hoe een haflinger staart wit krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blizzart

hoe een haflinger staart wit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:12

hoe krijg je een haflinger staart goed

wit weet iemand er goed spul voor

Urielle

Re: hoe een haflinger staart wit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:16

In een emmer Biotex hangen, echt lang laten inweken (zet je krukje maar klaar) en goed uitspoelen.
En dan bijhouden he.
De staart van de tinker was ik minstens drie keer per week en is op stal steeds ingevlochten want die plast erover dus die staart wordt rood/oranje-achtig.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:16

Ik gebruik voor mijn haflinger eerst gewone shampoo om het ergste vuil eruit te krijgen.

Daarna gebruik ik zilvershampoo, gewoon van de kruidvat ofzo..
Indien nodig doe ik dit 2 keer, zoals vandaag want het was echt nodig :+

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:19

Ik heb ook een haf, maar zijn staart is vanzelf wit geworden :P van echt zwart naar een beetje geelig. Zonder wassen dus.

Volgens mij kan je ook met groene zeep wassen, of blond shampoo :+
Wassen jullie met dit weer ook nog? Wanneer is het te koud om de staart te wassen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:22

Ik heb haar staart vandaag gewassen met warm water.
Alleen de staart en zo min mogelijk de rest nat maken, is goed gelukt moet ik zeggen.

En vandaag is het ook niet heel erg koud ofzo..

Ik denk dat je zelf wel kunt aanvoelen wanneer het te koud is of niet.
Ligt er ook aan wát je wilt wassen (hele lijf of alleen staart)
En ook naar wat je tot je beschikking hebt.

Bij ons is de spuitplaats binnen, de deuren kunnen dicht dus er is dan geen tocht.
Daarna kan ik haar eventueel op stal zetten, ook uit de tocht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:25

De staart alleen kan altijd wel, tenzij het vriest en je buiten staat :D

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:31

Gewone paardenshampoo gebruiken,
ik maak de staart nat door in emmer te dompelen, dan shampoo er heel goed inwrijven tussen je handen rossen zeg maar en dan weer in de emmer dompelen. Weer rossen en veel zeep gebruiken. Dan met schoon water spoelen en insprayen met anti klit. Staart heen en weer slingeren en laten drogen a 15 min. Uitkammen, vlecht erin doen en de staartzak er om heen en de dag erna heb je een mega mooie show staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:35

Groene zeep, vloeibaar of een blok maakt niet uit. Zoals al gezegd wordt. Weken in een emmer daarna goed uitspoelen. Succes.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:47

Ik was mijn haflinger zijn staart met Zilvershampoo, gewoon bij de kruidvat en de staart wordt er mooi wit van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:51

Heb wel eens gehoord met betadine shampoo misschien hier iemand die daar ervaring mee heeft ( ikzelf niet )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:54

Ik begin altijd met groene zeep om het vuil eraf te halen. Borstel pakken om het goed te schrobben. Daarna uitspoelen met warm water. Dan doe ik er cowboy magic shine in yellow out shampoo in. Laat ik 10 min intrekken en dan spoel ik het uit.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:55

Rizette schreef:
Heb wel eens gehoord met betadine shampoo misschien hier iemand die daar ervaring mee heeft ( ikzelf niet )

Dat is gewoon goede shampoo, maar zou het alleen gebruiken met eczeem, wondjes oid. En niet gewoon om te wassen.

Ik gebruik zelf gewoon EJ shampoo of babyshampoo. Staart wordt dan wel iets witter, maar niet helemaal (paard poept een beetje over staart heen). Is zilvershampoo niet iets? Iemand daar ervaringen mee?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:56

Ik gebruik Ultra Super White bij mijn palomino. Topspul! Bijhouden is natuurlijk wel een vereiste.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:59

Zilvershampoo ! Goed in laten trekken en desnoods herhalen, vooral niet te zuinig mee wezen ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:02

Rizette schreef:

Ik doe vaak een beetje bethadinescrub bij de shampoo als ik de staarten van mijn ponies was, worden ze mooi schoon van.
Met die witte staarten is het belangrijk om ze regelmatig te wassen. Als ze erg vies zijn en lang niet gewassen worden, trekt de viezigheid er helemaal in en verkleurt de staart. Dat krijg je er met wassen niet helemaal uit en moet er dan uitgroeien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:55

Rizette schreef:

werkt maar niet te lang inwerken en niet te vaak gebruiken anders komt er een oranje gloed op

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:57

Twee woorden: Groene zeep

:D

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:02

Wit krijgen doe het beste met Orvus (van oorsprong koeienwasmiddel); weet niet of dat hier inmiddels ergens verkrijgbaar is.

Om de staart wit te houden: een waterdichte staartzak. Tailgator in Engeland heeft die bv en Cashel ook (verkrijgbaar via uhg shop). Mijn jongste merrie heeft er ook zo'n handje van om in haar staart te plassen :r en de enige manier om haar staart schoon te houden is wassen met Orvus (maar dat doe ik niet zo vaak en in de winter al helemaal niet), antiklit erin, staart in een vlecht doen en de vlecht vervolgens in een staartzak doen :-) . Als ze steeds in hun staart plassen bijt dat op een gegeven moment uit en dan wordt de staart ook niet meer wit, hoe goed de shampoo ook is die je er op los laat.
Laatst bijgewerkt door Mac op 22-09-13 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:03

Ik gebruik de meest goedkope zeep die ik kan vinden, was daar zo'n 3x de staart mee. Vervolgens was ik 1x met zilvershampoo en laat dat goed lang intrekken. En dan goed uitspoelen!

Ik was wel met warm water.

Biotex ed werkt niet tot nauwelijks.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:04

Garragezeep met korreltjes helpt heel fijn om troep eruit te schrobben wat aan de haren vast zit, kak of modder ofzo :P

Is er iemand trouwens die een goede tip heeft om een staart doe iets vergeeld is schoon te krijgen? Met zilvershampoo, groene biotex etc wil het niet echt wit worden.. Shine in yellow out staat wel op het lijstje, werkt dat ook hierbij?

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:05

Een meisje bij mij op stal doet wat zand tussen de shampoo en werkt perfect

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:06

Oh ja denisewinter, dat heb ik ook wel eens gebruikt en werkt ook goed: van die scrubhandzeep die bouwvakkers, loodgieters, monteurs etc ook gebruiken om hun handen schoon te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:13

CoronaLime schreef:
Garragezeep met korreltjes helpt heel fijn om troep eruit te schrobben wat aan de haren vast zit, kak of modder ofzo :P

Is er iemand trouwens die een goede tip heeft om een staart doe iets vergeeld is schoon te krijgen? Met zilvershampoo, groene biotex etc wil het niet echt wit worden.. Shine in yellow out staat wel op het lijstje, werkt dat ook hierbij?

Jep daar werkt dat heel goed voor :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:05

De paarden op ons werk met een witte, maar zeer smerige staart, wassen we met niets meer dan lauwwarm water. Even in laten weken in een emmer en daarna met een borstel en lauwwarm water uit de tuinslang uitborstelen. Daarna gewoon op laten drogen c.q. gaan rijden en dan is de staart weer normaal wit. Een heel enkele keer is het te hardnekkig en dan wassen we met een lauwwarm sopje van groene zeep (dopje op een hele emmer). Even laten inweken, masseren en daarna heel goed(!) uitspoelen met lauwwarm water tot het water helder is. ;)

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:09

ik zie dat veel mensen het met silverschampoo werk dat heel goed om een staart wit te krijgen