Hoe houd ik lange manen mooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LLusitana

Hoe houd ik lange manen mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:34

Mijn Lusitano ruin heeft manen die inmiddels tot halverwege het bovenbeen hangen. Ik weet echter niet hoe ik ze het beste mooi kan houden. Als ik (losse) vlechten maak dan breken de haren bovenaan af en als ik het los laat hangen dan gaat hij er op liggen en trekt hij er plukken uit.

Heeft iemand een goede oplossing voor dit 'probleem'? Is een hengstenvlecht een oplossing of breken de haren daar ook in af als je die langere tijd laat zitten.

Mocht er geen goede oplossing zijn dan ga ik ze toch iets korter maken. Knippen lijkt me erg lelijk. Zijn er andere manieren om de manen op een natuurlijk uitziende manier korter te maken? Snijden bijvoorbeeld en zo ja, waarmee?

Heel graag ontvang ik tips. Alvast bedankt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:44

Losse hengsten vlecht zou je zeker kunnen proberen. Niet te strak doen, hij moet zijn hals nog kunnen strekken. Zou de vlecht wel elke week overdoen, maar als je de slag eenmaal te pakken hebt is dat zo gepiept. Je hebt speciale scharen waarmee je niet alle haren tegelijk knipt. Ik ben alleen even de naam kwiijt. Je kan ook de manen eerst helemaal richting de kont houden en dan een punt knippen en dan de manen richting het hoofd houden en de punt knippen. Dan krijg je een redelijk natuurlijk resultaat. Succes.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:47

Hoihoi,

Welkom op Bokt! Er zijn al heel erg veel topics over manen onderhouden.
Rechts bovenin vind je een zoekfunctie. Als je die gebruikt, kun je heeeeel veel antwoorden vinden op je vraag.
Er is ook een apart deel op dit forum voor Barokke paarden, misschien leuk om daar 'ns te kijken.

Groetjes,
RT

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:18

signum86

Re: Hoe houd ik lange manen mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:06

hier in de buurt staan alle friezen op stal met een stuk of 30 kleine vlechtjes ipv 1 grote.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:10

idd, een losse hengstenvlecht is beter als lange vlechten. deze moet je wel vaker vervangen.
ben wel benieuwd naar een foto met hoe lang dei manen zijn! :)

en ik denk dat als je kleine vlechtjes doet ze sneller in de knoop gaan. en alsnog afbreken.

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:24

ligt eraan hoe vol de manen zijn, die friezen daar hebben veel vlechtjes maar wel goed dik.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:40

hengstenvlecht !!

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:57

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb de manen wat bijgesneden zodat de dunne punten eraf zijn en ze een stuk voller tonen. Sinds dit paard in Nederland is heeft hij er een hele 'laag' manen bijgekregen (waarschijnlijk door verandering van voer) en deze dikke laag moet nog bijgroeien. Verder heb ik bij de schoft (daar gaat hij er op liggen) een hele losse vlecht gemaakt en laat de rest los hangen. Volgens mij gaat dit goed. Voor een hengstenvlecht door iemand die hierin nog onhandig is (ik dus) kan dit jonge paard het geduld nog niet opbrengen. :-)

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:18

ik gebruik voor ons trekpaard babyolie v/d kruidvat europrofit huismerk,
smeer het in z'n manen/staart/sokken en hij *D ziet er weer strak uit :o !
werkt perfect en lang plezier van en nog verzorgend óók!
werkt beter ipv equistar!

Chero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:53

Ik vlecht mijn fries altijd een stuk of 5 tot 10 iets dikkere niet te strakke vlechten.
Je geeft dan de manen kans door te groeien zonder af te breken.

Vlecht je te strak dan breekt het sneller af.

Een hengstenvlecht is zeker een oplossing, maar deze zakken vaak dan wel uit als je ze iets te los vlecht, en de mijne heeft hem er ook nog eens zo half uit door te gaan schuren. Dit doet hij niet met losse vlechten, dus denk dat het hem niet lekker op de hals ligt.

Ik vlecht mijn fries wisselend. De ene keer elke week, de andere keer om de 2 a 3 week, maar net hoe goed ze er nog in zitten en hoe het er aan de bovenrand uit ziet. begint dat los te zitten en te pluisteren, dan is t tijd om te gaan vlechten voordat t wel gaat breken.

Om je manen ook wat soepel te houden kun je manenspray gebruiken.
Let er ook op dat je paard tijdens het eten straks happen uit zijn manen kan gaan nemen met een dergelijke lengte.

Succes.