Spaarrekening voor onverwachte kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JayJillz

Spaarrekening voor onverwachte kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 01:16

Ik heb onlangs een B pony (Welsh) aangeschaft voor mijn dochtertje.
Nu vroeg ik mij af of en hoeveel jullie maandelijks sparen voor de onverwachte kosten die een pony of paard met zich mee kan brengen (ziekte, spullen die kapot gaan etc). En hoe hoog is het minimale bedrag wat jullie aan de kant hebben staan voor zulke omstandigheden?

Lis_Ol

Re: Spaarrekening voor onverwachte kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 01:21

zoveel als mogelijk is :') Varieert per maand eigenlijk. Als het nodig is plunder ik mijn hele spaarrekening wanneer er iets met mijn paard aan de hand is.

Ik moet wel zeggen, ik ga vanaf deze maand samen met mijn moeder sparen voor onverwachte kosten. Beide zetten wij 50 euro per maand op een rekening, mocht er ooit iets zijn hebben we iets achter de hand :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:50

Zeker 5000 euro. Een slopende kreupelheid of koliekoperatie loopt snel flink in de papieren

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:06

Ik zet 500 pm voor mijn paard apart. Daar gaan stalling en lessen etc ook vanaf. Sta nu gelukkig goedkoop waardoor 200 euro sparen per maand goed gaat :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:13

Onze paarden zijn verzekerd, natuurlijk hebben we daarnaast ook spaargeld beschikbaar. Ik spaar sowieso zo veel mogelijk voor als ik het nodig kan hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:54

Ik snap dat "apart sparen" voor iets nooit. Laat je er iets voor dan? Het komt uiteindelijk toch uit hetzelfde potje? Of wat als er in je paardenpotje te weinig geld zit voor een DA rekening, betaal je die dan gewoon niet of haal je het geld uit een ander potje?

Alles wat ik maandelijks over heb na aftrek van vaste lasten en kosten gaat gewoon naar 1 spaarrekening.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:05

Starbreeze schreef:
Ik snap dat "apart sparen" voor iets nooit. Laat je er iets voor dan? Het komt uiteindelijk toch uit hetzelfde potje? Of wat als er in je paardenpotje te weinig geld zit voor een DA rekening, betaal je die dan gewoon niet of haal je het geld uit een ander potje?

Alles wat ik maandelijks over heb na aftrek van vaste lasten en kosten gaat gewoon naar 1 spaarrekening.

Dit was ook mijn gedachte idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:06

Starbreeze schreef:

Bij mij gaat alles ook naar één spaarrekening, maar er is een bedrag waar ik sowieso niet onder wil komen omdat ik een paard heb.
Het zou dus kunnen dat ik nog een paar duizend heb staan, maar toch dingen laat, omdat ik anders onder mijn minimale 'paardenbedrag' kom :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:08

Ik heb altijd 1000 op een aparte spaarrekening staan. Daarnaast is mijn paard verzekert. Zolang ik een rekening van de betaalrekening kan betalen dan doe ik dat sowieso want die 1000 euro is wel een beetje heilig :-)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:19

Starbreeze schreef:

Ik heb verschillende spaarrekeningen :j Het is niet dat ik de rekeningen dan niet betaal, maar waardoor ik wel inzicht kan houden wat er op de verschillende vlakken uit gaat (Potjes: Kleding, vakantie, ontspanning/paard, algemene spaarrekening (2x, bij een andere bank staat nog een oude spaarrekening)). Ik vind dat heel prettig. :j

Ik spaar maandelijks 520 euro op mijn ontspanning/paard rekening. (Waarom dat bedrag, dat weet ik niet :') ) Hoeveel er in het potje blijft is afhankelijk van hoeveel leuke dingen ik doe, maar als er nood aan de man is, heb ik ook nog mijn algemene spaarpot achter de hand :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:35

Ik kan dat op mijn rekening zelf aanduiden als ik dat wil en dan krijg je ook een overzichtje :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:46

Starbreeze schreef:

Ik heb 500pm beschikbaar voor mijn paard. Wat ik overhoud hou ik apart. DA rekeningen gaan daar vanaf mits er te weinig op staat gaat het van de gewone spaarrekening.

