Zelfgemaakte winter waterbak.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Zelfgemaakte winter waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:04

Omdat bij ons het water snel bevriest en we met vorst geen water kunnen gebruiken,
gaan we een zelfgemaakte winter waterbak maken :Y) .
Met 2 speciekuipen (de een iets kleiner dan de andere), en een fles pur.
Je moet de kleine speciekuip in de grotere zetten en daar tussen en onder een flinke
laag pur aanbrengen ;).
Wie van jullie heeft dit al een keer geknutselt, of weet er wat van af?

Jannepauli

Re: Zelfgemaakte winter waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:08

Volgens mij werkt dat voor geen meter! De oppervlakte van het water kan nog steeds gewoon bevriezen.
Ik heb vorig jaar een vijververwarmer gekocht: een staaf van staal die drijvend gehouden wordt door een schijf purschuim. Stekkertje in het stopcontact en het water bevriest niet.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:23

Mijn vader heeft trouwens een lamp, waarvan de snoer heel warm word (dat hoord zo hoor ;)).
Die kon je ook in het water leggen zij ie.
Is dat zoiets als die vijververwarmer van jou, Jannepauli?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:24

en je paarden halen dat niet uit de waterbak? Dat zou mijn Haflinger namelijk doen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:30

Ik heb een grote koelbox op wielen met een hengsel gekocht. Daar kan 45 liter water in en dat zou voor één dag genoeg moeten zijn. Kan ik hem bij huis vullen en dan naar de paarden rijden. Als er 's avonds nog water in zit doe ik het deksel dicht.
Hopelijk werkt het :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:35

hoeven jouw paarden 's nachts dan niets te drinken Dubbeldun?

Hier hebben we nog geen speciale voorzieningen behalve vorstvrije buitenkraan, jerrycans die we met vorst kunnen vullen, legen en dan leeg met dop eraf terug kunnen zetten (en kruiwagen waterzak)

Als je elke dag vers water bijvult en het ijs eruit haalt, desnoods 2x per dag, dan kunnen ze zo goed als de hele dag drinken... Zelfs met een gewone, ongeïsoleerde waterbak/specieton

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:40

joyce B schreef:

Nee dan slapen ze :D
Zuur grapje natuurlijk, maar helaas de harde realiteit bij een bekende pensionstal. Die draait dus met vorst idd 's nachts de kraan dicht omdat paarden dan toch slapen 8-)

Nee bij mij staan ze 's nachts op stal en krijgen dan hun eigen waterbak met voldoende water voor de nacht.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:49

mijn vriend had het idee om harde, drijvende ballen in de waterbak te gooien, die de pony's dan met hun neus naar beneden kunnen drukken waarna ze dus bij het water kunnen, zou dit werken, iemand al eens geprobeerd???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:28

DubbelDun schreef:
joyce B schreef:

Nee dan slapen ze :D
Zuur grapje natuurlijk, maar helaas de harde realiteit bij een bekende pensionstal. Die draait dus met vorst idd 's nachts de kraan dicht omdat paarden dan toch slapen 8-)

Nee bij mij staan ze 's nachts op stal en krijgen dan hun eigen waterbak met voldoende water voor de nacht.

hihi, oke, ik heb ze normaal gesproken dag en nacht in de paddock, had er niet aan gedacht dat jij ze voor de nacht op stal zette.
Als ze hier op stal gaan (komt niet vaak voor, zeker niet met vorst, want meestal is het dan droog) dan hebben ze een wateremmer in houder voor de nacht. Heb het idee dat dat sneller bevriest dan in een grotere bak/ton.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:30

Ik heb ze alleen 's nachts buiten als het zand droog is. Mijn oudje van 23 haar botjes vinden nat zand niet zo gezellig meer :D

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:32

Mijn paarden spelen en gooien met hun speciekuipen dus zie de hier genoemde voorbeelden niet zitten!

Meestal zet ik de kuip tegen een muur aan en errond heen leg ik veel mest (dus aan de buitenkant van de kuip een 'dekentje' van mest). Vorig jaar geen bevroren water gehad!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:32

Onze buitenvorstvrije drinkbak slaat al aan bij +4 graden. De paarden krijgen dan al lekker warm water te drinken.Dit was echt mijn grootste wens bij onze verhuizing na jarenlang uit de put water te hebben geschept dat vooral in de winter niet echt lekker was.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:35

Toen die van mij nog 24/7 buiten liepen had ik de speciebakken in de winter uit de wind staan en voor de nacht legde ik er dan een dikke laag stro omheen.
Werkte prima, alleen als het echt heel hard gaat vriezen zal het wel niet meer werken.
Maar ja hoe vaak gebeurt dat hier in Nederland?

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:04

Na een middag al zoveel reacties :D.
Ik heb de tonnen nu thuis staan, ik ga ze dadelijk even schoonmaken en drogen en dan met pur de kuipen in elkaar
zetten :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:18

SemdeLorijn schreef:
Na een middag al zoveel reacties :D.
Ik heb de tonnen nu thuis staan, ik ga ze dadelijk even schoonmaken en drogen en dan met pur de kuipen in elkaar
zetten :).

