De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamu

De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:23

Eindelijk heb ik een groot stuk wei erbij. In het voorjaar wil ik de afrastering gaan vervangen.

Wat vinden jullie de beste/veilige manier om de wei af te zetten. Duur of goedkoop maakt even niet uit. Het gaat mij er om wat jullie negatieve of positieve ervaringen zijn.

Sommige zullen wel denken wat een hoop vragen/topic's van die Zamu, maar dat komt omdat ik nu voor het eerste mijn eigen stal heb en graag me zo goed mogelijk voor bereid. Dan heb je dus een hoop vragen.

Heel erg bedankt zover voor al jullie meningen etc..............

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:41

Ik zou zelf gaan voor een houtenomheining met daarvoor stroomlint gespannen.
Waar mijn paard staat is een gedeelte met alleen hout omheind en daar heeft mijn paard al een keer in de knoop gelegen en als je een beetje klim graag paard hebt willen ze dat ook nog weleens proberen als er alleen hout is. De rest is hier allemaal met lint afgezet heb ik opzich geen nare ervaring mee, lint breekt als ze er door heen gaan en ze heeft er geen verwondingen aan overgehouden, een stroomdraad zou ik dus niet doen daar heeft ze ook al weleens in vast gezeten maar die breekt zeer slecht en krijg je dus een soort brand/snij wonden. Denk opzich dat houtenomheining met stroomlint het meest veilige is maar ook daar zullen weleens ongelukken gebeuren. Wat voor paarden komen er in te staan? Daar zit ook verschil in de mijne die heeft zo ongeveer over al eens vast gezetten terwijl de andere waar ze bijstaat altijd keurig in de wei blijven en nog nooit ergens vast gezeten hebben. Voor hun zou dus een normale lintafrastering voldoende zijn maar als geld geen rol speel wordt het voor mij zoiezo een houtenomheining met lint is veilig en ziet er vindt ik ook erg mooi uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:44

fjordnina

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:51

Wel eens gedacht aan een natuurlijke omheining? Nu bedoel ik geen sloten, maar vlecht of legheggen. Die werden van oudsher gebruikt om de beesten in het land te houden en zijn ook geschikt als paardenafrastering.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:56

Tigra_ schreef:
Wat voor paarden komen er in te staan? Daar zit ook verschil in de mijne die heeft zo ongeveer over al eens vast gezetten terwijl de andere waar ze bijstaat altijd keurig in de wei blijven en nog nooit ergens vast gezeten hebben. Voor hun zou dus een normale lintafrastering voldoende zijn maar als geld geen rol speel wordt het voor mij zoiezo een houtenomheining met lint is veilig en ziet er vindt ik ook erg mooi uit.

Volwassen paarden, maar als er een aantal in pension zouden komen dan weet ik het niet. Die van mij zelf blijven keurig achter het draadje.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:02

Wij hebben een hardhouten omheining met een stroomdraadje ertussen (aluminium want dat breekt makkelijk). Wij hebben een pachtgedeelte waar we breed (4 cm) bruin schriklint hebben gespannen met daartussen ook nog een alumonium draad. Hout is duurzaam en degelijk maar duur, het bruine schriklint vind ik een goed alternatief, wij hebben voor bruin gekozen vanwege de natuurlijke uitstraling.

Ook zijn we bezig met het planten van heggen langs ons hek (meidoorn) maar voordat dit een dichteafrastering vormt of dik genoeg is om om te leggen en te vlechten ben je wel heel wat jaarjes verder.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:46

Een houten omheining met shokdraad ertussen.
Maar zéker geen omheining met alleen shokdraad nemen, je paard verschiet, loopt erdoorheen en ja dan heb je dus problemen.
Het kan verwonden & ja paard gaat er gewoon vandoor :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:55

