Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 22:17

Voor ons nieuw te bouwen paardenstal zijn we op zoek naar aanbevelingen van bouwconstructies/materialen en/of suggesties voor inrichting, vloeren en dergelijken. Natuurlijk vinden we het een en ander op internet, maar ze zeggen wel dat je eerst een keer moet bouwen voor je weet wat je wil. Nou dat dus liever niet :Y)

Wat wij willen; een nette paardenstal voor in ieder geval 4 grote ponies/kleine paarden met mogelijkheid voor een vijfde box. Een poets-en wasplaats, kleine opslag voor hooi en stro, een opslag voor krachtvoer en allerhande spullen en bij voorkeur nog wat ruimte voor de zitmaaier en andere grotere tuingereedschappen.

De stal moet dicht kunnen, eventueel is een deels open wand een optie. Is dat wel of niet handig? Boxen met een ruim pad (al dan niet boxen aan beiden kanten). We moeten er met een shovel in kunnen. We hebben een aantal jonge ponies. Aan een loopstal hebben wij ook gedacht... Omdat de paarden erg verschillend zijn en ik ook wel een veulentje fok, willen we sowieso 3 boxen.

Materiaal; geen hout. Mensen ervaring met betonbouw? Dat lijkt ons wel een aardige optie. Een loods neerzetten is ook een optie.

nog een aanvulling... voor mechanisch mesten. Beter schuifbare tussenwanden of draaibare voorfronten?

Ik hoor graag wat jullie hebben, aanbevelingen en valkuilen :)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:23

Ik heb een stal laten zetten uit een metalen frame met govaplast kunststof. Heel tevreden van :) In mijn volgtopic ([PP] [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!) staan op de eerste paginas wel wat foto's en plannetjes.

Mocht je meer info willen: stuur gerust een PB!

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:37

Tussenwanden eruit mest makkelijker mechanisch vinden wij. Anders is het veel gedraai :)

Wil je open wand naar de stalgang toe? Wil je op de gang dan ook poetsen zadelen? Is soms handig om er een rek op te kunnen doen als je een hele zure hebt die naar alles wat langs loopt bijt.

Wij hebben zojuist een nieuwe stal gebouwd, kun je dingen zelf? Dat scheelt veel in de kosten :) . Wij hebben eerste stuk beton, daarna loods, vanwege het slaan/schade :)

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 22:43

Heel mooi laurie! Heb je nog dingen waarvan je denkt goh had ik dat toch anders gedaan of dat wat juist heel handig is?

ruitje; we dachten inderdaad aan een stalgang in het midden of voorlangs. Poets-wasplaats apart omdat ik het die dubbele functie wil geven. We zouden zeker behoorlijk veel zelf kunnen doen (of nou ja mijn man haha)

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:44

Ohja, nog een tip als je voor een loods gaat, veel dingen vallen op tekening niet op. Wij hebben dus die ijzeren versterkingen moeten aanpassen, omdat een paard er achter zou kunnen blijven hangen. Is op tekening niet bij ons binnengekomen dat dat natuurlijk helemaal niet handig is :+

Afbeelding

Afbeelding

Hier de middenmuur, de loods zo kaal mogelijk opleveren scheelt veel geld :)

Afbeelding

tamary

Berichten: 29316
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:44

Hoeveel m2 mag je bouwen?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:50

jeannaa schreef:
Heel mooi laurie! Heb je nog dingen waarvan je denkt goh had ik dat toch anders gedaan of dat wat juist heel handig is?

ruitje; we dachten inderdaad aan een stalgang in het midden of voorlangs. Poets-wasplaats apart omdat ik het die dubbele functie wil geven. We zouden zeker behoorlijk veel zelf kunnen doen (of nou ja mijn man haha)


Ja mijn broer is mega handig, anders redden wij dat ook niet hoor :D !

Het makkelijks mechanisch uitmesten is als je alle tussenwanden er uit kan halen en alles 'door kan schuiven' , je moet alles dan wel tegen een stevige achterwand kunnen schuiven :) .

Wat wij anders gedaan zouden hebben: eerder beginnen met het vergunningstraject. Wij gingen herbouwen, dat heeft 5 jaar geduurd voordat we de vergunning rond hadden... voor herbouw van een schuur op een bedrijf waar alle vergunningen van in orde zijn. Kost al tienduizenden euro's voordat je überhaupt een paal mag slaan :)

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 22:53

Hoe hoog is de betonwand ruitje?

