kosten shetlander per maand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

kosten shetlander per maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:17

Hallo,

Ik weet dat er al een paar topics over zijn, maar via google en de zoekfunctie kan ik deze helaas niet vinden.

Wat ik graag wil weten is hoeveel jullie per maand ongeveer kwijt zijn aan je shetlander, stallingskosten en overige kosten.

Alvast bedankt!

ellepel

Re: kosten shetlander per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:06

volgens mij scheelt dat niet veel met een groter paard

een shet zal wat minder krachtvoer eten, maar t ligt er aan waar je hem stalt.

de meeste stallingen rekenen dezelfde boxprijs als voor een paard.

beetje uitzoeken denk ik..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:13

Mijn shet is niet duur in het onderhoud...maar ik heb dan ook een eigen weiland en stal.. Krachtvoer krijgt hij alleen s winters er een beetje bij, voor de rest hooi / water, zomers staat hij ook snachts buiten.. Dus alleen af en toe een nieuw halster, medicijnen daar waar nodig en de hoefsmid...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:29

Bij mij valt het ook wel mee. We hebben een eigen stukje grond en een stal en 's zomers lopen ze bij kennisen achter bij ons in de straat. Die van mij krijgt alleen hooi bijgevoert en in de winter een heel klein beetje brok/muesli. En natuurlijk ieder jaar DA, hoefsmid en ontwormen. Dat zijn denk ik de hoogste kosten.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:08

Een shetlander scheelt idd niet veel van een groot paard.
Ik betaal voor mijn shet aan stalling 150 euro per maand, all incl.
Verder komt daar eens in de 6-8 weken een wormenkuur bij van ong 15 euro. Twee keer per jaar een inenting, 15 euro per keer.
Dat was het voor mij eigelijk wel.
Natuurlijk komt er af en toe nog wel eens DA bij, maar die kosten kun je van tevoren niet voorspellen, dusja! Dit waren eigenlijk mijn vaste kosten.
En natuurlijk alle benodigde spullen. Hoofdstel, zadeltje, etcetc zit je toch ook al snel aan de 150 euro denk ik.
(Ik heb ook dekens etc...dus scheelt weer).
Het is buiten de vaste kosten om iets wat je er zelf van maakt...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:23

Ik sluit me bij Paulus aan. Ik heb twee shetten en die delen een box. Het maakt qua kosten niet uit of ik 1 of 2 pony's houd op deze stal. Op sommige stallen betaal je minder voor een shet. Ik betaal 150 euro per maand aan stalling. Hoefsmit (bekappen) circa 30 euro per kwartaal. Wormkuur 15 euro per 2 a 3 maanden. Enten 30 euro twee maal per jaar. (dit is allemaal voor twee pony's)
Het is niet zo dat sommige dingen goedkoper zijn omdat je een shet heb (wat sommige mensen denken) Als je geld wilt besparen kan je ook net zo goed een B pony kopen want die eet alleen ietsje meer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:30

Tuurlijk is een shet in onderhoud goedkoper, maar niet als je op een pensionstal gaat staan. Je moet em bij en boer zetten ofzo en een zacht prijsje afspreken. Met een klein schuilstalletje kan ie de hele winter buitenblijven en kost het je alvast geen bodembedekking. Wormenkuur is goedkoper want die spuit je niet in één x leeg en hij eet ook veel minder. Als ie op een boerderij staat eet ie gewoon met de koeien mee.
Als je regelmatig met hem loopt slijten z'n hoeven af en hoeft ie niet zo vaak naar de hoefsmid. Het enige wat gelijk blijft zijn de da kosten, die geeft vast geen korting als je maar een 'half' paard hebt, haha!
En zadel en hoofdstel kun je op 2e hands sites ook wel kopen.
Het wordt dus net zo duur als je het zelf maakt....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:22

Net zo veel aan als een groot paard. Ik ben 100 euro per maand kwijt aan twee pony's maar ik betaal geen stallingskosten. Ik heb mijn eigen stal, wei en bak.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:28

MirandaFuego schreef:
Tuurlijk is een shet in onderhoud goedkoper, maar niet als je op een pensionstal gaat staan. Je moet em bij en boer zetten ofzo en een zacht prijsje afspreken. Met een klein schuilstalletje kan ie de hele winter buitenblijven en kost het je alvast geen bodembedekking.

Naar mijn mening maakt het dan weinig uit of je een shetje bij een boer zet of een wat groter paardje. Maar in verhouding, het enige wat bij een shet miss minder kost is idd het voer, en misschien wat kleine dingetjes.
Maar veel mensen denken dat shetjes zoveel goedkoper zijn, maar integendeel.
Tuurlijk is het waar dat een shet het hele jaar door buiten zou kunnen blijven, maar dat kunnen in principe alle koudbloeden.
Dus mensen, denk ajb eerst na over de kosten van een shet voor de aanschaf ervan.
Het is niet zo 1,2,3 gepiept

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:31

Inderdaad een shetlander is helemaal niet goedkoepr alleen kwa voer. Ga maar eens op zoek naar passend tuig, dat heb je ook nog niet zo 1, 2, 3 gevonden hoor.

En in eens chuilstal hoort ook gewoon een lekker laagje stro hoor zodat ze er in de winte lekker warm in kunnen liggen. Een groto paard kan je toch ook bij de boer zetten. Die kan ook met een een goede schuilstald e hele winter buiten blijven.

