Staart en manen wassen (manen erg vies zie foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blondie123

Staart en manen wassen (manen erg vies zie foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:50

Ik heb nu sinds 2 maanden een verzorgpony, een Haflinger. Ik verzorg haar samen met een vriendin. De eigenaren doen er helaas niks mee en daarom is het meer 'ons eigen paardje', maar dan niet officieel. Helaas hebben we nooit tijd om een keer samen te komen, zij doet 2 dagen en ik 3 dagen in de week.

De manen van de pony zijn enorm vies. Ik heb geen idee wat het is en met kammen/natmaken is het niet gelukt. Nu wil ik dus heel graag de manen wassen, maar dit heb ik nog nooit eerder gedaan.

De staart wil ik ook gelijk meenemen omdat deze vergeeld is door pisvlekken.

Heeft iemand tips voor mij? Hoe moet ik dit aanpakken, waar moet ik op letten etc. Elke reactie is welkom.

Foto's:
http://i51.tinypic.com/28hivj7.jpg
http://i52.tinypic.com/1sgwg0.jpg

MarliesV

Re: Staart en manen wassen (manen erg vies zie foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:53

Ik weet niet wat de pony allemaal kent. Als hij braaf is met water/afspuiten dan is het een kwestie van goed nat maken, inzepen met paardenshampoo en goed uitspoelen. Gewoon zoals je je eigen haar wast.

Ik zweer zelf bij Cowboy Magic maar kan me voorstellen dat dat best duur is voor een verzorgpony.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:58

Als hij braaf ik zou ik hem bij goed weer eens lekker wassen.
Goed afzemen als je klaar bent en niet in de felle zon zetten om te drogen.
De hierboven gemoede shampoo is een aanrader, anders is zilvershampoo een optie.

Dat zwarte in de manen lijkt trouwens op zo'n zwart rubber. bijv. in de stal of wei als hij er tegen aan staat, wordt dat snel vies.

En handig is om er nog een antiklit in te doen. Blijf het ook wat langer schoon.

veel plezier met wassen :)

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:00

Of de pony gewend is aan water weet ik eigenlijk ook helemaal niet. Hoe kan je dat het beste uitproberen? En is het handig om meteen de hele pony te wassen? En met wat kan ik haar het beste afnemen? Ik heb weleens gehoord van droogstappen, doe je dat gewoon in de bak of moet dat buiten?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:03

Als je niet weet of je pony bekend is met water, kan je als beste denk ik gewoon beginnen met 1 beentje. Je merkt dan vanzelf hoe hij hier dan op reageert.

Succes :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:07

Je kunt beginnen met een emmer en een spons. De manen met de spons goed natmaken, dan lekker met shampoo, daarna goed uitspoelen. Als de pony rustig blijft met de spons, dan kun je ook de waterslang proberen. Je begint dan altijd op een been, dat geeft de minste stress. vanuit het been langzaam omhoog naar de hals. De staart kun je ook gewoon wassen door hem in een emmer met water te proppen, lekker te wassen met shampoo, en weer uit te spoelen in een of meerdere emmers met schoon water.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:17

Maak de staart lekker emt groene zeep schoon. Het is zact voor de huid en wast sprima schoon.Staart kun je dus makkelijk in een emmer hangen en dan gaan wassen op dezelfde mannier uitspoelen totdat het water schoon is

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:41

Zo vies is het niet hoor. Bij erg vies verwachtte ik echt een heel ander plaatje.
Als je hem gaat wassen, ziet het er na 1x rollen in een stoffig stuk weer net zo uit.

Overleg even met de eigenaren.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:50

tine10 schreef:
Zo vies is het niet hoor. Bij erg vies verwachtte ik echt een heel ander plaatje.
Als je hem gaat wassen, ziet het er na 1x rollen in een stoffig stuk weer net zo uit.

Nou ja, ik was het prachtige wit gewend en ik vind dit dan behoorlijk vies. Ook voelt het enorm vies en stug. De eigenaren zie/spreek ik nooit en verzorgen de paarden nooit, dus daar heb ik niet zoveel aan.

nadineelunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:57

ik zou gewoon kijken of je hem kunt wassen.
en er zeker niet teveel aan uitgeven.
ik was mijn schimmel gewoon met zilver shampoo van de kruitvat, de milde shampoo daarvan is trouwens ook heel fijn. Bij mijn pony in de staart doe ik ook altijd wat creme spoeling.
wel nog een tip.
was niet de wortel mee, gewoon onder de wortel beginnen en goed uitspoelen.
als er namelijk nog shampoo bij de wortel zit kan het paard daar jeuk aan krijgen en zich gaan schuren, hele staart weg.
x

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:04

blondie123 schreef:
tine10 schreef:

Nou ja, ik was het prachtige wit gewend en ik vind dit dan behoorlijk vies. Ook voelt het enorm vies en stug. De eigenaren zie/spreek ik nooit en verzorgen de paarden nooit, dus daar heb ik niet zoveel aan.