Vergunningsvrij ongeveer 100 m2 (en nokhoogte max. 5m). Een vergunningsaanvraag zou een optie kunnen zijn en zijn we ook al wat mee aan de gang geweest. Echter heb je een kant en klaar plan nodig om dat door te kunnen zetten. Het kost inderdaad ook veel tijd.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:02

jeannaa schreef:
Heel mooi laurie! Heb je nog dingen waarvan je denkt goh had ik dat toch anders gedaan of dat wat juist heel handig is?

ruitje; we dachten inderdaad aan een stalgang in het midden of voorlangs. Poets-wasplaats apart omdat ik het die dubbele functie wil geven. We zouden zeker behoorlijk veel zelf kunnen doen (of nou ja mijn man haha)

Nee, eigenlijk helemaal niets haha. Echt heel tevreden met hoe alles is. Juist iets te weinig opslag, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik het zo druk heb dat ik van mijn opslag ook een stal heb laten maken :+

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:44

Laurie heb je een plattegrond van de stal? Ik ben benieuwd hoe mensen het indelen. Er zijn natuurlijk heel veel voor de hand liggende opties, maar we zien wellicht ergens overheen.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:07

Wij hebben gemetseld met betonblokken, en buitenzijde met zwarte potdekselpanelen afgewerkt ( houtprofiel maar wel gecoat ijzer) Denk goed na over electra en water, liefst niet boven de boxen ivm brandveiligheid. Bij brand smelt dat en lekt naar beneden. Ook de vloer opruwen en bij schoonspuuten goed afwateren naar putjes. De boxen hebben bij ons achterin stroroosters van Zwaans maar daar zijn ook andere oplossingen voor te bedenken. Mocht je in de buurt van Breda, Tilburg zitten altijd welkom om te komen kijken. Wij hebben ad stal vast een schuilstal zodat ze ook bij erge regen of in de zomer met vliegen/dazen kunnen schuilen. En Laurie hier zit ook vlak bij ons :)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:31

jeannaa schreef:
Laurie heb je een plattegrond van de stal? Ik ben benieuwd hoe mensen het indelen. Er zijn natuurlijk heel veel voor de hand liggende opties, maar we zien wellicht ergens overheen.


Afbeelding
Opslag (ondertussen stal..), stal, stal, stal, wasplaats, solarium, wc, zadelkamer

Voerkamer, stal, stal, stal, poetsplaats, gang naar buiten.

Aan de rechterkant nog 2 stallen die als merrie/veulenbox dienen. Uitneembare tussenwand. :)
Allemaal opendraaibare ramen naar binnen en buiten

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 21:34

Bedankt voor je reactie jobomara, goede tips! Ik zit niet in die regio. Heb je eventueel foto’s (per pb)?

Bedankt laurie!

Met zoveel paardenliefhebbers zullen er toch wel meer zijn die een stal hebben laten bouwen? Kortom, reacties/tips zijn nog steeds zeer welkom

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 02:25

Ga ik vrijdag voor je regelen

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 03:01

Voldoende overstek tegen inregenen
Handige ligging en de mogelijkheid uitloopstallen te maken met eerst verharde uitloop overgaand in zandpaddock. Dus zowel buitendeuren in de box als een ruime stalgang binnen. Hoog plafond voor frisse lucht en hooizolder of voldoende opslagruimte voor ruwvoer op begane grond.

Maak de boxen zo ruim mogelijk.
Minimaal 3,5 bij 3,5 maar als het 3,5 bij 4 of 5 meter kan is dat mooier.

Bouw de stal op "terp" zodat je bestrating en paddock aansluitend af kun laten lopen en het water altijd weg kan. Daar zijn wij de mist mee ingegaan... Fundering werd ingegraven ipv opgebouwd. Echt enorm balen!

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 06:02

In mijn topic (zie onderschrift) staat ergens ook wel een plattegrond (en heel veel foto’s) van mijn stalletje. Ik heb alle boxen aan dezelfde kant omdat er uitloopjes aan vast zitten die weer uitkomen in de gezamelijke paddock, die via een pad verbonden is met de weides. Tegenover de stallen heb ik dan de zadelkamer, voeropslag en wasplaats/solarium. Ik heb express het voer zover mogelijk bij de zadelkamer vandaan ivm muizen/ratten. Onze stal is van hout want hij staat er al bijna 40 jaar, maar er komen nog “echte” stalfronten in met metalen randen zodat ze de muren niet opvreten ;)

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:18

Ga het toch maar even gewoon hier plaatsen!