Ik heb dat aparte potje om ook de mogelijkheid te hebben voor nieuwe duurdere spullen (zoals zadel, mentuig etc). Gezien ik net samen woon met mijn vriend wil ik dat soort uitgaven nog niet van de gezamenlijke spaarrekening doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:47

Ik heb mijn spaarrekening onderverdeeld in verschillende 'doelen'. Uiteindelijk is het 1 potje natuurlijk, maar op die manier heb ik wel meer zicht op wat ik nu over heb voor de verschillende dingen, en geef je ook minder makkelijk per ongeluk teveel uit. Ik heb voor mijn paarden standaard 3000 euro apart staan. Daar komt weinig bij, maar gaat ook niets vanaf. Ik zal daar bv niet mijn wasmachine 'stiekem' van betalen als die kapot gaat, dat moet van de andere 'potjes'. Potje voor de paarden blijft onaangetast, en puur voor plotselinge grote uitgaven. En dan doel ik niet op een paar 100 euro voor een luchtwegeninfectie. Dat gaat gewoon van mijn gewone rekeningen af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:50

Onze dieren, dus niet alleen de paarden hebben een eigen rekening. Hier gaat iedere maand rond de €290,- op, als dat mogelijk is, als het niet mogelijk is door andere rekeningen doe ik het niet en gaat er bijvoorbeeld maar een tientje op.

Ik betaal er dus wel ook wedstrijden (voor de honden) van en het hooi van de paarden in de winter. Er gaat dan bijvoorbeeld €290,- en €100,- af voor het hooi. De sterilisatie van onze teef is bijvoorbeeld ook van die rekening betaald.

De rekening staat op mijn naam maar is dus van de dieren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:27

KimD schreef:

Wat op zich logisch is aangezien een paard volgens mij geen bankrekening mág openen. :')

*beelddenker ziet paard een bank binnenstappen om een rekening te openen* _O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:40

_suus19_ schreef:
Starbreeze schreef:

Dit was ook mijn gedachte idd..

Maar je zult dan toch een bepaalde minimale reserve aan moeten houden voor het geval er wat mis gaat.
Voor een paard is een potje van een paar duizend euro wel zo fijn. Maar als je daarnaast op uitzendbasis werkt of met tijdelijke contracten en op je zelf woont, dan zul je toch een grotere buffer aan moeten houden. Meestal is een paar maanden/half jaar van je totale maandlasten het advies. Maar dan gaan ze niet uit van dure hobby's als een paard onderhouden waar zeer hoge dierenartskosten achter weg kunnen komen.

Ik heb 1 spaarrekening, maar daar wel een vrij groot bedrag op staan waar ik niet onder wil komen. Trek er de kosten voor een nieuw paard van af en dan valt het al tegen wat ik over houd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:45

Ik spaar 20 euro per maand, wat voor mij een rib uit mijn lijf is, maar dat is wel genoeg want ik heb eigenlijk voortdurend meer dan 100 euro op die rekening (waarvan je geld gewoon heen en weer kan zetten op je gewone rekening zonder kosten) en dat is hier genoeg voor iets onverwachts. Mijn DA is ook nog iemand die best tot het einde van de maand wil wachten voordat je betaalt (of zelfs langer indien nodig) of het in meerdere keren laat betalen. Sowieso is hij heel schappelijk en doet consulten als hij toch al die kant op moet en zo betaal ik alleen medicijnen. Vaker nog haal ik gewoon op wat ik nodig heb.

Spullen? Gewoon goed verzorgen en correct mee omgaan, zou ik zeggen, dan gaat het ook niet kapot, en een stalhalster (meeste kans op kapot gaan of slijten) kun je voor een tientje vervangen...

In Nederland lijkt mij een buffer van 1000 euro groot zat?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:49

Ik heb 3 rekeningen, 2 spaarrekeningen en een normale betaalrekening. Op 1 spaarrekening spaar ik voor mezelf en daar probeer ik elke maand wat naar over te maken, maar meestal lukt dat niet dus die staat een beetje stil.. Maar ik maak wel standaard €25,- per maand over naar mijn pony spaarrekening zodat ik over een tijdje hopelijk een redelijke buffer heb voor evt dierenartskosten, hier haal ik dus verder ook helemaal niets vanaf. Ik spaar puur voor evt onverwachte kosten, wel pas sinds april dus er staat nog niet heel veel op. :P

Edit: mocht er niet genoeg op die rekening staan dan gaat het uiteraard gewoon van mijn 'eigen' spaarrekening af, maar ik vind het prettiger om het een beetje te scheiden.
Laatst bijgewerkt door Ayla op 03-09-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:50

