hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:30

ik heb mijn paarden aan huis staan,
en tot 2 jaar geleden reed ik gewoon mijn mest in een kruiwagen naar de buren op de mestplaat,
door omstandigheden kan dat niet meer
en heb ik een karretje gekocht waar ik de mest opgooi en die rijd in elke 1 a 2 weken naar de overburen..

dit begint me erg tegen te staan, ik heb elke hap mest 3x in mijn handen en het karretje is zo zwaar dat aankoppelen
ook geen makkelijk klus is en ik heb er gewoon niet altijd tijd voor,

nu had ik wel een ergens gelezen dat je een container kunt krijgen voor de mest die elke keer wordt gewisseld
weet iemand wat dat kost enzo
en hebben jullie nog andere ideeen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:35

Bij mijn ouders hadden wij 5 groencontainers staan die gewoon met huis tuin en keuken afval geleegd werden.
Koste heel weinig. En met 2 epony's, waarvan 1 hele natte was dat heel goed te doen.
Ze stonden wel op vlas.

india

Re: hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:52

doe ik ook wel een, ik heb gehakseld stro, maar soms zijn ze zo nat dat ik er niet mee uitkom
en de bakken worden zoooo zwaar,
maar misschien moet ik er een paar bakken bij regelen en samen met het karretje kan ik dan misschien 1x per maand legen inplaats van 3x per maand, zou al schelen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:21

Wij hebben voor de weide een containerbak staan. Deze wordt om de 10 weken geleegd door een mestafvoer bedrijf. Omdat wij dit met meerdere weides hier in de buurt doen betalen we hier 55 euro per keer voor. Anders ben je al gauw rond de 200 euro kwijt voor het legen van de container.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:11

Op mijn oude stal hebben ze ook een grote container die eens in de zo veel tijd word geleegt. Dit was, even denken, 16.50 x 10. Nog best prijzig dus..

Edit: Dit was dan wel voor 10 paarden, en we deden er zo'n 1.5 maand (winter) tot 2/3 maanden (zomer) mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:18

Hier in de buurt hebben mensen een regeling met de leverancier van houtkrullen, die levert de krullen met een lege container en je betaalt de krullen. Was wel minimaal 1x pm wisselen. Voor ons werd dat te duur helaas en een goede oplossing (behalve zoveel mogelijk dumpen bij tuinders :D ) heb ik nog niet gevonden.
We hadden een rolcontainer maar die zat zo vol en na het leveren werd er doodleuk gemeld dat ze hem niet konden halen, zodoende staat er nu al anderhalf jaar een volle rolcontainer mest waarvan we niet weten wat we ermee aan moeten.
Mestophaal hebben we ook al eens laten doen, was 350 Euro en dat vonden we ook een beetje prijzig worden maandelijks.
Wegbrengen naar het containerpark mag hier helaas niet dus wij hebben overschot :+
(iemand mest hebben toevallig? :+ )

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 03:11

Voor 2 paarden kan je het makkelijk composteren als je ruimte hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 03:25

Wij hebben met 16 paarden staan (5 niet van ons zelf) het grote voordeel dat de mest word opgehaald. Want 16 paarden is wel heeeel veel mest merk ik.

Composteren is geweldig, je voegd wat rode wormen toe en binnen notime heb je super compost wat je over je land kan strooien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:19

Wij hebben 3 paarden aan huis. We hebben een mestfaalt; betonnen ondergrond, muur eromheen gemetseld en een afvoer putje. Deze wordt 1 of 2x per jaar geleegd door de buurman en op het land gereden. Soms gebruiken we zelf wat in de tuin, of op onze eigen weide.

In 2010 heeft onze merrie een veulen gehad en stond op stro. Daardoor hadden wij de mestfaal wel 2x zo snel vol. Nu met vlas kunnen we er veel meer in kwijt. Composteert ook beter.

Ik gok dat de mestfaal zo 3m x 5m is. Zal wel eens een foto maken.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:44

annebe schreef:
Wij hebben met 16 paarden staan (5 niet van ons zelf) het grote voordeel dat de mest word opgehaald. Want 16 paarden is wel heeeel veel mest merk ik.

Composteren is geweldig, je voegd wat rode wormen toe en binnen notime heb je super compost wat je over je land kan strooien.

