ken eigenlijk geen enkele stal die alleen pension aanbied, het is altijd een combinatie met manege, training, lessen of andere activiteiten. Want je hebt gewoon helemaal gelijk, het is moeilijk om daar een redelijk salaris aan over te houden. Zeker als je bedenkt dat je met 10 paarden nog wel in je eentje het werk kan doen maar dat met 20 al een hele uitdaging word.

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:21

Het kan wel.
De staleigenaren die ik nu heb haar man die werkt nog steeds maar heeft een eigenbedrijf in de bouw en zij was huismoeder en werkte voorheen werkte ze wel bij een supermarkt. Maar denk door weinig uit te geven en goed kunnen sparen hebben hun een grote pensionstal kunnen overnemen waar 50 paarden kunnen staan. Hun woonde gewoon eerst in een rijtjeshuis. En hun bieden alleen pension aan.
Ik vind het ieder geval echt super knap wat hun hebben kunnen doen en wat er veranderd is op stal.
Dus ja het kan wel. Ze zullen zeker wel heel wat jaren gespaard dr voor hebben.

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:22

Of mensen doen dit naast hun vaste job en zijn blij als hun eigen paarden daardoor ‘gratis’ gehouden kunnen worden.

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:24

Ik denk dat het echt grootschalig moet zijn om het als je je eigen salaris en hypotheek ervan wilt kunnen betalen. Ik heb 3 paarden op pension en kan van de winst niet eens het onderhoud van de bak/weide/stallen/tractor betalen. Dat ligt ook wel aan het tarief van €150,-, maar als je meer wilt vragen, heb je ook weer meer kosten aangezien je dan ook meer faciliteiten moet bieden.
Ik kan mijn pony en straks paard erbij ervan onderhouden (alleen vlas, kuil en biks) hoop ik.

Dus ja, ik denk dat je het in de meeste gevallen of pas na járen winstgevend kunt krijgen of je een bedrijf of accommodatie in de familie over kan nemen.

LaDonna75

Berichten: 2202
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:45

tengeltje11 schreef:
Of mensen doen dit naast hun vaste job en zijn blij als hun eigen paarden daardoor ‘gratis’ gehouden kunnen worden.

Zo gaan wij het aanpakken, hoewel het zelfs dan niet gratis zal zijn. We werken beiden en hebben al de boerderij, mijn vader heeft een hooihandel bij ons (hij huurt ook bij ons) en wij gaan samen de pensionstal doen. Op kleine schaal dus, met 4 plekken. Onze hypotheek betalen we al, enkel echt de kosten van de stalling worden door de pensionplekken betaald. Als je er echt van wilt leven, moet je het inderdaad van de massa of de luxe hebben (en zelfs dan valt het niet mee, zie stal Went).

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:48

Er zijn niet voor niets zo weinig pensionstallen of stallen die stoppen :+

LaDonna75

Berichten: 2202
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:51

Weinig of veel? :+

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:10

Weinig. Ik vind hier in de omgeving weinig pensionstallen. Maar er valt ook geen geld mee te verdienen, dus waarom zou je er 1 beginnen

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:22

Maar 100 paarden krijg je in je eentje ook niet rond. Dan zul je echt werknemers nodig hebben.

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:13

Ik lees graag mee, altijd al een droom geweest :j

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:21

Iris82 schreef:
Maar 100 paarden krijg je in je eentje ook niet rond. Dan zul je echt werknemers nodig hebben.


Dat ook idd! En loonkosten lopen enorm op.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:26

Wij hebben paarden in pension (al doe ik de verzorging en ben op zich niet de laatste financiele eindpersoon).
Hier staan 5 in pension, en dan nog mijn eigen paard en 2 shets.
Volpension.
In het wit, dus we kunnen btw aftrekken maar voor elke 100 euro stalgeld die we binnenkrijgen gaat er ook 21 euro vanaf.
Ongeveer 2-4 uur per dag werk exclusief onderhoud weides, slepen, etc. Alleen basiswerk, hooien, voeren, mesten, water geven, ...
Wij houden genoeg over om mijn eigen paard en ponies en lesgeld te betalen. En piste en sleep wordt heeeeel langzaam afbetaald (lees 15-20 jaar). Over de accomodatie etc. zal ik niet spreken, die kan je daar na 50 jaar nog altijd niet mee kopen.

