begroting wat een paard ongeveer kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

begroting wat een paard ongeveer kost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:46

ik heb even een begroting gemaakt wat een paard kost ongeveer. :o
is dit zo ongeveer goed of is het duurder of goedkoper?

ik wil namelijk wel even weten! :o
oo ja onze stal staat er al maar er moet nog een kleinbeetje aangebeuren ook zij in het weiland.

Kosten 1x.
Paard zelf: €2.000
Stal: €100?
Tuig: €1000?
Dekens: €300,-
Omheining: €40?
Trailer: €1000,-?

Kosten per maand.
Verzekering: €?
Hoefsmid: €20,-

Kosten per week.
kractvoer/bix €15?
Eten: €30?
Stro: €20?

Kosten die je bijdehand moet hebben.
Paardentandarts: €50?
Dierenarts: €100,-

Kosten die ik betaal met een baantje.
Ponyclub: €?
Startkaart eenmalig: €60?
Les: €9?

de startkaart is als ik verder wil :+

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:49

Ik denk dat je het allemaal zo duur kunt maken als je maar wil.
Wat zijn je interesses, wat wil je bereiken met je paard? Heb
je een bepaald doel? Neem je genoeg met een stal, waar alleen
een buitenbak is?

Aan de hand van jou eisen, kun je een geschikt paard, accomodatie
etc.zoeken.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:50

Gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al ontelbare topics over.
Je bedragen kloppen iig niet :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Re: begroting wat een paard ongeveer kost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:52

Een omheining voor 40,00? die wil ik ook.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:52

Wyah_Rona schreef:
Ik denk dat je het allemaal zo duur kunt maken als je maar wil.
Wat zijn je interesses, wat wil je bereiken met je paard? Heb
je een bepaald doel? Neem je genoeg met een stal, waar alleen
een buitenbak is?

Aan de hand van jou eisen, kun je een geschikt paard, accomodatie
etc.zoeken.

Succes!

stal en weiland hebben wij zelf! :)
naja gewoon een fijn paard, het hoefd niet persé veel te kennen ofzo..
doel: leren (A)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:53

er moet alleen nog electriciteit op (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:53

Dan hoef je ook geen 100 euro voor een stal te betalen toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:53

Het eerste wat me opvalt is de stal en wei. Ik weet niet hoe en wat er nog aan moet gebeuren. Maar dat vind ik erg weinig. Weet niet wat voor omheining je nu hebt en wat je er aan wil gaan doen? En hetzelfde voor de stal.

Dekens tja dat is maar net wat je van plan bent ga je met winterdekens en alles werken kom je denk ook al gauw duurder uit. Hoefsmid kan maar dat hangt van de regio af.
En ik weet niet of je met de 100 euro voor de dierenarts bedoelt? Als dat is voor de onvoorziene kosten is dat erg weining of wil je dit op gaan bouwen?
Weet niet of je perse een trailer wil/moet hebben.
Maar zou daar ook eerst eens even kijken of je dat niet beter eerst kunt huren ofzo kost ook geld maar als je maar 1x per maand of minder je trailer wil gebruiken zou ik persoonlijk voor huren kiezen. Aangezien een trailer ook de nodige onderhoudt nodig heeft en volgens mij ook af en toe gekeurd moet worden dus dat komt er dan weer wel boven op.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:54

nee maar er moeten aantal dingen opgeknapt worden in de stal

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:55

Edit: ik heb ff het lijstje opgezocht wat ik gemaakt heb aan kosten van mijn paard:

Het kopen van een paard is vaak het probleem niet, het onderhoud maakt het duur. Laten we voor de lol het rekensommetje eens doen:

Stalling: €240,- euro per maand, jaar rond = €2880,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €35,- = €35,-
Les 1x per week €30,- euro = €1560,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-

Maakt in totaal: €6375,- per jaar
€6375,- / 12 = €513,25- per maand

En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 14-03-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:57

Monica_1987 schreef:
Het eerste wat me opvalt is de stal en wei. Ik weet niet hoe en wat er nog aan moet gebeuren. Maar dat vind ik erg weinig. Weet niet wat voor omheining je nu hebt en wat je er aan wil gaan doen? En hetzelfde voor de stal.