Dus het is precies hetzelfde als een groot paard.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:29

ik ben aan mn shet 50 euro in de maand kwijt aan de stalling, dit is dan een groot land met paddock en schuilstalletje (Snachts staat zij dus in de paddock met schuilstal), en inclusief wortels, hooi, broodjes enz en ze zetten dr op het land en voeren dr.
en dan nog wormenkuur.. geef ik 1 keer in de 6 weken, die kost me meestal rond de 7/8 euro en die er 3 keer mee dus 8 euro in de 18 weken
hoefsmid kost mij 16,50 en dat gebeurt ook zo'n beetje om de 6 weken.
en dan inenten 1 keer in het jaar, weet nog niet hoe duur dat kost, nog niet gedaan en onverwachtse uitgeven, maar nu in principe alleen 50 euro in de maand en dan eens in de zoveel weken hoefsmid en ontwormingskuur..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:48

3 keer met een wormspuit? Geef je hem wel genoeg?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:31

ik geef dr voor 200 kg... mijn verzorgshet van ruim 1 meter werd door de da geschat op 150 kg dus vind het wel genoeg voor mn mini van 83 cm

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:16

Mijn hengst van 84 cm werd door de DA op 200 geschat dus die krijgt voor 250 kg. Mijn jaarling die hee iel is maar eits groter krijg voor 200 kg en vanaf de volgende keer ook voor 250. Dus het is zeker niet veel hoor en je dierenarts schat het dan wel heele rg laag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:37

Dennis(van 94 cm) heb ik gewogen op een geeikte weegschaal op 180 kg in nette conditie(zoals hij er bijna altijd bij staat). Hij en Uk(even groot, smalle jaarling) krijgen voor 200 kg, Senna(2maanden) krijgt voor 100 kg) en de rest voor 300.

Ik heb mijn eigen land á 600 euro per jaar, m'n eigen paddock, het is ongeveer 1,5 zak brok per maand(met 6 pony's). 's Winters gaat er ongeveer 1 baal hooi per dag door heen(á 3 euro per stuk=90 euro per maand). Bekappen doe ik zelf.

En je hebt je inentingen, je pony kan ziek worden, wat spulletjes enz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:38

Bedankt Dennis. Ik denk dat Jimmy en Dennis niet veel van elkaar schelen. Jimmy is in ieder geval al 10 cm kleiner dus ik geef hem in ieder geval niet te weinig

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:18

ik heb mijn shetlander gewoon op een wei staan die ik van iemand huur. voor de wei , hoefsmid en ontwormen etc. kom ik ± op 55euro per maand uit

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:28

Ik had m'n shet eerst op een pensionstal staan voor 110 euro. Hij deelde dan een stal met de pony van een stalgenoot.
Sinds een maand staat hij op een boerderij op 10 min. afstand fietsen. Dit kost me 50 euro. stal met bak incl. hooi, stro, bix en overdag wordt hij de hele dag buiten gezet.
met een wormspuit doe ik 2x. hoefjes bekappen is 20 euro per 16 weken. (eerder is niet nodig).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:25

Bedankt voor alle reacties.
Ik weet in ieder geval waar ik op kan 'rekenen' hiervoor had ik daar geen idee van.
Ik heb dit topic gestard vanwege het feit dat mijn pony binnenkort alleen in het land komt, hiervoor dacht ik als weidemaatje misschien aan een shetlander.. Ik heb nu een beeld, bedankt voor de reacties!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 00:44

ik verzorgde een shet en die kostte 75 per maand maar het is verschillend waar ie staat enzo

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:11

Citaat:
Naar mijn mening maakt het dan weinig uit of je een shetje bij een boer zet of een wat groter paardje.

Maakt wel uit want een shet heeft minder oppervlakte nodig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:40

Ja maar dat is dan dus ook het enigste dus kwa kosten ben je negen van de 10 x net zo duur uit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:55

en toch is het in de praktijk vaak wel zo dat de shet minder kost dan het paard.

zakken brok en balen hooi gaan twee keer zo langzaam op,
je rijd waarsch niet op je shet dus ook geen onkosten daaraan (tuig enz)
hij past in een kleinere (ook wel zelf te maken) schuilstal, idd in een kleiner landje dus wellicht lagere huur.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:59

Denk dat je daarin vergist hoor in de kosten voor tuig. Als je een minimaat hebt ga dan alleen maar eens op zoek naar een passend hoofdstel. En waarom zou je niet rijden met een shetlander. Ik heb er twee en doe ontzettend veel verschillende dingen met ze. Kwa tuig ben je met alles veel duurder uit als met paardenmaten. Voor de miden en groet maat shetlanders kan je vaak wel wat spullen in d eruitersportzaak kopen maar ik moet zo goed als alles op maat maken of op maat laten maken, dus ik ben kwa tuig soms wel het dubbele kwijt als een paardeneigenaar.

Nog een toevoeging je mag niet zomaar een schuilstal bouwen hoor!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:28

Idd veel mensen denken dat een Shet goedkoper is dan een paard, maar dat is het zeker niet!

Ik denk dat alle kosten wel een beetje opgenoemd zijn, maar houd er ook rekening mee dat als je echt serieus met je Shet aan de gang gaat, de kosten hoger worden.
Sommige Shetjes hebben een klein mondje, en die bitten zijn soms moeilijk te vinden en vrij prijzig.