Manen, invlechten of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsel

Manen, invlechten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:51

Ik heb meerdere verzorgpaarden met best lange manen.
Nu lijkt het mij beter en fijner voor de paarden om deze te vlechten, vooral als het zo warm is.
Maar de eigenaar, maar vooral haar buurvrouw zeggen dat ze dan hun manen kapot schuren!
Maar dit doen ze ook als het niet ingevlochten is.
Als ik ze poets kan handenvol dood/los haar uit de manen halen.
Terwijl als ik de vlechten er uit haal, dit veel minder is dan normaal.

Wat vinden jullie?
Tuurlijk luister ik naar de eigenaar, maar ben benieuwt wat jullie meningen zijn.

Hommage

Re: Manen, invlechten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:52

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:09

Mijn paard heeft ook een enorme bos manen.. Als de zon een beetje schijnt zweet hij eronder..
Daarom houd ik het ook in vlechten.
Hij is er niet van gaan schuren, maar hij staat dan ook 24/7 buiten, dus dat maakt misschien een verschil.

Lindsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 16:18

FitzChivalry schreef:
Mijn paard heeft ook een enorme bos manen.. Als de zon een beetje schijnt zweet hij eronder..
Daarom houd ik het ook in vlechten.
Hij is er niet van gaan schuren, maar hij staat dan ook 24/7 buiten, dus dat maakt misschien een verschil.

Deze paarden staan ook 24/7 buiten;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:34

Dan zou ik het wel aandurven om de boel te vlechten.
Mijn ervaring is dat je beter veel kleine vlechtjes kunt maken, dan een paar grote, die blijven beter zitten.
Ook niet te strak vlechten..

Ik haal ze er 2x per maand uit, wat cowboy magic erin en weer in de vlechten..
Zijn manen zijn nu mooi en lang.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:36

Met die van mij heb ik de gok nu genomen, ze heeft nu een week vlechten en er is nog maar een klein beetje geschuurd. Hopen dat het veulen er dadelijk ook niet aan gaat knagen, dat is ook nog een risico.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:39

Ik heb de manen van mijn tinker ook nagenoeg altijd in vlechten of een (niet te strakke) hengstenvlecht. Vooral omdat hij een heel dik bos heeft en er met dit warme weer ontzettend onder zweet.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:41

Ik zou ze aan de ene kant los laten, want met dat warme weer zijn er veel vliegen en met de manen kunnen ze de vliegen in hun nek verjagen.
Aan de andere kant inderdaad kan je ze misschien in een vlecht doen voor de warmte, maar dan heb je inderdaad kans dat ze gaan schuren.

Als je ze vlecht moet je het niet te strak doen want dat maakt de kans op schuren groter. En inderdaad wat ze hiervoor zeggen beter kleinere vlechtjes (helpt ook beter tegen vliegen als dikkere) en niet in een hengstenvlecht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:41

Niet vlechten, zeker niet nu met al die vliegen en dazen!!! (daar zijn staart en manen voor)

Daarbij als je vlecht schuren ze er in 1 keer alles af!!

Je kunt beter een goed middel tegen jeuk/schuren halen en dat in de manen doen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:43

listiglistje schreef:
Niet vlechten, zeker niet nu met al die vliegen en dazen!!! (daar zijn staart en manen voor)

Je kunt beter een goed middel tegen jeuk/schuren halen en dat in de manen doen ;)

Manen hebben geen nuttige natuurlijke functie, mensen vonden het alleen mooier. Anders zouden wilde paarden ook wel lange manen hebben..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:46

listiglistje schreef:

En een goede vliegenspray als je paard echt last heeft van vliegen en dazen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:55

Ik ben sterk tegenstander van vlechten, tenzij de manen in zijn voer hangen. Dan kun je bv een hengstenvlecht vanaf de oren tot halverwege de hals doen.

Ik geloof niet dat er meer of minder haar loslaat. Haren groeien tot een bepaalde lengte en vallen dan uit. Het maakt niet uit wat je er mee doet, dit is een proces dat in het haarzakje in de huid bepaald wordt.
Paarden verliezen net als mensen, gewoon dagelijks haar, dat is heel normaal. Er groeien ook weer nieuwe aan...

