Overdag binnen s'nachts buiten met warmte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandros

Overdag binnen s'nachts buiten met warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:07

Hoorde van de week van kennissen dat hun de paarden als t warm is overdag binnen laten en snachts juist naar buiten doen.

Voor mij is dat heel tegenstrijdig omdat ik gewend ben me paardjes snachts binnen te hebben staan.
Maar toen ik er over na ging denken kon ik niet echt een goed nadeel bedenken.
Voordelen vind ik:
Eiwitten/suikers zijn snachts in t gras veel minder.
Minder last van vliegen/horzels.
2 hebben er een lichte neus en verbranden snel.
En natuurlijk niet zon last van de zon.

Nu staan ze in een schuur met stallen, over een maand gaan ze naar de nieuwe stallen en
staan ze onder een overkapping die aan 3 zijdes dicht is met stallen.
Weides hebben wel schaduw plaatsen.

Zijn er meer die dit zomers toepassen? Hebben jullie nog nadelen hieraan?
Gevaar voor diefstal is er niet extra je moet via onze dam om bij de paarden te komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Overdag binnen s'nachts buiten met warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:10

Het meest ideale is imo de paarden zelf de keus laten.
Toen mijn merrie echt 24/7 op de wei stond, gingen de paarden juist op de warmste uurtjes een soort siësta doen onder de overkapping. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:13

Wij doen het ook, op écht warme dagen, omdat er geen schaduw is in de wei (bomen staan er, maar moeten nog wat groeien)
Wel alleen als het voor langere tijd erg warm is, want om voor één dagje het hele schema om te gooien is voor de paarden niet fijn, ze moeten er echt even aan wennen.

24/7 buiten is hier geen optie, aangezien we twee paarden hebben waarvan één die snel afvalt en die op stal nog extra bijgevoerd moet krijgen, en één die juist erg snel dik word (ook met graasmasker) dus die krijg 's nachts alleen een plak stro om te knabbelen zodat hij kan uitbuiken :Y)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:15

Bij mijn nieuwe stal gaan de paardjes idd bij heel warm weer 's middags lekker naar binnen en dan 's avonds weer naar buiten. Bij mijn vorige stal gingen de paarden 's middags lekker naar binnen, maar denk maar niet dat de paardjes 's avonds weer naar buiten gingen! Had niets te maken met het feit dat het niet mocht (was een hele grote stal), de eigenaren wilden het gewoon niet....

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:23

Kennissen van mij doen dit inderdaad heel de zomer, zitten voor hun alleen maar voordelen aan, minder eiwitten in het gras, geen stekende beestjes. Paard was altijd zeer vervelend om te rijden als hij de hele nacht op stal had gestaan en dat was ook over toen hij 's nachts lekker buitenstond.

Zeker als je paardjes bij huis staan lijkt het me geen probleem, maar kan me inderdaad bij een hele grote stal voorstellen dat je 's nachts niet al je paarden buiten wil hebben, in de wei kunnen nou eenmaal dingen gebeuren en als er niemand in de beurt woont zou het kunnen gebeuren dat iets pas de volgende ochtend wordt opgemerkt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:24

Als er geen gevaar is op diefstal moet je dat gewoon doen!
Ik wil mijn paarden absuluut 's nachts niet buiten hebben, hoe warm het overdag ook is geweest. Maar onze weide ligt aan een weg en je hoort hier in de buurt nog wel eens dingen van paarden die verkracht zijn of besneden zijn met messen. Moet er niet aan denken dat dat mijn paarden zou gebeuren, bah. Dan hou ik ze liever een paar uurtjes extra op stal op superwarme dagen, gelukkig hebben we die in NL niet heel veel.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:27

Hangt natuurlijk ook beetje van de stal af.. Onze stal is zomers bloedheet! Paarden staan bij ons nu lekker dag en nacht buiten.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:27

Vorig jaar stonden ze bij warm weer 24/7 buiten, alleen dan zat ik dus met die verbrande neuzen die ik 2 x per dag met factor 50 dik insmeerde. En jammer genoeg snapt een paard niet wanneer hij te veel eiwitten binnen heeft gekregen. Normaal staan ze bij ons ook zo veel mogelijk buiten. Altijd van 7.30 tot 20.00. ( bij heel veel regen icm wind of abnormale warmte passen we dit wel eens aan, maar staan nog minimaal 5 uur per dag buiten )