Had het ooit eens uitgeteld en toen kwam ik op minstens 25 paarden nodig om 2000 euro loon te kunnen verdienen, bruto.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:33

Wij hebben al een boerderij met eigen paarden. Dit bekostigen we door zelf te werken. Stel we zouden pension aanbieden dan zouden we daar gewoon de kosten van de eigen paarden van betalen. En qua werk kan je ook nog zeggen dat je bijvoorbeeld halfpension doet of zelfs gewoon kale huur. Het is maar net hoeveel werk je je op de hals wil halen. Stallen mesten is uiteindelijk het meeste werk, zou je dat al niet hoeven doen dan scheelt je dat een hoop manuren. Wij hebben er nu eentje van iemand anders staan, dat kost niet veel werk extra. Maar zou ik er 10 van anderen hebben staan, dan mogen ze het uitmesten zelf doen (of flink bijbetalen :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

Hier een kleine stal, winstgevend is nooit de insteek geweest, wel mensen mee laten genieten van een fijne plek.

In de zomer staan mijn eigen paarden bijna 'gratis' (als ik puur en alleen de hooikosten reken en omheining, hypotheek etc. niet meegerekend), in de winter zeer zeker niet.

Wij hebben 4 pensionpaarden staan. Zijn gemiddeld 2-3 u per dag bezig en in de winter is het soms echt ploeteren en zelf last van je lijf krijgen.

Alle grote investeringen doen wij zelf en houden echt niks over van onze klanten om dit mee te bekostigen.

Wij werken er dan ook beide fulltime naast.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:00

Hier ook een kleine pensionstal.
5 paarden van buitenuit en 1 paard en 1 shet van onszelf.

We merken dat er heel veel afhangt van hoe de paarden gehouden worden, bvb veel op stal of juist niet.
Hier staan ze elke dag, ongeacht het weer, ongeveer 16 a 17 uur buiten.
Hooi wordt zowel op stal als op de paddock in slowfeeders gegeven, in de zomer is er beperkte weidegang.
Mss ook niet onbelangrijk is aan welke prijzen je je hooi , voer en stro kan inkopen, in deze regio valt dat nog wel mee al zien we elk jaar de prijzen stijgen.... Hierdoor zijn we ook voor de 2e keer op 6 jaar tijd verhoogd met het stalgeld.

Gemiddeld zijn we per dag 2.5 a 3u bezig, in de zomer meer door het onderhoud van de weides enzo.

We hebben beiden nog een vaste job ernaast, mijn man fulltime, ik 32 uur per week.

Echt veel eraan overhouden doen we niet, onze eigen paarden staan wel gratis.

Ieder jaar doen we met het geld dat over is, een verbetering aan de accomodatie, als dat eenmaal wat meer in orde is, willen we het aantal pensionpaarden verlagen van 5 naar 3. Zo blijven onze paarden gratis en blijven we verder uit de kosten.

Dus samengevat, ja , we houden er wel iets aan over maar als je het als loon gaat zien/nodig hebt, is het niet de moeite.

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:04

trysteffy schreef:
Het kan wel.
De staleigenaren die ik nu heb haar man die werkt nog steeds maar heeft een eigenbedrijf in de bouw en zij was huismoeder en werkte voorheen werkte ze wel bij een supermarkt. Maar denk door weinig uit te geven en goed kunnen sparen hebben hun een grote pensionstal kunnen overnemen waar 50 paarden kunnen staan. Hun woonde gewoon eerst in een rijtjeshuis. En hun bieden alleen pension aan.
Ik vind het ieder geval echt super knap wat hun hebben kunnen doen en wat er veranderd is op stal.
Dus ja het kan wel. Ze zullen zeker wel heel wat jaren gespaard dr voor hebben.


Waar zit deze stal? Ben op termijn ook op zoek naar stalling omgeving Hoorn en dit klinkt erg goed!

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:07

goldenarrow schreef:
Wij hebben al een boerderij met eigen paarden. Dit bekostigen we door zelf te werken. Stel we zouden pension aanbieden dan zouden we daar gewoon de kosten van de eigen paarden van betalen. En qua werk kan je ook nog zeggen dat je bijvoorbeeld halfpension doet of zelfs gewoon kale huur. Het is maar net hoeveel werk je je op de hals wil halen. Stallen mesten is uiteindelijk het meeste werk, zou je dat al niet hoeven doen dan scheelt je dat een hoop manuren. Wij hebben er nu eentje van iemand anders staan, dat kost niet veel werk extra. Maar zou ik er 10 van anderen hebben staan, dan mogen ze het uitmesten zelf doen (of flink bijbetalen :+ ).