Als je er dan gelijk een thermolintje bij doet, ben je echt van het probleem af..........

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:19

Wij hebben een lamp met een lange snoer die heet word (dat is de bedoeling ook) en die konden we er ook bij doen, zal ik die in de bak bevestigen of tussen de 2 kuipen in?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:40

SemdeLorijn schreef:
Wij hebben een lamp met een lange snoer die heet word (dat is de bedoeling ook) en die konden we er ook bij doen, zal ik die in de bak bevestigen of tussen de 2 kuipen in?

Als je de boel in de fik wil laten vliegen, zou ik dat snoer gebruiken. Wanneer je nog wat langer van je paardjes wil genieten zou ik toch voor een thermolintje gaan.

Dat snoer bij die lamp is niet bedoeld om warmte over te dragen, maar om het zo snel mogelijk kwijt te raken!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:00

Rosita schreef:
en je paarden halen dat niet uit de waterbak? Dat zou mijn Haflinger namelijk doen....

Nee hoor!
Een van mijn paarden pakt altijd alles wat los en vast zit, maar die drijvende schijf in de waterbak kan ze niet vastpakken en laat ze dus ook gewoon met rust. Het enige waar ik voor moet oppassen is dat ze het snoer niet kunnen beetpakken. Met een stuk duct-tape is dat te voorkomen. Ik zal 's een foto maken - het gaat nu kouder worden en dat ijskoude water is ook niet prettig om te drinken, dus het apparaat gaat binnenkort weer in de drinkbak.
Ik heb het ding gekocht bij een goed gesorteerde vissen- en vijverzaak - kost maar een paar tientjes.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:25

Bij ons staan de paarden 24/7 buiten, tegenwoordig mijne en een andere niet maar de kleine pony's wel, en wij hebben 2 bronnen met water wat maar blijft stromen en dus niet kan bevriezen.
Hoe het binnen geregeld is weet ik niet, ze kunnen iig drinken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:28

ikke schreef:
Als je de boel in de fik wil laten vliegen, zou ik dat snoer gebruiken. Wanneer je nog wat langer van je paardjes wil genieten zou ik toch voor een thermolintje gaan.

Dat snoer bij die lamp is niet bedoeld om warmte over te dragen, maar om het zo snel mogelijk kwijt te raken!

Ik ben het hier mee eens.. Gebruik alsjeblieft een warmtebron die er voor gemaakt is om warmte over te dragen, niet iets wat je toevallig hebt liggen en warmte afgeeft. Door incorrect gebruik van apparatuur ontstaan ontzettend veel ongelukken, pas daar mee op!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:46

Lisette03 schreef:
mijn vriend had het idee om harde, drijvende ballen in de waterbak te gooien, die de pony's dan met hun neus naar beneden kunnen drukken waarna ze dus bij het water kunnen, zou dit werken, iemand al eens geprobeerd???

Een bal helpt iig wel als het niet -20° is. Ik gooi er voor overdag ook meestal een bal in. Tot een graad of -6° werkt dat prima :) .
Doordat de bal vaak wel iets beweegt, heeft het water minder kans om te bevriezen, ze hoeven de bal dus nog niet eens met hun neus naar beneden te duwen.

Op onze oude stal stond een oer-oude wastobbe, dat was echt ideaal! Onder de tobbe zat een minideurtje, waar de mensen vroeger een vuurtje onder stookte, zodat het water in de tobbe ging koken en de vrouwen konden wassen.
De boer waar wij stonden had dat ding voor ons op de paddock gezet. In de tobbe deden wij het drinkwater en we deden er 2 x per dag (´s ochtends en s´avonds) een briket onderin, die dan lang genoeg gloeide om het water op een graad of 5 te houden.
Een beetje zoals dit idee: Afbeelding , maar dan zonder het "schoorsteentje" omdat er onderin het deurtje gaatjes zaten waardoor er lucht bij de gloed van de briket kon komen.

*Ikke, wat bedoel je met een thermolintje en hoe doe je dat dan in/om de bak?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:10

sterre dat is wel een leuk idee. Kun je er in de winter ook nog gluhwein in bereiden ;0

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:35

Als je een 'normale' badkuip hebt en die staat iets hoger kun je dat natuurlijk ook zelf maken. Kwestie van een omranding met een opening/deurtje maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:41

Sterre schreef:
*Ikke, wat bedoel je met een thermolintje en hoe doe je dat dan in/om de bak?

Thermolint is speciaal verwarmingsdraad dat je aan de buitenkant van je bak doet en er dan spanning op zet. De draad wordt warm en verwarmt daarmee het water. Goedkope versies moet je voorzien van een thermostaat, duurdere versies zijn zelfregulerend.
In vaktermen heet het tracing; wanneer je daarop googled kom je 100-en voorbeelden tegen, van niet bevriezende waterleiding tot olie in leidingen die minimaal 70°C moet blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:45

Afbeelding

Kijk, dit is mijn waterbak verwarmer. De ijzeren staaf wordt warm en wordt drijvend gehouden door de schijf van purschuim.
Merk is Velda, op het i-net kun je de verschillende types vinden.
Het werkt perfect!