Waarom binnen met onweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:32

Tja de titel zegt het al, op 18-07-2007 is mijn pony overleden aan ingeslagen bliksem, recht op zijn borst zat een flinke Brandplek. om 12 uur nog gekeken en alles was goed :) om 3 uur ging de telefoon, joh een van de paarden ligt dood in de wei! ik dacht dat de grond onder mijn voeten werd weggeslagen, welke is het? jonkie of de oude? mijn jonkie 6 jaar oud en overleden, gelukkig zag het er naar uit alsof hij geen pijn had geleden, zeker weet je dat nooit natuurlijk. Nu vertel ik dit wel eens aan de mensen om me heen, altijd komt de vraag jij haalt je paard zeker naar binnen met onweer dan? antwoord altijd hetzelfde nee. Mensen snappen dat niet en kijken me gek aan? ik zeg waarom zou ik dat in vredesnaam doen! paard is nog altijd een vlucht dier en ze zijn heus niet zo stom dat ze aan het stroom draad gaan staan hoor? Krijg al gauw reacties als jij bent gek! Kijk om me heen en zag gisteren was bloedheet, paarden op stal staan omdat het in de avond slecht weer zou worden! dan denk ik bij mezelf waarom doe je dit je beestje aan?

Mijn vraag aan bokkers, Waarom haal jij je paard binnen? en waarom juist niet?

_KellyAV

Re: Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:37

Ik haal mijn paard wel binnen. Omdat wij redelijk hoog wonen en het hier al eens in een koe is ingeslagen. Ik houd er niet van en kan dan niet slapen ervan omdat mijn paard dan nog buiten staat. Ik heb dan liever mijn paard in een warme stal dan kans op inslag en een dood paard, en wij hebben er veel deuren in het stallencomplex dus het kan daar lekker doorwaaien ;) Dit is mijn mening en ik zal mijzelf niet op een andere mening laten praten omdat ik dan ook weet dat ik me er niet goed bij voel :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:40

Mijn pony blijft buiten staan.
Hij staat 24/7 op het land met enkel een schuilstal. Ik kan hem dus niet eens opsluiten, maar mocht dat wel gaan had ik hem ook buiten laten staan om dezelfde reden die jij geeft; een paard is en blijft een vluchtdier.
Ik moet wel zeggen dat ik bij onweer verschrikkelijk slecht slaap, ik vraag me af of dat bij mensen die hun paard binnen hebben staan minder is? (al kan de bliksem dan alsnog inslaan met brand en een paard dat vaststaat als gevolg, maar dat terzijde :P)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:42

Nee dat snap ook wel daarom vraag ik ook waarom wel en waarom juist niet, ondanks mijn ervaring, vind ik het niet fair om mijn paard binnen te halen vanwege een angst van mij. Want tja die angst zit er nog steeds, aan de andere kant ben ik maar wat blij dat hij in 1 keer dood was. (klinkt heel erg hard) maar dat heb ik liever dan dagen aan vechten en pijn lijden in de kliniek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:42

Omdat (in mijn ogen) het risico dat paard dood is niet in verhouding staat met het kleine plezier dat hij er van krijgt om 2 uurtjes extra op de wei te staan.
Onweer = binnen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:42

Bij ons staan ze ook altijd met onweer binnen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:43

@Asyaa Maar wat als ze normaal 24/7 buiten staan? zou je ze dan nog binnen halen met onweer?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:45

Mijn paarden blijven ook buiten. Het is inderdaad meer angst van eigenaren, dan dat een paard angstig is of dat er een grote kans is dat het inslaat. Wat nou als het inslaat in de stal, dan vliegt het in de fik, nou dan denk ik dat je paard een stuk meer zal lijden dan wanneer er ingeslagen wordt op de wei.. En als ze buiten staan, kunnen ze in ieder geval zien wat er gebeurt, binnen dan horen ze allemaal enge geluiden, en weten ze niet wat er gebeurt, en kunnen ze geen kant op..