Maar dat de eigenaren hem niet verzorgen klopt dan niet, anders zou de staart nooit zo wit zijn geweest als je zegt. Ik zou als eigenaar hier niet zo blij mee zijn.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:09

tine10 schreef:
Maar dat de eigenaren hem niet verzorgen klopt dan niet, anders zou de staart nooit zo wit zijn geweest als je zegt. Ik zou als eigenaar hier niet zo blij mee zijn.
Nee maar ik ben ook niet de enige verzorger. Beter lezen voordat je deze conclusies trekt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:31

blondie123 schreef:
tine10 schreef:
Nee maar ik ben ook niet de enige verzorger. Beter lezen voordat je deze conclusies trekt.

Maar dan weet je vriendin dus wel hoe ze de pony moet wassen, want ik begrijp hieruit dat zij hem dan gewassen heeft.

Maar dan nog steeds, de pony is niet in jullie eigendom. Ik zou niet blij zijn met verzorgers die zomaar dingen doen zonder te overleggen. Zeker als pony helemaal niet vies is.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:53

je kunt het best van die wit shampoo kopen voor van die ouwe mensen(ongeparfumeerd natuurlijk).
zelfs de grootse pisvlekken worden weer spierwit met dat spul.
je kunt misschien het beste de eerste met je vriendin je pony wassen

-je kamt alles eerst even goed uit;
-eerst manen+staart nat maken;
-dan manen inzepen;
-daarna de staart inzepen;
-even wachten
-daarna kun je de manen uitwassen;
-en daarna de staart.
-en klaar is kees

LET OP: zorg er wel voor dat het goed is uitgespoelt anders kan het gaan jeuken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:37

Bij staart en manen kun je, om te voorkomen dat je er veel uittrekt, beter eerst wassen. Na het wassen flink inspuiten met antiklit en dan met je vingers alle knopen verwijderen. Daarna met speciale staart en manenborstel erdoor.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:50

tine10 schreef:
Maar dan weet je vriendin dus wel hoe ze de pony moet wassen, want ik begrijp hieruit dat zij hem dan gewassen heeft.

Maar dan nog steeds, de pony is niet in jullie eigendom. Ik zou niet blij zijn met verzorgers die zomaar dingen doen zonder te overleggen. Zeker als pony helemaal niet vies is.
Gelukkig is niet elke eigenaar hetzelfde en weet ik zelf heel goed welke afspraken ik heb gemaakt met de eigenaren. Wat maakt het trouwens uit dat mijn vriendin het wel weet? Mijn vriendin ligt momenteel in het ziekenhuis en daarom doe ik nu alles alleen. Verdere uitleg ga ik niet meer geven want ik vind het heel naar dat jij meteen je conclusies trekt, bah.

Ik vraag me af wanneer jij een paard dan wel vies vindt. Ik heb werkelijk nog nooit een zwartharige Haflinger op de manege gezien, maar dat zal natuurlijk aan mij liggen. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:57

Ik verdeel de staart en manen altijd in een stel plukjes en was dan met zwitsal en de tuinslang :j Ook de voorpluk was ik, al vindt paardje dat wat minder leuk, maar laat het wel toe. Kijk gewoon even hoe hij erop reageert, ik kon de eerste keren ook niet helemaal tot de voorpluk komen, gewoon steeds een stukje verder proberen, niet doorgaan als ie het echt niet fijn vind.

Na het wassen doe ik er een berg anti-klit in, dan gebruik ik altijd 'magic gel' van de boerenbond/welkoop, dan ziet het er weer schitterend uit, ruikt alleen wel naar lavendel dan :))

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:28

Je kunt ook wassen met biotex! Beetje biotex in een emmer met water doen en goed op laten lossen en dan de staart er in hangen. Hier wassen wij de staarten van de haflingers bij ons op stal ook altijd mee en dit werkt heel goed.
Ik zou je vriendin eens opzoeken in het ziekenhuis en vragen of ze hem wel eens gewassen heeft. Vragen staat vrij toch. Misschien lopen er daar op stal ook wel mensen rond die het paard goed kennen en misschien wel weten of hij wel eens gewassen is. Wat heel belangrijk is om met een klein straaltje te beginnen en dan bijvoorbeeld bij zijn voorbeen en het paard door iemand vast te laten houden. Als hij het eng vindt kan hij in ieder geval niet gaan hangen. EN nog een hele belangrijke is om NIET boos te worden als hij het eng vindt, maar hem gerust te stellen en rustig door te gaan. Desnoods houd je de slang 5 minuten op dezelfde plek, totdat hij rustig wordt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:30

je kan ook ze zoek functie gebruiken
hier zijn al zoveel ontelbare topic's over !!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:35

blondie123 schreef:
tine10 schreef:

Gelukkig is niet elke eigenaar hetzelfde en weet ik zelf heel goed welke afspraken ik heb gemaakt met de eigenaren. Wat maakt het trouwens uit dat mijn vriendin het wel weet? Mijn vriendin ligt momenteel in het ziekenhuis en daarom doe ik nu alles alleen. Verdere uitleg ga ik niet meer geven want ik vind het heel naar dat jij meteen je conclusies trekt, bah.