Ja dat was voordien onze insteek ook.
Maar van de 5 stalklanten was er letterlijk geen enkele die het nodig vond om meer dan 3x per week de stal uit te mesten. Eentje zelfs maar 1x per week / 10 dagen, en ondanks herhaaldelijk op de vingers tikken was het altijd een stankboel. Dat nog los van de extra kosten als mensen zelf kunnen nemen (heb op een moment zelfs kruiwagens wit vlas terug van de mesthoop staan scheppen) en van die heeeeeel lange uitgesmeerde mesthoop van 30 cm hoog want hoewel er laarzen staan, is dat niet nodig en kunnen ze best uitmesten in witte gympen :+ Uiteindelijk waren we het zat om steeds maar iedereen op de vingers te moeten tikken en nog steeds geen propere stal te hebben en Hebben we alles naar volpension gezet.

Scheelt echt veel frustratie en is eigelijk niet zo veel extra werk aangezien we anders toch de mesthoop steeds aan het opscheppen waren met de tractor.

Stal van vrienden hetzelfde, was een soort pp met een gezamelijke mestbeurt. Van miserie na een paar jaar ook opgeslagen en alles volpension gezet.

Dus halfpension klinkt mooi, maar bedenk goed of dat is wat je wil en of je dat soort situaties aankan. Ik persoonlijk werd er diep ongelukkig van.

Kimddddd

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:13

Ik sta op een doe-het-zelf stal en ik vind dat er met 4 paarden al heel veel werk aan zit. Al zo'n 2 uur per dag per dienst. Nu hebben we dat mooi verdeeld waardoor ik niet elke dag aan de beurt ben, maar als je meer paarden hebt staan is het denk ik onmogelijk om vol-pension aan te bieden en er nog een baan naast te hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:23

trysteffy schreef:
Het kan wel.
De staleigenaren die ik nu heb haar man die werkt nog steeds maar heeft een eigenbedrijf in de bouw en zij was huismoeder en werkte voorheen werkte ze wel bij een supermarkt. Maar denk door weinig uit te geven en goed kunnen sparen hebben hun een grote pensionstal kunnen overnemen waar 50 paarden kunnen staan. Hun woonde gewoon eerst in een rijtjeshuis. En hun bieden alleen pension aan.
Ik vind het ieder geval echt super knap wat hun hebben kunnen doen en wat er veranderd is op stal.
Dus ja het kan wel. Ze zullen zeker wel heel wat jaren gespaard dr voor hebben.

In een dergelijke constructie kan het zijn dat de pensionstal verlies maakt en enkel bestaat omdat het bouwbedrijf winst maakt. Dus dat zegt niets over de mogelijke winstgevendheid van een pensionstal op zich.

Brainless

Berichten: 29779
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:30

Ik heb er wel eens naar gekeken.
Mijn man moest sowieso gewoon blijven werken (heeft een goed salaris) en een groot deel van de hypotheek is dan voor hem.
De andere kosten kon ik dan financieren met pensionpaarden, maar qua salaris voor mij bleef dan alsnog weinig over.
Kosten zijn best hoog met een pensionstal.
Je betaald overal nu eenmaal voor (extra verzekering, meer belasting, boekhouding enz).
Betekende ook dat ik 7 dagen per week moest werken en bij vrij iemand moet inhuren.
Stel ik werd acuut ziek moest manlief vrij nemen om de boel te doen (en dan kan hij ook niet zomaar doen).

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:45

Alles is gezegd en komt ook heel goed overeen met hoe het werkt. Het is gewoon bijna niet rendabel te maken. Zeker als je zelf, in deze tijd, een hypotheek moet afsluiten om zo'n locatie te kopen. Je zal dus een bak geld mee moeten nemen zelf, en je zal erbij moeten blijven werken, of je moet een partner met een goed inkomen hebben, zodat jij meer tijd hebt om de stal te runnen, maar een dikke boterham ga je er niet zomaar mee verdienen. Plus al die mensen die erbij komen. Je hebt altijd volk op je terrein en daar krijg je ook nog mee te stellen. Mijn eigen droom is gewoon een klein boerderijtje voor alleen mijn eigen paarden. En ben liever niet afhankelijk van pensionpaarden om het financieel rond te krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:47

Dat idd... hoe mooi het ook lijkt....veel mensen samen is altijd ook veel miserie samen en dan vooral als het om mensen met paarden gaat....

pinto_1

Berichten: 2578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:51

Wij hebben ook wel eens de vraag gekregen om een paard (of meer) bij ons te stallen, maar ik begin er niet aan. Ten eerste het werk (dubbel zoveel mesten, voeren, waterbakken). Daarnaast de privacy die je opgeeft, aangezien er altijd mensen op je erf rondlopen. Maar ook wat ik hoor uit ervaring van anderen; de manier waarop iemand met zijn paard om gaat. Bijvoorbeeld eigenaren die maar 2 keer per week langskomen, of die bij koliek niet bereikbaar zijn. Ben jij als pensioneigenaar nog druk met andermans paard.