Milou

Ik zou echt niét kunnen slapen als ik weet dat mijn paard buiten zou staan met bijvoorbeeld zo'n storm als gister, mijn paard staat sowieso 's nachts altijd binnen maar met onweer zou ik het echt niet kunnen om haar buiten te laten staan.

FriesWytske

En wat als het onweer in de stal inslaat? Dan ben je je paard ook kwijt.

Mijn paard staat 's nachts altijd binnen. Puur omdat ze zich anders helemaal tonnetje rond eet. En ik het zo beter in de hand kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:46

kirri schreef:
@Asyaa Maar wat als ze normaal 24/7 buiten staan? zou je ze dan nog binnen halen met onweer?

Het is een persoonlijke keuze. Als jij er voor kiest om jou paard 24/7 buiten te zetten, ook tijdens onweer, dan is het jou keuze. Hier zet ik ze echter direct (als ik onweer hoor en ik reden heb om te geloven dat het onze kant op kom) weer binnen, ook al stonden ze net pas 5 minuten buiten. De paarden waar ik de keuze voor moet maken staan niet 24/7 buiten, maar dit zou voor mij niks uitmaken: onweer = binnen.

Chaos

Re: Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:48

Het was gister te heet en dus gingen ze al om 2 uur naar binnen, wel om half 8 al buiten.
En ja, met rotweer staan ze binnen. Ik heb een x in een onweer storm getracht een kudde merries van het land te halen en daarvan overleden er 2 en 1tje is nog altijd gedeeltelijk verlamd. Zo heftig. Dat wens ik nooit meer mee te maken.

Bliksem klapte in op het stroomdraad, paarden stonden daar dicht bij. :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:49

Jeetje, dat is wel heftig zeg!
Op onze oude stal liepen ze los en konden ze zelf bepalen of ze in de stal gingen staan. Maar daar was ook geen toezicht, dus als daar brand uit zou breken ben je er nooit op tijd bij! Dan maar liever in 1 klap weg, dan levend verbranden!

Op de huidige stal gaan ze wel naar binnen (zoiezo 's nachts), want ze staan op een open vlakte en dat vind ik toch link!
De stal zit aan het woonhuis van de stal eigenaar, dus als er wat gebeurd, dan is er altijd iemand aanwezig.
(afgezien van t feit dat je paarden vaak moeilijk hun stal uit krijgt in dat soort situaties)

Het ligt wat mij betreft aan de situatie.

Alleen het vluchtdier-gedeelte snap ik niet echt. (of mis ik iets?)
Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat de paarden "op de vlucht" gaan voor het onweer (in de stal of in de wei, want ze herkennen heus wel het verschil tussen onweer of vuurwerk of zo).
Ze gaan hooguit schuilen onder een boom 8)7

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:50

mijn paarden staan in een padock met schuilstal.
me oudste pony kan niet op stal
ik krijg de keuze of buiten en en bliksem of binne en kapot getrapte benen

dan zeg ik buiten

me jongste staat wel altijd binne

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:50

@ Asyaa Dat kan ik begrijpen ja, mag vragen waarom je tot deze keuze bent gekomen?
@Chaos ja dat is erg heftig, heb het zelf gelukkig niet gezien. Hoe is ze precies verlamd? in haar benen? of heupen? hoe moet ik dat zien :)?

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:51

Ik vind het een fijner idee om mijn paard op stal te hebben tijdens onweer.
Gisteren waren we met dat gekke weer hagel, onweer, regen op de snelweg met de trailer opweg naar huis, ik was helemaal gespannen in de auto en beide mannen (paard en vriend) kwamen redelijk ontspannen uit de auto en trailer :O het is gewoon het idee.
We waren een dagje naar de veluwe geweest.
Gisterenavond weinig tot niet kunnen slapen.
Mijn paard staat dag en nacht op het land in de zomer, toch lijkt het mij op stal veel veiliger. Op het land is geen enkele boom te vinden de paarden zijn het hoogste punt...