Bedenk wel dat je voor een houten omheining een vergunning moet hebben/krijgen.
En elk hekwerk zal een paard verwonden als ie er doorheen klapt, ook een houten hek werk. Heb hier een tijdje geleden een paard op een houten hek gespiest gezien.
Ikzelf heb 2 lagen draad en ben er erg tevreden over, nog nooit ongelukken gehad. Het is de stroom die je paard tegen moet houden en niet het draad. Zorg dus dat er een goede klap stroom op staat en controleer dit ook regelmatig. Als je paard weet dat er een dikke klap stroom op staat dan komt ie er niet eens in de buurt. Ik heb palen die behoorlijk snel breken, dus mocht het paard er doorheen willen, dan ligt minstens het hele hek omver, dit uit veiligheids overwegingen voor als ze er wel doorheen schieten, dat het draad niet in de borst oid snijd.
Als ik het zou gaan vernieuwen mijn draad, dan zou ik gaan voor bruin stroom lint, dit gaat erg in de omgeving op, en valt dus niet zo vreselijk op, maar als het goed gespannen is, lijkt het net een houten hek. Dan meot je dus wel genoeg palen neerzetten zodat het niet in van die lussen gaat hangen, dat is zo lelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:01

blue_kim schreef:
Als ik het zou gaan vernieuwen mijn draad, dan zou ik gaan voor bruin stroom lint, dit gaat erg in de omgeving op, en valt dus niet zo vreselijk op, maar als het goed gespannen is, lijkt het net een houten hek. Dan meot je dus wel genoeg palen neerzetten zodat het niet in van die lussen gaat hangen, dat is zo lelijk.

Lint (en in mindere mate draad/cord) moet je regelmatig opspannen. Kies ook lint waar de wind goed doorheen kan, want anders blijf je opnieuw spannen doordat de wind het slap waait. Ik heb hier de verbindingsplaatjes al vervangen door lintspanners, die draai je gewoon een slagje verder als de boel slap hangt. Scheelt een hoop worstelen met knopen.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:08

Lint vind ik niet erg fijn, dit leurt namelijk best makkelijk uit enz..

Wat uit eigen ervaring nog steeds het fijnste werkt is gewoon stroomdraad,
niet dat hout niet fijn lijkt, maar dat vergt best veel onderhoud, als je het al mag plaatsen,
plus de kosten voor een groot land lopen toch wel aardig op dan...
Verder nooit problemen gehad met de stroomdraad,
als er een pony in een wilde idiote bui inknalt, breekt de draad netjes zodat er geen lelijke verwondingen ontstaan
en verder blijven ze toch netjes in hun weide staan wanneer er stroom op staat :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:12

Wij hebben net een equisafe hekwerk gekocht, ik heb het alleen nog niet geplaatst dus eigen ervaring kan ik nog niet vertellen. In dit hekwerk is de stroomdraad verwerkt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:14

houten omheining vind ik het mooist. als ik ooit een eigen stuk grond heb zet ik een houten omheining :j

voor mijn 'huurweitje' vond ik dit te duur. heb hier een omheing gezet van lint:

Afbeelding

Afbeelding

ik heb gekozen voor donkergroen lint van gallagher, omdat ik deze kleur het minst storend vind voor de omgeving. (bruin zou trouwens ook kunnen)
nadeel vind ik dat het nu door de sneeuw een beetje gaat hangen. nu de sneeuw aan het smelten is valt het me eigenlijk nog mee. hang nog best strak. maar ik denk dat ik in het voorjaar alles nog maar eens opnieuw span. slap hangend lint vind ik er slordig ogen.

edit: ik heb trouwens deze isolatoren van gallagher. die bevallen mij erg goed. je schroeft op elke isolator het lint 'vast'. zo kun je het mooi strak spannen tussen de palen. http://www.gallaghereurope.com/imagesGe ... 66_big.jpg