Dekens tja dat is maar net wat je van plan bent ga je met winterdekens en alles werken kom je denk ook al gauw duurder uit. Hoefsmid kan maar dat hangt van de regio af.
En ik weet niet of je met de 100 euro voor de dierenarts bedoelt? Als dat is voor de onvoorziene kosten is dat erg weining of wil je dit op gaan bouwen?
Maar zou daar ook eerst eens even kijken of je dat niet beter eerst kunt huren ofzo kost ook geld maar als je maar 1x per maand of minder je trailer wil gebruiken zou ik persoonlijk voor huren kiezen. Aangezien een trailer ook de nodige onderhoudt nodig heeft en volgens mij ook af en toe gekeurd moet worden dus dat komt er dan weer wel boven op.

oke bedankt.
het weiland en stal zijn inpreciepe wel klaar..
echt hele kleine dingetjes,
en van de dierenarts wil ik opbouwen ja :o
dekens wil ik niet zo heel veel gaan doen, maar altijd handig
ingeval van nood etc.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:58

Vjestagirl schreef:
Les voor 9 euro? Waar? Mijn les is 30 per uur...

Tandarts is €80, dierenarts kosten die je zo bij de hand moet hebben ongeveer €2000

bij mijn manege betaal ik 9 euro met manege paard en dit wordt goedkoper als je met eigen gaat.
oke bedankt

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:02

Licht er natuurlijk aan of je priveles hebt of niet :D
Ik zou er ook nog even de onvoorziene kosten bij zetten, stel je paard schheurt een deken, trapt een hek kapot, je hoofdstel gaat kapot, etc. Je weet maar nooit :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:04

ismy schreef:
Monica_1987 schreef:

oke bedankt.
het weiland en stal zijn inpreciepe wel klaar..
echt hele kleine dingetjes,
en van de dierenarts wil ik opbouwen ja :o
dekens wil ik niet zo heel veel gaan doen, maar altijd handig
ingeval van nood etc.

Dan is 300,- euro wel ruim genoeg. Een zweetdeken en eventuele vliegendeken die zijn niet zo ontzetend duur maar wel heel erg handig. Maar alles wat je daar van over houdt is mooi mee genomen.
Weet niet of je toevallig al iets van een hoefsmid voor ogen had? Anders zou je daar alvast kunnen informeren of hij nog klanten aanneemt en wat de kosten zijn.
Maar komt je paard alleen te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:05

Vjestagirl, wat heb jij dure wormkuren, die van mij zijn hoogsten een dikke 20 euro.
Met een zak muesli in de maand red ik het ook niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:24

Ik heb vorig jaar voor 560,00 aan hooi en stro gekocht voor twee paarden .
Dus 280,00 per paard.
Een operatie van 325,00
De smid 4x 30,00 (ik doe zelf ook onderhoud aan de hoeven)
Wormkuren 3x 20,00
wa verzekering 50,00
nieuwe spulletjes 300,00
muslie 16,50 voor 20 kg. Ik doe twee maanden met een zak
6x16,50 99,00

Les heb ik op het moment niet.
Rijbaan gebruik ik kostenloos van iemand anders.
Mijn weiland wordt bemest en gespoten tegen onkruid door een vriend. Ik verwacht dat dit kostenplaatje niet heel hoog zal zijn.
Er komt dan nog wel een afschrijving van de omheining bij.

Op dit moment 1174,00 per jaar incl een operatie

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:32

Mindim schreef:
Vjestagirl, wat heb jij dure wormkuren, die van mij zijn hoogsten een dikke 20 euro.

Ik heb 1x 35 euro betaald voor een totaal paket voor een jaar. Waren er toen 4. Door de dierenarts precies uit laten zoeken wat de beste manier was voor mijn manier van houden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:35

Goedkope kuren :D .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:36

hotchocolat schreef:
Goedkope kuren :D .

