[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:34

Had een hooicontainer voor mijn /3 . Maar hij maakte er een leuk spelletje van :( .
Hap hooi eruit plukken en dan met zijn voorbeen een beuk tegen de container aan. Is de container leeg dan kan je er leuk tegenaan blijven trappen wie weet valt er dan nog een klein hooisprietje uit :(
Hij deed wel wat langer om het hooi op te eten maar voor zijn voorbenen is het minder ;)
Geef nu weer hooi in de hooiruif, eet een stuk rustiger :D

Afbeelding

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:06

Ik doe het zo:

Afbeelding

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:44

Ik heb deze.

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:37

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:37

Ik vul mijn netten mbv een kliko, op de hoeken zitten draadeinden waar ik de netten omheen haak:

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:17

JudithO schreef:
Zou het realistisch zijn om grote speciekuipen om te bouwen tot slowfeeders?
Gewoon van die bakken die je bij bijv. de gamma kunt kopen, daar een paar gaatjes onderin boren voor waterafvoer en om een hooinet aan te bevestigen. Verder onderin wat stenen leggen om de boel te verzwaren zodat de pony's er niet mee kunnen gaan gooien.

Zie: [VSW] Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Als je een deurmat gebruikt gaat het wss beter, omdat er dan minder hooi langs de randen kan glippen, met gaas krijg je het namelijk nooit goed rond.
Wat je ook kan doen is een curverbak kopen (of een ander soort rechthoekige bak) daar past gaas en deurmat precies mooi in.
Stenen werkt goed, je moet er wel een paar in leggen. Maar bij mijn merrie werkte het goed.
Nadeel is dat ik vind dat er toch te weinig hooi in gaat, met 2,5 uur eten was alles al op (gaat denk ik 1,5/2 plak in).

Ik ga een hooikliko maken deze week :D
De kliko heb ik al, met roze klep en roze velgen {:)
Afbeelding

Odysseus

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:00

Ennnn hij is af :D
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:00

Vienna2007 schreef:
Gooien ze die niet om?

Staat vastgebonden aan een hardhouten paal die 3 m lang is en 1,5 m de grond in geslagen is :p
En daarvoor is 9m2 gestraat dus ze kan mooi droog staan te eten en eventueel gevallen hooi kan ik straks makkelijk aanvegen (ligt nu nog veel zand op de tegels, ga het zondag vegen)
Afbeelding

Zondag ga ik m uitproberen dus dan horen jullie het :D
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-12-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:55

Ons pap is zo aardig geweest om zo een te maken. ( Hij zaagt veel bomen om voor mensen.) en daar heeft hij deze hooi ruif van gemaakt;

Afbeelding

Super fijn ding! Het net is van een vrachtwagen/aanhanger, maar de gaten zijn voor de pony's eigelijk nog net iets te groot. Ongeveer 6×6 cm.

Ik ben nu opzoek voor iets wat we in een klein stalletje kunnen hangen, voor 1 paard. waar ze lang over doen, en waar ze niet te veel van knoeien. Wie heeft een ideetje? :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:27

snowdon schreef:
Hoe bevestigen jullie de hooinetten aan de hooibak als je ze er in legt? Kon dat uit het filmpje niet zo goed halen. (filmpje van Mac)

Wij hebben karabijnhaken in de bak bevestigd, zodat je de netten er zo in klikt :-)

Karabijnhaak:
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:18

Ja!
Zoals je ziet zitten er 2 van die gaasrekken in, iets naast elkaar, waardoor de mazen 3x3 waren
Nu zit er nog maar 1 gaasrek in zodat de mazen 5x5 zijn.
Als ze daar nou te makkelijk mee gaat eten kan ik dat tweede rek terug plaatsen zodat het weer 3x3 is :D

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:26

Klep kun je gemakkelijk dicht maken door er een spanbandje om te doen:

Afbeelding

Of een gaatje door deksel en kliko boren en slotje erdoor doen!