Ik vraag me af wanneer jij een paard dan wel vies vindt. Ik heb werkelijk nog nooit een zwartharige Haflinger op de manege gezien, maar dat zal natuurlijk aan mij liggen. ;)

eh TS loop je niet een beetje te snel van stapel?
eigenaar blijft eigenaar en met overleggen is niets mis imo
en let op met zulke grove uitspraken jegens de eigenaar want die zal het niet fijn vinden dat je zo respectloos over hen praat

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:40

Je kunt ook gewoon wassen met gewone shampoo als je maar zorgt dat het goed wordt uitgespoeld. Ik was de manen eigenlijk nooit maar de voeten en staart wil prima met gewone shampoo. (de paardenshampoo was namelijk op en nog geen nieuwe gekocht)

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:42

jiperdepip schreef:
en let op met zulke grove uitspraken jegens de eigenaar want die zal het niet fijn vinden dat je zo respectloos over hen praat
Ik snap niet zo goed waarom ik met de eigenaar moet overleggen terwijl ik allang afspraken heb gemaakt? Als je niks over die relatie weet moet je ook geen reacties plaatsen zoals die van tine10. Ik ben niet degene die te hard van stapel loopt, absoluut niet.

Respectloze opmerkingen heeft de eigenaar trouwens geheel aan zichzelf te danken. Zelf hebben ze ook al aardig wat keren toegegeven dat ze niks met de paarden willen doen en dat het ze niks interesseert, ik weet wel waar ik het over heb hoor. :)
Laatst bijgewerkt door blondie123 op 13-05-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sofie_lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:46

MarliesV schreef:
Ik weet niet wat de pony allemaal kent. Als hij braaf is met water/afspuiten dan is het een kwestie van goed nat maken, inzepen met paardenshampoo en goed uitspoelen. Gewoon zoals je je eigen haar wast.

Ik zweer zelf bij Cowboy Magic maar kan me voorstellen dat dat best duur is voor een verzorgpony.

je moet niet alleen goed nat maken maar eerst de klitten en misschien blaadjes eruit halen want als je de klitten natmaakt heb je kans dat het nog erger opdroogt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:05

Waar gaat dit over? als TS haar verzorgpaardje wil wassen slacht ze het dier nog niet.......
Ik zou verbaasd maar ook super blij zijn als mijn verzorgster mijn paardje wil wassen...zoek die maar de meeste zeggen "doe het zelf maar ik kom voor het rijden!"

Ga lekker aan de slag en probeer met de slang (zonder spuit) de benen nat te maken en vind ze dat geen probleem ga dan steeds een beetje verder, kijk wel uit dat je niet te dicht bij de oren/hoofd komt want dat klinkt te hard en vinden ze niet fijn. zodra de manen en staart goed nat zijn sop je het in met milde shampoo of paardenshampoo en spoel je het goed uit zodat ze geen jeuk krijgt daarna eventueel antiklit gebruiken als ze braaf is anders voor nu zo laten, je hebt voor de huid een speciaal "ding" (sorry weet niet hoe je het noemt) om alle druppels er af te trekken, daarna vraag je of ze droog gestapt moeten worden dit hoeft echt niet op de weg en kan in de bak maar ik doe het eigenlijk nooit omdat ik mijn paardjes was als het super mooi weer is en zet ze na het wassen en drogen met z`n ding of handoek gewoon het land weer in, maar let op het mag niet te veel waaien anders worden ze ziek!

Heel veel plezier met wassen, maak er een leuk iets van en doet ze het goed wil dan niet te snel, beter nog later een keer wassen dan nu meteen alles en ze wordt "vervelend" omdat het te lang duurt!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:50

blondie123 schreef:
jiperdepip schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ik met de eigenaar moet overleggen terwijl ik allang afspraken heb gemaakt? Als je niks over die relatie weet moet je ook geen reacties plaatsen zoals die van tine10. Ik ben niet degene die te hard van stapel loopt, absoluut niet.

Respectloze opmerkingen heeft de eigenaar trouwens geheel aan zichzelf te danken. Zelf hebben ze ook al aardig wat keren toegegeven dat ze niks met de paarden willen doen en dat het ze niks interesseert, ik weet wel waar ik het over heb hoor. :)

iedereen mag hier zijn mening geven, en dus mag iedereen een reaktie geven :D