Rode wormen toevoegen? Heb je dan geen kans dat je eigen paarden besmet worden?

Ik lees even mee in dit topic want ik ben ook op zoek naar een oplossing voor mijn mest. ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:50

IK heb een aanhanger in mijn wei staan, als die vol is breng ik hem naar een loonbedrijf in de buurt, ben daar 5 euro voor kwijt.
Zomers leeg ik hem vaak elke 2 weken, swinters elke 3 of 4 weken.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:12

heb misschien een super oplossing,
ik een advertentie op marktplaats gezet
dat ik alle 2 weken een vol karretje mest heb en dat mensen die mogen ophalen incl kar, als ze hem leeg weer terugbrengen..
en ik heb al een reactie van iemand die dat een goede regeling vind,
ze moeten nog weer bellen voor een afspraak, maar ik ben al helemaal blij,

had ook nog prijzen opgevraagd bij champion boeren etc,
dan kost het 130,- voor 8 kuub.
ook niet slecht maar dan moet ik een mestplaat aanleggen, en daar is mijn terrein eigenlijk niet geschikt voor,
omdat het wat smal is naast het huis voor een vrachtwagen en achter in de tuin zitten we niet graag naast de mesthoop

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:42

De eigenaar van mijn verzorgpaarden,schept de mest allemaal op zijn aanhangwagen en brengt het dan ergens heen...geen idee waar naartoe eerlijk gezegd XD

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:51

Interessant topic. Wij zijn aan het kiijken om stallen, bak etc bij huis te gaan bouwen eind dit jaar/begin volgend jaar. MAar wat ik begrijp van jullie is vlas dus beter af te voeren dan stro is?

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:57

nee vlas wil niemand hebben, voor zover ik ontdekt heb
is wel snel te composteren als je plek hebt
ik heb gehakseld stro, daar zijn de champion kwekers nog blij mee
liefst hebben ze gewoon stro.....
maar dat geeft een hoop opslag en afval voor mij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:59

Je hebt er minder volume van, maar aan de andere kant willen de tuinders mijn stromest wel en de vlasmest van mijn buurvrouw niet. Ligt er dus een beetje aan denk ik waar je het kwijt kan.
crosspost :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:17

Ik heb pure mest (paddock/wei) en wat daarvan niet na composteren over het land gaat wil een volkstuinencomplex vlakbij wel hebben. Die komen het nog zelf halen ook.

Die compostwormen zijn een soort rode semi platte regenworm en absoluut geen bloed/spoel/lintworm die voor paarden gevaarlijk is. Ze eten mest en keren daarbij meteen je composthoop om. Scheelt je nog een berg werk ook, want anders moet je dat zelf doen om van de mest goede compost en dus meststof te maken.

india

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:04

waar haal je die wormen vandaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:15

Die zijn vanzelf gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:37

Tamary, moet jij je mest echt nog afdekken zoals in een compostbak of gewoon de bestaande mesthoop?
(ik heb helaas stalmest dus wel wat volume van stro erbij,scheelt behoorlijk!)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:45

Een goede oplossing? ik heb een afgekeurde container gekocht [via mijn hooiboer] voor € 300,-[wel waterdicht,anders mag het niet v.d. millieuwet].
De boer heeft hem in de grond gegraven,dan kan je de kruiwagen makkelijk leeg kiepen.Zodra de bak vol is,komt de boer hem leeg halen met grijper en aanhanger.Ideale oplossing en helemaal niet duur.Leeg halen kost mij € 90,- per keer.De bak is ruim 6 kuub en is na ongeveer 3 mnd. echt vol [van 4 pony's].
Kijk zo'n mestbak heb ik nu.Zeil erover en klaar.
Afbeelding

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:50

Ik lees even mee. Binnenkort komen de paarden aan huis en de mest is dan ook een aandachtspunt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:51

Wij hebben een mestplaat en ieder voorjaar gaat de mest bij de buurboer over het land. Het verwijderen en uitrijden moeten we betalen, 150-200 euro per keer/jaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:52

Houd er rekening mee dat de Millieuwet erg streng is geworden.Voor je het weet heb je een boete te pakken van €1500,- waarschuwingen doen ze niet aan.Je mestbak moet waterdicht én helemaal afgedekt zijn.Dat zijn de nieuwe millieu regels.