Tips/trucs lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Tips/trucs lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:06

Omdat er vast wel meer bokkers zijn die met een paard met lange manen hebben, leek het mij leuk om een topic te maken hierover.
Ik ben benieuwd of jullie handige/fijne producten weten voor lange manen en of je de manen invlecht of juist los laat.

Ik vlecht de manen van mijn fries altijd in, mede omdat hij anders de voorste plukken dan mee -eet als hij zijn hooi krijgt bvb :') En ook om klitten te voorkomen. Maar ik ken ook mensen die de manen juist los laten hangen omdat ze bang zijn dat er een vlecht blijft hangen en dat deze er vervolgens in z'n geheel uitgetrokken wordt.

Dit topic is dus bedoeld om ervaringen en tips uit te wisselen wat betreft de verzorging van lange manen :)

max66

Re: Tips/trucs lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:31

ik haal de vlechten er ook altijd zo snel mogelijk uit omdat ik inderdaad bang ben dat zo'n vlecht er in zijn geheel af gaat

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:32

cowboy magic detrangler en vlechten maar :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:34

In het bezit van Shetlander met lange manen
Tijdens het werk doe ik ze in een hengstenvlecht, anders hangen ze (meestal) los
Bij heel warm weer doe ik er ik weleens een stuk of 6 gewone vlechten in

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:38

Ik heb een Fries met manen van 78 cm, ik heb ze meestal in 2 hengsten vlechten ik heb het altijd vast ook tijdens het rijden. 1× in de week gooi ik de manen los en ga ik er met mijn vingers doorheen, mochten er echt nog klitten in zitten dan gebruik ik mijn pompje haarserum (action) dan zijn de manen gelijk weer mooi glad.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:39

Hier ook geen vlecht, maar omdat mijn arabje dunnel manen heeft ( wel prachtige volle staart ).1 x terwijl ik op vakantie was, degene die mijn paard deed, toch ingevlochten terwijl ik gezegd had, niet vlechten. Ik kwam terug en echt veel afgebroken hierdoo..

Ik ga er vooral met mijn vingers doorheen en daarna met een hele zachte borstel.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:53

ik heb ze bij mijn fries in de zomer in 3 of 4 vlechten (bij de schoft zijn de manen eraf door de vliegendeken ;( ), gister heb ik ze in een hengstenvlecht gedaan, zodat de manen niet in haar ogen komen (ze heeft nogal getobt met haar ogen), maar ik ben er ook nog niet over uit wat het handigst is... met rijden in de bak doe ik ze ook altijd in een hengstenvlecht

doe ze altijd wel eens in de 2 weken los, haarserum van de action erin en dan gewoon borstelen, dat de klitten eruit zijn. meestal borstel ik eerst de uiteinden van de vlechten voor ik de elastiekjes eruit haal

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:56

Serum + stoffen elastiekjes van de Action heb ik ook! Superspul :D
Ik doe ze ook eens per week los, dan doe ik er glansspray/serum in en kam ik ze door. In het vervolg kan ik dit dus beter gewoon met m'n vingers doen als ik de reacties zo lees :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:59

Bontjee schreef:
Ik heb een Fries met manen van 78 cm

:wow:

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:01

Ik zal die van mijn fries morgen eens opmeten :))

Edit: dat klinkt ook wel een beetje fout :+

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:53

Hier een jaarling met enorm dikke en lange (ca. 35 cm) manen. (of is dat in jullie ogen nog kort :P ) Ik borstel ze af en toe helemaal door, zal max een keer per week zijn en ze zijn echt supergaaf. Nu hoef ik er niet zuinig op te zijn omdat ze over twee jaar toch naar handbreedte ingekort worden maar ze blijven helemaal mooi zonder dat ik er wat in smeer of spray.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:54

Cowboy magic en soms vlechten. Verder niet teveel er aan rommelen. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:52

antiklit en los laten hangen.
In de zomer vaak losse vlechten tegen de warmte.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:25

Niet vlechten. Daar breekt het haar uiteindelijk van af. Een hengstenvlecht kan wel want daarbij is er minder druk op de haren. Sommige paarden gaan echter juist schuren op een hengstenvlecht omdat ze het raar vinden aanvoelen. Mijn lusitano heeft lange manen die heel snel groeien. Ik knip er af en toe een stukje vanaf want anders loopt de lengte nogal uit de hand en gaat hij op zijn eigen manen liggen in de stal. Ik heb echter nog geen manier gevonden om geknipte manen er natuurlijk te laten uitzien. Het blijft toch nogal 'recht'. Iemand ideeen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:30

Inknippen? Dus van onder naar boven inknippen..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:31

Mijn jaarlingen hebben ook een aardige bos. Ik laat ze nu gewoon los hangen en borstel ze 1x per week helemaal uit.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:25

tinkergirl89 schreef:
cowboy magic detrangler en vlechten maar :)

haha doen wij ook! werkt perfect :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:26

Hier een shet van 99 cm hoog met manen die zo'n 80 cm lang zijn (als het al geen 90 is). Bij haar zitten de manen standaard in vlechten, die dan wel weer dubbel zitten anders staat ze er alsnog op. De voorlok zit altijd los, die hebben we ook wel eens gevlochten maar dat had meer nadelen dan voordelen. Foto in mijn profiel (Punette), is wel van vorig jaar dus daar zijn ze nog een stuk korter dan ze nu zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:37

Wij hebben ook een shet met lange manen op stal :j
Met het rijden gaan ze in een hengstenvlecht, in de winter hangen ze gewoon los, en 's zomers als ze onder haar exceem deken staat zitten ze ook in een vlecht.
Verder gebruik ik gewoon antiklit, haar manen zijn vrij gemakkelijk uit te kammen :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:38

Hmm ik moet toch echt eens leren een hengstenvlecht te maken geloof ik.. :Y)

De manen van mijn fries gaan ook wel richting de 80 cm denk ik trouwens! Ingevlochten zaten ze rond de 75 cm.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:44

Dat is echt heel makkelijk hoor!
Je moet gewoon even de slag te pakken krijgen :)
Veel oefenen!

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:37

Hey, dit komt me bekent voor ik heb de manen nog niet eens zolang,
45 cm of zo maar wil ze wel langer hebben! iemand tips ?

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:05

ik vlecht ze soms in en laat ze zoveel mogelijk los hangen bij me paardje 1 keer in de week ff goed door borstelen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:44

Ik moet er wel bij zeggen dat dit het laatste jaar is dat de manen van mijn Shet in vlechten zitten. 2012 is haar laatste keuringsjaar, daarna laten we ze los en laten we 'de natuur zijn gang gaan'. Waarschijnlijk wordt er dan behoorlijk wat ingekort. Zonde, ja dat is waar. Maar het kost zo vreselijk veel tijd om regelmatig die manen uit de vlechten te halen, uit te borstelen en vervolgens weer in te vlechten. Dat doen we ong eens per maand, maar daar ben je dan als je het goed doet ongeveer 2 uur mee bezig. In de zomer nog wel te doen, maar in de winter vriezen dan echt je vingers eraf. Geen pretje dus!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:18

Ik gebruik voor mijn shetmerrie met erg lange manen een Oster manenborstel, Cowboy Magic detangler en daarna stoffen kinder elastiekjes van de Action. Meestal week in de clecht, paar dagen los. Dan weer een week in een vlecht en dan weer los.
Voorpluk zit meestal voor de helft in de vlecht, anders hangt hij teveel in haar ogen en gaan die wat prutten.