Mijne eet er goed uit!
Hoop dat ze uiteindelijk uitkomt op ongeveer 5,5 kilo per dag (van 8 tot 5). Dat zou ik wel een mooie hoeveelheid vinden. Ze zit nu op ca 4.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:50

ik heb deze in de stal staan (ik noem het: de Slowfeeder Deluxe Xtreme):

Afbeelding

Afbeelding

in dit kleine stalletje, achter de wand in het midden zeg maar:

Afbeelding

na het maken van deze foto's heb ik nog wel eea aangepast, zo heb ik langs het kabeltje van het net aan alle kanten een bezemsteel gemaakt tegen het eronderlangs eten, en ik heb de middenbalk in het stalletje weggehaald en vervangen door twee middenbalken, ééntje die nét boven de slowfeeder zit en een hogere. Zneddie (grijze pony) at te makkelijk met Flicka mee waardoor hij vaak haar portie deels opmaakte en ik dus niet goed kon controleren wie nou wat at.
's avonds krijgen ze één portie voor de hele nacht, ieder een hoopje onder het net. hiermee zijn ze lekker lang bezig. de mazen van mijn net zijn 2 cm groot (één cm per kant dus!), met hier en daar een iets groter vakje. in het begin vonden mijn ponies het nogal frustrerend maar ze zijn érg handig en nu is het ding geen enkel probleem meer, kwestie van oefenen.... hiervoor hadden ze vijf hooinetten over elkaar maar dat werkte dus niet, ging alsnog veel en veel te snel. onze haflingers hebben er ook één, maar dan met mazen van 3 cm.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 28-12-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:57

hihi bedankt, schattig he... ik heb het zelf opgebouwd zoals het nu is.

Afbeelding

vwb zo'n net, dat vind ik dus ook. wat er te krijgen is is allemaal 4 cm per kant, en vertraagt wel wat maar eigenlijk niet genoeg. onze grote groep heeft aanhangernetten en dat wil redelijk, maar voor de haflingers hebben we ook zelfgemaakte netten. anders moeten we zóveel geven om ze bezig te houden dat ze moddervet worden.
ik heb voor mijn ponies ook een heleboel verschillende dingen geprobeerd voor ik tot de conclusie kwam dat zelf knopen de enige optie was die voldeed aan de eisen die ik gaandeweg tegenkwam... en zo geschiedde... en ziedaar, de Slowfeeder Deluxe Xtreme!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:45

deze gebruik ik (oa) voor mijn pony's:
Afbeelding
Een quarantainebak voor 15 euro van MP gehaald met een 'uitelkaar gehaald' hooinet eroverheen vastgezet in de vier hoeken van de bak.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:29

Al enige tijd lees ik mee over de slowfeeders en ik had de keuze gemaakt om een slowfeeder kliko als oplossing te nemen.

Even achtergrond info 2 mini shetlander hengsten van 80cm 1 van 12 jaar een van 2 jaar, die van 2 jaar hangt overal tussen bij op en sloopt graag een groot aantal slowfeeder oplossingen vielen naar mijn idee voor die pony af in verband met veiligheid.

Ik heb een kliko op de kop kunnen tikken en alle andere materialen die er voor nodig zijn. Mijn vader heeft de kliko gebouwd en gisteravond is deze in gebruik genomen. Het SLOWfeeden is gelukt, ze hebben alleen de eerste rand er uit kunnen eten het overige wilde dus niet verder naar beneden.

Er is voor het gat gaas van 3 x 3 gespannen
een schuine helling in de bak
bak verzwaard tegen verplaatsing

Nu is dus het probleem dat het hooi niet zakt en ik ben bang dat het aan het hooi ligt.

Ik heb hooi van eigen land, wat letterlijk met de hand van het land afgehaald wordt, het zit dus niet samengeperst en veel lucht er tussen het is heel lang strengelig hooi met daarbij verschillende kruiden. Ideaal voor shetlanders omdat ze veel moeten kauwen weinig binnen krijgen om het zo te noemen.

Nu ben ik dus bang dat het hooi niet compact genoeg aan elkaar zit en je dus het "ene hapje eruit trekken andere pluk schiet mee" effect niet hebt of zal het komen omdat de strengen te lang zijn.

Wat ik vanochtend dus aantrof was de voorkant van het gaas leeg en zo'n 5 cm verder (op zelfde hoogte dus) waar ze niet meer bij kunnen hooi.

(ze hebben overigens niks te kort gehad want ik had voor als ze het nog niet zouden begrijpen hooi in de schuilstal gegeven.)

Toen ik vanochtend hooi weer naar beneden duwde voor het gaas begonnen ze weer gretig te eten ze weten dus wel hoe het werkt.

Ik baal een beetje en zoek naar een oplossing was namelijk juist zo blij dat ze zelfs samen uit die ene bak aten :)

Ik heb nu de helling schuiner gezet het hooi echt naar beneden geduwd en er wat boven opgelegd als gewicht straks ga ik kijken of het verbeterd is.

Maar misschien kunnen jullie me helpen met wat tips?