Jeps! Maar wel goede, ik had toen ook 2x equimax en 2 wan die simpelere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:41

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:

Ik heb 1x 35 euro betaald voor een totaal paket voor een jaar. Waren er toen 4. Door de dierenarts precies uit laten zoeken wat de beste manier was voor mijn manier van houden.

Das niet duur, ik betaal voor 1 equimaxkuur een goede 23 euro en de equest pramox is nog duurder.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:48

pramox betaal ik (geloof ik) 23 euro voor
Equmax rond de 19,00

Zo kan je nog een wormkuren komen bij de da.

Ik heb meestal wel de duurdere spuiten (zijn ook vaak combie spuiten).

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:54

ik weet niet hoe duur het bij jou is maar voor 100 euro heb ik hier nog geen eens een weitje..
ik zou wel even indicatie geven van hier in de buurt:

Kosten 1x.
Paard zelf: 9heb een pony die was nog onder de 1000)
Stal: €285
Tuig: (kreeg er hoofdstel en dekens bij,zadel had ik zelf nog) ik zat daarna nog op € +-100
Dekens: €(kreeg ik er bij maar die waren bij elkaar dacht 300? )
Omheining: hoef ik niet te betalen is voor stal houder
Trailer: heb ik niet gekocht maar zit ongeveer op 1500.

Kosten per maand.
Verzekering: €?
Hoefsmid: €25 rondom ijzers €75

Kosten per week.
kractvoer/bix €15/€30?
Eten: inbegrepen
Stro: inbegrepen

Kosten die je bijdehand moet hebben.
Paardentandarts: €50?
Dierenarts: €100,-

Kosten die ik betaal met een baantje.
Ponyclub: €?
Startkaart eenmalig: €60?
Les: €25.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:55

ik pacht een stuk grond bij voor 35,00 per jaar :D .

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:53

Mijn "kudde" bestaat uit:
- Memuska, Arab, 28 lentes jong, met brugpensioen (3x per week een buitenritje maken)
- Margriet, Belgisch Trekpaard, 14 jaar, 3x per week onder het zadel of in de kar
- Willow, Hannoveraner, 11 jaar, dagelijks getraind + regelmatig wedstrijden

Paarden staan aan huis, vroeger stond Willow op de manège en betaalde ik 230 euro voor zijn stal + ik huurde daar een weilandje in de buurt wat mij 250 euro per jaar kostte. Bon... Nu dus alledrie thuis

- Stallenbouw: vriendje is schrijnwerker van opleiding dus heeft alles zelf gedaan. Nu staat het "in de ruwbouw", wat wil zeggen dat de stallen wel gemaakt zijn maar de bekleding nog niet (er moet langs de buitenkant nog laryx tegenkomen, en de zadelkamer & solarium moeten nog in orde gebracht). Aan hout waren wij een kleine 5000 euro kwijt, voor de laryx zal daar nog 2500 bijkomen (aannemersprijzen/groothandelsprijzen)

- Weiland: aangezien vriendje dus nog altijd schrijnwerker van opleiding is, maar dit beroep niet uitoefent owv stofallergie, heeft hij een andere job, nl: aanleggen van gazon en sportvelden. Handig, weilanden gaan dus ook ;-) Aanleg van 7000 mm² gras kostte ons een 150 euro aan graszaad. Werkuren nihil, huur materiaal ook nihil want dat hebben we. Bemesting en kalken: jaarlijks iets van een 100 euro, reken maar. Verder huren we een half hectare van de buurman bij, kost ons jaarlijks 350 euro als ik het goed voorheb. Ook daar: bemesten, kalken, doorzaaien, ... 100 euro per jaar. Hebben we nog geluk een diepe waterput te hebben want het is hier zo droog dat je in de zomer als een debiel moet sproeien of je houdt geen grasspriet over. Verder: omheining is nu tijdelijk paaltjes met electriciteit, wordt een tropisch houten omheining (die we ook zelf gaan maken), maar aankoop tropisch hout: 25 000 euro. Is wel een heel speciale soort, blijkbaar, afijn... Maar met 40 euro krijg je volgens mij zeker al geen weiland omheind.

