Hoe schadelijk zijn muizen in en om de stal en voerkamer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Hoe schadelijk zijn muizen in en om de stal en voerkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:41

Vanmorgen met het verzorgen van de paarden zag ik in de wateremmer van 1 van onze paarden een muisje watertrappelen. Even later met een oplossing verzinnen wat nu te doen met het arme muisje en de emmer uit de steun halen zag ik dat ze zelfs met zn 2-en in dezelfde emmer waren gekropen en samen aan het watertrappelen waren.

Afbeelding

De wateremmer hangt aan de muur van de stal, normaal zie ik muisjes achter het hooi wegkruipen in de voerkamer, blijkbaar met de hitte die bij ons nog voortduurt zijn ze enthousiast op zoek gegaan naar water en tegen de muur van 1 van de stallen omhooggekropen.

Zijn muizen nou echt schadelijk voor de paardgezondheid of ben ik de enige die de dupe is omdat ze tevens mijn katoenen waterafstotende uitrijjas met klepzakken stukknagen voor koel nestmateriaal?

ElCamino

Re: Hoe schadelijk zijn muizen in en om de stal en voerkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:44

muizen verliezen continu een spoor van urine..... getverderrie, dat loopt echt veral langs hun "routes" ik hoef die beesten echt nergens.... ze verliezen dat dus óók in het water en in je voer.... dat wil je niet. Verder bouwen ze overal nestjes in en alles stinkt en gaat kapot: ik heb dus overal langs hun routes blauwe tombox gifblokjes gelegd..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:46

Aguttie, je hebt ze er toch wel uitgelaten he? :(:)

Ik heb ze ook weleens in de emmer of voerton zitten. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze te killen.
Volgens mij zijn muisjes schoner dan ratten. We hebben soms ook bruine ratten zitten, die schijnen echt ziektes met zich mee te dragen.
Muizen zijn gewoon lastig, ze knagen je dekens stuk en ondermijnen hier zelfs de klinkervloer, hele verzakkingen door de gangen die ze graven. Verder zorg ik nu dat de voertonnen heel goed afgesloten zijn zodat ze echt niet bij het voer kunnen komen. Zolang er niet veel voer is voor ze vermeerderen ze zich ook niet explosief in je stal.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:47

inderdaad ze laten overal urine en stank achter
nee dankje daar hebben wij 5 katten voor

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:47

ja een paar stalkatten doen wonderen, dan zoeken ze een ander huis

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:49

haha ze zijn wel schattig zo in die emmer :P idd voer goed afsluiten! Ik pak liever een kat dan gif, zo weet ik zeker dat er nix anders van dat gif gaat vreten :p Miss is de geur van de kat al genoeg om ze weg te jagen :p

EDIT: deze peroide van het jaar worden trouwens genoeg kittens gevonden, ze smijten ermee naar je kop! Of ga er eentje halen uit een asiel :P

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:50

liess1 schreef:
ja een paar stalkatten doen wonderen, dan zoeken ze een ander huis

inderdaad werkt echt perfect wij hebben er bijna nooit meer 1
en mollen zien we ook niet meer vaak :)
en kraaien die durven hier niet meer te komen
en hazen daar is de hond voor

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:06

Nou, wij hebben hier 7 katten, maar toch ook muizen hoor. ;( Maar goed, wie weet hoeveel muizen we hadden zonder de katten.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:07

oh zeg dat van die urinesporen,... daar had ik nou echt geen idee van!
O en ze graven gangen zelfs in betonvloeren?

We hebben nu 2 jonge oranje kittens in huis die we eerst aan elkaar laten wennen en 1 tje moet nog aan het vaste voedsel.
Even n maandje wachten en dan mogen ze samen gaan jagen in en om de stallen!

Ik had al eens muizenjonkies van 2 cm gevonden achter de hooibalen en ze maar op de mesthoop gebracht.
Doden kan ik niet!

Later hebben we gif gelegd, hier in Zuid Tunesie zijn dat roze korrels op biologische basis wat grotere dieren geen schade toebrengt, het laat de muisjes opzwellen en uitdrogen.

Voor het voer hebben we grote tonnen staan met draaideksels. Toch hebben we ernaast eveneens de dichte voorraadzakken staan.
Mag ik dan aannemen dat zolang de muizen er niet in kruipen het minder bacterieen en ziektes veroorzaakt? Dus zelfs wanneer ze over de zakken kruipen laten ze de sporen achter,... :(

Suzanne F. schreef:
Aguttie, je hebt ze er toch wel uitgelaten he?