Schuren doen ze vooral bij manen die niet dagelijks geborsteld/uitgepluisd worden, dus het lijkt mij dat bij vlechten dat idd erger kan zijn.

Ik vraag me ook af waarom mensen zo bezeten zijn van lange manen als de paarden er zelf niks aan hebben?
Alleen om ze eens in de zoveel tijd ten toon te stellen?
Een paard heeft het niet warmer met lange manen. Er zit lucht tussen en onder en dat isoleert.
Hier in Portugal is het flink warm, de paarden hebben lange manen (met uitzondering van fokmerries), maar nooit een kant van de hals bezweet... Dat is voor mij het beste bewijs dat ze er geen last van hebben.

Bij paarden die ingevlochten buiten staan bestaat altijd het gevaar dat ze ergens achter blijven hangen en een heel stuk uit trekken als ze los willen komen of erger, niet loskomen...
Reden waarom men ook geen halster om moet laten in de wei.

Ik snap deze vlechtenmanie totaal niet, en de eigenaar van de paarden heeft redenen om het niet te willen en ik vind het behoorlijk respectloos als je daar tegen in gaat met alle risicos en ongemak voor de paarden.
Zelf zal ik daarvoor een verzorger de deur wijzen.

Gewoon de manen borstelen of uitpluizen met de vingers om ze bij te houden. Zeker als de eigenaar dat wenst van je!!!!

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:55

Lusitana schreef:
Ik vraag me ook af waarom mensen zo bezeten zijn van lange manen als de paarden er zelf niks aan hebben?

Zeg eens eerlijk, korte manen bij een tinker mooi? Ik ben het met je eens dat bij een sportpaard lange manen niet mooi en makkelijk zijn. Maar bij bepaalde rassen zijn korte manen écht niet mooi!

Bij mijn verzorgtinker (manen tot op de schouder), vlecht ik z'n manen ook.
Het is voor hem veel minder warm, dan die lange bos manen.
Meestal vlecht ik 4 dikke losse vlechten, of anders een hengstenvlecht (niet te strak)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:01

*
Alleen om ze eens in de zoveel tijd ten toon te stellen?
Een paard heeft het niet warmer met lange manen. Er zit lucht tussen en onder en dat isoleert.
Hier in Portugal is het flink warm, de paarden hebben lange manen (met uitzondering van fokmerries), maar nooit een kant van de hals bezweet... Dat is voor mij het beste bewijs dat ze er geen last van hebben.*

Euhm, die van mij is zeiknat onder zijn manen, en aan de andere kant gewoon droog. Misschien als paarden gewend zijn aan warm weer dat het geen verschil maakt, maar het kan dus wel degelijk. Ik vlecht ook gewoon een paar losgevlochten vlecht, om de drie dagen vernieuwen. Manen zien er mooier uit dan ooit, en paard heeft het dus toch koeler.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:02

Ik had ook eerst dat idee om de manen van mijn merrie te vlechten, aangezien ze soms schuurt maar ook afgeknabbeld wordt door haar lovers... Heb het twee dagen volgehouden en ze er toen weer uitgehaald. Het staat stom en het is compleet nutteloos. Aldus mijn conclusie.

Natuurlijk horen lange manen bij sommige rassen. Maar bijvoorbeeld mijn Andalusiër krijgt van zichzelf echt wel lange manen hoor, daar hoef ik niets aan te doen. Ik gebruik ongeveer eens in de twee weken een beetje cowboy magic in de staart en manen en kam het uit, verder doe ik er niets aan. En je kunt mij niet vertellen dat bijvoorbeeld een Tinker afhankelijk is van zijn baas die zijn manen vlecht om lange manen te kweken...

Doe mij maar puur natuur. Vinnik mooooooi :D.

_Fleurtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:09

Ik vlecht de manen van mijn paard altijd.
De redenen?
Vanwege de warmte, maar ook is het veel handiger met rijden.
Als zijn manen los zijn, ga ik erop zitten of kom ik met mijn teugels in de knoop.
Daarnaast staat het veel verzorgder.

Verschil qua groei maakt het niet, wel is het zo dat als de manen in vlechten zitten er minder kans op beschadiging is.