(niet teveel 'proberen' over na te denken)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:51

Ik denk niet dat mijn paard in een binnenstal bevorderend voor zijn gezondheid zal zijn. De reden dat ik het zou doen zou zijn omdat ik bang was dat de paarden zouden schrikken van de donder en elkaar onder zouden lopen, dat zie ik nog wel is voorbij komen. Maar onze kudde is zo klein dat die kans gewoon nihil is.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:52

Er is ook genoeg risico om in een stal in te slaan als in het weiland.
Maar mijn pony staat zomers 24/7 buiten dus ook met onweer.

Onweer blijft vervelend maar je kan er weinig aan doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:52

mijn vorige merrie haalde ik altijd naar binnen met zulk slecht weer.
Heel simpel om de reden dat zij zelf in blinde paniek raakte.
Ze liep voor op ijzers en zou zich letterlijk dood rennen als ze in de wei stond.
De eerste keer heb ik dat aangekeken, daarna heb ik haar altijd binnen gehaald.

Mijn huidige ruin maakt zich totaal nergens druk om......geweldig!!!!!
Hij rent alleen als hij wil spelen en draait zijn kont in de regen en eet lekker door.
Op de stal waar hij staat, staan ze in de nachten altijd binnen.
Dit keer hadden we dus mazzel.
Als het onweer overdag uitgebroken was had hij gewoon buiten gestaan.......ondanks zijn 4 ijzers.
Hij zal niet gaan rennen want daar word hij moe van :+
Verder....wat komt dat komt......one way ore the other......
Ik heb liever dat hij gewoon mee draait in de groep dan dat hij alleen op stal moet staan.
Je hebt het toch niet in de hand dus kan je het maar beter los laten is mijn motto.

Zet je ze uit angst binnen kan daar ook de bliksem inslaan.
Buiten kan dat net zo goed........

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:53

Ik heb gister toch even staan twijfelen, maar het is niet mijn eigen paard, en als de eigenaresse had gewilt dat hij op stal zou staan, had ze vast gesmst. Heb hem buiten laten staan, maar goed ook want iedereen liet zijn paard buiten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:53

Haar oren.
Haar hoofd draagt ze scheef en de oren hebben geen functie meer, in zoverre, dat het gehoor nog wel werkt maar in minder mate, maar de spierfunctie is weg.

Paard met hangoren, echt waar! :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:53

ja mss is dat verkeerd verwoord :) wat ik bedoel te zeggen is zolang paarden een goede uitweg zien, is het onwaarschijnlijk dat ze snel in paniek raken (mijn eigen ervaring) mijn tantes pony heeft zichzelf opgehangen tijdens onweer (stond in een stand) let wel dit is pak weg 20 jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:54

kirri schreef:
@ Asyaa Dat kan ik begrijpen ja, mag vragen waarom je tot deze keuze bent gekomen?

Ik wil niet aan de klanten gaan uitleggen waarom hun paard dood is omdat ik deze graag wat langer buiten wou hebben, de mensen waar ik voor werk zelf de voorkeur hebben voor onweer = binnen en mijn eigen mening dat dat minuscule plezier wat de paarden eraan hebben om wat langer buiten te staan niet opweegt tegen het risico van paard dood.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:54

@ Chaos ach gos, gelukkig valt dat nog als ik het zo mag zeggen hahaha

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:55

Ik ben me overigens bewust van de gevaren van op stal zetten.
Al staat alles hier altijd binnen 's nachts. :D

Maar ik heb een enorm goed brandplan ontwikkeld, dus mocht het ooit zover komen dan hoop ik dat ik er zo veel mogelijk kan redden.

Zou ik ze buiten laten staan en zou er weer een gaan. Dan zou ik niet meer in de spiegel kunnen kijken. :o
Nu heb ik alles gedaan wat mogelijk is. :)