:o Ik had nog geen flauw idee wat ik dit keer met ze zou doen,...
Iemand suggesties?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:40

niet in betonvloeren maar eronder -> verzakkingen :P
Ik kan ook nix dooddoen tenzij het vliegt, zoemt en 6 poten heeft argh!
Hmm ik zou ze eruit gehaald hebben en ze ergens ver van de stal hebben losgelaten :')

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:00

Ik zou zorgen dat ze niet bij het voer kunnen komen, muizenurine lijkt me niet geweldig met paarden. En je spullen goed afgesloten bewaren, ze vreten alles kapot. Verder lijken muizen me niet heel erg in de stal, maar mijn voorkeur zou toch zijn om er een kat bij te laten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

tine10 schreef:
Nou, wij hebben hier 7 katten, maar toch ook muizen hoor. ;( Maar goed, wie weet hoeveel muizen we hadden zonder de katten.

Voer je je katten misschien te veel? Bij mij wordt geen muis meer oud als mijn dames op pad zijn }>

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:08

muizen zijn qua bacterien slecht nieuws, ze kunnen ook een bepaalde ziekte overdragen (maar hier moet ik even voor googlen) en vergeet niet: waar er 2 zitten, zitten er over niet al te lange tijd 2000.

Ik zou voor wat betreft muizen een zero tolerance beleid voeren.

EDIT:
Oorzaken voor maandblindheid:
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is. Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan. Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).
(bron: wikipedia)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:20

Dank je wel Abeltje77 dat is interessante informatie!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:28

Abeltje77 schreef:
muizen zijn qua bacterien slecht nieuws, ze kunnen ook een bepaalde ziekte overdragen (maar hier moet ik even voor googlen) en vergeet niet: waar er 2 zitten, zitten er over niet al te lange tijd 2000.

Ik zou voor wat betreft muizen een zero tolerance beleid voeren.

EDIT:
Oorzaken voor maandblindheid:
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is. Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan. Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).
(bron: wikipedia)

je bent mij voor, het is heel belangrijk ongedierte uit de stallen te weren.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:34

friesiszwart schreef:
je bent mij voor, het is heel belangrijk ongedierte uit de stallen te weren.

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met het bewaren van hooi ?
Lijkt mij dat muizen echt overal zitten waar je hooi bewaart of vergis ik mij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:39

ze kunnen inderdaad leptospirose overbrengen....dan moeten ze wel besmet zijn.
Ik gebruik alleen gif op plekken waar de katten niet bij kunnen,tussen het plafond.
In de stal niet,daar vangen de katten de meeste muizen en mijn fries staat soms op een muisje(zielig..)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:42

volgens mij zijn dit trouwens geen muizen maar ratten (evt jonkies) (heb zelf ratten als huisdier ;) en die staart is bij muizen veel dunner)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:47

gefeliciteerd het zijn ratten :p

zorg dat je niets van eten laat slingeren. Plaats eventueel rattenvallen waarin je ze levend kan vangen! Dan kunnen andere dieren zich er niet aan vergiftigen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:09

Moderatoropmerking:
Spamberichten verwijderd.

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:12

robert45 schreef:
gefeliciteerd het zijn ratten :p

zorg dat je niets van eten laat slingeren. Plaats eventueel rattenvallen waarin je ze levend kan vangen! Dan kunnen andere dieren zich er niet aan vergiftigen

oei ja aan die lange staarten te zien dacht ik hetzelfde :=

Heb je geen kat(ten)? :Y)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:15

katten of vallen zijn de dingen die effect hebben:p

en sluit al het eetbare af!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:28

Waar mijn verzorgpaard staat is er haast geen muizen, er staan op aantal plaatsen een kistje met gifblokjes in en stekker waar er geluid uitkomt die muizen wegjagen.

Voer, dekens, dekjes, bandages en nog meer dingen zitten in afgesloten kisten/tonnen.

Als je een ton water neerzet in stal, niet tegen de muur want ze komen gewoon zo in! :P

wij vinden gewoon niet leuk dat er dingen kapot gaan, het geur van muizen is erg smerig en ze vreten ook aan straal.

We hebben wel last van verdwaalde padden, die vinden we terug in wasmachiene.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:31

Ik vind ze alleen verdronken in de waterton (zeker niet zulke goede watertrappers als daar) of half opgegeten... ik heb twee katten die uitstekende vangers zijn van alles wat beweegt in en om de stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:39

ah, zielig...

Hier moeten we ook goed alles afsluiten, laatst hadden ze besloten dat de luzerne toch ook wel aantrekkelijk is. Gat er in, een hele berg sprietjes naast de zak, nu ook maar in een ton gezet. ook zitten ze graag in het hooi, wat vies wordt door de keutels en de urine als ze er te lang in kunnen zitten.

Ik wil stalkatten zodra onze stal klaar is... In huis bestrijden we ze met gif, maar buiten wil ik dat niet doen omdat die beesten gaan slepen met gif en ik wil niet dat het bij het konijn of de paarden beland of dat ze half vergiftigd gepakt worden door de zwerfkatten die hier lopen en dat die dan het loodje leggen op den duur...

Ik vind ook regelmatig dode muizen in ons bosje, half opgegeten/verteerd en weer uitgespuugd, of vrijwel onbeschadigd...