Afbeelding
Zijkant stal, iedere stal heeft een buitendeur, bij deze zijn de onderdeuren laag omdat daar eerst de shetten stonden met de duimen op het metalen deurframe rekening gehouden dat we zo vd bovendeur met de onderdeur kunnen omruilen als er grote in komen.


Afbeelding
Voorkant, ruime openslaande deuren(hou rekening met de windkant) en voor de extra ramen zitten luiken ideaal met warm weer en extreme kou.


Afbeelding
Andere zijkant


Afbeelding
Achterzijde weikant zeg maar, Hier zie je het schuilhok, in de rechterzijde hebben we nog een stal gemaakt van 4 x 4, voor een pony met allergie en daarna voor merrie met veulen.


Afbeelding
Van de voordeur naar achter, 2 shet stallen nu opslag.


Afbeelding

Afbeelding

De linkerkant de stal( van voor af)


Afbeelding


Afbeelding

Spuit/poets plaats, Hier zou ik voortaan het binnenkomen vh water wijzigen ipv op de buitenmuur op een binnenmuur omhoog komen, nu bevriest de kraan met flinke vorst.


Afbeelding


Afbeelding

De achterzijde wat beter, vanuit stal in schuilhok een wei van ongeveer 30 x 50 en via die wei kan ik ze in 4 verschillende weien doen, ideaal altijd toegang tot schuilstal. En in die eerste wei eventueel een automatische waterbak.

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 12:11

Bedankt voor de reacties jobomara, libera en joyceb! Heel leuk om te zien en goede suggesties, daar kunnen we zeker wat mee :)

De stal komt al beschut te liggen tegen een bosrand aan. Het plan is dat er een bak van 20x40 voor komt te liggen (ligt er oorspronkelijk zelfs al). Als het heel nat is kunnen ze daar in, anders lopen ze elke dag in het gras, ook in de winter.
Ze kunnen tot dusver allemaal bij elkaar lopen dus dat is geen issue. Ik ben niet van plan een hengst aan te houden en heb nu 1 ruin en rest merries. We zitten ook op aardig droge grond.

Afmeting boxen dacht ik in ieder geval 2 wat grotere. Voor nu voor mijn hoog bejaarde en mijn drachtige merrie. Mijn jonkies gaan een poos van het jaar 24/7 ergens anders het land op en daarnaast heb ik geen grote paarden.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:28

Waar zit je en hoe nat is je land? En hoeveel waarde hecht je aan een goede rijbak? Een bak waar ze ook in buiten staan hou je zelden goed qua rijbodem :)

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 17:04

Vooralsnog is dat geen issue want ik rijd toch niet. Geen rijpaard en nu ook geen tijd voor naast alle verzorging :+

Zit op Drentse zandgrond en het is hier behoorlijk goed te doen.

suffie
Berichten: 5727
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:37

Wij hebben de stallen laten plaatsen door Bedaf. Met hun kun je alles overleggen, ook maatwerk. Wij hebben 3 buitenboxen, met aan beide zijden deelbare deuren en naast de stallen is later nog een 4e open stal gebouwd als hooiopslag. Stallen zijn 3,5m x 3,5m.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:02

Ziet er ook erg netjes uit suffie!

We wachten maar eens wat offertes af en ondertussen plan B. Zelfbouw.

Onze grond is hartstikke droog. Vooral waar de stal en de bak komen. Het ligt nu her en der aardig overhoop door het weg halen van wat naaldbomen en allerlei schuurtjes en andere rommel.

Ruitje; hoe hoog heb jij die betonwanden?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:18

1.40 :)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:24

Ik lees graag even mee, wij gaan bij het nieuwe huis ook nieuwe stallen plaatsen en zoek ook nog naar inspiratie en tips :j

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Aanbevelingen/suggesties nieuwe paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 22:56

Dank ruitje!

Wat wil jij gaan bouwen pinda?

In de vakantie gebeurd niet veel. We zijn nog niks verder gekomen. De grond is goed droog weten we na alle regen dus de bak klaar maken moet niet al te ingewikkeld worden.