Ik heb 2 rekeningen, de 1 voor onverwachte kosten waar ik maandelijks vast op spaar, de ander om leuke dingen voor mezelf te kopen en waar ik enkel op stort als ik eens iets extra over houdt. Beiden zullen weldra leeg zijn, paard lief staat al voor de 4de keer dit jaar in de kliniek.
Ik heb geen verzekering omdat paardenverzekeringen absoluut geen goede naam hadden toen ik 12 jaar geleden terug aan paarden begon. Paard (heb hem 10 jaar) is nooit echt ziek geweest, dus tot dit jaar had ik geen grote kosten en ik miste de verzekering niet. En nu zal hij niet meer door een keuring geraken, dus verzekeren heeft geen zin meer. Maar als er ooit nog een paard komt, heb ik nu wel mijn (duur) lesje geleerd en zal het paard zeker verzekerd worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:50

Palmera schreef:
KimD schreef:

Wat op zich logisch is aangezien een paard volgens mij geen bankrekening mág openen. :')

*beelddenker ziet paard een bank binnenstappen om een rekening te openen* _O-

Nouja, het mocht wel. Dan was de rekening nog steeds op mijn naam, maar dan kwam post en de bankpas op naam van Dhr. G. de Hond. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:52

Lusitana schreef:
Ik spaar 20 euro per maand, wat voor mij een rib uit mijn lijf is, maar dat is wel genoeg want ik heb eigenlijk voortdurend meer dan 100 euro op die rekening (waarvan je geld gewoon heen en weer kan zetten op je gewone rekening zonder kosten) en dat is hier genoeg voor iets onverwachts. Mijn DA is ook nog iemand die best tot het einde van de maand wil wachten voordat je betaalt (of zelfs langer indien nodig) of het in meerdere keren laat betalen. Sowieso is hij heel schappelijk en doet consulten als hij toch al die kant op moet en zo betaal ik alleen medicijnen. Vaker nog haal ik gewoon op wat ik nodig heb.

Spullen? Gewoon goed verzorgen en correct mee omgaan, zou ik zeggen, dan gaat het ook niet kapot, en een stalhalster (meeste kans op kapot gaan of slijten) kun je voor een tientje vervangen...

Als er echt iets mis gaat (in België dan) toch niet hoor. Ik zit nu al aan meer als 5.000 euro zonder de opname van nu erbij. Als hij nu behandeld kan worden, dan gaat dat nog eens richting 3.000 gaan vrees ik. En dan is het op, als paardlief dan hervalt, kan ik hem niet meer laten behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:53

_O- _O-

Dat doet mij direct denken aan ene pakketje (met hondenvoer) wat bezorgt werd met handtekening. De postbode was op zoek naar dhr. Max..... Helaas was max onze hollandse herder niet in staat een handtekening te plaatsen :')

Weer ontopic, ik heb mijn paard volledig verzekerd en daarnaast nog een potje.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:03

Mijn paard heeft ook zijn "eigen spaarrekening". Hier stort ik elke maand een bedrag op voor het geval dat er ooit grote operaties o.i.d. nodig zijn en ik dus zeker weet dat een dergelijke ingreep bekostigd kan worden. Het lijkt me vreselijk als je je maatje niet kan laten helpen omdat er geen geld voor is.

Daarnaast kan ik natuurlijk ook geld van mijn "eigen" spaarrekening trekken als ik wil, maar staat ook als buffer als bijvoorbeeld de wasmachine ineens kapot gaat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:03

Lusitana schreef:

Je moet ook denken aan onverwachte (grote) medische kosten.

Toen mijn merrie compleet onverwacht geopereerd moest worden aan een tumor was het ineens 1750€ kwijt...

Ik heb één grote spaarrekening, niks apart voor de paarden. Maar die spaarrekening is dan ook dermate groot dat ik er een bedrag kan afhalen voor de paarden indien nodig. Een potje apart vind ik wat onzin, nog extra openstaande rekeningen waar toch niks mee gebeurd, kan ik dat beter op één grote rekening doen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:11

Ik kan ter plekke zo een paar honderd euro betalen (dus ter plekke wat medicatie betalen, pijnstilling, consult etc), maar heb een gewone spaarrekening en daar kan geld af als het nodig is. Maar goed, ik ga niet mijn hele spaarrekening opmaken voor mijn paard dus zal sowieso geen dure operaties laten doen.