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:18

zoek eens op paard en landschap. Dit is een boek van de knhs om de verpaarding in nederland tegen te gaan(denk dus aan de witte klapperende linten, witte hekken). Hun proberen dus om juist te stoppen met stroomdraad en houten hek en te kiezen voor meidoorn haag of een beukenhaag, het ziet er echt heel mooi en natuurlijk uit. Als ik dus ooit kan kiezen komt er een mooie haag als hek, in het begin zal er wel een hek voor moeten en de haag meot minimaal 1.50 breed worden omdat ie dan eigenlijk ondoordringbaar is. De meidroon heeft wel doorns die scherp zijn maar de paarden snoeien ze zelf omdat ze de bloemen eruit eten. De beukenhaag is een struik die zijn bladeren vasthoudt, de bladeren worden wel bruin en beide struiken zijn niet giftig voor paarden.

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:58

Er zijn heel veel verschillende soorten omheining speciaal voor paarden en de meeste zijn allemaal gewoon goed. Het is veelal een kwestie van smaak en van hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Zelf vind ik wel dat de omheining bij het landschap moet passen. Dus geen lelijke kunststof omheining of witte linten in een natuurlijke omgeving. Als het weiland erg groot is, kun je misschien ook een combinatie doen, bv. een gedeelte hout en een gedeelte stroomdraad, bv. Hippowire van Patura. Veel veiliger en duurzamer dan lint. Zeker als je de bruine kleur pakt in combinatie met robiniapalen, krijg je een mooie en veilige afrastering.
Succes met je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:08

Ik gebruik ook lint , het brede van 40mm van gallagher. Heel tevreden over, is ook al kostelijk als je groot stuk moet afzetten, maar nog altijd minder dan hout. Ik heb het op 3 banen lopen, tot op 1m50.

Hier is het overal donkergroen lint omdat dat het moiste in de natuur opgaat, en vaak staan er toch bomen en dergelijke in de buurt. Enkel de middelste baan is in het wit voor de zichtbaarheid voor de paarden. (en eventueel wandelaars)

Voordeel is dat je het makkelijk zelf kan (her)plaatsen, zelf kan vervangen als het moet, kosten vallen goed mee... Ook als je een stuk land huurt dat niet uitgespannen is, kan je na einde huurconttract je boeltje gewoon meenemen en op een ander stuk land hergebruiken.

Nadeel is het onderhoud: het gaat snel hangen als er vaak sterke wind op zit, als het stevig vriest na een regenbui kan je lint gewoon "ijsplaatjes" krijgen en dus heel makkelijk breken, paarden gaan er zo doorheen als er niet genoeg stroom op zit (de mijne toch), je moet vooral in lente en zomer elke dag je land aflopen om te kijken of er geen gras/takken tegenaankomt, want dan zit je met stroomverlies.

Bockereyder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:46

Ik vind zelf schrikdraad een fijne afzetting.
Hier staan ze vrij veilig achter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:02

Er bestaat geen veilige omheining. Van elke omheining zijn wel verhalen bekend van dingen die er mis zijn gegaan.
Wat voor soort omheining bij jou wei/paarden het beste past is afhankelijk van de grote/soort paarden en of er druk verkeer langs de wei is.
Nadelen
Houten palen; rotten na 5/10 jaar door (afhankelijk van houtsoort en grondwaterpeil)
Houten latten; kan bij breuk splinteren en scherpe punten hebben (afhankelijk van houtsoort)
Lint: moet regelmatig nagespannen worden en je hebt altijd stroom nodig.
Koord: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.
IJzerdraad: breekt niet en snijdt en je hebt altijd stroom nodig.

Voordelen
Gaas 5x5 met ijzeren palen: mooi, stevig (maar duur)
Kunststof palen: rotten niet, geen onderhoud
IJzeren buis: rotten niet, in kombinatie met kunststof palen evt makkelijk van stroom te voorzien.