- Vaste kosten:
* voer: het hangt er natuurlijk vanaf wat en hoe, maar ik gebruik toch een 3-tal zakken basismuesli (@ 11.80 euro/zak) per maand. Daarnaast krijgt de Arab Herbasan (15 euro per maand, afgerond), de Hannoveraner sportbrok (@ 20 euro/maand) en de Brabander spelt (7 euro/maand). Afgerond. Ze krijgen ook alledrie slobber, gebruik ongeveer twee zakken per maand in de winter, in de zomer wat minder. Geloof dat die zakken een 12 à 13 euro kosten?
* hooi/voordroog: groot gelijk dat vriendje dus alle tractors, machines en aanhang heeft... We kochten afgelopen zomer 10 hectare gras (6 hectare bij één boer en 4 bij een andere), maar een heleboel werk: maaien, ruggen, wenden, inpakken, opladen, vervoeren... Maar goed. We verkopen ook regelmatig hooi, zelfde formaat pakken (ronde bollen van een 120 kg) en die betalen wij bij de boer 17 euro per pak. Ik heb per 4 dagen een nieuw pak nodig in de hooiruif (in de winter dan, in de zomer is er meer gras dus doe ik wel een weekje met een pak) en wekelijks eentje die apart staat en waarvan ik 's avonds hooi bijgeef in de stal. Ruwweg geteld: 3 bollen per week.
* stro: zelfde verhaal als hierboven, overeenkomst met buurman en zelf gepakt en opgeladen. Eerder betaalde ik een 90 cent per pakje. In de winter: één pakje per paard per dag, in de zomer wat minder.
* wortels: twee zakken per week @ 2.5 euro
* bieten: 3 ton gekocht, totaalprijs thuisgeleverd 75 euro
* inentingen:
- 1x per jaar rhino/tetanus/influenza, 20 euro per paard
- 1x per jaar extra rhino: 15 euro per paard
- 1x per jaar West-Nijl Virus (???) (voorlopig nog niet maar goed, kan nog komen hé): 234 euro/5 dosissen
* tandarts 2x per jaar (oude tandjes hebben meer werk nodig en dan laat ik de anderen ook gelijk nakijken): 50 euro per jaar
* hoefsmid elke 6 tot 8 weken: Memuska 2 ijzers, 45 euro; Willow 4 ijzers met kalkoengaten, 65 euro; Margriet bekappen in de hoefstal: 40 euro.
* lidgeld rijvereniging: 50 euro per jaar
* privéles: 25 euro per week
* groepsles: van de vereniging, gratis
* aankoop trailer (Ifor Williams HB510): 4000 euro
* verzekering trailer: 23 euro per jaar
* dierenarts: tja... kan zoooo verschillen! Ik geloof dat ik gemiddeld op een 50 euro per maand zit. Tot vorig jaar Willow natuurlijk koliek kreeg en geopereerd moest worden: 3054 euro. Slik.
* vernielde dingen vervangen: 100 euro per maand :+

Ik ben wsn héél wat vergeten... Ik ga niet uittellen wat het mij kost want dan krijg ik stante pede een depressie.
Maar ... "Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niks te erven!"

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:47

Voor verzekering was ik 150,- kwijt voor een D pony. Mijn shetten worden niet verzekerd.
Hoefsmid kostte 30,- per pony. Doe ik nu zelf dus geen kosten meer aan.
Krachtvoer/bix krijgen ze niet, hooi 60,- per maand voor een D pony en 3 shetten.
Stro koop ik niet aangezien ik momenteel geen schuilstal heb.
Tandarts is hier nog nooit geweest, maar mag je denk ik wel 200,- voor rekenen :j DA heeft me in 2 maanden 500,- gekost.
Ponyclub is hier 40,- per jaar, hiervoor mag je het oefenterein gebruiken en heb je verder geen les oid.
Wormenkuren heb ik voor 2 jaar ingeslagen en was daar ongeveer 150,- voor kwijt.