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:27

ik deed het vorige zomer ook, inderdaad voor de beestjes,hitte en verbranden...
Nu weet ik het niet aangezien er paarden worden mishandeld in de buurt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:30

Ah als je geen paddock tot je beschikking hebt word 24/7 buiten dan inderdaad wat lastiger.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:30

Snap dat niet, wat is daar de lol van. Zulk soort mensen sporen niet en kunnen beter een spuitje krijgen. ~~}> ( sorry voor de harde woorden maar als je tot zoiets in staat bent heb je echt een goede steek los )
Gelukkig is die kans bij ons heel klein.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:45

Hier staat ze ook altijd buiten met inloopstal en hebben ze zelf de keuze. Overdag als het echt warm is staan ze in de loopstal te dutten :) 's Nachts vinden ze het juist heerlijk op de wei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:51

Wij deden het afgelopen zomder ook, maar alleen als het erg heet is (en onbewolkt) omdat er geen schaduw is op het land. Ik sta nu op een andere stal waar wel een klein beetje beschutting op de wei is (maar ik moet even zien of dat voldoende zal zijn bij echte hitte). Het lijkt me dat we het hier ook kunnen toepassen.
Ik vind het wel een optimistisch topic trouwens! Vooralsnog is het morgen gewoon weer 13 graden en hebben we het koudste voorjaar sinds tijden _/-\o_

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:52

positief blijven he !

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:58

Ghehe kan me niet vroeg genoeg zomer worden. En ja als t morgen in eens 25 gr is wil ik wel een plan van aanpak hebben _O-

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:04

ook mijn ponny staan ook in de hete middagen een paar uur op stal (van een uur of 12 tot ongeveer 17 uur) ligt ook aan de temp , er zijn gewoon net niet genoeg mogelijkheden om te schuilen .

mijn oudere draver staan zomers gewoon 24/7 op het land samen met de shets van een oompje, maar beschikt over een hele lading schaduw.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:28

als het echt heel warm is gaan onze paarden ook een paar uurtjes naar binnen op t heetst van de dag, scheelt vliegen en we mogen geen overkapping in de wei plaatsen

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:32

Houd er wel rekening mee dat insecten vooral 's avonds tijdens de schemering actief zijn. En daarbij is het denk ik belangrijk om te kijken hoe warm het overdag op stal is.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 02:17

Wanneer het heel erg warm is gaat mijn bijrijdpaard ook pas s'avonds laat op de weide tot s'morgens vroeg. Ze wonen daar wel bij dus als er iets is slaan de honden wel aan.
Ze hebben een grote schuilstal op de weide maar daar gaan ze echt nooit in staan!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 04:18

Tegen verbranden neuzen werkt insmeren minimaal, een goed vliegenmasker met neusstuk werkt veel beter ;).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:05

Hier doen we het ook altijd, omdat er geen schaduw is en zeker op die warme broeierige dagen je kapotgestoken wordt door de dazen. Wij grenst precies aan de bosrand, daar zijn die krengen het meest actief. Paarden vinden het prima, ze willen niet eens naar buiten als het zo warm is en er zoveel dazen zitten.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:13

Toen mijn pony nog op de manege stond, stond deze ook wel ooit buiten snachts. Is volgens mij superfijn voor de paarden :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:35

Mijn pony staat 24/7 buiten en heeft daarin weinig keus }>
Tot nu toe vind ik dat ze er super goed uitziet en het duidelijk naar haar zin heeft buiten.
Het 24/7 buiten staan doet haar goed.

En ik heb een haflinger met ook een lichte neus, maar dat is een kwestie van zonnebrand erop :)

Op een andere stal was het ook zo geregeld, snachts buiten, overdag binnen.
Niks mis mee imo.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:38

Waar ik rijd zetten ze vaak de paarden 's zomers rond 5 a 6 uur 's ochtends buiten en zodra het warm begint te worden weer terug naar binnen (stal is goed geisoleerd dus lekker koel) Als het weer begint af te koelen gaan ze weer terug naar buiten en dan 's avonds laat weer naar binnen.. Ik geloof dat als ze niks van neerslag of iets afgeven dat ze 's nachts buiten blijven..

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:36

Op mijn oude stal gaan de paarden als het warm weer is om 7:30 uur naar buiten en worden om 12:00 uur weer binnen gehaald. Zodra er een pensionklant is vaak is dat rond 17:30 uur zet deze de pensionpaarden weer buiten en iemand anders haalt ze dan weer rond 21:00 uur binnen..