De laatste 2 hebben dus mijn voorkeur :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:43

wij hadden eerst gewoon houten palen bovenste lint was heel breed. onderste 2 waren wat dunner. koord wil ik niet.

hebben nu eigen wei en daar komt een omheinig met ijzeren buizen. dit in combi met 1 a 2 stroomlinten. dit is stevig. weinig onderhoud. rot niet weg. op zn tijd keertje schilderen. en paarden zullen er minder snel doorheen willen.

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:51

100% veiligheid kun je nooit garanderen op een afrastering. Als je denkt alles te hebben uitgesloten, bedenkt een paard of pony vaak toch weer iets waar jezelf nooit aan zou hebben gedacht. Hierdoor kan het alsnog mis gaan. Je kan er wel voor zorgen dat de kans zo klein mogelijk is dat er iets misgaat.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 15:18

Heel erg bedankt allemaal voor jullie tip's en ervaringen.

Thanx!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:42

wij hebben houten palen met schriklint op de weide aan huis, deze is aangesloten op het stroomnet in de stal. de grote weide aan de overkant van de landweg achter ons huis heeft nu nog houten palen met prikkeldraad, met daarbinnen op afstand van het prikkeldraad steeds een stuk afgezet met prikpaaltjes met schriklint met een goede klap stroom erop. stroom kan ook op een accu, als je er twee hebt kun je er steeds eentje laden en de ander gebruiken en je hebt altijd eentje reserve als de ander er onverhoopt mee ophoudt. je moet het gewoon iedere dag testen, en linten aanspannen af en toe valt ook wel mee hoor ;) Hout is wel het mooiste maar ergg duur zeker bij grotere weides.. we zijn dus ook nog aan het overleggen wat we qua omheining met de grote wei gaan doen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:03

Ik ben ook aan 't rondkijken TS. Die van mij moet hoog nodig vervangen worden, heb al wel gemerkt dat de keuze reuze is %)
Omdat het niet mijn wei is let ik echter wel op de kosten. Hout is 't mooiste, maar ook 't duurste en 't heeft toch onderhoud nodig wil 't zo mooi houden. Daar integen is het natuurlijk wel duurzaam.

16 jaar geleden hebben we een stroomlint 40 mm gespannen. Dat zit er nu nog steeds, maar is door het verweer wel aan 't einde van z'n latijn. Maar 16 jaar is dan ook al een hele tijd. Aangezien mijn wei langs de rondweg ligt zit te denken aan 't onderstaande.

Afbeelding

Denk dat 't met 2 of 3 linten ook zal voldoen, maar voor de veiligheid wil ik er 1 extra.

Succes met je keuze... 't valt niet mee :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:11

Houten afrasteringen zijn wel mooi maar ook erg prijzig en bovendien mag dat niet overal omdat het soms als bebouwing wordt gezien. (net als dergelijke afrasteringen voor een rijbak)
Daarnaast knagen sommige paarden graag op hout en dan wordt je afrastering in rap tempo lelijk, een stroomdraad voor de planken langs is dus eigenlijk een must en dan heb je dus eigenlijk een dubbele kostenpost.

Ik zou dus zelf gaan voor breed lint evt icm koord, bv 2x breed lint en daaronder nog een koord.
Bij lint geld eigenlijk altijd dat goedkoop duurkoop is dus ik zou gaan voor kwalitatief goed lint, kost wat maar dan gaat het ook een flink aantal jaar mee.
Daarnaast zou ik goed nadenken over de hoogte en de afstand tussen de palen, te grote afstand en je lint gaat snel slaphangen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:17

houten omheining met stroomlint lijkt mij héél mooi en ideaal voor je paardjes. Zolang je 't niet in je hoofd haalt om prikkeldraad te gebruiken :) stroomdraad gaat bij normale paarden die de weide gewoon zijn, maar ik ben altijd bang dat er 1 in blijft hangen en zn been eraf trekt, stroomdraad knapt namelijk heel moeilijk (of toch die die wij hadden)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:20

Wat bedoel je precies met stroomdraad? Van dat dunne koord?
Dat heeft meestal een lagere trekkracht dan lint ;)