Maar om op je vraag terug te komen:
Als het paard schuurt, zou ik ervoor kiezen om de manen los te laten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:39

Kleinester schreef:
Zeg eens eerlijk, korte manen bij een tinker mooi? Ik ben het met je eens dat bij een sportpaard lange manen niet mooi en makkelijk zijn. Maar bij bepaalde rassen zijn korte manen écht niet mooi!

Het gaat mij niet om het feit of een paard lange manen heeft of niet, maar hoe mensen er mee omgaan.
(En voor de duidelijkheid: Ik ben pro natuurlijke, en dus meestal lange, manen, begrijp me niet verkeerd).
Men is, in mijn ogen, veel te veel bezig met de mooiheid van de manen, terwijl ze die eigenlijk de meeste tijd "lelijk" maken door te vlechten. Dat vind ik tegenstrijdig.
Waarom zo bezig zijn met de conditie/lengte van de manen als ze voor 99% van de tijd niet eens zichtbaar zijn, en, het paard het echt niet uitmaakt?
Aan de ene kant zijn de meesten van jullie voorvechters van het paard zo natuurlijk houden, aan de andere kant zijn diezelfde mensen tegennatuurlijk met manen bezig.
Onderhoud is nodig, maar vlechten niet. Dat is een keuze die we maken voor ijdelheid en niet eens omdat de vlechten zo mooi zijn, maar met het doel de manen mooi te houden terwijl die dus niet eens zichtbaar zijn als manen.....

Ik begrijp invlechten om te rijden, we doen dat hier ook, even snel een hengstenvlecht. Als het vlechten een functie heeft terwijl we met het paard werken, is het niet meer dan logisch. Maar het paard mag in zijn vrije tijd weer gewoon zijn vrije manen terug.

Wat warmte betreft, je kunt natuurlijk ook manen flink uitdunnen.
En ja, het is waarschijnlijk dat paarden hier meer aan de hitte gewend zijn dan bv Tinkers die uit een veel koeler klimaat komen.
Maar is het dan zo dat jullie alleen de zomermaand vlechten?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:45

Ik vlecht alleen in de zomer, echt voor de warmte..
En ik doe dat inderdaad niet voor de mooi.. Ik vind zijn manen los veel mooier..

Het nut van vlechten in de winter zie ik ook niet in..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:10

Ik houd ook van de lange manen van mijn paard. Vergt inderdaad wat onderhoud soms, maar verder dan uit de klit halen en afentoe bijpunten doe ik er niets aan.
Vlechten doe ik eigenlijk nooit. Met de warmte is hij op de weide nooit bezweet onder zijn manen en zo los zijn ze beter om de vliegen weg te jagen. Als ik ze in de wei in vlechten zou laten zouden ze denk ik ook meer kans op beschadiging (van weidegenootjes) oplopen dan zo los.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:13

Ik vlecht de manen bij mijn paard maar zelden. Vind juist dat ze door het vlechten meer afbreken bij haar. Ligt natuurlijk aan de soort manen.
Ik vind los ook veel fijner voor het paard tenzij ze nu echt manen hebben waar ze op gaan staan ofzo.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:52

Ik zou ze niet vlechten, ik heb juist het idee dat het juist veel warmer word als jij een dikke vlecht maakt, want dan zit het ook vast, als ze gaan schuren, is alles er in een keer vanaf, en natuurlijk zijn manen ook handig tegen de vliegen :Y)

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:29

nou wij hebben spul ( kreato) en dat helpt tegen de jeuk en dat smeer ik elke dag op op de boven kant vander staart en de manen ( mag niet in de ogen kommen ) wij halen na het rijden altijd devlechtjes er uit . en dan wassen
wij hebben nu ook geen last meer van scheuren / korte manen

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:47

ik zou het dan in een vlecht doen :)
dan is het iig wat koeler onder z'n manen met dit warme weer!

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:16

ik zou alleen in de zomer met warme dagen vlechten en met rijden als je paard hele lange manen heeft het helpt wel wat.

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:50

kimkira schreef:
ik zou alleen in de zomer met warme dagen vlechten en met rijden als je paard hele lange manen heeft het helpt wel wat.

Inderdaad :j