Foto's :
AfbeeldingAfbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:31

Deze dus ;)
Safiera schreef:
Ik heb deze dingen: (heb er twee, ook een zonder voerbakken)
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:36

Ik zal ook eens foto`s maken

ik heb dus een 1000 litervat, op foto nog zonder net Afbeelding
Ik heb een aanhangernet op maat gemaakt en hiervan een hooinet gemaakt
aan alle 4 de hoeken een karabijnhaak
Afbeelding
Op de bodem van de bak heb ik 4 dekogen bevestigd
Afbeelding

Ik klik om het te vullen, 2 karabijnen los, klap deze naar de andere kant en hang ze aan een hoek vast
Zo staat het net open en kan ik het vullen
Er passen 2 volle speciekuipen vol voordroog in.
ik klik het weer vast aan de bode en voila...

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:05

Wij hebben sinds vanmiddag deze hangen, eerst maar eens proberen met materiaal wat we nog hadden liggen en dan straks eventueel verbeteren:

Afbeelding
Ik denk dat er boven nog wat meer ogen moeten voor ondersteuning

En buiten hebben we deze bakken, de linkse 1 rij afgezaagd, zodat we zeker weten dat de shet er ook bij kan. Hier zit verder niets van een net op/in.

Afbeelding
Foto kan helaas niet groter

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:05

Afbeelding
De bovenste 3 maak ik los en klem ik aan een ijzeren oogje wat ik met een tierap om de rand heb gemaakt

Afbeelding
Dan wordt het net gevuld

Afbeelding
en Eten maar!!!

Zo ziet het er van binnen uit
Ik heb trouwens 6 zeilogen, met musketonhaken
Ik vul hem door in 1 hoek vast te zetten, kan er precies 2 speciekuipen met voordroog in kwijt, en dan klik ik hem dicht en kunnen ze eten ( Voor de foto heb ik er 1 kleine emmer in gedaan, aangezien het nog geen voertijd was, de pony`s danken jullie voor de foto aanvraag :D )
Ik heb hem toevallig vandaag 1 laag kleiner gemaakt. De bak was te hoog voor de pony en heb met de flex de ijzeren stangen doorgeflect en met een afbraamschijf deze schuin laten aflopen en alle scherper delen eraf gehaald.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:48

Afbeelding ze knoeien hier erg weinig mee, wat er nu naast ligt is van 3 dagen, ik haal elke dag mest uit mijn paddock en 2x in de week hooi, dit is van 3 dagen. Ideaal want ze hoeven er niet schuin in. Aan de onderkant zit wel een gat zodat ze de laatste restjes ook op kan eten :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:14

ik heb voor me was zo wasmand staan.
Gaten kunnen geen hoeven in blijven steken.
Zo plank is een idee.

Denk dat ik het eerst uitprobeer op me merrie en dan er een bij de hengst :+

Deze heb ik in me hoofd:)

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:48

marionblo schreef:
barcelano, kun je het net niet horizontaal ophangen aan spijlen? Dat je aan het touw een karabijnhaak vastmaakt, het touw door de spijlen heen steekt, en hem een stukje verderop weer terugsteekt en dan aan de ring van het net vastmaakt?

Ik zit er een beetje mee dat de buurvrouw en vice versa dan probeert van elkaar af te pakken.
En er dan beetje neid uitbreekt.
Beide van mij staan naast elkaar.
En eten is hun hobby :+

Met de vries hebben ze beide hun drinken in zo mand gehad en ook al was het leeg netjes laten staan.
Ook de hengst was ik wel verbaast over :+
Daar zou ik natuurlijk ook iets van kunnen knutselen.

Ik zit er namelijk aan te denken om de slow feeder te vullen met hooi gemengt met stro omdat ik maar beperkte ruimte heb om hooi op te slaan.
Hopelijk houden ze zo meer stro in stal over.

Vandaar eigelijk me idee van de was mand omdat daar meer in pas....
Wat ik ook kan doen is:

Bij xenos heb je mini kliko s van 50 en 32 liter...

Afbeelding

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:54

wat vinden jullie hiervan? Dit kan mijn oom wel voor me maken

Afbeelding

Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:15

[***] ik heb een gewoon fijnmazig hooinet over het hooi gespannen in de quarantaine box, eerst het touwtje uit het hooinet gehaald dus
bij de houten bak van 1.30m bij 1m heb een stuk aanhangwagennet gebruikt van de Welkoop
ik heb het in de hoeken vastgezet met in de quarantainebox touwtjes en met het elastiek van het net aan de ringen in de hoek met knippen in de houten bak. hoop dat je t snapt!
Afbeelding
Afbeelding